
  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    1       

  



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    2       

   
   
   

Working Defini,on of Disinforma,on:   
   

1. False or misleading informa1on spread deliberately via Hos1le State (HS)-backed or HSaligned 
outlets.   

2. Not-aAributable false or misleading informa1on which fits with exis1ng HS narra1ves, aims or 
ac1vi1es.   

3. Content based on verifiable informa1on which is unbalanced or skewed, amplifies, or exaggerates 
certain elements for effect, or uses emo1ve or inflammatory language to achieve affects which fit 
within exis1ng HS narra1ves, aims, or ac1vi1es.   

4. For the purposes of this report, disinforma1on also can be spread either organically through human 
ignorance and uncertainty or through poor journalis1c standards, as long as the narra1ve in ques1on 
verifiably originates with HS-backed or HS-aligned sources.   

   
The following overview summarises developments in disinforma1on narra1ves by country, including new or 
shiOing narra1ves and key cases. These development and insights primarily relate to narra1ves about the 
following themes:   
    

• An1-Western Narra1ves    
• Narra1ves Discredi1ng Ukraine   
• BaAlefield Events   
• (Nega1ve) Economic Consequences of Sanc1ons    
• Ukrainian Refugees    
• Condi1ons of Russians and Russian-speaking Minori1es    
• Threat of War Expanding Beyond Ukraine    
• Aid to Ukraine    
• Conspiracy Theories   

   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    3       

   
Armenian informa1on space is dominated by the processes around Nagorno-Karabakh conflict: the area 
remains under blockade by Azerbaijan and the border between countries in unstable with increasing 
numbers of ceasefire viola1ons in first half of March. Ukraine-related stories are not the top theme for 
mainstream media, but regular updates on the Russian-Ukrainian conflict are reported.    

   
In Telegram, regular Ukraine-related reports cons1tuted most of the content in the monitoring period. In 
instances where disinforma1on was reported pro-Russian opposi1on actors and Russian propaganda 
sources played the key role.     

   

1. Threat of war expanding beyond Ukraine   
   

      In 9 out of 10 cases the content was shared by a media outlet or Telegram channel affiliated with 
proRussian opposi1on, namely, with the poli1cal force of former President Robert Kocharyan. Kocharyan is 
known to be a “friend of Pu1n”, and currently leads the main opposi1on force in the Parliament against the 
government of Nikol Pashinyan. In 2 cases the Telegram channel “Armenian VendeAa” and the Media outlet 
“Yerevan․Today Rus” (both considered affiliated with Kocharyan) shared a post by one of the Members of 
Parliament from Kocharyan’s fac1on, Andranik Tevanyan. The laAer praised Georgia for refusing to become 
an arena for “Russia-West clash” and implied that it was the an1-Russian sen1ment of the Armenian 
government that led to disastrous war with Azerbaijan in 2020.    

   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    4       

      Another message of importance was published by blogger Mika Badalyan, who was also an actor of 
significance during the previous (February 20 – March 6) round of monitoring. Badalyan is linked to the 
proKremlin media in Armenia and has plans to establish a local branch of “Tsargrad TV” – an 
ultraconserva1ve channel, focused on promo1on of the Russian Orthodox Church. “Tsargrad TV” in Russia is 
controlled by an oligarch Konstan1n Malofeev, who financially supported Russian hybrid aggression against 
Ukraine in 2014 and has personal 1es with a former aide to Pu1n, Vladislav Surkov – one of the architects of 
said aggression. While it is not known whether Badalyan has personal 1es to Malofeev, he is in contact with 
the bloc of Robert Kocharyan, a pro-Russian opposi1on party in Armenia. He ac1vely par1cipated in 
opposi1on rallies linked to that party last year, and in his message this week he  called Georgian men 
reportedly figh1ng in Ukraine “terrorists”, thus arguably undermining the “Foreign Legion” of Ukraine and 
Georgia’s prominent role in it specifically while at the same 1me portraying the support of Ukraine’s self-
defense as “terrorism”.   

   
       In general, the Georgian protests and the “foreign agent” bill were ac1vely covered. And while 
proRussian opposi1on cri1cized the protesters, pro-Pashinyan Baghramyan26 channel expressed opinion 
that increasing Russian influence in the region will be bad for Armenia. The channel in ques1on ranks among 
the top ones in Armenia and is linked to the government; it has also produced the most popular 
disinforma1on message of the week – see below for addi1onal context.    

   
       Similarly to the results of February 20 – March 6 monitoring, Mika Badalyan u1lized the topic of 
NagornoKarabakh war to spread pro-Russian narra1ves. He also reminded his readers that “Ukraine 
congratulated Azerbaijan with the victory in 44-day war" [Ukraine indeed has a highlighted proAzerbaijani 
posi1on, and pro-Russian ac1vists in Armenia ac1vely use this to portray Ukraine as hos1le and unworthy of 
support].  In the same post he speculated that pro-Ukrainian ac1vists in Armenia are trying to drag the 
country into war with Russia. This post also contained fearmongering: the readers were reminded that Russia 
is the „only ally“ of Armenia, and that the recent events in Georgia show how Yerevan is allegedly pushed 
into war with Russia.   

   
2. Ba@lefield events   

   
         Disinforma1on messages of this category focused on crea1ng an image of Russian military success.    
 This included posts on the alleged complete crash of Western-backed Ukrainian army and a 
successful new mercenary group created by oil giant Gazprom; both posts referenced pro-Russian 
sources, including a re1red US Colonel Douglas MacGregor who is frequently referred to by sources such 
as RT for his consistent claims favorable to Russia, and a Z-channel Vоенкор Котенок Z, one of the most 
notably Russian “military correspondents” spreading disinforma1on with focus on military developments. 
Reports on Gazprom’s mercenary group appear to be mostly unconfirmed.    

   
3. An,-Western narra,ves   

   
  In this category the sub-narra1ves were very diverse, including the messages that the West was responsible 
for sabotaging the Nord Stream 2 pipeline, claims that the West has provoked the war between Russia and 
Ukraine and that it profits from hos1li1es.    



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    5       

 However, a more or less prevalent trend could s1ll be established, as in 3 cases the topic of the posts were 
dedicated to the Georgian protests and the foreign agent bill that sparked them. In this context the West was 
called hypocri1cal, and Georgian foreign agent bill was said to be inspired by US FARA, rather than the 
respec1ve Russian law. In one case, a Russian official blamed the West for escala1ng the conflict, and two 
other posts were quotes from pro-Russian statements in American media (see below).   

   

4. Russian & Western disinforma,on sources   
           In 7 cases the source of posts was Russian state-controlled media: In 3 cases these were pro-Kremlin 
or Z-channels, in 4 cases – state-run media (TASS, First Channel, RT). Only in two cases these posts did not 
contain disinforma1on. [Note that these cases refer to reposts/retelling of Russian media content, not 
rou1ne statements by various Russian officials. Such statements are a usual part of news cycle, both when 
they come from Russian officials, and when they come from US or other Western officials].    
   

             In 3 posts Western media or commentators were quoted to express pro-Russian narra1ves.   
Tucker Carlson on Fox News argued that Nordstream was sabotaged by US; former US army Colonel Douglas 
Macgregor argued that Russia is having great success in the baAlefield, and an unnamed Western 
commentator squezzed nearly all an1-Western narra1ves in under-5 min speech. In all 3 cases the content 
was shared by Telegram channel „SisMasis“, known for na1onalis1c, as well as an1-government stances.     

   
Most popular post / Key actors   

   
              Despite the fact that almost 40% of the posts in the selec1on were published by sources in one way 
or another affiliated with pro-Russian opposi1on (Mika Badalyan, Armenian VendeAa, Yerevan.Today Rus), 
the 4 most popular posts actually came from Baghramyan26, a channel considered to be affiliated with the 
government. Baghramyan26 is the biggest Telegram channel in Armenia and it has a stable audience. The 
channel is anonymous, but it is believed to be affiliated with PM Nikol Pashinyan. The name of the channel 
refers to the address of the Armenian President's residence (Baghramyan street, 26/1). This channel does 
not usually spread disinforma1on or Russian propaganda. On the contrary, the war-related posts are either 
neutral or cri1cal of Russia. However, it does cri1cize Ukraine and occasionally promotes an1-Ukrainian 
sen1ment due to Kyiv’s pro-Azerbaijani posi1on in Armenia-Azerbaijan conflict.   
   
Among 10 most popular posts 7 were categorised as „Not disinforma1on“; the other 3 contained 
Conspiracy theory & Threat of war expanding beyond Ukraine narra1ves. These 3 most popular disinfo 
posts were published by Mika Badalyan, „Armenian VendeAa“ & „Xaytarak 18+“. The laAer channel is oOen 
pos1ng radicalized content both regarding Armenia and Russia.    

   
Trend predic4on   

   
            In the past two weeks of monitoring “Threat of war expanding beyond Ukraine” narra1ve was 
consistently popular. This can be expected in the future also because tradi1onally pro-Russian actors and 
Russian disinforma1on used threats when addressing Armenian public. Before the 2020 Nagorno-Karabakh 
and current Russian-Ukrainian war, Russia was portrayed as the only “savior”, the only hope Amenia has to 



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    6       

resist the danger coming from Azerbaijan and Turkey. Nowadays (and in Ukraine-related context of the 
selected posts) it seems that pro-Russian actors ac1vely use the fears and trauma related to Armenia’s own 
existen1al threats to convince the public that not suppor1ng Russia will bring even more destruc1on and 
war to Armenia.    
 
   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    7       

 
 

Contextualizing most popular narra4ves   
   

     In Estonia, Latvia and Lithuania the actors within the local disinforma1on eco-system remain 
dedicated to promo1ng of the same three categories of narra1ves as during the previous week of 
monitoring. Lithuania has been portrayed as an aggressive country in the highest number of cases. 
Substan1al amount of disinforma1on is linked to Belarus as a Russian ally, where the regime employs 
similar disinforma1on tac1cs to Russia and oOen pursues the same narra1ves in regard to the 
Western countries, with Lithuania and Poland in focus as neighboring states.    
   
       The most popular narra1ve this week regarded An1-Western narra1ves (5 posts,   
359,142 interac1ons). In par1cular, stories within this narra1ve accused the West and the Bal1cs of being 
hypocrites. For example, one post showcased a video in which there are random clips of (allegedly) 
Canadian officers bea1ng ci1zens. The video is shown out of context, without any explana1on trying to 
portray Canada as a hos1le country. In other cases Latvia is being accused of killing migrants at the 
Belarussian border. In all of these cases the West (including the Bal1cs) are being portrayed as violent 
actors themselves, trying to discredit their empathy to Ukraine or their “hos1le” reac1on to Russia’s 
ac1ons in Ukraine. Other stories include aAempts to discredit Western countries’ systems, claiming that 
their leaders are incompetent or that their educa1onal system is brainwashing children and spreads lies.   
   
       The second most popular narra1ve regarded the “Threat of war expanding beyond Ukraine” (5 
posts, 338,530 interac1ons). The most popular sub-narra1ve within this group was “X country is 
escala1ng the war”. In some cases, Belarus accuses both Lithuania and Poland for hos1le, 
warprovoking ac1ons. Lithuania is being accused of deliberately discredi1ng Belarus’ power plant, 
while Poland is accused of escala1ng the conflict when they restrict the opera1on of checkpoints on 
the border with Belarus. Lithuania has voiced concerns about the Astrav power plant’s safety issues 
(the power plant is located only 20 km from the Lithuanian border) for a long 1me (since its building 
process in 2011 and its launch from 2020). Belarus in response state that these Lithuanian remarks 
are not voices of concern, but hos1le reac1ons to Belarus’ economic and poli1cal well-being. Other 
stories try to point out that Ukraine is planning to occupy Transnistria or how France and the UK is 
planning to aAack Russia.   
   
      “Condi1ons of Russians and Russian-speaking minori1es” (7 posts, 22,830 views) remains 
another category of importance. The only sub-narra1ve that appeared in this group was “X country 
is Russophobic / Russian culture is being aAacked”, and its domina1on in the en1re category 
highlights the importance of such messaging, par1cularly considering that this rhetoric was also 
trending during the first round of monitoring. This week, this narra1ve mostly focused on the story 
that Russia banned specific poli1cians from the Bal1c region from entering the country, claiming 
that this ban was issued due to the region’s Russophobic policies. Other posts reiterated previously 
popular narra1ve tropes. For example, the Soviet monument demoli1on issue in Riga’s “Victory 
park” is regarded as (a) a needless expense for the country which is facing an economic crisis and 



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    8       

(b) as Latvia’s efforts to “rewrite history”. These stories reiterate the popular disinforma1on no1on 
in the Bal1c region that any desovie1za1on act is held to be an act of Russophobia.   
   
       Compared to last week, we can see that there has been an increase of “An1-Western” and 
“Economic consequences of sanc1ons” narra1ves. The former was briefly seen in the previous week, 
while the laAer one hasn’t appeared at all. Although the economic narra1ve does not figure so 
prominently and might be an outlier, due to the methodological approach of gathering data. That is 
to say, the economic narra1ves do not feature as much as the Russophobia or warmongering 
(“Threat of war expanding) narra1ves of the previous week. Although there were several important 
events in the Bal1c region this week (Lithuania’s reestablishment of statehood anniversary, 
Lithuania’s municipality elec1ons, Estonia’s parliament elec1ons), none of the cases so far addressed 
these events. Perhaps these stories need more 1me to develop.   
   

Most popular post / Key actors   
   

               This week we witnessed some anomalies within the Bal1c region’s Telegram space in the Russian 
language. All of these anomalies came from the Telegram channel “Антифашисты Прибалтики” 
(An1fascist Bal1cs). This channel has 6,765 followers, while 4 of their most popular posts this week 
gathered 344,224, 323,485, 317,121 and 297,178 views respec1vely. This amounts to over 1.28 million 
views from 4 posts from a page which has less than 7 thousand followers.  If one takes a look at the 
channel’s sta1s1cs, it can be seen that their post view average is 7,355 and their cita1on index score is 
81.0. This sort of viewership increase (by more than 40 1mes) throughout one week on 4 specific posts 
containing disinforma1on implies inauthen1c behavior.   
   
                 The most popular post shows a video, in which there are random clips of (allegedly) 
Canadian officers bea1ng ci1zens. The video is shown out of context, without any explana1on trying 
to portray Canada as a hos1le country. The second-most popular post tries to mobilize people 
(inci1ng their civic duty) to supply the Wagner group with more ammuni1on. The Wagner group is 
described as the fighters who protect the interests of Russia in other countries. The third-most 
popular post tried to state that some Azov members who have been spoAed in Latvia on the 16th 
of March will try to stage a provoca1on in which they (dressed in Russian symbols) will seize a Latvian 
social ins1tu1on, mock Latvian children and elderly, force them to shout pro-Russian slogans and 
then massacre them. The fourth-most popular post tries to state that the EU and USA are entering 
into their biggest recession yet.   
   
 We can see that these posts do not cover a cohesive story. Rather they cover separate 
disinforma1on fields (from inci1ng fearmongering to engaging in an1-western sen1ments). This 
further problema1zes the reason for these posts’ popularity. This group is run by anonymous 
administrators who claim that they are “an1fa” and that their goal is to “fight Nazism, Russophobia 
and racism”. They tend to share content from other disinforma1on channels (such as Baltnews or 
Posdnyakov [Поздняков] 3.01) or Aleksey Stefanov, a Latvian correspondent in the Bal1c states for 
Kremlin-owned Rossiya Segodnya, who also featured in the previous week’s report with his 1es to 

 
1 A private TG group, which has 245946 followers. It ac=vely spreads Russian disinforma=on, some=mes targeted 
towards the Bal=c region. (hEps://t.me/+k_Z9AGYLs7g5ZGUy    )   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    9       

another popular disinforma1on TG group in the Bal1cs – “Sprats in exile | Latvia News”[ “Шпроты 
в изгнании I Новости Латвии”].    
   
.   

Trend projec4on for next week   

 The trend shows that Russian disinforma1on in the Bal1c region mainly focuses on pushing the 
Russophobia narra1ve. However, unlike last week, this strategy was not followed up by inci1ng 
warmongering within the Bal1c region (i.e. there weren’t any posts which indicated an upcoming 
occupa1on of the Bal1cs from Russia). It is safe to assume that the Russophobia narra1ve will 
con1nue to be the most popular (as it has been for the past 10 weeks).   

                 Narra1ves discredi1ng the West seem to be on the rise, so we might expect them to remain 
relevant last week. For the second week in a row, there were no stories regarding Ukrainian refugees. 
This suggests that we should not expect these narra1ves next week and could hint at a broader 
decline of this narra1ve in the region.  

 Looking at important dates for next week, we must emphasize the 15th of March, which marks  
Latvian Legion Day. No Latvian patrio1c holiday is as despised by pro-Kremlin actors as this one. It  
commemorates the World War 2 Latvian Legion and falls on the date when this legion fought the 
only Latvian-led baAle of World War 2 (against the Russian Red Army which sought to occupy Latvia). 
To ethnic Russians, the fact that Latvians eagerly fought against the Red Army (lengthening the Nazi 
German occupa1on instead of restar1ng  Soviet one) destroys their na1onal myth that “the Soviet 
Union had liberated Latvia”. Therefore, Russian media (some1mes repeated by Western media) to 
this day regularly portrays the event as a pro-Nazi one. As a result, we might expect such 
disinforma1on stories, which spread the narra1ve that “Latvia is a Nazi suppor1ng country” or other 
narra1ves of this type, which would discredit Latvia’s integrity and sovereignty.  



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    10       

   
   

Contextualizing most popular narra4ves   
   

1. Narra,ves discredi,ng Ukraine   
   
Among the narra1ves of the first group, the vast majority of messages concerned the narra1ve that 
Ukraine does not want peace.   

   
              The main event of the week covered by Belarusian pro-government telegram channels was 
Alexander Lukashenko’s press conference that took place on March 7 2023 and was widely covered by 
Belarusian pro-regime outlets both on Telegram and beyond. The press conference was connected with the 
explosion (damage) of the Russian A-50 aircraO at the Belarusian airfield in Machulishchi.   
   

             Commen1ng on the incident, Alexander Lukashenko accused Zelensky of hypocrisy, saying that 
Zelensky was calling for a non-aggression pact between Belarus and Ukraine and, according to Lukashenko, 
was carrying out such opera1ons in Belarus. At the same 1me, Lukashenko called Zelensky a nit and said 
that the challenge had been thrown down.   
   

            The pro-government channels boasted that the Belarusian special services had located and arrested 
the suspect (Nikolai Shvets). The suspect admiAed in his tes1mony that he worked for the SBU.   
   

  



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    11       

             In the first group, the narra1ve that Ukrainians are Nazis was also no1ceable (the narra1ve is 
constantly present). This narra1ve was also used in the case of Dmytro Kotsyubaylo, who was called a 
neoNazi by the channel "Our Country", to whose funeral in Kiev the Finnish Prime Minister Sanna Marin 
was invited. The channel in ques1on, “Nasha Zemlya” [Our Land] is oOen focused on sa1re and trolling, 
essen1ally weaponizing humour to degrade and ridicule the individuals/processes/events it targets.     
   

            Other narra1ves – the Ukrainian leadership is not sparing its soldiers and does not provide them with 
any credible training before sending to the places of ac1ve hos1li1es like Bakhmut; Ukraine is provoking 
war (especially, against the backdrop of news  that the trail of the gas pipeline bombing leads to Ukraine). 
Some1mes there was news that the West was no longer suppor1ng Ukraine.   
   

2. Ba@lefield events   
   

             The second group of most popular narra1ves basically assures that Russian troops are succeeding, 
and Ukraine is losing the war.   
   

             The original trick was used by the “YP Premium” channel to promote the idea that reports of Russian 
war crimes are fake. The message said that there were no Russian war crimes because the court had 
sentenced ex-MSU student Dmitry Ivanov to a long prison term (8.5 years) for wri1ng false ar1cles about 
war crimes commiAed by Russian troops. The case was also used to jus1fy the harsh sentences handed 
down by Belarusian courts against the opposi1on.   
   
3.  An,-Western narra,ves   
   

             The third group of TOP stories of the week was devoted to an1-Western narra1ves. It quoted Scholz's 
statement that the 1me had not yet come to provide Ukraine with security guarantees. The "Yellow Plum" 
channel promotes a narra1ve about the incompetence of the US president, and doubts his mental capacity.   
   

***   
            Belarusian pro-government telegram channels mainly reproduce news from Russian sources and 
support the Russian version of events. At the same 1me, the channels selec1vely seek out an1Ukrainian 
and an1-Western theories in the Western media. Almost always, Belarusian progovernment channels either 
quote local "experts" who have neither personal experience nor special knowledge, or reprint individual 
quotes from Prigozhin, Pushilin, Konashenkov and other talking heads of Moscow's aggression from Russian 
media.   
   



 

            To showcase the reliance of Belarusian media on Russian sources it should be noted that on 24 
February, when covering the rela1onships between Russia and Ukraine, the state media rebroadcasted 
Russia’s posi1on. Media analysts noted that by doing so, they abandoned the informa1on sovereignty 
principle, stated in the Informa1on Security Concept of Belarus. This manifested through the choice of 
topics, dominant narra1ves and the vocabulary used. The events of the war were covered either selec1vely, 
with Russia’s interests in mind (informing about Russian military successes and keeping silent about 
retreats or civilian casual1es), or openly from proKremlin posi1ons, when Belarusian media expressed 
support for the Russian army and the Russian leadership and devalued ac1ons of the Ukrainian authori1es, 
the armed forces and people of Ukraine.    
    

Most popular/Key actors   
   

            The most viewed (1,208,828 views) publica1on was published by a Telegram channel “Belarusian 
silovik” repor1ng on the detainment of a person allegedly responsible for an aAempted terrorist aAack at 
Machulyshchi airdrome earlier in March (see above). The message praises Belarusian security services for 
their effec1veness, which is in line with the general rhetoric and even name of the channel that suggests 
intended whitewashing of the Belarusian law enforcement system under Lukashenka.    
  

Trend predic4on   
   

Next week, in connec1on with the Cons1tu1on Day of the Republic of Belarus (15 March), stories are 
expected to praise Belarusian democracy and emphasise the alleged lack of democracy and human rights 
in Ukraine and in Western countries.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    13     

Contextualizing most popular narra4ves 
The second round of monitoring evidenced an increase in the number of an1-Western disinforma1on, 
which remains a top category of narra1ves. Narra1ves discredi1ng Ukraine maintain their ranking as the 
second most widespread category, however, in terms of the third one aAen1on switched from 
undermining the idea of providing aid to Ukraine to the military developments, mostly in Bakhmut.    

1. An,-Western Narra,ves   
   

      The most popular sub-narra1ve in this bloc was NATO/the US/the West is or will be directly involved 
in the war. The Bulgarian media outlets and pro-Russian Telegram groups monitored disseminate the 
pro-Kremlin narra1ve that Russia is not at war with Ukraine but with the collec1ve West. All military 
ac1ons, including aAacks on civilian popula1on and residen1al buildings allegedly take place under the 
command of Western instructors.    
   
            Furthermore, disinforma1on media outlets such as Pogled info and News Front systema1cally 
claim that thousands of mercenaries from abroad have arrived in Ukraine, despite the fact that the 
recruitment of mercenaries is legally banned and prosecuted in many countries. See sample 1 and 
sample 2, for reference. Thus, for its own safety Russia has no other op1on than to eliminate all foreign 
soldiers figh1ng this pointless war.    
   
Another popular leitmo1f u1lized by the media outlets and some Telegram channels is that the US proved 
its willingness to abuse any NATO member in order to sa1sfy its own needs.    
   
Some of the Telegram channels propagated new sub-narra1ves, such as:   

• Protests in Georgia are organized by the West – see the example cons1tu1ng a post by Свободна 
и мирна България [Free and peaceful Bulgaria] shared from a Bulgarian telegram channel 
exploi1ng “Z” and “V” symbols of suppor1ng the Russian war against Ukraine.   

• The Western Elites are corrupt – see the example targe1ng Ursula von der Leyen and the EU as an 
allegedly corrupt en1ty in general.    

• Japan will be the "Asian Ukraine" in a poten1al war between US and China – see a post by BG.Via, 
a source that produced the most popular publica1on of the previous week.   
   

      However, the three Telegram posts accumulated less than 4,000 total views.   
      The most popular Telegram post was in Russian from the group ЗОВ - заЕДНО ОБЩение всеМИР 
and it gained more than 330, 000 total views. In a video, the re1red U.S. Army Lieutenant General Keith 
Kellogg openly states that, on the territory of Ukraine, the U.S. is conduc1ng military opera1ons to defeat 
Russia.  Kellogg considers the use of a foreign army to conduct U.S. military opera1ons against Russia to 
be the "apogee of professionalism" by U.S. authori1es.    
   
      It is worth men1oning that the Telegram group ЗОВ - заЕДНО ОБЩение всеМИР accumulates a huge 
por1on of the total views from the monitored sources and for now posts only in Russian. The group aims 
to gather “all Bulgarians” (according to its Telegram descrip1on) and to promote peace, and enlightment. 
Although the admins strictly forbid any poli1cal views and disinforma1on, the almost 3,200 members of 
the group mainly disseminate an1-NATO and proRussian publica1ons, oOen with media aAached to 
them.   
 
 
   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    14     

2. Narra,ves Discredi,ng Ukraine   
   

      Sub-narra1ves about Ukrainians being Nazis and Western socie1es no longer suppor1ng Ukraine 
were popular in this monitoring period. All the Telegram channels and media outlets monitored used a 
more sensa1onalist approach to amplify these narra1ves, men1oning sensi1ve topics such as the 
Ukrainian army allegedly killing children and raping women as well as Ukrainian ci1zens being called to 
the frontline to play the role of cannon fodder. See, for example, a post by Telegram channel 
InfoDefenceBulgaria, which addi1onally portrays Ukrainians as Nazis.   
   
       An interes1ng case men1oned on several 1mes involves the Bulgarian candidate MP from the 
farright pro-Kremlin populist party Revival Atanas Stefanov. In a video, Stefanov threw the Ukrainian flag 
from the balcony of the capital's city hall, calling it "fascist". This was published also in Russian language 
in one of the Telegram groups.   
   

3. Ba@lefield Events:    
   

      The most popular sub-narra1ves in this bloc are Ukraine is losing the war and Russian troops are 
advancing and achieving success. The disinforma1on shared mainly addresses the defense of Bakhmut, 
arguing that Bakhmut is completely surrounded and will be taken within days, because Ukrainian fighters 
can no longer hold their posi1ons.    
   
            This claim is made although Moscow has been trying to take the eastern Ukrainian city for months 
in a grinding war of aAri1on. The monitored pro-Kremlin media outlets and Telegram channels claim that 
the ongoing war in Ukraine is definitely being won by the Russian side, whilst the situa1on for Ukrainian 
troops is gradually deteriora1ng, while there is no evidence to firmly support both arguments.   
   
   

Most popular post/Key actors   
   

             The most popular publica1on of the week was a Telegram post in Russian from the group  ЗОВ - 
заЕДНО ОБЩение всеМИР [ZOV – For United Community and Peace]. The publica1on that gained more 
than 330, 000 total views showed a video, where the re1red U.S. Army Lieutenant General Keith Kellogg 
openly states that, on the territory of Ukraine, the U.S. is conduc1ng military opera1ons to defeat Russia. 
Kellogg considers the use of a foreign army to conduct U.S. military opera1ons against Russia to be the 
"apogee of professionalism" by U.S. authori1es.    
  
The publica1on showcases a popular Kremlin disinforma1on technique: u1lizing the opinion of a foreign 
agent of Russian influence or impersona1ng a legi1mate and trusted figure or en1ty, in order to create 
false credibility surrounding a narra1ve. This approach works especially well in Bulgaria, due to the fact 
that the Bulgarian society is among the worst equipped to withstand the impact of fake news outlets 
(Media Literacy Index 2021).   

   
Trend Predic4on   

   
• Nord Stream explosions report will be a more popular topic next week, especially with the new 

disinforma1on narra1ve that emerged from this monitoring period that Ukraine blew up the 
pipelines.   

• The defense of Bakhmut will con1nue to be a popular topic for discredi1ng the ac1ons of the 
Ukrainian army, especially bearing in mind the heavy casual1es on both sides.   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    15     

   
     

Contextualizing most popular narra4ves 
 AOer the parliamentary commiAees in Georgia supported a draO law on "transparency of foreign influence", 
reminiscent of Russian legisla1on used to silence cri1cal voices that would have labelled foreign-financed 
NGOs as agents of foreign influence, violated the cons1tu1on and went against Council of Europe and 
European Union norms, the Georgian parliament voted in favour at the first reading despite internal uproar 
and interna1onal outrage.    

 The draO law was voted on two days earlier than planned, sparking massive rallies in the capital Tbilisi in front 
of the parliament building in the city centre. Riot police tried to disperse tens of thousands of demonstrators 
for two days with water cannons and tear gas, with the newly elected ombudsperson and cri1cs implying 
that, at least in certain cases, police used dispropor1onate force, but to no avail. The ruling Georgian Dream 
(GD) party was forced to U-turn and back down, withdrawing the draO law by not vo1ng in favour of it on the 
second reading. This represents a victory for the Georgian civil society in its aim to restrict the government 
from altering the EU integra1onoriented foreign policy.   

 In parallel with police forces trying to dissolve the protest, the disinforma1on machine of both 
progovernmental sources and pro-Russian propagandists was also working round the clock. Their messaging 
was some1mes in unison and some1mes complementary to each other (see GRASS Disinfo Briefs for more 
details).   

 Unsurprisingly the most ac1ve narra1ve observed in the monitoring of even the disinforma1on regarding 
Russia’s war in Ukraine was that the West is interfering in Georgia's internal affairs (5 cases out of 50 pieces, 
reaching over 100,000 views and more than 4,300 interac1ons). Western actors have been blamed for 
ins1ga1ng violence and plo£ng a revolu1on in Georgia to violently bring down the current government. For 
instance, TV Obieq1vi, a pro-Russian media in Georgia associated with a pro-Russian poli1cal party – Alliance 
of Patriots, shared disinforma1on that argued that “as soon as the Georgian government decides to play an 



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    16     

independent game, a bloody revolu1on will immediately take place, because the mood of the people in 
Georgia is created by organiza1ons funded by foreign countries - agents of foreign influence”, thus sugges1ng 
that the West is limi1ng Georgia’s sovereignty and opera1ng NGOs as their agents to influence public 
percep1ons and even organize a revolu1on if necessary.    
 Another popular narra1ve, also relying on the idea that Georgian policies and public opinion are shaped by 
“foreign influence”, is that the West is trying to drag Georgia into the war and open a second front against 
Russia (3 cases out of 50). Disinforma1on regarding Ukrainian refugees (2 cases out of 50) has also gained 
trac1on during March 06 – March 12 2023 (in total 5 cases out of 50, reaching more than 3,200 views and 
more than 2,000 interac1ons). This narra1ve suggested that the demonstra1ons in Georgia was orchestrated 
by Western actors and Ukraine in order to conduct a revolu1on, provoke Russia, and bring forces into power 
that would open a second front against Russia.    
 Disinforma1on also claimed that Ukrainian refugees, i.e. “boeviks” – Ukrainians with military experience - or 
other types of provocateurs, were involved in this aAempt and that Ukraine was trying to destabilise Georgia 
with the hands of refugees in Georgia. One of such messages was distributed by Beka Vardosanidze:  a 
notorious blogger with a sizeable audience in Facebook and Telegram, who constantly spread disinforma1on 
and have very close links to the pro-Russian media group and poli1cal party – Alt-Info/Conserva1ve 
Movement. He is taking part in pro-Russian and an1-Western rallies, for instance in the last one on March 14 
organised by Alt-Info when demonstrators took down and burned the EU flag in front of the Parliament.  
Verdosanidze spread disinforma1on on his telegram channel (also, he usually amplifies his content with other 
sources and Facebook is his main opera1ng pla¤orm where he has several pages), claiming that an aAempt 
of coup d’état was taking place in Georgia with similar scenario to the 2014 revolu1on in Ukraine. According 
to him, the aim was to provoke military ac1ons from the Russian Federa1on and to create “an an1-Russian 
front”.    

 He accused Washington of choosing Moldova and Georgia as its next prey (aOer Ukraine) that the US is trying 
to drag into the war with Russia. Vardosanidze also men1oned that Zelensky was playing a role in this 
revolu1on aAempt in Georgia (Sputnik Georgia also claimed that Zelensky supported rioters in Georgia).    

 Disinforma1on on more Ukraine-centric topics was less popular in the overall informa1on space in Georgia 
but s1ll present. Disinforma1on on the baAlefield events (4 cases out of 50, reaching more than 16,400 views) 
and narra1ves discredi1ng Ukraine (5 cases out of 50, reaching almost 12,000 views) included messages that 
Ukraine is losing and Russia is advancing successfully, Russia is only targe1ng military infrastructure not 
civilians, while Ukrainians are targe1ng civilians and civilian infrastructure.    

 For instance, Sputnik South Osse1a, (a separate unit from Sputnik South Osse1a), par1cularly in the 
Russianoccupied Tskhinvali region, claimed based on Ria Novos1 that the Ukrainian troops shelled a 
residen1al area of Donetsk, destroying private houses. Also, Georgia and the World, a proRussian website and 
a printed newspaper that have 1me to 1me supported the policies of a proRussian poli1cal party – Alliance 
of Patriots, argued that Russia is not aAacking civilians and women and children, but rather they are figh1ng 
fascist in Ukraine with the aim of demilitarisa1on and denazifica1on of Ukraine. Sporadic messages also 
claimed that Ukraine was planning to aAack Donbas first, that Ukrainian leadership is incompetent and that 
Russia is trying to make “liberated” territory prosper.   

    
Most popular post/Key actors    

   
 The publica1on by Sputnik Georgia has received the widest viewership this week with 41,043 views. 
Published in Russian, it showcases the portrayal of the Western countries as meddling in the internal affairs 
of other states, a tradi1onal an1-Western narra1ve applied by the Russian disinforma1on actors in the 
majority of target socie1es. The post is complimentary to the chairman of the ruling "Georgian Dream" Irakli 
Kobakhidze, who compared the demonstra1ons in Georgia to Euromaidan in Ukraine in 2014 and stated: 



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    17     

"What did Maidan bring to Ukraine? A war that, unfortunately, is s1ll going on in this country today. This is 
the result of the processes that the radicals supported by Viola Von Cramon (MEP) want in Georgia. We will 
not act in accordance with the agenda of the radicals, but in accordance with the interests of Georgian 
society".     
 
Nega1ve comparisons between Georgian protests and Euromaidan in Ukraine are among the most widely 
presented disinforma1on messages of the week, and they employ the usual logical fallacy used by the 
Russian media and officials as they use fearmongering to discourage the protests, threatening Georgians 
that should they con1nue to protest their country will face military ac1on and hos1li1es, like Euromaidan 
in Ukraine was followed by the Russian hybrid invasion in 2014. Such rhetoric, however, is manipula1ve 
since hos1li1es are a result of Russian aggressive foreign policies, not of the internal protests in sovereign 
countries such as Georgia and Ukraine.    

   
Trend predic4on   

   
The ruling party has announced that they will strengthen the informa1on campaign to persuade the public 
of the benefits of the draO law they just withdrew. This suggests that government-backed disinforma1on 
campaigns will only intensify and it can already be witnessed and is evident with the naked eye – Georgian 
Dream (GD) leaders increased hate speech and aggressive rhetoric against the opposi1on, civil society, 
Georgia’s Western partners, and Ukraine. For instance, GD leaders, despite the withdrawal of the draO law, 
started labelling each CSOs and their representa1ves as agents of foreign influence and spies. Similar 
disinforma1on and smear campaigns are ac1ve in tradi1onal and social media, as well, and current trend 
suggests that it is here to stay and increase in scope.    



March 06  –   March    12, 202   3     Page:    18   

  

   
  

   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

   

   
Contextualizing the most popular narra4ves   

This week, 32 out of the 50 sources contained disinforma1on narra1ves with the majority of ar1cles 
and posts centered around 3 narra1ves (Narra1ves discredi1ng Ukraine, Narra1ves about the aid to 
Ukraine and BaAlefield events), the total views being 18,031. During the week we monitored, there 
was a rela1vely strong focus on narra1ves discredi1ng Ukraine.   
    

1. Narra,ves discredi,ng Ukraine    
   

          Narra1ves aiming to discredit Ukraine were also popular among pro-government, proKremlin 
and far-right sources. These actors used different narra1ves without one specific behind par1cularly 
popular. These included the message that life is allegedly beAer in Russia than in Ukraine because 
there is no same-sex marriage there. Another important narra1ve came from the far-right party 
leader MP László Toroczkai, who claimed Ukraine should give up territory to end the war and that 
Ukraine is commi£ng ethnic cleansing of its Hungarian popula1on by conscrip1ng them. A new 
version of a previously sporadic narra1ve reappeared, according to which Ukrainian soldiers shoot 
their own comrades if they want to surrender.   
   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    19     

2. Ba@lefield events    
   

          Many ar1cles and posts dealt with the events of the war, especially the baAle for Bakhmut and 
the alleged “hopeless posi1on of the Ukrainian army”, despite Western support. These included 
claims that Bakhmut is already surrounded or that Ukraine is deple1ng its military stockpiles thus 
will lose the war soon, ci1ng pro-Kremlin sources. This message was spread by the 
governmentorganized media, pro-Kremlin media, and the progovernment far-right influencer Zsolt 
Bede.    
   
         Disinforma1on messages in this category are focused on Ukrainian losses and consequent 
understatement of the Russian ones. They also misleadingly claim that Ukrainian soldiers are fully 
encircled in Bakhmut, which contradicts the military situa1on on the ground where Ukrainian troops 
have an opportunity to withdraw without breaking through the encirclement with consequen1al 
heavy losses.    
   

3. Aid to Ukraine    
   

          Government-organized media and far-right outlets tried to portray a picture that Western 
support of Ukraine is weakening and those who provide aid are warmongers. These actors claimed 
the Czechs are protes1ng against the aid en masse because of increasing economic difficul1es, or 
repeated the claim that the Hungarian opposi1on wants to send soldiers to Ukraine. This laAer was 
the main campaign message of the ruling party during the 2022 elec1on campaign in Hungary, and 
it is a misrepresenta1on of a statement of the former joint-PM candidate Péter Márki-Zay.    
   
   
4. Other   
         Another interes1ng narra1ve claimed that the US government is behind the an1government 
and an1-Russian protests in Georgia, trying to open a second front against Russia there. The 
narra1ve implies that the US caused the war in Ukraine, just to start a war against Russia, that 
Ukraine or its people had no agency in the maAer, and that Russia is the vic1m.   
   

Most popular post/Key actors   
   
          The most substan1al number of views belongs to the messages shared by the 
governmentcontrolled outlet Origo. Within the monitoring period, these messages were focused 
on military developments and predominantly portrayed Ukraine as losing side, contrary to the 
alleged successes of Russia near Bakhmut.    
   
           Origo is popular Hungarian news-site which was bought by pro-government businessmen in 
2014 and was later transferred to the government-controlled media conglomerate called KESMA, 
which owns hundreds of Hungarian media outlets. This essen1ally means that it is part of the state 
disinforma1on machine, as KESMA is suspected to revoice communica1on panels directly from a 
ministry. Almost all of the KESMA-owned sites are distribu1ng the same messages in line with 
government communica1on. When it comes pro-Kremlin narra1ves, this site distributes messages 
of the Kremlin, without proper context and the guest/opinion ar1cles are generally pro-Kremlin or 
an1-Ukrainian.   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    20     

   

Trend predic4ons   
   

           Based on this round of monitoring, one can assume that as the Russian offensive around Bakhmut 
slowly progresses, pro-Kremlin actors try to "beliAle" Ukraine and undermine the trust in its defensive 
efforts. Addi1onally, they wanted to paint the picture that Western support is waning for Ukraine. An event 
that could trigger these narra1ves was a debate in the Na1onal Assembly over the war in Ukraine, where 
FM Szijjártó and far-right party leader László Toroczkai gave speeches among others.    
   
   

      
Contextualizing most popular narra4ves 

   
   

   
          During the last week, publica1ons about Kyiv's alleged plan to aAack the separa1st Transnistrian region 
con1nued. Although by mid -week the subject had prac1cally faded, at the beginning of the week there were 
strong statements from pro-Russian poli1cians. The most relevant is the statement by proRussian former 
president Igor Dodon. He commented on the informa1on spread by the Kremlin's disinforma1on and its 
subordinates in Tiraspol and basically supported the narra1ve that Maia Sandu would like to draw Moldova 
into a war with Russia.    

   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    21     

   
             He also tried to legi1mise the fake news campaign about the alleged terrorist aAack foiled by the 
socalled special forces in Transnistria. More on this below.   
   
On March 9, the so-called security authori1es in Tiraspol declared that they had thwarted an 
assassina1on aAempt on the separa1st leader Krasnoselsky. The statement was prepared by the socalled 
KGB and was followed by a well-directed media campaign in advance. The credibility of the accusa1ons 
is void, and they seem to have been prepared by the curators of the separa1st region in the Russian FSB. 
It's a form of follow up aOer the intense campaign of the past weeks that included fake statements by 
the Russian defence and foreign ministries.   
   
             In addi1on to the topics above, the manipula1on surrounding the events in Georgia played a big 
role. Commentators affiliated to opposi1on par1es contributed most. They compared the reac1on of 
the West and the Moldovan leadership to the Russian-orchestrated protests led by the Șor Party in 
Chișinău and the violent clashes in Tbilisi. They accused them of having double standards.    
   
              Another important event was the increasingly violent and intense protests by proRussian forces 
themselves, who are covering themselves with social slogans. They have accused the West of staging a 
campaign to unfoundedly accuse the Kremlin of being behind these protests.   
    
              Shortly aOer the KGB statements on alleged terrorist aAacks in Transnistria, the socalled Foreign 
Minister of the region, Igna1ev, and then the so-called President Krasnoselsky commented on the 
situa1on. The former stated that the target was the separa1st leader, i.e. Krasnoselsky. At the same 1me, 
Krasnoselsky himself implied that he did not believe in the reality of the whole story described by the 
Transnistrian KGB. He repeated the alleged KGB "facts", but added that he "does not know at what level 
in the Security Service of Ukraine the terrorist aAacks were prepared" and other conciliatory remarks.    
   
              It is important to bear in mind the differences in posi1ons and a£tudes towards the Kremlin 
among the separa1st region's elites. Thus, Igna1ev and the so-called ministry he heads, as well as the 
KGB, are totally subordinate to the Russian Federal Security Service (FSB). Meanwhile Krasnoselsky is the 
exponent of the Sheriff business group, which advocates maintaining the status quo and construc1ve 
rela1ons with Chișinău and Kyiv. Sheriff and Krasnoselsky have not supported Russian aAempts to 
destabilize the region and Moldova since the beginning of the invasion. Krasnoselsky recently 
maintained the same a£tude when the Russian defense and foreign ministries accused Ukraine of 
preparing a military invasion of Transnistria. Then the so-called authori1es in Tiraspol said they had no 
informa1on that this was true. In essence, it will not be an exaggera1on to say that the Transnistrian 
poli1cal and business elite is more on Ukraine's side.   
   
   
   
   
   

Most popular post / Key actors   

		 	 	 	 	 	 	 	 	 	 	 	 The most 
popular post of the week – 22,400 views - was published by Gagauzian Republic  [Гагаузская Республика] 
channel. The Telegram post took Zelensky's statement about the protests in Georgia out of context, as the 



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    22     

author of the post claims that Zelensky would like for a war to start in Georgia, similar to Euromaidan, so 
that Ukraine is not the only country at war.    

            This Telegram channel has 33,024 subscribers and posts a lot of content related to the war in 
Ukraine, and regional issues. Contrary to its name, it does not post much content about Gagauzia region 
of Moldova. The channel supports Russia, discredits Ukraine and is allegedly managed by the Russian 
FSB   

   
Trend predic4on   

   
            Further disinforma1on and manipula1on in the Moldovan informa1onal space will most probably 
focus on the subject of the protests taking place in the Republic of Moldova, led by "Șor" Party and 
orchestrated by the Kremlin to destabilize the situa1on in the country.    
   
             The disinforma1on targe1ng specifically Ukraine will probably focus on the alleged aAack on the 
OSCE Mission and Transnistrian leaders, supposedly planned by Ukrainian secret services to take place 
in February 2023. This disinforma1on was issued by the so-called Foreign Minister of Transnistrian 
region, Vitaly Igna1ev, and it is aimed at discredi1ng Ukraine in the eyes of external partners and crea1ng 
the percep1on of a climate of insecurity in the Republic of Moldova. It is likely to have rela1vely middle-
term presence in the local informa1on environment and to keep being highlighted during the next round 
of monitoring.    
   
   

    
       
    

      
   

    



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    23     

    
Contextualizing the most popular narra4ves   

   
1. Ukrainian refugees   

   
According to pro-Russian messages, real refugees in NATO/EU countries are few in number, and more 
than 95% of Ukrainians are economic migrants. They are supposed to make their way to the West for 
the sole purpose of receiving financial support, placing a financial burden on their hosts. According to 
pro-Kremlin narra1ves, Ukrainian economic immigrants oOen return to Ukraine and con1nue to 
collect Polish benefits from there. They also increasingly commit crimes, stealing and assaul1ng Poles.   
   
This week’s leaders in spreading the narra1ve:   
   

• Wolnemedia.net – a right-wing portal created few years ago as a place “without censorship”. 
Became popular spreading an1-vaccine rhetoric and health-related fake news, which were also 
inspired by Russian disinforma1on. Since 24 February 24 2022, it has served as one of the 
leading hubs for an1-Ukrainian sen1ments.   

• Ostatni Sprawiedliwi (hAps://t.me/OSTATNISPRAWIEDLIWI/) – a popular far-right Telegram 
channel regularly spreading Kremlin-linked fake news.   

   
2. An,-Western narra,ves   

   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    24     

This week’s An1-Western narra1ves are based mostly on accusa1ons of sending “lethal aid” 
(weapons) to Ukraine which may lead to the world war and quo1ng pope Francis who said that war 
in Ukraine is a “clash of Empires”, which is believed to be a proof that US and Russia are equally 
guilty. Also, Donald Trump is being quoted saying that if he wins the elec1ons, US will largely limit 
its involvement in Ukrainian war, as it is more of Europe’s concern.    
   
This week’s leaders in spreading the narra1ve:   
   

• Polonia Chris1ana (pch24.pl) – a popular right-wing, conserva1ve and religious outlet. Its 
narra1ves oOen treaded with Kremlin’s disinforma1on, especially in “family and tradi1onal 
values” related topics.   

• Kancelaria Lega Ar1s (hAps://t.me/legaar1swsparcie/) – a fake law firm created during C19 
pandemics to help an1-vaxers fight against quaran1nes, masks, vaccina1on cer1ficates etc. 
Highly-profitable business resembling a law firm, but none of its employees are cer1fied 
lawyers. AOer 24 February 2022 Lega Ar1s started to spread aggressive an1-Ukrainian 
disinforma1on. Currently Fakenews.pl is looking for partners to launch a project to reveal 
Lega Ar1s ac1ons to the public.   

   
3. Narra,ves discredi,ng Ukraine   

   
Most of the narra1ves discredi1ng Ukraine try to demonstrate that the government in Kyiv is 
incompetent and unable to provide security for its ci1zens and soldiers. False allega1ons have been 
made about the lack of 1mely payments for some frontline units and the alleged stealing of 
incoming humanitarian aid from the West by the members of the government. According to Russian 
narra1ves, Ukrainians are fleeing enlistment in large numbers.    
   
This week’s leaders in spreading the narra1ve:   
   

• Niezależny Dziennik Polityczny (hAps://t.me/ndp_pl/) – NDP is a well-known, established Kremlin’s 
disinforma1on outlet. It started few years ago as a news portal directly spreading pro-Russian fake 
news. Its editors were proven not to exist and the outlet to be sponsored by Russia. It was banned 
several 1mes and prosecuted by Polish Internal Security Agency, now it is ac1ve only on Telegram.   

• Olej w Głowie (hAps://t.me/Olej_w_Glowie/) – popular far-right and conspiracy channel, emerged 
during C19 pandemics and now is spreading pro-Russian disinforma1on.   

• Nasza Wolna Polska – far-right Telegram channel with news from “alterna1ve” sources.   
   

Most popular post/Key actors   
   
           Par1cularly popular were the narra1ves discredi1ng Ukrainian refugees. One year has passed 
and Ukrainians living in Poland are not treated as excep1onally by Poles as in the beginning of the 
Russian invasion, which is a natural course of things. Uncondi1onal support (every Polish person 
helping refugees somehow with their own resources, without any condi1ons) changed into high 
levels of support (“we fully support them, but aOer one year they need to take their lives in their 
own hands” – way of thinking) so for Russian disinforma1on it is the best moment to destroy 
posi1ve sen1ments towards the refugees.    
    



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    25     

Trend predic4on   
   

          More narra1ves and ac1ons discredi1ng Ukrainian refugees are predicted. Upcoming 
parliamentary elec1ons (autumn) will further enforce such rhetoric, especially by right-wing and 
far-right poli1cal par1es. As we have proven in one of our reports for OIP, most of the Polish 
conspiracy channels created during C19 pandemics (such as Lega Ar1s) are now focused on 
spreading Kremlin’s disinforma1on, especially related to Ukrainian refugees. Rising infla1on, fuel 
prices and declining standards of living may enforce such narra1ves.   
   
   

   
   

Contextualizing the most popular narra4ves   
   

1. Aid to Ukraine   
   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    26     

   Slovakia has sent military aid to Ukraine mul1ple 1mes, which Minister of Defense Naď called 
beneficial not only for Ukraine which is facing an aggressor but also for Slovakia because it gives it a chance 
to modernize the army by replacing old technology with new. However, military aid has long been a target of 
Slovak disinforma1on actors who claim that it is ineffec1ve, stolen, damaged and it prolongs the war.    
   
   The subnarra1ve about military aid unnecessarily prolonging the war was spread by two posts, both 
published by an opposi1on pro-Russian poli1cian Ľuboš Blaha. He also spread another subnarra1ve about 
aid to Ukraine, this 1me in rela1on to an ongoing poli1cal dicsussion in Slovakia between the president and 
the ruling party about who has the cons1tu1onal right to decide about military aid to Ukraine. In this 
Telegram post Blaha claimed that sending military aid to Ukraine means joining the war against Russia and 
he accused the Slovak president and minister of defense of jeopardizing Slovak security.    
   

2. Narra,ves discredi,ng Ukraine   
   

These were claims about Ukrainians and Ukrainian poli1cians being Nazis or Neonazis, Ukraine not wan1ng 
peace, or the Russian invasion being jus1fied because Ukrainian society is polarized. The claims about 
Ukrainians being Nazis were made by a far-right opposi1on poli1cian Tomáš Špaček, an assistant of a member 
of a party called Republika (Republic) who will stand in the upcoming elec1ons. Its popularity is currently 
approximately 7-9% of the electorate. The members of the party are currently members of the Slovak 
parliament and this will most probably not change aOer the elec1on. Špaček is a new Slovak disinforma1on 
actor, gaining large popularity mainly in last 3 months. His popularity, however, first started to grow around 
July 2022.   
   
   The narra1ve about the Russian invasion being jus1fied was a part of an opinion ar1cle in which the 
author claimed that Ukraine should break up (like Yugoslavia) into pro-european West, which could join the 
EU and pro-russian east. This ar1cle was properly categorized as an opinion, however the indica1on about 
the invasion being jus1fied was problema1c. This ar1cle was published by an outlet called Hlavné správy 
which was also the most popular actor from this week.    
   
 As we men1oned last week, Hlavné správy is also one of the most popular disinforma1on outlets in Slovakia. 
It is known for mixing disinforma1on content with factual ar1cles based on informa1on from credible sources. 
It is therefore much harder for the readers to dis1nguish whether an ar1cle is sharing disinforma1on or not. 
However, the outlet is con1nually spreading pro-Russian disinforma1on. The outlet was also recognized as 
dangerous by Na1onal Security Office in Slovakia, which aOer the beginning of the Russian invasion had the 
authority to block outlets spreading dangerous pro-Russian disinforma1on and Hlavné správy was one of 
them (as was Hlavný denník, which we highlighted previously). However, the Na1onal Security Office lost this 
authority aOer a few months.    
   
 Addi1onal context from last week’s report to keep in mind: In March 2022 was released a video which 
convicted a former author from Hlavné správy, Bohuš Garbár, of espionage for Russia. The video showed 
Sergej Solomasov, a military abaché at the Russian embassy recruicng Garbár to become a spy. This video 
has also become the strongest proof of Hlavné správy’s ces with Russia. This is not the only controversy 
surrounding Hlavné Správy. One of the authors was signing himself as Eugen Rusnák. In reality, it was a 
Russian called Jevgenij Paľcev spreading pro-Russian disinformacon.   
   

3. An,-Western narra,ves   
   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    27     

   This category was mostly focused on a sub-narra1ve claiming that Slovak government is trying to 
silence “alterna1ve” media and narra1ves which are not in accordance with the government. This narra1ve 
was mostly shared in rela1on to ins1tu1ons ini1a1ng proceedings against a TV channel called TA3 (which is 
not known for spreading disinforma1on) that broadcasted a problema1c interview with Jeffrey Sachs in 
which he claimed that military aid to Ukraine prolongs the war, which is a manipula1ve pro-Russian 
narra1ve. This sub-narra1ve was mostly spread by an opposi1on pro-Russian poli1cian Ľuboš Blaha, who 
has been suppor1ng Russia, China and communism for a long 1me. His Facebook page was blocked by Meta 
because of spreading hate, disinforma1on a bullying. This is the reason why he is now ac1ve on Telegram.  
Currently, he is a member of a poli1cal party Smer-SD which is one of the leading par1es in popularity polls. 
This is very important due to upcoming parliamentary elec1ons in Slovakia in September 2023.    
   
   One ar1cle claimed that big crises like Covid-19 are being used to silence people. Although this might 
be true in some countries, it is not in Slovakia. However, this narra1ve is being used to spread another 
narra1ve – about the government using totalitarian techniques, which has the effect of reducing society’s 
trust in democra1c ins1tu1ons. This ar1cle was published by a disinforma1on outlet called Hlavný denník 
which is known for spreading pro-Russian disinforma1on. The outlet was also recognized as dangerous by 
Na1onal Security Office in Slovakia, which aOer the beginning of the Russian invasion had the authority to 
block outlets spreading dangerous pro-Russian disinforma1on - Hlavný denník was one of those that was 
banned.    
   
   Another subnarra1ve about the military aid was spread by a pro-Russian poli1cian Eduard Chmelár, 
who has long been spreading the narra1ve about Slovak society not suppor1ng military aid to Ukraine and 
wan1ng “peace”. It was one of the last week’s dominant subnarra1ves. In his post, Chmelár is referring to 
pro-peace protests. These protests are, however, pro-Russian in reality. The reason is that these protests ask 
for no more military aid to Ukraine, which might mean Ukraine surrendering and Russia winning the war. 
Pro-Russian actors in Slovakia being disingenuously propeace was previously pointed out also by the Slovak 
Police department. Eduard Chmelár has been one of the most ac1ve “pro-peace” actors. He is a proRussian 
poli1cal commentator, a former candidate for Slovak president, and the founder of poli1cal party 
Socialis1.sk (Socialists.sk) which is currently not a part of Slovak parliament.    
   
    

Most popular post/Key actors   
   
 The most popular publica1on of the week was published by a conserva1ve outlet with proRussian 1es “Hlavny 
Spravy” (see above), which also provided the most viewed message during the previous round of monitoring. 
The ar1cle in ques1on, having received 180,500 views, is published in a blog sec1on by Tomáš Jediný. 
No1ceably, there is no addi1onal informa1on on the author, for whom this publica1on is a first one, which 
might mark the appearance of a new pro-Russian author in the local informa1on environment. Alterna1vely, 
however, it is important to bear in mind that “Hlavny spravy” oOen anonymizes its authors, so there is no 
opportunity to establish whether Jediny is an actual author of the publica1on.    
   



March 06  –   March    12, 
202   3     Page:  
  28   

  

 The publica1on jus1fies Russian full-scale invasion of Ukraine with a sub-narra1ve that posi1ons the 
hypothe1cal par11on of Ukraine as a posi1ve development. Claiming that if Ukraine was divided, it would 
solve many problems, the author states that it should be divided into the proEuropean west which could join 
EU and pro-Russian east. It also compares the situa1on to the breakup of Yugoslavia. However, it tries to 
excuse and jus1fy Russian invasion by claiming that the Ukrainian society is significantly divided. Moreover, it 
claims that since 2014 Ukraine is not a democracy.   
   

Trend predic4on   
   

 Poli1cians will most probably play a key role in the disinforma1on space due to the upcoming elec1on and 
because some Slovak poli1cians oOen use disinforma1on as a tool in their poli1cal campaigns in order to gain 
more aAen1on and supporters. We also think the an1-western narra1ves will con1nue being the most 
prevalent ones and we will probably see Špaček con1nue being ac1ve and gaining more popularity on social 
media.   
     
   
   

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    29     

 
 

Contextualizing the most popular narra4ves   
   

 The second week of monitoring demonstrates the ongoing prevalence of three of the same categories in the 
disinforma1on eco-system targe1ng Ukrainians, with the chief category of narra1ves discredi1ng Ukraine 
having an increased number of publica1ons and total outreach compared to the previous period.   
 
 Among the narra1ves discredi1ng Ukraine, consistent claims were posted accusing Ukrainians of Nazism. This 
is an old narra1ve of Russian disinforma1on that has been circula1ng in the informa1on space for about nine 
years. During this 1me, Russian disinforma1on regularly tries to confirm it with all kinds of small fakes and 
manipula1ons. For example, this 1me in the course of monitoring, there was a message that Ukrainians are 
Nazis. The authors of the post made such conclusions because Ukrainians allegedly buy large dogs, while 
Russians buy small ones. A story of a Ukrainian TV channel about this appeared on the network, and the 
authors of the post considered such a choice of Ukrainians regarding dogs as a manifesta1on of Nazism. The 
post received a reach of 188,060.   
   
 Also, during the monitoring, there were messages that the Ukrainian authori1es are corrupt and 
unprofessional. For example, on the Telegram channel of the pro-Russian blogger Anatoly Shariy, who leO 
Ukraine a long 1me ago and is accused of treason, there was a post about the former head of the SBU. The 
authors of the report claimed that the ex-head of the SBU, Bakanov, is involved in criminal cases and that he 
probably has a number of his own spies in the Security Service. However, according to the authors of the 
reports, no one will raise any accurate suspicions against him because he is a friend of Zelensky. That is, the 
authors of the channel are trying to create the appearance that the Ukrainian government is corrupt and the 
Office of the President has usurped other departments in the country. This post has 1,042,396 hits.   
   

2. Ba@lefield events   
   
 In addi1on, among the posts that discredit Ukraine, there were posts in which the Ukrainian army was 
accused of shelling Donetsk and civilians. This narra1ve has been circula1ng in the informa1on space for nine 
years, regularly reemerging to claim that Ukraine shelled peaceful areas of the Donetsk and Luhansk regions. 
With such messages, Russia, among other things, jus1fied its aAack on Ukraine. Allegedly, the Russian troops 
were forced to aAack to protect the people of Donbas from the Ukrainians. During a year of full-scale war, 
Russian disinforma1on con1nues to spread such messages. In par1cular, this post stated that an eight-yearold 
boy died in Donetsk allegedly at the hands of the Ukrainian military. This post has 152,504 hits.   
   
 Among the narra1ves that describe the events at the front, there were posts about the course of military 
events. In par1cular, in the Bakhmut direc1on. The posts mostly said that the situa1on at the front is ge£ng 
worse, and the Ukrainian authori1es are lying and trying to hide the situa1on. That is, the authors of the posts 
tried to convince the audience that Ukraine would lose the war. For example, one of the posts stated that 
even "the Americans understand that it is 1me to withdraw troops from Bakhmut." This is how Russian 
disinforma1on tries to create the appearance that the situa1on at the front is constantly worsening, and the 
Ukrainian authori1es allegedly do not understand this and disregard the lives of their soldiers. A post with 
this content gained 142,230 hits.   
   
 The channels given in the examples regularly spread disinforma1on about the RussianUkrainian war and try 
to discredit Ukraine. Almost all of them are anonymous sites as their authors are unknown. However, the list 



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    30     

also includes channels controlled by Russian intelligence, such as the "Legi1mny" channel. It should be 
recalled that the SBU exposed a list of telegram channels managed by Russian intelligence. The list of 
proRussian Telegram channels was also exposed by the analysts of "Detector Media". For example, some 
narra1ves this week were recorded on the channel of the pro-Russian blogger Anatoly Shariy (see below). The 
channel appeared on Telegram on April 22, 2019 (1,042,570 subscribers).    
   

3. An,-Western narra,ves   
   
Among the narra1ves that spread an1-Western rhetoric, the most numerous this week were posts related to 
the protests in Georgia. For example, posts were comparing the events in Georgia with the Ukrainian 
Euromaidan in a nega1ve light; claiming that Georgia is following in the footsteps of Ukrainians; assuring that 
all this is the work of the USA, that such a revolu1on is beneficial to the countries of the West, etc. In such 
posts, the experience of the Ukrainian Euromaidan was depicted as something nega1ve. Something not to be 
proud of and something that supposedly brought Ukraine to collapse.    
   
 For example, there was a post in the Telegram channel of the pro-Russian blogger Tetyana Montyan, who is 
Ukrainian, but leO for Russia and renounced her children, who live in Ukraine and support the Ukrainian army. 
This post has garnered 487,040 hits. There was also a post in the anonymous pro-Russian Telegram channel 
Spletnitsa. It said that European countries and the United States are prac1cing double standards, because 
they allegedly say nothing about the fact that in Paris the police used tear gas at protests against the pension 
reform, instead condemning the Georgian police, who threw Molotov cocktails at the protesters. This post 
got 141,578 hits.   
   
 All these narra1ves are needed by Russia to try and turn the audience against the states of the West and to 
show that Georgia, like Ukraine, is allegedly governed from the outside. That is, propagandists seek to create 
the appearance that everything bad in countries that could be friends with Russia appears because of 
rela1ons with the West. In par1cular, through the USA.   
   

   
Most popular post/Key actors    

   
  One of the most popular posts of the week concerned the life of people in the territories of  Ukraine 
temporarily occupied by Russia. In par1cular, life in Lysychansk. This is a post (reach – 1,689,061) of the Redovka 
Telegram channel, which was also a source of the most viewed publica1on during the first round of monitoring 
conducted for this project (February 20 – March 06 2023) and briefly introduced in the corresponding report.   
   
               The post said that the city does not yet have stable communica1on and electricity, but shops and the 
like are allegedly opening there. That is, the city is supposedly returning to a peaceful and normal life. By 
spreading such posts, Russian propagandists are trying to show that life under Russian occupa1on is beAer 
than life without occupa1on, under the control of Ukraine.   
   
 Considering that the pro-Russian blogger Anatolii Shariy maintains his important role in the pro-Russian 
disinforma1on eco-system, it should be noted that  it is not immediately clear that he is a supporter of Russia, 
as he periodically mocks the ac1ons of both the Ukrainian and Russian armies. However, in Shariy's posts, 
many theses covertly support the ac1ons of the Russian military or threaten the consequences of 
disagreement with the ac1ons of the Russian leadership.   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    31     

 Shariy’s  channel, in the condi1ons of a full-scale war with Russia, does not promote overtly Russian rhetoric: 
its author, on the contrary, allegedly does not take sides in the conflict, seemingly defending the common 
people. Posts of a blogger are read by 83% of subscribers on average, indica1ng high engagement. 
An1democra1c rhetoric can also be traced in his posts: he believes that the leadership of Ukraine is 
incompetent and subordinate to the West, whose high-ranking officials are also, according to him, not very 
intelligent. In par1cular, during the last three months, the blogger regularly cri1cized the decisions of the 
governments of the EU countries regarding the sanc1ons they introduced against Russia. In his posts, the 
blogger ridicules Ukrainian poli1cians, humilia1ng them and portraying them in a nega1ve light; periodically 
asser1ng that the authori1es do not think about Ukrainians.    
 In addi1on, Shariy from 1me to 1me tries to devalue the aid that Ukraine receives during the war. It is about 
help from interna1onal partners as well as private ini1a1ves. During the Ukrainian counteroffensive in the 
Kharkiv region, Shariy also allegedly did not take sides, simply repor1ng what was happening, supposedly 
promptly and impar1ally. But when it became known about the first successes of the Ukrainian army in the 
Kharkiv region, the blogger reported that the Ukrainian authori1es would send punishers to the liberated 
territories, from whom peaceful people would suffer.   
   

Trend predic4on   
   
 Next week, posts about the corrup1on of the Ukrainian government will probably be seen again, amid news 
of the resigna1ons of officials. In par1cular, in Odesa. It is also likely that there will be posts related to 
mobiliza1on in Ukraine. Such posts may appear against the background of news that the state-developed app 
Diya, used by Ukrainians to store important documents like ID cards and drivers’ licenses as well as to request 
certain documenta1on from the state in the quick and easy digital format, may issue summonses to men. 
Such informa1on is false, but Russian disinforma1on can use it as an excuse to spread new disinforma1on 
messages. Addi1onally, more disinforma1on is likely to be linked to the military developments in the Bakhmut 
direc1on.   
   
   
   
List of Narra,ve and Sub-Narra,ve Headings:   
   
   

1. ANTI-WESTERN NARRATIVES   
1a. The EU and/or NATO and/or the West are weak and will break apart   
1b. The West is using Ukraine as a pawn   
1d. The West is losing interest in helping Ukraine / wants Ukraine to surrender   
1e. The West/NATO provoked the conflict between Ukraine and Russia   
1f. NATO/the US/the West is or will be directly involved in the war   
1g. The West is profi=ng on the war in Ukraine   
1h. The West will fight un=l the last Ukrainian   
1i. Western leadership is incompetent   
1j. The West/US is responsible for the sabotage of Nord Stream  1k. 
Western media is lying   
1l. The West is trying to divide Slavs/Orthodox Chris=ans   
1m. Western countries/ins=tu=ons ignore the will of their people   
1n. Western poli=cians care about Ukraine at the expense of their own ci=zens   
1o. The West is hypocri=cal to cri=cize Russia’s ac=ons   
1p. Non-aligned countries are choosing to side with Russia over the West    



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    32     

   
2. NARRATIVES DISCREDITING UKRAINE   

2a. Ukrainians are Nazis   
2b. Ukrainians are targe=ng civilians and commit other war crimes   
2c. Ukraine was planning to aEack Russia first   
2d. Ukrainians refuse to fight / have low morale   
2e. The Ukrainian leadership is corrupt and/or incompetent   
2f. Ukraine is blackmailing Western governments   
2g. There are tensions among Ukraine's leadership   
2h. Ukrainians are preten=ous/demanding/ungrateful   
2i. Ukrainian civil society wants to make concessions to Russia   
2j. Ukraine's leadership does not care about its people   
2k. Ukrainians do not support Zelensky   
2l. Ukraine mistreats its soldiers/civilians   
2m. Ukraine’s informa=onal space is controlled by the state authori=es / Ukrainian media is lying Ukraine is autocra=c   
2n. Ukraine does not want peace   
2o. Ukraine deliberately stages provoca=ons   
2p. Ukraine should not/will not become a NATO/EU member   
2q. Ukraine is not a sovereign state   
2r. Ukrainian volunteers are corrupt   
2s. Life under Russian occupa=on is beEer than under Ukrainian rule / 1ak. Russia is libera=ng Ukraine   
2t. X country should not help Ukraine due to their past historical conflicts  Ukrainian 
victory is impossible   
2u. Western society does not support Ukraine   
   

3. BATTLEFIELD EVENTS   
3a. Ukraine is losing the war   
3b. Russia is not figh=ng at full capacity   
3c. Russian troops are advancing / achieving success   
3d. Reports of Russian war crimes are exaggerated/fake news   
3e. Russia is not to blame for the global food crisis   
3f. Recognizing Russia as a terrorist state will not help Ukraine   
3g. Belarus is not par=cipa=ng in the war in Ukraine   
3h. Mobiliza=on in Russia has been successful   
3i. Ukraine "referendums" are legi=mate   
3j. Russia’s losses in the war are small   
3k. Russia is only targe=ng military infrastructure   
   

4. UKRAINIAN REFUGEES   
4a. Ukrainian refugees are a threat to host countries’ security   
4b. Ukrainian refugees are spoiled/ungrateful   
4c. Ukrainian refugees are priori=zed over the host country ci=zens/inhabitants   
4d. Ukrainian refugees abuse the aid being provided   
   

5. ECONOMIC CONSEQUENCES OF SANCTIONS   
5a. Sanc=ons hurt the West more than Russia   
5b. Russia is unaffected by sanc=ons   
5c. The West is to blame for infla=on and the energy crisis   
5d. Europe is threatened by an energy crisis   
5e. The West does not follow/circumvents its own sanc=ons policy   
5f. Western ci=zens do not support sanc=ons against Russia   
   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    33     

6. CONDITIONS OF RUSSIANS AND RUSSIAN-SPEAKING MINORITIES   
6a. Ukrainians discriminate against/terrorize Russian speakers   
6b. X country is Russophobic / Russian culture is being aEacked   
6c. The West and its proxies are inci=ng Russophobia   
   

7. THREAT OF WAR EXPANDING BEYOND UKRAINE   
7a. WW3 is imminent   
7b. The West seeks to open a second front against Russia    
7c. X country is escala=ng the war   
7d. The world is at risk of nuclear war/disaster   
7e. X country is under threat/will be pulled into the war   
7f. X country should maintain neutrality / align itself with Russia   
   

8. AID TO UKRAINE   
8a. Western military/financial aid is being misused/stolen   
8b. Ukraine will use Western weapons to kill Russians/aEack Russian territory   
8c. Military aid unnecessarily prolongs the war/endangers civilians   
8d. Aid to Ukraine is weakening/endangering the countries that provide it   
8e. Western military aid is ineffec=ve/will not influence the outcome of the war   
8f. Ukraine is taking aid away from other countries in need   
   

9. CONSPIRACY THEORIES   
9a. There are Western biological weapons labs in Ukraine   
9b. The war in Ukraine is part of a global conspiracy   
9c. The war in Ukraine is staged/a hoax   
9d. Western governments are using the war in Ukraine to limit the freedoms of their ci=zens 9e. Western 
leaders/ins=tu=ons are Satanist   
9f. Zelensky is a drug addict   
9g. Ukrainians engage in organ trafficking   
9h. Russia has a new secret weapon   
9i. Ukraine will be divided up among other countries   
   
Methodology   
   
The Ukraine War Disinforma1on Working Group is partnered with LetsData for data collec1on and 
methodological development.   
LetsData is an AI solu1on an1cipa1ng communica1on risks and opportuni1es in the face of illintended 
informa1on campaigns. As a trusted technological partner within the UWDG, LetsData provides 
sophis1cated data collec1on, processing, and analysis capabili1es for further in-depth explora1on.   

 LetsData uphold privacy and security principles regarding data collec1on and processing. To ensure this, we 
only use public data allowed to be collected and processed by each social media and website. The Ukraine 
War Disinforma1on Working Group analyses data from media outlets, public Telegram channels and public 
Facebook groups and pages. Within the project, we analyse all publica1ons concerning Ukraine in 12 
countries encompassing 200 pro-Russian sources:   

1. Armenia - Telegram and media outlets    
2. Bal1cs: Russian language segment of Estonia, Latvia, Lithuania - Telegram and media outlets    
3. Belarus - Telegram and media outlets    
4. Bulgaria - Telegram and media outlets    



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    34     

5. Georgia - Telegram, media outlets, Facebook    
6. Hungary - Telegram, media outlets, Facebook    
7. Moldova - Telegram and media outlets    
8. Poland - Telegram and media outlets    
9. Slovakia - Telegram, media outlets, Facebook    
10. Ukraine - Telegram and media portals   

This assignment of channels is designed to provide a focus on Telegram as a rela1vely undermonitored but 
major and exponen1ally growing pla¤orm for disinforma1on, while s1ll providing insights for countries in 
which Telegram is yet to develop a significant audience and Facebook is s1ll the primary disinforma1on 
pla¤orm.  To make results cross-country comparable, 20 sources will be used for each country. For 
countries analysing media outlets and Telegram channels, 5 media outlets and 15 Telegram channels will be 
analysed. In some cases, for instance, in Ukraine, there are 20 Telegram channels, with 5 Telegram channels 
being the channels of pro-Russian media that duplicate the website content. For countries analysing media 
outlets, Telegram channels and Facebook pages, 5 media outlets, 15 Telegram channels and Facebook 
pages will be analysed.   

Data sampling   

To analyze pro-Russian disinforma1on, a sample of 50 publica1ons per week for each country will be 
created based on two criteria. The first criterion will be the source type: media outlet or social media: with 
70% of the publica1ons in the sample coming from Telegram/Facebook and 30% from web sources. The 
second criterion will be the reach of the posts, with half of the posts in each category (media outlet, 
Telegram, and Facebook) having the highest number of views. The other half of the publica1ons in each 
category will be selected randomly to diversify the content and increase the capacity to comprehend the 
diversity of pro-Russian narra1ves.    

The final sample for countries monitoring media outlets and Telegram will consist of the following:   

• 15% top media outlets publica1ons;   
• 15% random media outlets publica1ons;   
• 35% top Telegram posts; • 35% random Telegram posts.   

The final sample for countries monitoring media outlets, Telegram and Facebook, will consist of the following:   

• 15% top media outlets publica1ons;   
• 15% random media outlets publica1ons;   
• 17,5% top Telegram posts;   
• 17,5% top Facebook posts;   
• 17,5% random Telegram posts;   
• 17,5% random Facebook posts;   

   
List of sources per country   
   

Source   Country   

@VardanGukasyan   Armenia   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    35     

@bagramyan26   Armenia   

@reartsakh   Armenia   

@ArmenianVendetta   Armenia   

@military_arm   Armenia   

@mikayelbad   Armenia   

@xaytarak_official   Armenia   

@sisumasis   Armenia   

@infoteka24   Armenia   

@togarma301   Armenia   

@Artsakh_Daily   Armenia   

@armmirotvorec   Armenia   

@RadarARM   Armenia   

@infocomm   Armenia   

@civilnetv   Armenia   

@newsamarm   Armenia   

@rusyerevantoday   Armenia   

@togarma301    Armenia   

@armeniasputnik   Armenia   

@LurerH1   Armenia   

@pppaskov   Bulgaria   

@The_Smart_Village   Bulgaria   

 

@druschbaFM_Bulgaria   Bulgaria   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    36     

@InfodefBULGARIA   Bulgaria   

@bulgariaz   Bulgaria   

@svobodik   Bulgaria   

@otizvora   Bulgaria   

@istinabg1   Bulgaria   

@vazrazhdanebg   Bulgaria   

@simeonoffkss   Bulgaria   

@todorangelov   Bulgaria   

@dianadeleva   Bulgaria   

@ocelqvane   Bulgaria   

@ronyrony   Bulgaria   

@ivaivatta   Bulgaria   

@pogled   Bulgaria   

@NewsFrontBulgaria   Bulgaria   

@trudnews   Bulgaria   

@snabgorg   Bulgaria   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    37     

@informiran   Bulgaria   

https://kuruc.info/   Hungary   

https://www.origo.hu/   Hungary   

https://pestisracok.hu/    Hungary   

@magyarjelen   Hungary   

 
https://hirado.hu/    Hungary   

@kurucinfo   Hungary   

@toroczkai   Hungary   

@szentkoronaradio_official   Hungary   

@nzona3   Hungary   

@bodiabel   Hungary   

@bedezsolt   Hungary   

https://www.facebook.com/oroszhirek.hu/   Hungary   

https://www.facebook.com/pestisracok.hu/   Hungary   

https://www.facebook.com/szamokadatok/   Hungary   

https://www.facebook.com/kkemenymag1    Hungary   

https://www.facebook.com/bayerzs   Hungary   

https://www.facebook.com/elemi.hu/   Hungary   

https://www.facebook.com/magyarnemzet.hu/   Hungary   

https://www.facebook.com/stefideri   Hungary   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    38     

https://www.facebook.com/bohardanielriporter   Hungary   

https://aif.md/   Moldova   

@Noi.md | Новости Молдовы   Moldova   

@Accent_TV   Moldova   

https://unimedia.info/   Moldova   

@KP.MD: "КП" в Молдове   Moldova   

@tirdea   Moldova   

@Ungureanu112   Moldova   

@Republic_Of_GaGauZia   Moldova   

@moldavskii_piston   Moldova   

 
@indexMD   Moldova   

@gabrielcalin   Moldova   

@romania_ru   Moldova   

@dragosgalbur   Moldova   

@MoldovaPolitics   Moldova   

@turnulmaya   Moldova   

@ivanovnamd   Moldova   

https://www.facebook.com/groups/187416793281342  
0   

Moldova   
https://www.facebook.com/profile.php?id=100086182 
868245   

Moldova   
https://www.facebook.com/latebuimistru   Moldova   

https://www.facebook.com/ionchicu.md   Moldova   

http://3droga.pl/   Poland   

@narodowcy   Poland   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    39     

http://pch24.pl/   Poland   

http://ruchnarodowy.net/    Poland   

http://wolnemedia.net/    Poland   

@project_veritas   Poland   

@anna_news   Poland   

@WiadomosciCzasowOstatecznych   Poland   

@siostryjasnowidzki   Poland   

@polska_grupa_informacyjna   Poland   

@ndp_pl   Poland   

@infokju   Poland   

@monikacichocka   Poland   

 

@legaartiswsparcie   Poland   

@OSTATNISPRAWIEDLIWI   Poland   

@nwk24pl   Poland   

@Olej_W_Glowie   Poland   

@ruchoporupolska   Poland   

@wolna_polska   Poland   

@kanalstraznikow   Poland   

https://www.hlavnespravy.sk/   Slovakia   

https://bajecnezeny.sk/   Slovakia   

https://www.hlavnydennik.sk/   Slovakia   

https://spisiakoviny.eu/   Slovakia   

http://www.ereport.sk/    Slovakia   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    40     

@casusbellilive   Slovakia   

@DKdenneSpravy   Slovakia   

@zemavek   Slovakia   

@InfoVojnaOfficial   Slovakia   

@kulturblog   Slovakia   

@ZvodkaOnline   Slovakia   

@vimanadark   Slovakia   

https://www.facebook.com/ChmelarEduard   Slovakia   

https://www.facebook.com/heredos/   Slovakia   

https://www.facebook.com/Spacek.republika   Slovakia   

https://www.facebook.com/draxlerjuraj   Slovakia   

https://www.facebook.com/Zdrojj   Slovakia   

 

https://www.facebook.com/hricalubos1   Slovakia   

https://www.facebook.com/Infovojna   Slovakia   

@LubosBlahaSmer   Slovakia   

@montyan2   Ukraine   

@rezident_ua   Ukraine   

@legitimniy   Ukraine   

@readovkanews   Ukraine   

@ASupersharij   Ukraine   

@ZE_kartel   Ukraine   

@mriya24   Ukraine   

@spletnicca   Ukraine   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    41     

@ukraina_ru   Ukraine   

@stranaua   Ukraine   

@dark_k   Ukraine   

@skosoi   Ukraine   

@sheptoon   Ukraine   

@JokerDPR   Ukraine   

@EQUILIBRIUM2019   Ukraine   

@OpenUkraine   Ukraine   

@mediakiller   Ukraine   

@OlgaSharij   Ukraine   

@Novoeizdanie   Ukraine   

@Vestnik_Konservatora   Ukraine   

@yuryvoskresensky   Belarus   

@pul_1   Belarus   

 

@sewerfsefsd   Belarus   

@belarusian_silovik   Belarus   

@sputnikby   Belarus   

@mlynby   Belarus   

@ontnews   Belarus   

@ATN_BTRC   Belarus   

@Nashazemla   Belarus   

@shpakouski   Belarus   

@Azarenok_TV   Belarus   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    42     

@dzermant   Belarus   

@vashy_slivy   Belarus   

@glav_tur   Belarus   
@berezina_bel   Belarus   

@ZhivetZheBelarus   Belarus   

@lgbelarussegodnya   Belarus   

@minskctvby   Belarus   

@BISRby   Belarus   

@zmeymarini4   Belarus   

http://geworld.ge/ge/   Georgia   

@SputnikGeorgia   Georgia   

https://ge.news-front.info/   Georgia   

http://www.obieqtivi.info/   Georgia   

https://sezonitv.ge/   Georgia   

@worldpolitkal   Georgia   

@beqanews   Georgia   

@crossroadwar   Georgia   

@realoba   Georgia   

 
@power_of_light_Q   Georgia   

@PolitNewsN1   Georgia   

https://www.facebook.com/groups/253431857663228  
6    Georgia   
https://www.facebook.com/qartuliideaa/   Georgia   

https://www.facebook.com/PatriotuliGverdi/   Georgia   

https://www.facebook.com/profile.php?id=100083209 
576803   Georgia   
https://www.facebook.com/groups/399500355414390   Georgia   



  

March 06       –       March    12   , 202   3       
     Page:    43     

https://www.facebook.com/groups/534652040223283  
/    Georgia   
@SputnikAbkhazia    Georgia   

@sputnikossetia   Georgia   

@rubaltic   Baltics   

http://respublika.lt   Baltics   

http://grani.lv   Baltics   

http://dv.ee   Baltics   

http://obzor.lt   Baltics   

@balt4post   Baltics   

@antifalivland   Baltics   

@news_lv   Baltics   

@estlatlitv   Baltics   

@baltictea   Baltics   

@volna_lt   Baltics   

@topbalt   Baltics   

@baltologija   Baltics   

@zhemchuzhina_new   Baltics   

@zkbalt   Baltics   

@volna_lv   Baltics   

@baltiknews   Baltics   

@free_baltic   Baltics   

@latvijasbalzams   Baltics   

@russkaya_litva   Baltics   

   


