
 
 

 

 

 

Pro-Russian propaganda in 
the mainstream, anti-
vaccination on the fringes 
the Janus-face of the Hungarian disinformation 
ecosystem 
 

 

 

 

Csaba Molnár 
Ráchel Surányi 
Péter Krekó 

 

 

 

 

 

 

 

June 2023 



Introduction 

2 

The study was carried out in the framework of the HDMO (Hungarian Digital Media 
Observatory) project. In the framework of the 30-month project, researchers from Political 
Capital and Mertek Media Monitor are investigating the spread of disinformation and the 
effectiveness of measures taken to combat it, journalists from the international news agency 
AFP and Lakmusz are fact-checking, Idea Foundation is providing training on media literacy, 
and the digital infrastructure of HDMO is provided by Epresspack. As in the first phase, the 
project is co-funded by the European Commission. The HDMO consortium was selected by 
the European Commission through an open call for tenders and is fully independent in all its 
activities. 

 

About the authors: 

Csaba Molnár holds a bachelor degree in physics and a masters in mathematics, he also 
studied programming and computer science. With this background, Csaba is perfectly suited 
to develop the methodologies for Political Capital’s research projects. He is also involved in 
quantitative analysis and the modelling of political and societal processes, creating indices, 
data visualisation, and social media analysis.  

Dr. Ráchel Surányi is a sociologist. She participated in several international (EU-funded) 
projects focusing on minorities and identities. Recently she applied media analysis in her 
research. She has several publications; one of the most recent one (co-authored with Endre 
Sik and Éva Bognár) is about the moral panic button. 

Dr. Péter Krekó is a political scientist, social psychologist, and a disinformation expert. He is 
the director of Political Capital Institute, and Associate Professor at ELTE University. He is 
also a senior fellow at the Washington-based CEPA think tank and a PopBack Fellow at the 
University of Cambridge. He is the coordinator of the Hungarian Digital Media Observatory 
project since January 2023. 

 

 

 

 

 

 

This publication was funded by the European Union. Its contents are the sole responsibility 
of the authors and do not necessarily reflect the views of the European Union. 

 

https://politicalcapital.hu/news.php?article_read=1&article_id=3118
https://politicalcapital.hu/news.php?article_read=1&article_id=3118
https://444.hu/2021/10/27/magyar-nyelvu-tenyellenorzo-oldalt-indit-az-europai-bizottsag-tamogatasaval-a-444-es-a-qubit-kiadoja-a-magyar-jeti-zrt
https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/topic-details/digital-2021-trust-01-edmo
https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/topic-details/digital-2021-trust-01-edmo
https://www.tarki.hu/sites/default/files/2019-02/08_BognarSik_Suranyi_The_case_of_Hungary.pdf
https://cepa.org/our-people/peter-kreko/
https://www.csap.cam.ac.uk/network/dr-peter-kreko/


Introduction 

3 

Contents 
Introduction ......................................................................................................................................... 4 

Executive summary, conclusions ........................................................................................................ 5 

Green light to conspiracy theories about the war and yellow to the anti-vaccine ones ................... 5 

The (possible) impact of fact-checks/fact-checking ......................................................................... 7 

Methodology ....................................................................................................................................... 8 

1. case study: American land purchase in Ukraine ............................................................................. 9 

The storyline .................................................................................................................................... 9 

Disinformation and its main mutations ............................................................................................ 9 

The spread of the narrative ........................................................................................................... 10 

On the websites ......................................................................................................................... 10 

On Facebook .............................................................................................................................. 11 

The impact of fact-checking .......................................................................................................... 12 

2. case study: Pfizer at a trial ............................................................................................................ 14 

From Janine Small’s hearing to genocide: the story and its timeline ............................................ 14 

The spreading dynamics and statistics ......................................................................................... 17 

Narrative analysis .......................................................................................................................... 19 

 

 



Introduction 

4 

Introduction 
The Hungarian information environment – following the term of Sergey Guriyev and Daniel 
Treisman – can be described as a kind of "information autocracy", in which the government 
is successfully manipulating the information to keep up and legitimise its political support 
among the electorate.1 In this respect, Hungary’s role is unique within the European Union, 
as we can see no other countries where the media system has become centralized to this 
extent.2 The government is obviously using it to spread political misinformation on a massive 
scale – with a visible impact on public opinion. We could clearly see, for example, before the 
elections in April 2022, where clear pieces of disinformation – such as the opposition is 
planning to enable sex-changing surgeries on underaged children in case they are elected – 
had a huge impact on public opinion3.  
This study aims to analyze the spread of two narratives in this special informational 
environment. In our previous studies, we have dealt in depth with the domestic spread and 
social embeddedness of both Covid4 and war-related disinformation5. We have already 
shown that in the domestic disinformation ecosystem – with its strong governmental presence 
– the handling of the spread of disinformation about COVID and war were very different. 
While anti-vaccine messages and disinformation about the coronavirus was mainly spread 
by fringe players beyond the mainstream,6 the pro-Russian media coverage of the war-
related disinformation narratives have been and continue to be disseminated prominently by 
pro-government actors to this day.7 This difference was reflected in the polling data as well. 
The war-related disinformation was much more highly politicized than Covid: while pro-
government voters tended to lean towards the six-party coalition voters on conspiracy 
theories about the coronavirus8, on conspiracy theories about the war they were more on the 
same platform as the voters of Mi Hazánk (Our Homeland) – a radical right-wing party that 
has been clearly supportive towards Vladimir Putin’s invasion of Ukraine.9 
This analysis presents two of the most recent cases – already fact-checked (and debunked) 
by our fact-checking partner, Lakmusz – that illustrate this dichotomy, which characterizes 
the domestic post-truth universe and especially the government-controlled online media 
ecosystem. 

 
1 Krekó, P. (2022). The Birth of an Illiberal Informational Autocracy in Europe: A Case Study on Hungary. The Journal of 
Illiberalism Studies Vol. 2 No. 1 (2022): 55-72. 
2 Polyák, G. (2019). Media in Hungary: Three pillars of an illiberal democracy. Public service broadcasting and media 
systems in troubled European democracies, 279-303. 
3 https://www.dimenziomedia.hu/hir/What_has_been_proven_by_the_Hungarian_election_results-144 
4 Győri, L. and Istrate, D. (2021). COVID-9.11. The transformation and anti-West radicalization of 
the Hungarian antivax movement. COVID-9.11 The transformation and anti-West radicalization of the Hungarian antivax 
movement (politicalcapital.hu) 
5 Propaganda Without Borders: A study of proKremlin propaganda among far-right and radical voices in Hungary, Poland, 
Romania and Serbia. Zinc_XFR Disinfo_Report_Final report_221010.pdf (politicalcapital.hu) 
6 PC_Tanulmany_AlszentAntikapitalistak_2022_02.pdf (politicalcapital.hu) 
Main narratives about COVID-19 in the V4 countries - Takeaways from the first wave of the pandemic (politicalcapital.hu) 
7 A dezinformáció csodálatos világa: amerikai biofegyverek, világháború, őrült és bűnöző Zelenszkij, bölcs és aktív Putyin 
az Origo Rendkívüli Híreiben (politicalcapital.hu) 
Győzött már a békeharc? - A Kreml-párti háborús narratívák hazai terjedésének heti elemzése (politicalcapital.hu) 
8 For more about the Hungarian elections and parties, see: Hungarian Election Monitoring - Report (politicalcapital.hu) 
9Telex: Magyarországon is kéz a kézben jár a Covid-szkepticizmus és az oroszbarátság 

https://politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/covid911_IRI_antivax_report_2021_11.pdf
https://politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/covid911_IRI_antivax_report_2021_11.pdf
https://politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/Zinc_XFR%20Disinfo_Report_Final%20report_221010.pdf
https://politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/PC_Tanulmany_AlszentAntikapitalistak_2022_02.pdf
https://politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/pc_fnf_covid_narratives_research_briefing_2020.pdf
https://politicalcapital.hu/konyvtar.php?article_read=1&article_id=3186
https://politicalcapital.hu/konyvtar.php?article_read=1&article_id=3186
https://politicalcapital.hu/konyvtar.php?article_read=1&article_id=3185
https://politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/Hungarian%20Election%20Monitoring%20Report_HU_20220711.pdf
https://telex.hu/belfold/2022/06/29/oroszbaratsag-oltasellenesseg-kutatas-political-capital


Executive summary, conclusions 

5 

Executive summary, conclusions 
Our study describes the evolution and spread of two types of disinformation. The first case 
study is about the war in Ukraine and how US companies bought up a large part of Ukraine's 
land, practically “colonising the country”, and the second is about the Pfizer vaccine being 
used as a kind of 'human experiment' without any pre-testing.  

Our main conclusions are the following:  

Green light to conspiracy theories about the war and yellow to the anti-vaccine ones 

• After the start of the invasion of Russia against Ukraine in 2022, there was a visible 
shift in the entire European disinformation ecosystem, as reported by EDMO: sources 
spreading disinformation about Covid and vaccines later become the primary source 
of the war-related – mainly Kremlin-oriented – conspiracy theories and 
disinformation.10 This phenomenon was clearly visible in the Hungarian COVID-
sceptic political subculture as well: sites and politicians who were spreading health-
related fake news immediately turned towards war-related disinformation as the war 
started.11 However, in the government-controlled Hungarian offline and online media 
environment a different logic prevails: while pro-Russian narratives are given green 
light, conspiracy theories against covid and vaccines are much less likely to spread, 
and has been more blocked by the central political will. 

• While both the Ukrainian land purchase and the Pfizer vaccine (international) 
conspiracy theories have appeared on government-controlled platforms, the two cases 
differed significantly in their coverage. The narrative of the “colonalisation” of Ukrainian 
land by the US entered the Hungarian public at a clearly identifiable point – through 
the so-called V4NA "news agency". This portal is, in fact, a lookalike press agency, 
which serves as a governmental mouthpiece aimed at legitimising governmental 
narratives and stories as a pseudo-international, pseudo-independent source. This 
story was rapidly, intensively, and concentratedly disseminated by the government-
controlled media (however, it was not spread by official governmental politicians). Also, 
it could penetrate into the tabloid press and even to the agricultural professional press. 

• The Pfizer-Small case, on the other hand, permeated through several marginal 
sources, and was reported in several small waves. The Pfizer conspiracy theory was 
only leaking into the government publicity, and then quickly disappeared from there.  

• This difference was articulated in the reach and engagement figures in the social 
media space: the articles on US "colonialism" in Ukraine generated three times more 
interactions than disinformation about Pfizer. 

 
10 EDMO: How Covid-19 conspiracy theorists pivoted to pro-Russian hoaxes How Covid-19 conspiracy theorists pivoted to 
pro-Russian hoaxes – EDMO 
11 Falyuna Nóra-Krekó Péter: Dezinformációk, amiknek terjedését nagyvállalatok a tudtuk nélkül finanszírozzák – hogyan? 
Dezinformációk, amiknek terjedését nagyvállalatok a tudtuk nélkül finanszírozzák – hogyan? - Forbes.hu 

https://edmo.eu/2022/03/30/how-covid-19-conspiracy-theorists-pivoted-to-pro-russian-hoaxes/
https://edmo.eu/2022/03/30/how-covid-19-conspiracy-theorists-pivoted-to-pro-russian-hoaxes/
https://forbes.hu/uzlet/dezinformaciok-amiknek-terjedeset-nagyvallalatok-a-tudtuk-nelkul-finanszirozzak-hogyan/


Executive summary, conclusions 

6 

• This dichotomy also points to the fact that in the domestic information autocracy, 
central control of narratives can have an important impact on their public 
representation. While the anti-vaccine narratives have been largely banished from the 
public sphere by the central political will, the "anti-war", "pro-peace" narratives, and 
the conspiracy theories that grew out of them and which serve Russian interests, have 
been deliberately introduced into the mainstream publicity (and in some cases of 
communication). 

• This selective approach to different kinds of conspiracy theories might be related to 
the fact that Viktor Orbán’s government (unlike other populist right-wing politicians, 
such as Donald Trump and Jair Bolsonaro) has restrained from openly promoting 
COVID-scepticism and vaccine-scepticism for practical and tactical reasons. Similarly 
to Aleksander Vucic’s Serbia, Hungary was among the first countries in Europe that 
started the vaccine rollout with Russian and Chinese vaccines. 

The table below summarizes the differences between the two cases: 

  1. case study: Ukrainian land 
purchase 

2. case study: Pfizer vaccine 

Entering the domestic 
media scene  

At one, identifiable point (via V4NA 
„news agency”)  

Via several channels/actors, 
independent from each other  

Intensity and temporality 
of the coverage 

Intense and short initial period (1,5 
week)  

In several waves, low intensity 

Characteristics of the 
coverage 

The main spread flow was 
organized with a few sidestories 

Altogether spontaneous, with 
scarce organized activity  

The channels of the 
coverage  

Primarily it spread in the 
mainstream, government-controlled 
medium, but it appeared in radical, 
anti-globalist, conspiracy theorist 

and tabloid themed groups as well 

Primarily it spread in the fringe 
groups. It appeared in the 

mainstream as well, but did not 
manage to spread significantly  

Number of articles12 

spreading disinformation 59 28 

Number of shares (of the 
articles) on Facebook  7,438 177 

Total interactions to the 
shares  36,804 11,824 

The average number of 
followers of the 5 biggest 
Facebook pages which 
shared the articles 

280,090 78,814 

 

 
12 By articles we mean those writings, which appeared on media platforms, blogs and forums. 



Executive summary, conclusions 

7 

The (possible) impact of fact-checks/fact-checking 

• The results of the two case studies suggest that fact-checking has consequences for 
some of the media. 

• The government-controlled media is largely immune to fact-checking: even after the 
Lakmusz fact-check was made public, disinformation about the US purchase of land 
in Ukraine was still being merrily spread online, and shared by several anti-American 
conspiracy theorists. In the latter medium, as well as in the pro-government public in 
general, fact-checkers have become a kind of public enemy, a negative point of 
identification. The ruling party's position in the Hungarian discourse on fact-checking 
– which is represented through a variety of means and through organisations with 
open or opaque links to the government – is that there is no such thing as journalistic 
objectivity or independence.13 

• In other segments of the media, however, there is a clear impact of fact-
checking. There were two online media sources (a tabloid news site and an 
agrarian site) which deleted the false statements that they cited from pro-
governmental outlets, certainly thanks to the fact-check. We have also seen that 
some commentators – using the fact-check – have tried to persuade others about the 
veracity of the fact-check. 

• While the fact-checking article on the war reached many more people (33,500), the 
one related to vaccines reached fewer (8,800). The increased interest in the first topic 
is also indicated by the fact that this was the 27th most popular topic among the 350 
articles written since the launch of Lakmusz, while the one on Pfizer took only the 173rd 
place. A similar difference was in the estimated outreach of the original articles 
containing disinformation, which is based on the publication dynamics. 

• Facebook's built-in fact-checking system marked both articles of two widely read 
outlets (magyarnemzet.hu and pestisracok.hu) as false, citing the AFP fact-check. This 
restricted access to these articles, as they opened only after the warning, when 
clicked. However, the dozens of other articles can be accessed via Facebook without 
any hindrance. 

 
13 Német Szilvi: "Értelmezni se tudom, mi az a liberális tényellenőr " - Facebook-hírkommentárok a tényellenőrző 
újságírásról, 2023.01.31. "Értelmezni se tudom, mi az a liberális tényellenőr" - Facebook-hírkommentárok a tényellenőrző 
újságírásról - Lakmusz 

https://www.lakmusz.hu/ertelmezni-se-tudom-mi-az-a-liberalis-tenyellenor-facebook-hirkommentarok-a-tenyellenorzo-ujsagirasrol/
https://www.lakmusz.hu/ertelmezni-se-tudom-mi-az-a-liberalis-tenyellenor-facebook-hirkommentarok-a-tenyellenorzo-ujsagirasrol/


Methodology 

8 

Methodology 
One of the aims of this study is to explore/present two different topics with two very different 
dynamics of disinformation narratives, which, in our opinion, tells us a lot about the Hungarian 
disinformation ecosystem and its political environment. Due to the different nature of the two 
cases, the structure of the two subchapters significantly differs from each other. 

The two case studies were selected based on their proven misleading character, so that a 
respected fact-checking news outlet – in this case  Lakmusz – identified them as 
disinformation. Both cases deal with topics of high interest – not only domestically, but also 
in the international sphere – but are distinct from each other: while one is related to the war 
in Ukraine, the other is about the coronavirus and the Pfizer vaccine; one is disinformation 
about health, and the other is about geopolitics. 

The database used for our analysis is based on information gathered from the SentiOne 
social listening tool (articles, Facebook posts and comments) and Meta’s Crowdtangle 
(Facebook interactions, shares on Facebook pages and public groups). This was 
complemented by a Google search to ensure the most complete coverage. Results based on 
the search query14 were manually cleaned of irrelevant elements. 

A potential limitation of the methodology is that databases of SentiOne, CrowdTangle and 
Google searches do not necessarily cover 100% of the content published on websites and 
on Facebook. However, this means that typically only low-reach publications are not included 
in our analysis. Of course, Facebook's non-public groups and posts are not visible to the tools 
and are therefore not included in this analysis. Numbers related to Facebook-interactions 
were used primarily to compare the relative level of reach. 

 
14 For the first case study, the initial query was „17 million hectar”, which was followed by identifying other keywords with 
snowball search (based on the mutations). The examined period was between 1 June 2022 – 30 September 2022. For the 
second, the search query was >> Pfizer and (CÖF or Fricz or Roos or „Janine Small”) and NOT (Erasmus or Harari) <<. 
The period was between 10 October 2022 and 30 April 2023. 



1. case study: American land purchase in Ukraine 

9 

1. case study: American land purchase in Ukraine 
The storyline 
The first case deals with the domestic spread of disinformation, according to which US-based 
multinational companies have bought 17 million hectares of land in Ukraine, about a third of 
the country's territory. The narrative was published in several countries and in several 
languages (in Italian, in Russian, in Danish etc.). In Hungary, adapted to the domestic context, 
the basic narrative has been expanded to include a more pronounced presentation of the role 
of George Soros15 and Volodymyr Zelensky16, anti-globalisation contexts and the GMO issue. 

The disinformation was first published on the Australian National Review website on 27 May 
2022. It did not receive major media attention until two months later, when it began to be 
picked up in other countries. The fact that in the first wave, several pro-Kremlin media outlets 
almost simultaneously reported this news, as highlighted by a StopFake fact check,17 
indicates coordinated action. Later on, independent research by other fact-checking 
organisations refuted the rapidly spreading disinformation. 

Disinformation and its main mutations 
The disinformation was introduced into the Hungarian media space by the V4NA news 
agency on 30 July 2022. We consider this to be the entry point to the Hungarian 
(dis)information market.  

But what is V4NA? A detailed analysis of the role of the V4NA by Átlátszó (an investigative 
journalist platform)18 concludes that the contents of the pseudo-international news agency, 
which belongs to the Hungarian pro-governmental umbrella media organisation, Central 
European Press and Media Foundation (KESMA19), are almost exclusively used by the 
Hungarian government-friendly media outlets. In this Átlátszó article, Ágnes Urbán, Mérték's 
director, said that V4NA "has already given the impression that its basic aim might be to make 
Hungarian propaganda sites quote from a known website". According to her, "the word 'news 
agency' sounds good", and that "is used to legitimise the news of this whole media or 
propaganda empire." Also, it is disguised to be a foreign and domestic media source, while 
its headquarters, in fact, is based in Budapest instead of London, as it is officially claimed20.  

Building on the original claim, in the week following the publication, disinformation broke into 
the government-controlled public sphere, where it spread systematically, including six 
separate, newly created articles dedicated to the topic, giving voice to some experts from 

 
15 In Hungary, there has been an extensive scapegoating campaign against George Soros. Gerő, M., & Sik, E. (2020). The 
Moral Panic Button 1: Construction and Consequences. In Europe and the Refugee Response (pp. 39-58). Routledge. 
16 See more about the media representation of Zelensky in the government-friendly media outlet (origo): Disinformation 
wonderland in the Hungarian government-controlled online media: Origo's articles on Putin and Zelensky 
(politicalcapital.hu) 
17 Фейк: Зеленский «продал» треть сельхозугодий Украины американским компаниям | StopFake 
18 London helyett Óbudán írták a Habony-féle „nemzetközi hírügynökség” híreit | atlatszo.hu 
19 https://europeanjournalists.org/blog/2019/12/03/new-report-hungary-dismantles-media-freedom-and-pluralism/ 
20 https://v4na.com/impressum/ 

https://twitter.com/BrunoCaputo7/status/1553669974790750208
https://rg.ru/2022/07/26/australian-national-review-amerikanskie-korporacii-kupili-tret-ukrainskih-selhozugodij.html
https://politicalcapital.hu/kereses.php?article_read=1&article_id=3192
https://politicalcapital.hu/kereses.php?article_read=1&article_id=3192
https://politicalcapital.hu/kereses.php?article_read=1&article_id=3192
https://www.stopfake.org/ru/fejk-zelenskij-prodal-tret-selhozugodij-ukrainy-amerikanskim-kompaniyam/
https://atlatszo.hu/kozugy/2022/09/06/london-helyett-obudan-irtak-a-habony-fele-nemzetkozi-hirugynokseg-hireit/
https://europeanjournalists.org/blog/2019/12/03/new-report-hungary-dismantles-media-freedom-and-pluralism/


1. case study: American land purchase in Ukraine 

10 

research institutions, which are openly close to the government. V4NA has published another 
article, this time about the US Monsanto agro-chemical company,  with an anti-war, strong 
anti-globalization and anti-GMO tone. These articles are considered mutations of the original 
disinformation.21 

The articles, published in just over a week, are a textbook example of the kind of 
coordinated and intensive disinformation campaign in which they built up a seemingly 
real, easily believable narrative from a mixture of factual and untrue information and 
then disseminated it widely. The centrally disseminated disinformation narratives are 
immune to refutation. 

Thus the story, like the folk tale, continued to spread, adding new elements. On 11 August 
“The stakes of the war, whether Ukraine will be a Russian land or an American colony” was 
published in a press release on V4NA. This further reinforced the narrative that has been 
present ever since, that there is a war between Russia and the United States in Ukraine 
("proxy war" narrative). 

We now explore the spread of the original article and the six mutations. 

The spread of the narrative 
On the websites 
The initial article was picked up almost immediately by most government-controlled media. 
Many county newspapers had the same publication time to the minute, which indicates/points 
to centrally coordinated editorial behaviour. This phenomenon observed in county 
newspapers under KESMA is not unique: the topic examined in January by Mérték Media 
Monitor22 "appeared in the same way in the word’s literal sense. All nineteen county news 
portals published the article without an author in the public column". (...) The text "both 
formally and content-wise, even the illustration used was identical to the one used in the 
’public life’news section." A total of 27 websites have posted articles from or directly on the 
V4NA announcement or by referring to a major government-controlled, republishing media 
outlet. 

Disinformation did not spread only in the bubble of tightly controlled government media. It 
also spread elsewhere, among the radical and extreme right readers, the politically biased 
and deceptive websites23, and the tabloid readers, while also reaching the agrarian experts. 

Of all the mutations, the Magyar Nemzet (one of the most-read government-controlled 
newspapers) article was the most widely circulated: 20 other websites republished it. 

The intensity of the first days faded relatively quickly. Lakmusz’s fact-check might have a role 
in this: their fact-check was published in Hungary as early as 4 August.24 

 
21 The validity of the newer factual claims in these articles is not examined in our research. However, it is common in them 
that they all refer back to the original, factually refuted disinformation. 
22 Mindent vagy (szinte) semmit – Egységes propagandahírek vagy azok hiánya a megyei lapokban - Mérték (atlatszo.hu) 
23 Megtévesztő magyar híroldalak listája 2020 | Urban Legends 
24 Nem vásároltak amerikai multik akkora földet Ukrajnában, mint Olaszország teljes termőterülete - Lakmusz 

https://mertek.atlatszo.hu/mindent-vagy-szinte-semmit-egyseges-propagandahirek-vagy-azok-hianya-a-megyei-lapokban/
https://www.urbanlegends.hu/2020/01/megteveszto-magyar-hiroldalak-listaja-2020/
https://www.lakmusz.hu/nem-vasaroltak-amerikai-multik-akkora-foldet-ukrajnaban-mint-olaszorszag-teljes-termoterulete/


1. case study: American land purchase in Ukraine 

11 

Nevertheless, the original disinformation, its mutations, and replications appeared in 59 
articles on 40 websites. Among these are sites with high outreach, such as Origo.hu, Blikk.hu, 
Mandiner.hu and Hirado.hu. According to SimilarWeb data, they rank among Hungarian news 
and media websites the 2nd, 3rd, 13th and 21st place, respectively.  

 
1. Figure The spread of the initial disinformation and its mutations (available online here) 

On Facebook 
Facebook is currently, by far, the most dominant social media site in Hungary. It has more 
than seven million users25 and over four million people use it daily26. Between February and 
April 2023, which was a relatively quiet period politically, the advertisements in social, political 
or election-related issues reached as much as 292 million HUF (€780,000) spent on this site 
alone27. 

As shown above, the narrative examined in our case study has also reached quite a 
large number of people directly through the articles published on news sites and other 
websites. The number of reaches can be significantly increased further when the article is 

 
25 Hungary: number of Facebook users 2023 | Statista 
26 Így internetezünk mi – online tartalomfogyasztási szokásaink • Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (nmhh.hu) 
27 https://www.facebook.com/ads/library/report/  

https://infogram.com/1pdzq6ky6r35njumpyer5q3vnzuk5pked7r?live
https://www.statista.com/statistics/1029770/facebook-users-hungary/
https://nmhh.hu/cikk/238531/Igy_internetezunk_mi__online_tartalomfogyasztasi_szokasaink
https://www.facebook.com/ads/library/report/


1. case study: American land purchase in Ukraine 

12 

shared on Facebook. There is no precise data on this, but Crowdtangle (CT) gives us the 
opportunity to get a better insight into the process. CT’s search tool gives information on how 
many people have shared (publicly or privately) the URL links of the original articles, how 
many comments, and reactions they received, and also on which public pages and in which 
public groups they have been shared. 

Overall, the 59 articles in our study were shared 7438 times on Facebook, the posts 
received 9098 comments and 20268 reactions (likes and others). The total number of 
interactions was 36804. 

The aggregated data on interactions do not show who commented on, shared, or liked them. 
To get a more nuanced picture of this, we examined which Facebook pages specifically 
shared the links and which public groups they were posted in. This information can be 
extracted via CrowdTangle. 

Of the 7438 shares, 76 appeared on public Facebook pages. Although this number may seem 
like a small number, there are several of them with more than 100,000 followers. Thus the 
potential organic reach of the articles could be significant. Not only the Facebook pages of 
the big mediums shared it, but it appeared also on seemingly unrelated sites. Even though 
the narrative was essentially echoed in the government-controlled media, some of the news 
outlets also reached the bubbles of the tabloids and the grey zone. Therefore, it appeared for 
those readers as well, who were less open to war-related news.  

While sharing on Facebook pages requires activity from administrators and thus conscious 
decision, in public groups mainly members post, the administrators can at most moderate 
them. Thus, a specific post is mainly the result of the opinion of the user sharing it, not 
necessarily the group as a whole. This is an opportunity to reach readers who may have 
different views on a particular issue. 

The articles in the narrative were shared in 51 different public Facebook groups 104 times. 
Of these, 25 have more than 10,000 members. The main organizing principle of most of the 
groups is sympathy with the government. 

As with Facebook pages, public groups are also marked by other topics. These include 

- groups sympathizing with Russia, 
- conspiracy theory groups, 
- radical nationalist groups, 
- groups of Hungarian communities in Transylvania and 
- anti-globalization groups. 

The impact of fact-checking 
V4NA's initial news story published on 30 June was fact-checked by Lakmusz five days 
later and refuted its claim that three giant US companies had bought 17 million 
hectares of land in Ukraine. Since the disinformation was published in several countries, it 
has been refuted by international fact-checking organisations such as the Ukrainian 
StopFake, the Italian Facta, the Danish Tjekdet, the Australian AAP, and the English Fullfact. 

https://www.stopfake.org/ru/fejk-zelenskij-prodal-tret-selhozugodij-ukrainy-amerikanskim-kompaniyam/
https://facta.news/notizia-falsa/2022/08/05/ucraina-17-milioni-ettari-societa-americane/
https://www.tjekdet.dk/faktatjek/volodymyr-zelenskyj-har-ikke-solgt-17-millioner-hektar-landbrugsjord-til-tre-amerikanske
https://www.aap.com.au/factcheck/not-a-grain-of-truth-in-ukrainian-farmland-claim/
https://eu.usatoday.com/story/news/factcheck/2022/09/13/fact-check-ukraines-president-did-not-sell-farmland-us-companies/7942775001/


1. case study: American land purchase in Ukraine 

13 

The AFP fact-checking team in Germany investigated the claims appearing in the narratives 
in detail in the autumn of 2022, during which they interviewed the three companies involved 
and the Ukrainian Agricultural Union. The fact-checking article was also published on AFP's 
fact-checking page in Hungarian.28 

Only a few news sites reported in separate articles about the refutation of this disinformation. 
The original article, the mutations, and their replicates were made unavailable only by three 
sites. The former two are certainly the result of fact-checking: one confirmed this when we 
asked them, and another wrote a separate article on the fact-checking. All other reports, 
including those published in government-controlled media, are still available.29 

In fact, Origo, as a “fact-check of fact-checking”, published an article on 6 August titled “Soros' 
blog tried to excuse the Americans who bought up Ukraine – including Soros”, in which the 
fact-checked claim was ignored, and focused only on the role of US companies and Ukrainian 
oligarchs. The article, which appeared also on Origo’s Facebook page, was further distributed 
by Mediaworks in a paid advertisement30, with the message "The 444's litmus paper31 is good 
for many things, but mostly for obfuscating the truth". 

 

Facebook's built-in fact-checking system flags only 
two articles as fake (as shown in the picture), 
referring to the AFP fact-check. These articles are 
thus more difficult to be accessed by the reader 
because they are only available after the warning, 
clicking on the link. However, all the other articles 
shared on Facebook can be accessed without any 
hindrance. In other words, the filter is already 
working, but it is far from thorough. 

 
28 Nem vásároltak fel 17 millió hektárnyi ukrán termőföldet külföldi vállalatok | Ténykérdés (afp.com) 
29 On 12 May 2023. 
30 https://www.facebook.com/ads/library/?id=1001144720567692 
31 Lakmusz – the fact-checking organization – and 444.hu both belong to Magyar Jeti, one of the independent news 
outlets. 

https://tenykerdes.afp.com/doc.afp.com.32KR3UN
https://www.facebook.com/ads/library/?id=1001144720567692


2. case study: Pfizer at a trial 

14 

2. case study: Pfizer at a trial 
Our second case study deals with (one of) the disinformation about the Pfizer vaccine: the 
starting point is that even if you get a Pfizer vaccine, you can still spread the virus. The 
narrative is that it is completely unnecessary to vaccinate ourselves and goes as far as 
claiming that the coronavirus vaccine is an "experimental military biological weapon" 
designed for genocide. 

From Janine Small’s hearing to genocide: the story and its timeline 
The story detailed below has been widely spread internationally, and several fact-checking 
organizations immediately wrote about the incident, thus correcting the disinformation. To 
name a few, the French afp, the American factcheck, the German correctiv, the English 
fullfact, and the Croatian factograf also wrote about this issue. 

The disinformation narrative under study had several episodes: each was based on the same 
video. These episodes are detailed below: 

The starting point (the first episode) of the disinformation was the dialogue that took 
place on 10 October 2022 in the European Parliament between Janine Small, Pfizer's 
President of International Developed Markets and Robert Roos, Dutch MEP, who is a 
member of the Covid-sceptic JA21 party –, which separated from the right-wing Forum for 
Democracy. The hearing was prompted by the notorious scandal that Ursula von der Leyen, 
the president of the European Commission, allegedly used SMS text messages to arrange 
the purchase of the Pfizer vaccine.32 The hearing was convened by the European 
Parliament's Covid committee "to clarify its position on the EU's vaccine contracts with Pfizer". 

The original dialogue went as follows: 

Robert Roos: „Was the COVID-vaccine tested on stopping the transmission of the virus 
before it entered the market? If not, say it clearly. If yes, are you willing to share this 
data with this committee?” 

Janine Small: „Regarding the question, no. You know, we really had to move with the 
speed of science to really understand what is taking place in the market. From that point 
of view, we had to do everything at risk.” 

As you can see from the timeline below, the first episode was the only one that remained 
active almost the whole time, meaning that it was occasionally shared (even after some time 
has passed). The basis for the disinformation, as highlighted by the fact-checking, was not  
fake news because the dialogue actually took place between the two parties. The 
disinformation was created by distorting the meaning and significance of what the 
director said (namely that the vaccine was not tested for preventing the virus’ 
transmission) in such a way that it fit into their anti-vaccine or vaccine-sceptic 
narratives. 

 
32 EU's von der Leyen can't find texts with Pfizer chief on vaccine deal -letter | Reuters 

https://factuel.afp.com/doc.afp.com.32LA33T
https://www.factcheck.org/2022/10/scicheck-its-not-news-nor-scandalous-that-pfizer-trial-didnt-test-transmission/
https://correctiv.org/faktencheck/2022/11/14/nein-pfizer-hat-nicht-zugegeben-dass-der-corona-impfstoff-comirnaty-nicht-schuetzt/
https://fullfact.org/health/coronavirus-vaccine-pfizer-transmission-test/
https://faktograf.hr/2022/10/14/pfizerova-direktorica-nije-otkrila-nista-novo-o-cjepivu-protiv-covida-19/
https://www.reuters.com/world/europe/eus-von-der-leyen-cant-find-texts-with-pfizer-chief-vaccine-deal-letter-2022-06-29/


2. case study: Pfizer at a trial 

15 

The first episode was published in several places (mainly on fringe sites, such as substack 
blogs).  

In the second episode, the same content was expanded: Robert Roos, Dutch MEP, was 
interviewed by Tucker Carlson, then Fox News anchor, who regularly spread the word about 
anti-Covid and anti-vaccine conspiracy theories.33 The Hungarian translation was published 
on 2 November, and the original programme was broadcasted on 12 October. This episode 
had not reached even the fringe media. 

The third episode was published on 2 November, when Mi Hazánk (Our Homeland) held a 
press conference to present its proposed parliamentary resolution to compensate those who 
were dismissed from their jobs because they were refusing to be vaccinated. The proposal 
was handed in on 6 November and they subsequently started collecting signatures. They did 
mention both, directly and indirectly, Janine Small's statement. They wrote that "the 
justification of the government’s threats about dismissing the unvaccinated is based on non-
existent scientific facts"34. The initiative has received only moderate media attention. 

The fourth episode featured a speech by MEP Christine Anderson on the Small-case, with 
a Hungarian translation. In this video, the message was similar to Roos' with no new content, 
but it still received quite a lot of shares. One explanation for this is that this video was also 
shared by György Gődény (a prominent anti-vaccine and anti-COVID personality) on his 
Facebook page Doctor Gődény, which has a huge number of followers (over 200,000). 

With the fifth episode, the disinformation has entered the government-controlled public 
sphere: on 3 December 2022, Tamás Fricz (the spokesperson for the government-organized 
NGO CÖF35) wrote an opinion piece for Magyar Nemzet Online, in which he brought up the 
Small-case in connection with another story. The article, titled “Ursula van der Leyen's 
Suspicious Affairs”, seeks to discredit the President of the European Commission and also 
looks at what happened in the case of the hearing on 10 October. 

The sixth episode was also written by Tamás Fricz: a month later, he wrote a blog post again 
for the Magyar Nemzet online platform, this time dedicating the entire text to the Small-case. 
These two episodes produced a similar number of shares. Here the government-controlled 
media was involved in spreading disinformation, but it did not go well. The obvious reason for 
this is that interest in Covid has now dwindled to a minimum. 

The seventh episode is again a side story: the author of an irredentist blog36 wrote a letter 
on 12 January to the National Institute of Pharmacy and Food Safety (OGYÉI), referring to 
the Small-case. In the letter, the blogger asked the Institute – which "advertises the Pfizer 
injection Comirnaty as preventing the disease COVID-19" – to "explain how, in the light of the 
above, it is believed that Comirnaty would prevent the disease COVID-19 and why the 

 
33 His reference to Hungary is that he admires the Hungarian government. Tucker Carlson, a magyar kormány csodálója, 
aki főműsoridőben terjesztett összeesküvés-elméleteket - Lakmusz 
34 Országgyűlési határozati javaslattal követeli az oltatlan dolgozók kártalanítását a Mi Hazánk - Magyar Jelen 
35 https://civilosszefogas.hu/en/  
36 Ruthenian Carpathians (originally ruszinkarpatalja.blogspot) 

https://www.lakmusz.hu/tucker-carlson-a-magyar-kormany-csodaloja-aki-fomusoridoben-terjesztett-osszeeskuves-elmeleteket/
https://www.lakmusz.hu/tucker-carlson-a-magyar-kormany-csodaloja-aki-fomusoridoben-terjesztett-osszeeskuves-elmeleteket/
https://magyarjelen.hu/orszaggyulesi-hatarozati-javaslattal-koveteli-az-oltatlan-dolgozok-kartalanitasat-a-mi-hazank/
https://civilosszefogas.hu/en/


2. case study: Pfizer at a trial 

16 

Institute continues to recommend the product for the prevention of COVID-19". A negative 
reply was received on 29 January, drawing the attention of the author, inter alia, to the 
possibility of disinformation. 

The eighth episode is the Lakmusz fact-check, which was based on Fricz's writing, and was 
published on 2 February 2023. This article did not blow up the internet either, as the anti-
Covid disinformation has fewer supporters by now. 

The last (ninth) mini episode was a denunciation by a Hungarian vaccinee who complained 
to the police about his doctor, also referring to the Small-case for not informing him about the 
risks of the vaccination. As far as we are aware, this news was reported exclusively by the 
same blog author, but it was shared in various Facebook groups. The complaint has been 
rejected by the competent authorities. 

 
2. Figure Timeline of the episodes' appearances (available online here) 

The timeline clearly shows that most of the episodes are published only immediately after 
their release. This suggests that this disinformation was not an organised, centrally controlled 
campaign, but was picked up here and there, and was then used for various purposes. 

The impact of fact-checking is mixed: after the 
publication of the fact-check there were still 54 
comments, but there were also several hits that were 
no longer available – presumably taken down as a 
result of the fact-checking (see screenshot to the 
right). 

Furthermore, Fricz mentions "fact-checkers" in his 
article in an attempt to discredit them: "... This is 
Pfizer's own internal report. It is not a report of 
independent doctors, but which would be classified as 
>>misinformation<< by >>fact-checkers<<”. This also shows that fact-checking is definitely 
disturbing/concerning to those sharing disinformation, and an image of hostility is associated 
with them. 

https://infogram.com/1pwx1lw15ygx60iv0l69evlxypi9mz750j7?live


2. case study: Pfizer at a trial 

17 

One commenter tried to convince readers that it was fake news, but it had no impact:  

"feel free to write more exclamation marks, it doesn't make the lie the truth. SubStack 
is one of the most reliable sources of fake news propaganda. Not a word is true of 
what is written there." 

The spreading dynamics and statistics 
The 307 hits we found on this disinformation in the domestic public domain are distributed as 
follows: 

 Facebook Forum Website Blog Total 

Comment 67 5 3 1 76 

Article   24 5 29 

Post 196    196 

Video 2   4 6 

 265 5 27 10 307 

 

This clearly shows that the story was mainly told in the form of posts and comments, and 
relatively few articles were written about it.  As for the posts, most of them appeared in public 
Facebook groups (even in the same group more than once), and only a minority of them were 
on Facebook pages. (See more below.) 

In the comments, we also looked at the context in which the particular comment appeared. 
These were categorised in three ways: 

- when the content was disinformation; 
- when it was something pertinent but not entirely about the disinformation (for 

example, news and statistics related to the coronavirus); 
- when the subject was completely different (foreign affairs news, someone's death 

unrelated to virus, etc.). 

We argue that this narrative had a marginal nature based on the following facts: only 2 out of 
76 comments were dominated by disinformation, in 54 cases, the topic was something similar 
but not closely related, and 20 comments were irrelevant to the original article. Therefore, we 
conclude that this disinformation had only a supportive role to justify other claims. 



2. case study: Pfizer at a trial 

18 

The articles were published on a wide variety of platforms: both the explicitly anti-vaccine 
media and extremist sites were represented. Only a few mainstream platforms published the 
news.37 

As Facebook posts account for the majority of the results (196 out of 307), it is worth looking 
at on which pages and groups the different news items were spread. The most shared was 
the original video (82), followed by the video with Christine Anderson (47) and Fricz's opinion 
piece on Ursula von der Leyen (32). 

The variety of groups and pages we found shows how the spread of the narrative was 
fragmanted  

- virus-denying, conspiracy theory-sharing and other extremist content; 
- sites promoting a fundamentally green, environmentally friendly lifestyle;38 
- groups of Hungarians living beyond the border; 
- mainstream political pages (e.g., a page/group of fans of a politician); 
- and several that are completely out of the ordinary, e.g., the official business site of 

His Highness Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum (a politician in the United 
Arab Emirates, the member of the royal family and ruler of Dubai), where the video of 
Christine Anderson was shared with Hungarian subtitle. (Other Hungarian content 
was also found on his page in isolated instances.) 

In several cases, one person shared the same post in several groups. This suggests some 
organisation, but far from the usual proportion. 

Using CrowdTangle, we also looked at how many shares the articles we studied received. Of 
the 29 articles, a total of 7 had a significant amount of reach (at least 50 shares and 100 total 
interactions), two of which – not surprisingly – were linked to the mainstream pro-
governmental outlet Magyar Nemzet. 

Article 
Number of 
reactions Comments Shares 

Total 
interactions 

Szőke Mária Magdolna 
Substack oldala: It can no 
longer be denied: a Pfizer 
executive admitted in a public 
hearing that millions of 
people were injected not with 
a vaccine, but with a dubious 
and uncontrolled biological 

2174 740 2471 5385 

 
37 Apart from these, there were a few posts and videos. 
38 There is some overlap between environmentalism and anti-vaxxers. Schonfeld, J., Qian, E., Sinn, J. et al. Debates 
about vaccines and climate change on social media networks: a study in contrasts. Humanit Soc Sci Commun 8, 322 
(2021). https://doi.org/10.1057/s41599-021-00977-6 



2. case study: Pfizer at a trial 

19 

Article 
Number of 
reactions Comments Shares 

Total 
interactions 

weapon called COVID19 
vaccine 

Magyar Nemzet: Ursula von 
der Leyen's suspicious affairs 

2208 572 380 3160 

Magyar Nemzet: An 
inconsequential sentence 
from a Pfizer executive 

1582 365 458 1582 

Ruthenian Carpathians  blog: 
A Hungarian vaccinee has 
denounced her vaccinator 

296 59 145 500 

Vadhajtások: Ursula von der 
Leyen's suspicious affairs 

211 47 110 368 

Climenews: An ugly lie has 
just been revealed 

140 24 73 237 

Bitcoin bázis: Pfizer chief at 
EU meeting: we never tested 
COVID vaccine for virus 
transmission 

94 36 67 197 

 

Narrative analysis 
The story's leitmotif was given by Janine Small’s speech at the European Parliament hearing, 
saying that the Pfizer vaccine has not been tested to see if vaccinated people pass on the 
virus or not. As the anti-vaccine campaigners claim, since the coronavirus vaccine was built 
on the premise that people who do not get vaccinated are antisocial because it protects not 
only oneself but also others, this 'admission' invalidates the whole train of thought (because 
it is pointless to vaccinate oneself if one can transmit the virus anyway). 

Comparing the content of comments and articles, we found very similar results: the most 
frequently occurring 50-50 words are almost the same in both databases. This clearly shows 
that 1) the comments often summarised the point of the articles, and 2) the articles are so 
varied that the most common words in the articles are not just copied and pasted.  



2. case study: Pfizer at a trial 

20 

In this case study – unlike the previous one –, the various news portals have not adopted the 
original article because it did not even have a definable starting point. However, the central 
story was copied, and the rest of the text was completely different. It is not a case for the 
coordinated spread of disinformation. 

The creation of disinformation is usually characterised by twisting the original content, even 
by extracting a sentence or by distorting it. It was no different in this case. This is how the 
disseminators of disinformation came to the following conclusions: 

- "The drug that was administered as a vaccine, forced on millions of people, is not one 
of the vaccines developed for a supposed epidemic, but for a genocide, it is an 
experimental military biological weapon designed to reduce the population” (Source: 
szmm.substack) 

- "If you don't vaccinate yourself, you are against society", said our PM. Well, millions 
have been vaccinated under the myth that "you do it for others". It is now clear that 
this was just a cheap lie." (Source: ruszinkarpatalja.blogspot.) 

The initial story was shaped in order to fit into existing conspiracy theories and disinformation 
narratives. 


	Introduction
	Executive summary, conclusions
	Green light to conspiracy theories about the war and yellow to the anti-vaccine ones
	The (possible) impact of fact-checks/fact-checking

	Methodology
	1. case study: American land purchase in Ukraine
	The storyline
	Disinformation and its main mutations
	The spread of the narrative
	On the websites
	On Facebook

	The impact of fact-checking

	2. case study: Pfizer at a trial
	From Janine Small’s hearing to genocide: the story and its timeline
	The spreading dynamics and statistics
	Narrative analysis


