
1

INSIDE RUSSIA’S 

MANIPULATIVE EFFORTS

I N  H U N GA RY

Patrik Szicherle (Ed.)
Dominik Istrate
Péter Krekó
Csaba Molnár
Dorka Takácsy



2



3

INSIDE RUSSIA’S MANIPULATIVE 
EFFORTS IN HUNGARY

Patrik Szicherle (Ed.)
Dominik Istrate
Péter Krekó
Csaba Molnár
Dorka Takácsy

This project was funded by a grant from the United States Department of State. The 
opinions, findings, and conclusions stated herein are those of the authors and do not 
necessarily reflect those of the United States Department of State.

July 2022



4



5

INTRODUCTION

Political Capital is an independent policy research, analysis and consulting institute founded in 
2001 in Budapest. Our institute owes no allegiance to any government or political body. We have 
developed an extended network of professional partners, both domestically and internationally, all 
of whom have helped our institute become one of the most influential think tanks in Central and East 
Europe. We are committed to the guiding principles of parliamentary democracy, market economy, 
human rights and Euro-Atlanticism. Through the creation of analytical content, quantitative and 
qualitative policy research, and by organizing substantial debates, we want to (1) promote critical 
political thinking and increase understanding for politics, (2) raise awareness about political issues 
that have an impact on citizens’ everyday life, even if indirectly, and (3) contribute to and develop 
critical public discourse and policy making based on knowledge and evidence.

Political Capital was supported by the US Department of State to examine various aspects of 
pro-Kremlin disinformation in Hungary. With the generous support of the Department of State, 
we could assess previously under-researched facets of pro-Kremlin disinformation in this country, 
such as how Hungary is depicted and used by Russian-language pro-Kremlin media, how NATO is 
perceived by Hungarians and the image of the United States in Hungary. This volume is the result 
of our six-month-long research project1.

Our first study, entitled ‘A battering ram against the EU? – Hungary through the eyes of Russian 
propagandists’ reveals that the majority of the Russian press conveys a neutral or positive image of 
Hungary as a result of the Orbán cabinet’s very friendly Russia policy. The Hungarian government’s 
conflicts with the EU also receive extensive coverage in Russian media, where the country often 
appears as Moscow’s instrument, or “anti-sanctions battering ram.” We also reveal that deteriorating 
Hungary-Ukraine relations were frequently used by Russia to incite conflicts within Ukraine between 
the majority population and ethnic Hungarians.

Our second piece, ‘The Kremlin’s voice dominated social media discussions on Facebook in Hungary 
before the war’, shows that while NATO was not a key topic of discussion among the Hungarian 
political elite and even most media outlets before the war, Russia-friendly users, fake or real, were 
highly active in spreading the Kremlin’s propaganda about the military alliance. These profiles were 
spreading the most popular anti-NATO conspiracies of the time, such as the one about the alliance’s 
alleged desire to attack Russia or force Moscow to attack the West.

Our last text entitled ‘The image of the US in Hungary’ takes a look at how the image of the United 
States is being forged by narratives disseminated by the Hungarian political and media elites, and 
social media discussions. We warn the public about the politicization of Hungary’s solid relationship 
with the US, including that of firm economic and defense ties, never questioned by leading Hungarian 
decision-makers.

We hope that the conclusions of these three studies can lay the foundations for the continued 
improvement of US-Hungarian relations, which are crucial especially in the trying geopolitical 
environment of today.

1 https://politicalcapital.hu/hireink.php?article_read=1&article_id=2929



6

CONTENTS

Introduction 5

A battering ram against the EU? – Hungary through the eyes of Russian propagandists 7

The growth of Russia’s propaganda machine 7

Hungary in the eyes of the Russian public 8

Main narratives about Hungary 8

In the crossfire: Ukraine 12

The Kremlin’s voice dominated social media discussions on Facebook in Hungary 
before the war 15

Who’s responsible for Hungary’s defense?  15

We like NATO and conspiracies about it, too 16

Hungarian mainstream media is not anti-NATO 17

Groups for Russia fans 20

War in the Facebook trenches 20

Other fora 23

Hard to disregard the problem 23

The image of the United States in Hungary 24

Tell me who you vote for, I’ll tell you what you think of America 24

Living with you is bad, but without you, it would be a catastrophe 25

US in the media 26

The US as the warmonger 28

What do the people say?  29

Something to build on 30



7

A BATTERING RAM AGAINST THE EU? – HUNGARY THROUGH THE 

EYES OF RUSSIAN PROPAGANDISTS

Dominik Istrate, Dorka Takácsy, Péter Krekó

THE GROWTH OF RUSSIA’S PROPAGANDA MACHINE

Since the Maidan revolution broke out in November 2013, and the Eastern-Ukrainian war at the 
beginning of 2014, the relationship between Putin’s Russia and the West has drastically deteriorated. 
As of today, it has fallen to depths not witnessed since the Cold War. The EU, for instance, introduced 
sectoral economic sanctions against Russia and blacklisted several Russian figures. In reaction to 
Russia’s invasion of Ukraine in 2022, the sanctions got significantly harsher, including a ban on 
products key to the Russian military industry and oil imports from the country. 

As a result of their assault against the sovereignty of Ukraine, the war crimes committed by the 
Russian armed forces, and an increasingly aggressive foreign policy, the reputation of Putin’s Russia 
has significantly deteriorated among the political leadership and societies of Western countries.1 

Russian leadership has constructed a broad disinformation ecosystem2 consisting of Russian state-
owned and pro-government media, as well as alternative portals. The aim of this network is to refine 
Russia’s international image, but more importantly, to directly, or, rather, indirectly influence decision-
makers and opinion leaders by disseminating narratives in line with the Kremlin’s own interests.3 
Furthermore, Russian media endeavors to cause information disorder in Western societies, making 
local populations question factual information. The Kremlin-backed RT (formerly Russia Today) has 
grown to be the most significant international participant of the pro-Kremlin media, although it is 
only one piece of the puzzle: organizations such as Sputnik International or News Front are also a 
part of an information network connected to the Kremlin. 

The development of the Russian disinformation ecosystem, as its activities are becoming more 
prevalent than ever before, has led to a sort of “information warfare,” in which Hungary, and 
therein, the government of PM Orbán, has probably been playing the most important supporting 
role. In parallel to the drastic deterioration of Russia-West relations, Viktor Orbán — going almost 
entirely against the European political mainstream — has implemented a particularly visible political 
turnaround, shifting his attention towards the East. The Hungarian Prime Minister announced the 
largest energy investment in the history of Hungary parallelly to the outbreak of the Ukrainian war 
in 2014;4 namely, the Paks nuclear power plant expansion project — founded from a Russian loan.  

1 https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/02/07/russia-and-putin-receive-low-ratings-globally/ 
2 https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-Russia%E2%80%99s-Disinformation-and-

Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf 
3 https://www.politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/dezinfo_guide_rovid_hun_20181123.pdf 
4 https://index.hu/gazdasag/ado_es_koltsegvetes/2014/01/14/nem_veletlenul_ment_orban_moszkvaba/ 



8

Moreover, since 2014 he has repeatedly expressed his opposition towards economic sanctions 
imposed as a European response to the Russian aggression against Ukraine.5 Allegedly flourishing 
bilateral economic cooperation between Hungary and Russia have regularly been presented as a 
benefit. Hungary, for its part, has expressed its commitment to firm relations with Russia on multiple 
occasions, even on a diplomatic level. See for instance the case where László Trócsányi, former 
Hungarian Minister of Justice, handed two Russian arms traffickers back to Russia instead of the 
United States.6

It goes without saying, that as a result of Hungary’s pro-Moscow policy, as well as the damage to 
the Kremlin’s international reputation, a significant proportion of the Russian government’s state-
controlled media regularly reports on various developments of the two countries’ bilateral relations, 
especially if this pivots Putin’s Russia into a better position in the European political space.  

HUNGARY IN THE EYES OF THE RUSSIAN PUBLIC

Based on Google Trends search data,7 it appears that the number of searches related to Hungary in 
Russia peaked during the week of the European Football Championship in 2021. The first 10 terms 
containing the search term “Hungary” were all related to football. 

Yandex Keyword Searcher presents a different view. The variance of Hungary-related searches is 
more significant, and the top list includes8 the Austro-Hungarian Monarchy and the Hungarian Visa 
Center. In terms of search numbers, similarly to the data of Google Trends, a significant increase 
can be observed during the time of the Football Championship. In June 2021, 1,447,371 searches 
contained the keyword “Hungary,” compared to an average of 484,686 for the rest of the year.9 

A study by Levada shows that Russian public opinion is less interested in Hungary, and in addition, 
only 1-2% of Russians mention Hungary as a friendly country.10

MAIN NARRATIVES ABOUT HUNGARY

While the European mainstream intends to distance itself from Russian political leadership, Viktor 
Orban has mentioned several times in the past three years the importance of political collaboration 
with the Kremlin. Furthermore, in contrast to most of the rest of the EU cabinets, the Hungarian 
government has seemingly been alone in arguing several times against the sanctions towards Russia 

5  https://index.hu/belfold/2017/02/02/putyin_latogatas_orban_viktor_sajtotajekoztato/?fbclid=IwAR0KvHG3FnJ7VA_
zGVJ8Go4uKcW7yb-Hyszmhp4tfEg-i73Mq0kl8rLuwlY 

6  https://444.hu/2019/09/06/szabadlabon-az-orosz-fegyverkereskedok-akiket-a-kormany-az-usa-helyett-
moszkvanak-adott-ki 

7  https://trends.google.com/trends/explore?date=2020-10-29%20
2021-11-28&geo=RU&q=%D0%92%D0%B5%D0%BD%D0%B3%D1%80%D0%B8%D1%8F 

8  Yandex Keywords, ’Венгрия’, https://wordstat.yandex.
com/#!/?words=%D0%92%D0%B5%D0%BD%D0%B3%D1%80%D0%B8%D1%8F 

9  Yandex Keywords, Impressions history for keyword “Венгрия”, https://wordstat.yandex.com/#!/
history?words=%D0%92%D0%B5%D0%BD%D0%B3%D1%80%D0%B8%D1%8F 

10  https://www.levada.ru/en/2020/09/30/attitudes-toward-countries-4/



9

– at least most of the time.11 It is well known that several Russian laws restricting fundamental rights 
have served as a model for Hungary, such as the 2017 “NGO law” closely paralleling its Russian 
counterpart;12 while ‘The Child Protection Act’ and its regulation of the LGBTQ+ community is even 
stricter.13

The media analyzed14 broadcast the following narrative to their readers about Hungary and the 
Hungarian government: 

• Hungary as an asset for Russia. Even though Hungarian-Russian relations can be 
considered friendly, there are important exceptions where Hungary is viewed by Russia 
more as an asset than an equal. In some symbolic cases, they are unafraid to blast the 
Hungarian ruling party. In 2017, Sputnik International stated that Hungary could be the 
‘battering ram against sanctions’ of the Kremlin against the European Union.15 Moreover, 
after the inauguration of Donald Trump, the portal directly encouraged the Hungarian 
government to veto EU sanctions against Russia, for both economic and ideological 
reasons. In 2016, during the 60th anniversary of the 1956 Hungarian revolution, Dmitry 
Kiselyov stated in a 10-minute segment on ‘Russia 1’ that the revolution was a type of neo-
Nazi coup partially organized by the CIA.16 Kiselyov did not fail to mention that this could 
have been the first “color revolution” ever in a Russia-friendly country.17 The propaganda 
channels of the Kremlin highlighted the fact that the Hungarian Foreign Ministry did 
not refute the words of Kiselyov. Rather, the meeting of the Hungarian foreign minister 
and the Russian ambassador to Budapest can be considered an exchange of opinions on 
the issue – claimed the portal. In the end, they agreed that it was a matter of “different 
historical interpretations.”18 In 2014, the Kremlin accused Hungary of delivering T-72 tanks 
to Ukraine, based on the still-functioning Hídfő portal.19 In reality, the military of Hungary 
had decided to sell the tanks before the actual outbreak of the Ukrainian conflict, and the 
tanks were acquired by a Czech military company.20 

• Hungary, the protector of traditional European values. On Russian state-supported 
channels, Western criticism of Orbán’s policies is regularly condemned, and supportive 
voices are prevalent in the opinion section. The American political commentator Robert 
Bridge wrote on21 RT online that ‘Hungary is a successful Christian nation, that’s why godless 
liberals slammed Tucker Carlson’s meeting with Viktor Orbán.’ Ria Novosti, which essentially 
functions as a news agency, praised the anti-LGBTQ+ steps of the Hungarian government.  

11  An exception is the Italian government of the Five Stars and Lega, which once vetoed the EU blacklisting new 
Russian names. However, this government proved to be quite short-lived. As an exception, the Slovakian Fico- 
and Pellegrini governments could be mentioned.

12  https://444.hu/2017/04/20/felfedezheto-az-orosz-minta-a-kulfoldrol-tamogatott-civil-szervezetek-regisztraciojat-
eloiro-torvenyjavaslatban 

13  https://444.hu/2021/06/16/a-homofobiat-pedofiliaval-osszemoso-magyar-torveny-meg-az-eredeti-orosz-mintanal-
is-szigorubb 

14  We analyzed the contents of the Kremlin-backed RT, Sputnik International, Ria Novosti, and News Front, the 
business daily Kommersant and the independent portal Meduza.  

15  https://sputniknews.com/20170205/russia-hungary-eu-relations-analysis-1050366103.html 
16  https://hungarytoday.hu/cia-ex-nazis-behind-1956-hungarian-revolution-russian-state-tv-claims-78806/ 
17  https://www.themoscowtimes.com/2016/10/25/russian-tv-pundit-not-too-impressed-with-hungarys-complaint-

about-his-1956-uprising-criticism-a55871 
18  https://sputniknews.com/20161026/hungary-uprising-kiselev-1046741619.html 
19  https://index.hu/kulfold/2014/08/15/moszkva_fegyverszallitassal_vadolja_magyarorszagot/ 
20  https://index.hu/belfold/2014/08/19/tavaly_nyar_ota_tudunk_az_elado_tankokrol/ 
21  https://www.rt.com/op-ed/531518-hungary-christian-nation-carlson-orban/ 



10

 
The portal claimed - presented as a news story and not an opinion-peace,22 - that “gay 
propaganda for children is now officially a European value” and it continued defending 
the position of the Hungarian government in its support of the traditional family model. A 
similar political narrative can be observed in the alternative news portal with connections to 
Russian secret services — News Front —, which has also been actively involved in presenting 
the anti-LGBTQ+ measures of the Hungarian government. News Front highlighted in one 
of their articles23 that the “LGBTQ lobby overstepped a red line in Hungary,’’ which is why, 
essentially, the Hungarian government was forced to take action in order to protect the 
traditional family model. A pro-Brexit British historian wrote about the Budapest visit of 
Pope Francis in his piece published on RT24 that “the Pope misunderstands Orbán, who is 
trying to preserve Hungary’s Christian traditions.” The Hungarian government’s attack on 
sexual minorities was a substantial presence on Kremlin-backed pages, including the law 
passed in June 2021 and the referendum initiated in connection with it. It is characteristic 
that some Russian media, such as Sputnik International, published the details of the sex 
scandal of Fidesz ex-MEP József Szájer.25 RT did not suppress the scandal, but they focused 
on the reaction of Viktor Orbán instead of the actions of Szájer.26 

• The follower and the followed – simultaneously. Overall, Hungary was presented as a 
European example to follow in the research period, while, at the same time, as a country 
following Russia’s example. Perhaps surprisingly, Poland also appears in a similar position 
in Russian media, despite the notoriously unpleasant Warsaw-Moscow relations in the 
context of Poland’s conflicts with the EU. Thus, when it is needed to achieve Russia’s 
goals, Poland’s struggle against the rule of law will be praised without any issue,27 as well 
as its energy policy.28 The EP debate on the country’s rule of law performance with the 
participation of Polish Prime Minister Mateusz Morawiecki was presented by the RT as 
“evidence” that Eastern states in the EU are second-class members.29 Kremlin propaganda 
uses both Hungary and Poland to criticize and discredit the EU, as well as to undermine 
its unity. 

• Successful Hungarian-Russian relations. Beyond the ideological proximity of the Hungarian 
and Russian governments, one of the most propagated narratives was that political and 
economic cooperation between the two governments were flourishing, and therefore, the 
two countries had been developing economically. The basis of this is Hungary’s energy 
dependence on Russia, as well as the energy cooperation between the two countries. 
Russian state media (both in English and in Russian) reported in sufficient detail regarding 
the Paks II project, or on announcements and events related to Hungarian-Russian gas trade.  
 
 

22  https://ria.ru/20210703/tsennosti-1739684692.html 
23  https://news-front.info/2020/10/07/lgbt-lobbi-pereshlo-krasnuyu-liniyu-v-vengrii/ 
24  https://www.rt.com/op-ed/534738-pope-visit-orban-christian-traditions/ 
25  https://sputniknews.com/20201202/conservative-hungarian-mep-resigns-after-police-raid-drug-fuelled-orgy-in-

brussels-gay-bar-1081329758.html 
26  https://www.rt.com/news/508494-orban-hungary-mep-gay-orgy/ 
27  https://www.rt.com/news/538733-poland-rejects-ecj-fine/ 
28  https://www.rt.com/news/539145-brussels-blackmail-funds-poland-climate/ 
29  https://www.rt.com/news/538733-poland-rejects-ecj-fine/ 



11

 
Most of these articles were not necessarily ideologically charged, however, their frequency 
suggests that pro-Kremlin media considers it to be fundamentally important to present 
the existence of cordial relations with Hungary, an EU and NATO member state, especially 
if it is also in line with Russian foreign policy interests. The latest example of the above 
was in September 2021, when they signed a 15-year long-term Russian-Hungarian gas 
contract, which was criticized on multiple occasions by the Ukrainian government due to 
its geopolitical dimension. Russia 1, the state-owned news channel, presented a report on 
28 September30 with the title “Ukraine threw a tantrum over Russia and Hungary” in their 
online edition. Russian pro-state media regularly shares detailed information on Orbán-
Putin and Péter Szijjártó-Sergei Lavrov meetings. In this context, the communication 
practices used in connection with Hungary’s “outlier” policy is outstanding in the case 
of all media.31 Among other issues, they reported on Hungarian President János Áder’s 
participation in the Crimea Platform Summit, which aims at redirecting the attention of the 
international community to the case of Crimea, illegally annexed by Russia from Ukraine. 
Meanwhile, Péter Szijjártó assured Sergey Lavrov of smooth progress in Hungarian-Russian 
relations. Russian success propaganda has manifested itself not only in political but also in 
epidemiological cooperation: Péter Szijjártó, in March 2021 received the Russian Sputnik 
V vaccine against coronavirus and he talked about this in detail in his interview to RT.32 
This was actively used by Russian media33 as well as the Russian government:34 a high-
ranking member of an EU state government chose the Russian vaccine. The symbolic 
gestures of the two governments in the autumn of 2021 also received a lot of media 
attention.35 Vladimir Putin awarded the Hungarian foreign minister with the Order of 
Merit36 In turn, Péter Szijjártó awarded Russian Minister of Health Mikhail Murasko with 
the Middle Cross of the Order of Merit of Hungary.37 However, the statements of Péter 
Szijjártó received more media attention during his visits to Russia when he sharply criticized 
the European Union for not approving Russian Sputnik V vaccine,38 communicating it 
as a “political and ideological question.”39 His critical statements flooded Russian pro-
government media as headlines. Kommersant also regularly broadcasts the viewpoint of 
Szijjártó, and therefore of the Hungarian government, as the Hungarian Foreign Minister 
made several statements on economic and European political issues, where he highlighted 
several times40 that Hungary “does not want a new Cold War.” The foreign minister of 
Hungary, unlike his colleagues from other EU- or NATO member countries, is regularly a 
guest for interviews at RT, which were presented domestically as if the highest-ranking 

30  https://www.vesti.ru/article/2619457  
31  https://www.kommersant.ru/doc/4957061?query=%D0%A1%D0%B8%D0%B9%D1%8F%D1%80%D1%82%D0%BE 
32  https://www.rt.com/news/518721-hungary-sputnik-eu-vaccines/ 
33  https://ria.ru/20210321/napadki-1602211501.html 
34  https://twitter.com/mfa_russia/status/1373179843559448579  
35  https://russian.rt.com/world/news/929467-putin-orden-druzhby-vengriya 
36  http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202111180046?index=12&rangeSize=1 
37  https://ria.ru/20211126/murashko-1760924027.html 
38  https://russian.rt.com/world/video/932831-vengriya-mid-sputnik-migranty 
39  https://ria.ru/20211128/sputnik-1761100151.html 
40  https://www.kommersant.ru/doc/2640485?query=%D0%9F%D0%B5%D1%82%D0%B5%D1%80%20%D0%A1%D

0%B8%D0%B9%D1%8F%D1%80%D1%82%D0%BE. 



12

member of Hungarian diplomacy had given an interview to CNN41 or to the BBC.42 Thus, 
the Hungarian government does not seem to share Western concerns that the channel is 
supported by the Russian state and can be considered as a propaganda outlet. However, it 
has great significance that a representative of the Hungarian government in his interviews 
to RT is criticizing the allies of his own country. These criticisms quickly spread through 
the platforms of the pro-government Russian media, which uses these to suggest that “the 
West” is unfair and hypocritical. The Kremlin, of course, regularly made similar statements, 
but there is potentially more weight to this message when the West’s own representative 
tells them. The Hungarian foreign minister’s words were echoed during the crisis on the 
Belarusian-Polish border in 2021 (“The head of the Hungarian Foreign Ministry recalled 
criticism of the migration policy of Budapest43“), on the failure of the NATO mission in 
Afghanistan (“Hungarian Foreign Minister called 20 years of NATO mission in Afghanistan 
a failure44), on the Russian relations of Western countries (“Hungarian Foreign Minister 
accused the West of hypocrisy towards Russia45), on the state of the Hungarian democracy 
(“Hungarian Foreign Minister accuses US of spreading ‘ fake news”46). The Hungarian 
foreign minister’s remarks on the Western alliance and his statements, received a lot 
of attention in the Russian state media; well beyond the weight and importance of the 
country. On 28 November, Ria Novosti published 7 articles in two hours47 quoting the 
words of Szijjártó in their titles. 

IN THE CROSSFIRE: UKRAINE

It is undoubtedly of the interest of pro-Kremlin media to depict the relationship between Hungary 
and Russia in a favorable color in the Ukrainian media space, even if they penetrate the latter 
through Hungary-related reporting in Russia. Apart from overestimating the importance of bilateral 
relations, in more instances, it is equally important for pro-Kremlin Russian media that Hungarian 
statements praise Russia, while attacking Ukraine at the same time. As we have mentioned it above, 
a key issue in the Russian government’s foreign policy efforts is to incite conflict between Ukraine 
and its neighbors, mostly on ethnic grounds.48 The Hungarian ethnic minority in Zakarpattia is 
no exception from the above. Relations between the Hungarian and Ukrainian governments have 
drastically deteriorated since 2017, after Kyiv restricted the use of minority languages in the country 
in several waves. This has served as a great foundation for the Kremlin to ignite ethnic tensions 
between the two countries. 

41  https://www.facebook.com/szijjarto.peter.official/videos/teljes-cnn-interj%C3%BA/652482005714515/ 
42  https://www.facebook.com/szijjarto.peter.official/videos/bbc-hardtalk-ez-t%C3%A9nyleg-kem%C3%A9ny-

volt/1190006904831858/ 
43  https://ria.ru/20211128/siyyarto-1761103765.html 
44  https://ria.ru/20211128/afganistan-1761101486.html 
45  https://ria.ru/20211128/litsemerie-1761100793.html 
46  https://ria.ru/20211128/feyki-1761101988.html 
47  https://ria.ru/search/?query=%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D0%B3%D1%80%D0%B8%D1%8F 
48  Ibid.



13

The presence of Miklós Keveházy in the Russian state media is one shining example of the use 
of Hungarian ‘experts’ to mask the Kremlin’s messages. A Hungarian citizen who was previously 
completely unknown to both the Hungarian and Russian public, first appeared on the top-ranking 
channel of the Russian state media, in a show on Russia 1, on its prime-time evening political talk 
show. Keveházy, who in the show appeared as a “Hungarian political advisor”, has made several 
questionable statements, which are perfectly suited to undermine relations between Hungary and 
Ukraine. The Hungarian participant made three strongly dubious statements, which were later 
brought to the Ukrainian audience:

• According to Keveházy, the Hungarian Army, “At the helm of UN peacekeepers in blue 
helmets’ could reach Lviv to clean local sources of drinking water.

• When the presenter asked whether the Hungarian government considered occupying 
Zakarpattia, he responded that the advisors of Viktor Orbán had clearly encouraged him 
to “come on, just try it.”

• In connection with gas disputes that are the perpetual boiling point of Ukrainian-Russian 
relations, he said that Hungary can close the gas taps towards Ukraine at any time.

The declarations of Keveházy quickly spread through the Ukrainian press. This could not only have 
been detrimental to the development of Hungarian-Ukrainian relations, but it also provided political 
ammunition to Ukrainian nationalists.49 After he was on Russia 1, Keveházy regularly appeared as 
a political expert in pro-Kremlin Russian-language media aimed both at the domestic audience in 
Russia and Russian-speaking residents from the near abroad, such as News Front. The main task 
of News Front is to disseminate anti-Ukrainian and pro-Russian disinformation narratives regarding 
the war in Ukraine and the annexation of Crimea of 2014. Since 2018, Keveházy appeared in 93 
online materials of News Front (interestingly, not in the Hungarian editions), he gave interviews 
to the portal several times and wrote articles for them as well. The materials he published were 
mainly criticizing the Russia policy of the European Union,50 EU sanctions, liberal51 values, the world 
order led by the United States52 and criticizing Ukraine,53 while the Hungarian government was 
viewed positively because of its perceived combativeness against the EU, its conservatism, and its 
opposition to Ukraine. Regarding Ukraine, he disseminated general misinformation narratives, such 
as George Soros controlling the country from behind the scenes54 and he considers the American 
businessman to be behind the Pegasus-scandal55 or the Bulgarian government crisis.56 

49  Ibid.
50  https://news-front.info/2021/03/14/tusk-student-otlichnik-iz-kieva/ 
51  https://news-front.info/2021/07/28/vengerskoe-net-lgbt-lobbi/ 
52  https://news-front.info/2020/09/27/amerikanskaya-tragediya/ 
53  https://news-front.info/2020/06/25/kak-soros-vzyal-pod-svoj-kontrol-ukrainu/ 
54  https://news-front.info/2020/06/25/kak-soros-vzyal-pod-svoj-kontrol-ukrainu/ 
55  https://politros.com/217158-v-vengrii-rasskazali-o-prichastnosti-sorosa-k-skandalu-s-izrailskim-pegasus
56  https://politros.com/221225-miklosh-kevekhazi-struktury-sorosa-vmeshivayutsya-v-vybory-prezidenta-bolgarii 



14

Keveházy also gave statements to Polit Russia (35 occasions since 2019),57 from which his messages 
were quoted on other world politics sites disseminating the Kremlin’s narrative, such as news.ru,58 
politexpert.net,59 rueconomics.ru,60 riafan.ru61 or actualnews.com.62 

Since 2021 Spring, the name of László Bogár has also often appeared next to Keveházy’s. They have 
been spreading messages blaming the West for “organizing the migration crisis” in the Belorussian-
Polish border63 or questioning the official position of the United States about 9/11, as according 
to them, the tragic events “could have been organized by the strategists of a global power.”64 
Keveházy’s example fundamentally shows the importance of disinformation narratives in the Russian 
government-backed media in relation to Hungary; and, at the same time, it highlights that the pro-
Kremlin media needs to rely on marginal players in order to present opinions favorable to the Putin 
regime. Positioning Keveházy as a ‘Hungary expert’ is very much in the focus of the efforts of pro-
Kremlin media: He is surrounded by physical objects related to Hungary in his interviews with the 
News Front, which seeks to suggest that he represents an official Hungarian position rather than 
an extremely biased opinion, often based on conspiracy theories.

57  https://politros.com/tags/kevehazi 
58  https://news.ru/world/vengerskie-politologi-predrekli-evrosoyuzu-samounichtozhenie/ 
59  https://politexpert.net/264181-vengerskii-politolog-kevehazi-ukazal-na-kreditnye-problemy-ukrainy-iz-za-

snizheniya-tranzita-gaza 
60  https://rueconomics.ru/549782-analitik-kevehazi-zametil-diagnoz-zapadu-v-rechi-putina-na-valdae 
61  https://riafan.ru/tags/kevehazi 
62  https://yandex.ru/turbo/s/actualnews.org/exclusive/402501-vengerskij-jekspert-kevehazi-prorochestvo-

gorbacheva-o-raspade-es-mozhet-sbytsja-v-skorom-buduschem.html?utm_source=aab&platform=desktop 
63  https://slovodel.com/626293-vengerskie-politologi-bogar-i-kevehazi-obvinili-zapad-v-organizacii-migracionnogo-

krizisa
64  https://riafan.ru/1519276-politolog-kevehazi-nazval-somnitelnoi-oficialnuyu-versiyu-ssha-o-terakte-11-sentyabrya 



15

THE KREMLIN’S VOICE DOMINATED SOCIAL MEDIA DISCUSSIONS 

ON FACEBOOK IN HUNGARY BEFORE THE WAR

Patrik Szicherle, Csaba Molnár

WHO’S RESPONSIBLE FOR HUNGARY’S DEFENSE? 

According to Hungary’s National Security Strategy65, approved in 2020, NATO is one of the main 
pillars of Hungarian national security and the cabinet considers the alliance’s strategic documents 
as the basis of defining the threats to the country. Hungary’s National Military Strategy66 of 2021 
considers Article 5 (the mutual defense clause) of the North Atlantic Treaty as the main pillar of 
Hungary’s security, adding that a strong National Defense Force is crucial for cooperating with allies. 

In past years, Hungary has been fulfilling its NATO obligations or have done significant steps to meet 
these obligations, especially financial ones. According to a NATO report67, Hungary hiked its defense 
spending from less than 1% to 1.60% over seven years (2014-2021) and in 2021, the country spent 
more than the required 20% of this sum on equipment purchases. While some of these purchases 
are questionable, they helped68 Hungary rebuild69 long-lost capabilities.

Moreover, the incumbent Hungarian government has been using its veto power less frequently in 
NATO than it has been in the European Union in past years: in NATO, they most vetoed initiatives 
regarding70 Ukraine before the war. In 2021, the Hungarian government approved the NATO 
statement listing Russia’s aggressive behavior and China’s ambitions as challenges to the international 
order71. However, in terms of domestic rhetoric, there have been some inconsistencies in Fidesz’s 
messages about NATO: PM Orbán said multiple times before the war that Hungary cannot72 rely 
only  on  NATO allies for self-defense, which necessitates a strong Hungarian Army. Naturally, there 
is a need for a strong Hungarian Defense Force, but the statements can be interpreted as if Hungary 
did not trust allies to fulfill their Article 5 obligations under the North Atlantic Treaty. 

Moreover, the Hungarian cabinet has regularly said – even after the war – that there needs to be 
peace between the East and the West and rarely mentioned that Russia is an aggressor against 
Ukraine, although the PM, Hungarian officials and some of their advertisements have noted this.  

65  https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A20H1163.KOR&txtreferer=00000001.txt
66  https://honvedelem.hu/hirek/nemzeti-katonai-strategia.html
67  https://www.nato.int/nato_static_fl2014/assets/pdf/2021/6/pdf/210611-pr-2021-094-en.pdf
68  https://24.hu/kozelet/2019/04/16/3500-milliardot-kap-a-honvedseg-tobb-a-kerdes-mint-a-valasz/
69  http://real.mtak.hu/105874/1/2019eA Zr%C3%ADnyi 2026 program_Budav%C3%A1ri Krisztina.pdf
70  https://felvidek.ma/2022/01/szijjarto-elfogadhatatlan-a-magyar-kozosseg-jogainak-folyamatos-csorbitasa-

ukrajnaban/
71  https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_185000.htm
72  https://kormany.hu/beszedek-interjuk/miniszterelnok/orban-viktor-evertekelo-beszede-20220212



16

The cabinet also did not protest loudly against President Putin’s proposal73 that NATO should retreat 
to behind 1997 borders, which would essentially terminate Hungary’s membership and grossly infringe 
on the country’s sovereignty. Clearly pro-Kremlin messages have also been disseminated by Fidesz 
lawmakers: Lajos Kósa claimed74 after PM Orbán’s 1 February Moscow visit that the “US and Russia 
are rattling swords,” placing equal blame for the conflict in Ukraine on both sides. The Hungarian 
cabinet has also been a long-standing opponent75 of EU sanctions on Russia, at least rhetorically, 
since no sanction can be approved without Hungary’s vote. The public broadcaster also published 
statements in line with the Kremlin’s propaganda both before76 and after77 the war started. 

Regardless, members of the increasingly anti-West ruling party never directly question Hungary’s 
spot in the alliance, but their persistent campaign against the country’s key military allies could erode 
trust in NATO in the long-term. The parties of the united opposition,78 meanwhile, are strongly pro-
NATO. However, the new parliamentary force, the far-right Mi Hazánk has questioned79 Hungary’s 
NATO membership, claiming that it led to “giving up our sovereignty” and that it is serving foreign 
interests.  

Overall, since the majority of Hungarian political forces agree with the country’s NATO membership 
and even NATO policies, the organization has not become the subject of daily political debates, 
unlike the EU has. Nevertheless, political divisions between key actors on the assessment of Western 
allies, the EU and particularly the US could spell trouble for NATO in Hungary in the long-term. 

WE LIKE NATO AND CONSPIRACIES ABOUT IT, TOO

Hungary’s membership in NATO enjoys overwhelming support among Hungarian voters and a 
majority of Hungarians agree that Hungary should defend an ally, if attacked. According to Globsec 
Trends80 2021, 80% of Hungarians would vote for the country to remain a NATO member state. A 
NATO poll81 indicated in the same year that 57% of Hungarian respondents would agree to defending 
an ally who was attacked, with only 18% categorically refusing to help. 

However, the overall picture concerning Hungarians’ views on NATO is not this encouraging, as there 
is a significant layer in society who believe in NATO- or US-related conspiracy theories and a further 
third of the population might easily be influenced to believe in them. Political Capital found in 201882 
that 27% of the local population placed the blame for the crisis (as it was then known) in Ukraine 
on the US and NATO, 23% agreed that Crimea was annexed to prevent NATO from building bases 
on the peninsula, 19% said that European NATO movements are preparing for a war on Russia, and 

73  https://politicalcapital.hu/hireink.php?article_read=1&article_id=2942
74  https://hirado.hu/kulfold/cikk/2022/02/01/kosa-lajos-magyarorszag-es-a-v4-ek-kozos-erdeke-a-bekes-rendezes-

ukrajnaban
75  https://hvg.hu/gazdasag/20220307_varga_mihaly_brusszel_szankciok
76  https://www.politicalcapital.hu/hirek.php?article_read=1&article_id=2954
77  https://www.politicalcapital.hu/konyvtar.php?article_read=1&article_id=2969
78  Political parties that competed in the 2022 general election as a coalition. 
79  https://mihazank.hu/vitaindito/
80  https://www.globsec.org/wp-content/uploads/2021/06/GLOBSEC-Trends-2021_final.pdf
81  https://www.nato.int/nato_static_fl2014/assets/pdf/2021/7/pdf/210707-pre-summit_polling_en.pdf
82  https://www.politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/pc-boll-konteo-20181107.pdf



17

28% believed NATO was supporting terrorists in Syria – and the proportion of respondents picking 
a neutral stance was around 25-28% in all cases. 

The 2020 Globsec trends poll revealed83 that 33% of Hungarian respondents believed NATO 
was provoking Russia by surrounding it with military bases. Focus group discussions conducted 
in preparation for the 2021 Vulnerability Index84 indicated that Hungarians possess the least 
information on the North Atlantic Treaty Organization in comparison to the EU or Russia, and the 
lack of information might be fertile ground for the disseminators of disinformation to exploit. As a 
result of the societal attitudes observed in Hungary, particularly in terms of locals’ belief in NATO-
related conspiracy theories, we assessed how NATO was depicted in social media discussions in 
Hungarian between 1 September 2022 and 14 January 2022. 

HUNGARIAN MAINSTREAM MEDIA IS NOT ANTI-NATO

Methodology

We created a query in SentiOne to find results on online portals, Facebook, Twitter and YouTube. 

This created a database of online article and social media comments to assessed. The keywords 

were related to NATO and the United States. The research period was between 1 September 

2021 and 14 January 2022. We analyzed Facebook comments (as the main social media platform 

in Hungary) in a separate chapter. We found 125,000 comments, so we restricted our database to 

those that specifically mentioned ‘NATO’. In the case of comments, we did not only check whether 

the message was manipulative but also if there was a possibility that the user posting the comment 

is hiding behind a fake profile.  

Looking at NATO-related media coverage in detail, the mainstream Hungarian press, including 
government-controlled media, generally reported neutrally or positively on NATO in the period 
under examination. However, the pro-government segment of mainstream media has often been 

83  https://www.globsec.org/wp-content/uploads/2020/12/GLOBSEC-Trends-2020_read-version.pdf
84  http://www.vulnerabilityindex.org/

27%

23%

19%

28%

28%

27%

26%

27%

30%

32%

39%

30%

Russia cannot be blamed for the crisis in Ukraine,
NATO and the US should bear the responsibility

for it.

Russia re-annexed Crimea because it received
intel on NATO wanting to conquer it to open a

NATO base there

European NATO movements are preparations for
a war on Russia.

NATO and the US are supporting terrorists in
Syria.

Agree Neutral Disagree



18

very positive85 about the Kremlin or the Chinese regime and highly critical86 of Ukraine – mirroring 
the rhetoric of the Hungarian cabinet. After the war, government-controlled media published factual 
articles about Russia’s attack on Ukraine, but they gave speaking opportunities to “experts” who 
represented the Kremlin’s line consistently.87 Zoltán Lomniczi Jr., the legal expert of the government-
organized Civil Association Forum (CÖF) said88 on the day of the Russian attack that “if Russia’s 
claims about the genocide are true,” it would “complicate” the picture that we are witnessing 
“unprovoked military aggression.”  

Some NATO-critical voices were present on independent portals as well, particularly in opinion pieces 
on the popular new left Mérce’s site, where one article declared89 that NATO was an organization 
“encompassing western powers and their sphere of interest” and another criticized the German 
Greens for90 “often nodding to Americans’ ideas about war.”

Meanwhile, independent Hungarian mainstream portals that adhere to journalistic standards 
generally wrote about Russia critically for launching an unprovoked attack against Ukraine. However, 
there was one practice employed by all91 sides92 of the mainstream that inadvertently helped the 
dissemination of pro-Kremlin narratives: they often quoted Russian officials based on the reports of 
the Hungarian news wire agency MTI at face value, without anything to balance their statements.

Grey zone media93 took sides94 more clearly: government-friendly outlets either communicated 
the cabinet’s messages or sided openly with the Kremlin after the latter launched its attack on 
Ukraine, while the pro-opposition ones are generally government-critical and pro-West. These outlets 
also mentioned NATO several times: some claimed, for instance, that NATO had been expanding 
eastwards illegally, hindering Russia’s basic security. 

Since the mainstream media rarely spreads anti-NATO disinformation, at least directly, pro-Kremlin 
“alternative” sites remained relevant on this topic – and the popularity of the largest of these sites 
increased after the end of our research period with the start of the Kremlin’s war. 

85  link: https://atlatszo.hu/kozugy/2022/02/24/tisztelet-es-hala-putyinnak-nyilt-kreml-propaganda-fideszes-
csatornakon/

86  link: https://atlatszo.hu/kozugy/2022/02/24/tisztelet-es-hala-putyinnak-nyilt-kreml-propaganda-fideszes-
csatornakon/

87  https://www.politicalcapital.hu/konyvtar.php?article_read=1&article_id=2969
88  https://www.origo.hu/nagyvilag/20220224-orosz-ukran-haboru-ifj-lomnici-zoltan.html
89  https://merce.hu/2022/01/11/kozel-tizezer-ember-orizetbe-vetele-utan-rendezodni-latszik-a-helyzet-

kazahsztanban/ vagy https:/merce.hu/2022/01/08/megkezdodott-a-magyarok-kimentese-letartoztattak-a-kazah-
titkosszolgalat-fejet-tovabbra-is-forr-a-helyzet-kazahsztanban/

90  https://merce.hu/2021/10/22/a-szelsoseges-kozep-folytonossaga/
91  https://pestisracok.hu/moszkva-szerint-oroszorszag-biztonsagat-fenyegeti-a-nato-bovitese/
92  https://444.hu/2021/12/19/viszontfenyegeteseket-iger-oroszorszag-ha-az-usa-es-a-nato-elutasitja-a-biztonsagi-

javaslatait
93  These can have several characteristics: they predominantly write about domestic affairs, they clearly support a 

specific political party without official or semi-official connections to said party, their ownership structure and 
editorial are non-transparent, etc. They are essentially between the mainstream and “alternative” media.

94  https://politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/PoliticalCapital_Grey_Zone_HU_20220523.pdf



19

As the two CrowdTangle figures below show, the outreach of even the most popular alternative pro-
Kremlin site (Orosz Hírek95) based on the number of page followers is less than that of most grey zone 
sites (e.g., Vadhajtások, Gond-olkodó, Elég or Számok). However, the followers of alternative sites 
are the most active with interaction rates of well over 1% – and even reaching 3-5% in some cases.   

95  The site had 148 538 followers and 85,658 page fans as of 15 July 2022.  



20

In our research period, Orosz Hírek published at least 84 articles on NATO, while the number was 
76 for the mainstream pro-government Origo portal and 81 for the mainstream independent page 
Telex. The pro-Kremlin alternative site presents only Russia’s viewpoint to readers on NATO and the 
US, claiming – among others – that Washington promised96 Moscow in 1990 that NATO would not 
be expanding eastwards. The site also depicts97 any aid to Ukraine as if it is granted for preparing 
an attack on Russia. Interestingly, News Front Hungary, the local branch of the News Front portal 
likely backed by Russian intelligence, went inactive in Hungary on 31 October 2021, likely because 
its miniscule outreach. 

The narratives present on pro-Kremlin alternative sites rarely entered mainstream Hungarian media 
before the war (this changed to a certain extent98 since then), but it did occur from time to time: some 
“reports” of the pro-Kremlin Békekör were quoted by Mérce99 or even MTI100. Grey zone outlets, 
however, were much more likely to quote pro-Kremlin alternative sites.

GROUPS FOR RUSSIA FANS

It is worth it to mention better-known Hungarian-language pro-Kremlin Facebook groups, such as 
“Kiállunk Oroszország Mellett - МЫ ПОДДЕРЖИВАЕМ РУССКИЙ НАРОД !”, “Oroszország mellett 
állunk ki” and “Oroszország mellett állunk ki” – the latter two are not typos, there are two of them 
with the same name. In these groups, users share clearly pro-Kremlin contents, such as RT articles 
with a Hungarian translation included (before the RT ban), so they aid the Kremlin’s narratives in 
infiltrating the Hungarian public sphere, although the groups’ effect is likely substantially less than 
that of the pro-Kremlin political elite in Hungary. Regardless, the phenomenon is not to be dismissed 
entirely, especially in the long-term. 

WAR IN THE FACEBOOK TRENCHES

Since directly anti-NATO disinformation narratives did not primarily reach the population through 
media outlets before the war, as we pointed out above, we took a closer look at Facebook comments 
that specifically mentioned NATO. We found 27 Facebook pages containing at least 10 relevant 
comments. As seen in the figure below, NATO-related discussions were not restricted to pro-
Kremlin or grey zone portals, several mainstream sites (e.g., Portfolio, Telex, Euronews) hosted 
such discussions, too. The highest number of relevant comments was posted to a portal focusing 
on news in Transcarpathia and Ukraine, so ethnic Hungarians living in neighboring countries might 
also fall victim to anti-NATO narratives. 

96  https://oroszhirek.hu/2022/01/08/usa-a-nato-soha-nem-igerte-hogy-nem-terjeszkedik-az-archiv-dokumentumok-
cafolnak/

97  https://oroszhirek.hu/2021/12/10/az-eu-beszallt-ukrajna-militarizalasaba-30-millio-euro-az-ukran-fegyveres-
eroknek/

98  https://www.lakmusz.hu/semlegesbol-oroszbarat-igy-torzult-az-origo-hangvetele-az-orosz-ukran-haboru-kitorese-
ota/

99  https://merce.hu/2022/01/04/egy-hettel-a-diplomaciai-targyalasok-megkezdese-elott-senki-sem-enged-az-orosz-
ukran-konfliktusban/

100  http://os.mti.hu/hirek/166092/a_magyar_bekekor_egyesulet_kozlemenye-2_resz



21

Figure 1 Number of relevant comments in specific Facebook pages (at least 10 relevant comments).

After evaluating all NATO-related comments, we found that 58% of them were critical of the military 
alliance and about a half of these also mentioned the US, indicating that the question of NATO 
and America – the largest contributor to NATO – often go hand in hand. Only 11% of the comments 
were positive about NATO and only a quarter of these wrote positively of the US. It must be 
noted, however, that the comments are not representative of the views of the entirety of Hungary’s 
population. 

The narratives we found in the comments are consistent with those being spread by international101 
and domestic102 pro-Kremlin media:

• The most popular narrative in our database was that NATO surrounded Russia with 
military bases, which was the foundation of Russia’s demands103 against NATO presented 
in December 2021.

• Commenters often claimed that NATO exists solely to represent US interests and the 
US wants to take over Ukraine through the organization. 

• Other said that Russia has a technological advantage over NATO, so it would win a war 
against the West.

• Commenters frequently claimed that Russia’s Ukraine policy is fair, as the latter belongs 
to the Russian world and the majority of Ukrainians would like to be a part of Russia, 
as it happened in Crimea. 

• Some commenters mentioned that Hungary should leave NATO and the EU. 
• A very rare narrative was that Romania might attack Hungary and the Romanians would 

win – presenting the alliance as a threat to Hungary.

101  https://euvsdisinfo.eu/disinformation-cases/?text=NATO&date=&per_page=
102  https://www.politicalcapital.hu/konyvtar.php?article_read=1&article_id=1464
103  https://www.szabadeuropa.hu/a/vlagyimir-putyin-azonnali-biztonsagi-garanciakat-kovetel-a-nyugattol/31622863.

html

0
20
40
60
80

100
120
140

Ká
rp

át
H

ír
O

ro
sz

 H
íre

k
Po

rt
fo

lio
Te

le
x

N
eo

ko
hn

Eu
ro

ne
w

s
In

de
x

H
V

G
H

ira
do

44
4.

hu
M

an
di

ne
r

Sz
ab

ad
 E

ur
óp

a
El

em
i

24
.h

u
A

TV
V

ilá
gg

az
da

sá
g

Pr
iv

át
ba

nk
ár

H
írk

lik
k

Pe
st

iS
rá

co
k

M
ag

ya
r…

M
ag

ya
r…

M
ag

ya
r H

an
g

Sz
ijj

ár
tó

 P
ét

er
V

ad
ha

jtá
so

k
Bl

ik
k

Ká
rp

át
al

ja
.m

a
88

8.
hu



22

The examination of commenters indicate that the narratives were not being spread solely by real 
Facebook users. In some cases, there are strong suspicions that the users involved are managing 
fake profiles. We could differentiate between three types of suspicious profiles overall:

• The “foreigners”: These profiles only shared NATO-critical comments. Their place of 
residence was usually given as the US, the UK or Germany and often selected a well-
known university as their place of education. No other signs indicated that the profiles 
were fake.

• The “enthusiasts”: These profiles are real people who often discussed NATO in the research 
period and some of them were members of the above-mentioned pro-Kremlin groups. 
This indicates that some users are “exporting” the claims they read in the groups into 
mainstream discussions. 

• The “professionals”: These are likely fake profiles. They usually use aggressive language, 
have potentially fake profile pictures or none at all, show very specific public activities on 
their profiles or display other suspicious signs. We also saw suspicious pro-NATO profiles 
and even discussions between these potentially fake profiles with the involvement of one 
anti-NATO and one pro-NATO user.



23

OTHER FORA

On online portals, we found about 3,500 comments containing the word NATO. On these portals, 
we found some highly suspicious profiles, many of whom focused on one or two specific websites. 
One user only posted anti-NATO, anti-West and anti-EU comments to the articles of the independent 
website azonnali.hu, while another posted pro-NATO texts under the articles of the independent 
online portal HVG. The latter, according to the Discus platform, posted 5,184 comments between 6 
November 2021 and 4 February 2022, which is an average of about 57 comments a day, so more than 
two every hour – if the commenter never sleeps or rests. Another profile roaming pro-government 
sites with anti-West comments has accumulated 105,000 comments, although we do not know how 
long the user had been active. 

On YouTube, we only found about 700 relevant comments, but we also saw a very good indication 
of inauthentic activity: one user posted the exact same text 13 times in a time period of 27 minutes 
on 21 November 2021 concerning NATO’s alleged responsibility for the migration crisis under the 
videos of various YT channels. Twitter, however, proved to be irrelevant in Hungary in terms of 
NATO-related messages. 

HARD TO DISREGARD THE PROBLEM

It seems clear that a pro-Kremlin “troll infrastructure” was built in Hungary before the war and this 
infrastructure was put to good use in the first days104 of the war. Unfortunately, it is impossible to 
pinpoint who is behind this infrastructure. 

It must be stressed that the relative success of manipulative narratives against NATO, which are 
clearly being spread in social media discussions in Hungary, is also a result of a lack of information. 
This is why it would be of the utmost importance that the Hungarian population has access to more 
information about NATO through well-constructed information campaigns. It is equally important 
to inform voters about what Hungary stands to gain from its partnership with the United States 
regardless of political considerations.

104  https://www.politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/pc_v4_social_media_war_ukraine_20220505.pdf



24

THE IMAGE OF THE UNITED STATES IN HUNGARY

Patrik Szicherle

TELL ME WHO YOU VOTE FOR, I’LL TELL YOU WHAT YOU THINK OF AMERICA

The United States is one of Hungary’s key allies in both economic and military terms. The Hungarian 
National Security Strategy105 is very clear about this relationship: Hungary’s fundamental interest is 
maintaining high-level military and economic cooperation with the US. This was confirmed multiple 
times by the incumbent Hungarian cabinet with the caveat that the political relations between the 
sides are dissatisfactory – except during the Trump-administration. 

After Hungary’s democratic transition, the first serious storms in US-Hungarian bilateral relations 
started gathering after the war in Afghanistan and Iraq. Although PM Viktor Orbán’s former foreign 
policy advisor Réka Szemerkényi boasted106 that the PM was the first NATO leader stating that the 
terrorist attacks of 9/11 fell under the scope of Article 5, debates about the war started domestically. 
The head of the far-right MIÉP party alleged107 that US foreign policy is partly to blame for the 9/11 
attack and a journalist at the pro-Fidesz Magyar Nemzet said there “really is a sort of arrogance, 
sense of superiority” across the Atlantic. 

The war in Iraq generated much more debates, as Viktor Orbán, then in opposition, said108 the US 
had no “authorization” to fight in Iraq – and he was backed by the majority of Hungarians on this 
issue, according to an IPSOS poll. Regardless of these debates and the F-16 fiasco109, until the latter 
half of the 2000s, Hungarian political parties generally strived to depict110 their relations with the 
US in a positive light.  

In the second half of the 2000s, WikiLeaks documents suggest that the American Embassy in 
Budapest was concerned111 mostly by PM Ferenc Gyurcsány’s pro-Kremlin attitude, while Ambassador 
April Foley had a much better opinion on PM Orbán, who – at the time – saw Russia as one of the 
key challenges to Hungary and he was satisfied with how Fidesz was improving112 its relations with 
the Transatlantic community.

After PM Orbán’s accession to power in 2010, political relations between the sides started 
deteriorating quickly, both due to the cabinet’s steps degrading the rule of law in Hungary and partly 

105  https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A20H1163.KOR&txtreferer=00000001.txt
106  https://magyarnarancs.hu/belpol/magyarorszag_az_afganisztani_haboruban_-_nem_a_meret_a_lenyeg-68871
107  https://www.politicalcapital.hu/kereses.php?article_read=1&article_id=413
108  https://atlatszo.hu/kozpenz/2021/09/13/tobb-mint-75-milliard-forintot-koltott-a-magyar-allam-az-afganisztani-

szerepvallalasra/
109  https://index.hu/belfold/grip608h/
110  https://www.politicalcapital.hu/konyvtar.php?article_read=1&article_id=1439
111  https://transparency.hu/wp-content/uploads/2019/05/Szab%C3%B3-Andr%C3%A1s-Peth%C5%91-

Andr%C3%A1s-Orosz-cikkek-1-6.pdf
112  https://www.origo.hu/itthon/20110905-wikileaks-orban-viktor-kijelentesei-valasztasi-igereteirol-es-a-fidesz-

elemzese.html



25

because of its increasingly pro-Kremlin attitudes. On the surface, bilateral ties were substantially 
better during the Trump-administration, which tended to criticize the Orbán cabinet behind the 
scenes113, not publicly: during these years, Washington condemned Hungary for attacks against 
the CEU or delays in signing the Hungarian-American defense cooperation agreement. Publicly, 
US Ambassador to Hungary David Cornstein, a Trump appointee active between 2018 and 2020, 
publicly spoke cordially114 about the Hungarian cabinet and even though he was critical of Fidesz in 
the case of the CEU, he rarely voiced his open opposition115.

The Hungarian ruling party – partly because the Republicans have recently been less vocal in 
criticizing it – is openly supportive of US Republicans and their policies. In contrast, the opposition 
has clearly sided with the incumbent Democrat administration and their policy preferences. As a 
result, contemporary Hungarian political discourse on the United States follows116 party-political 
lines. And while economic and defense relations are generally not involved in these debates, there 
is a risk that even non-political US-related discourse is going to be affected by political bias.

LIVING WITH YOU IS BAD, BUT WITHOUT YOU, IT WOULD BE A CATASTROPHE

Regardless, Hungarian society is not even close to being united behind a positive assessment of 
America. Medián’s polls show that fewer and fewer Hungarians would pick Washington over Moscow 
(53%117 said so in 2015, but only 45%118 in 2022) even though Hungary chose to ally with the US on its 
own free will, while earlier, Russia had forced our country into an alliance as a conqueror. 

When asked to rate Hungary’s foreign policy partners on a scale of 0 to 100, where 100 is the most 
positive evaluation, Hungarians gave 65 points to the United States in 2015119, around 20 points more 
than to Russia or China. In 2018120, the US still stood at 54 points, but this fell to only 44 points in 
2022121. While the US still beat Russia’s 32-point score in 2022, China was already in front of the US 
with 47 points among Hungarian respondents. 

But these numbers alone do not tell the whole story, as there is a massive gap between the views 
of different electoral camps: opposition voters are predominantly pro-US, while Fidesz followers are 
generally critical of Washington. The gap between these camps was already large in 2014: 72% of 
opposition voters would have elected to cooperate with Washington instead of Moscow, but only 48% 
of Jobbik and 40% of Fidesz voters would have done so. In 2018, these proportions were 70, 50 and 
39%, respectively. By 2022, the level of polarization has become extreme: 82% of opposition voters 
(now also counting Jobbik in their ranks) and only 24% of Fidesz supporters backed Washington.  

113  https://www.direkt36.hu/en/turelmetlen-amerikaiakrol-es-lavirozo-orbanrol-arulkodik-egy-bizalmas-diplomaciai-
irat/

114  https://hvg.hu/itthon/20211006_david_cornstein_orban_viktor_newsmax
115  https://www.ceu.edu/article/2019-03-22/cornstein-elmondta-mikor-johet-trump-budapestre
116  https://www.politicalcapital.hu/hirek.php?article_read=1&article_id=2964
117  https://444.hu/2015/01/07/a-magyarok-tobbsege-amerikat-valasztana-es-nem-oroszorszagot
118  https://444.hu/2022/05/09/ugyanolyan-rossz-velemennyel-vannak-a-magyarok-ukrajnarol-mint-oroszorszagrol
119  https://444.hu/2015/01/07/a-magyarok-tobbsege-amerikat-valasztana-es-nem-oroszorszagot
120  https://444.hu/2018/03/14/a-fideszesek-nagyon-megszerettek-putyint-es-oroszorszagot
121  https://444.hu/2022/05/09/ugyanolyan-rossz-velemennyel-vannak-a-magyarok-ukrajnarol-mint-oroszorszagrol



26

Crucially, most independent voters always elected for the US, although in 2022, the relative majority 
of the group could not or did not want to answer this question, so there is a significant layer of 
society who can be influenced either way between the two sides. 

Divisions are also visible in Hungarians assessment of US leaders. According to a 2022 Medián poll122, 
Donald Trump received 56 points out of 100 from Fidesz voters but only 22 from supporters of the 
opposition, while Joe Biden met with very similar results, the only difference is that he given much 
more points by opposition backers (56-21).

The Globsec Trends 2022 poll123 also revealed some concerning findings: only 13% of Hungarians 
believed the US was a strategic partner for the country, which is far behind Russia’s 35%, although 
neither is nearly as popular as Germany, which was seen as a strategic partner by 58% of Hungarians. 
However, the poll also showed positive signs: 70% of Hungarians stated that the US is a “traditional 
partner” and “ally” within NATO.

US IN THE MEDIA

We analyzed how Hungarian media (and not just those focusing on public affairs) depicted the United 
States between 31 May 2021 and 31 May 2022 using the SentiOne media monitoring software. We 
also monitored mentions of the US in social media, particularly Facebook discussions. Over our 
research period, SentiOne found around 150,000 articles. Close to 23,600 mentioned Donald 
Trump and nearly 53,100 included Joe Biden, which indicates that mainstream media discourse was 
mainly dominated by contemporary political issues, so these are partly responsible for influencing 
America’s image in Hungary. 

The US was mentioned the most during three peaks over the research period. First in June 2021, 
when it was revealed that Danish intelligence was helping the US with data to spy on allies and when 
the American withdrawal from Afghanistan was announced. Then, the media wrote more about the 
US regarding the actual exit from Afghanistan and its consequences. Finally, interest peaked during 
the lead up to and the launch of Russia’s invasion of Ukraine. 

Number of articles, FB posts published about the US (seven-day moving average). Query: (America OR USA OR 

Biden OR Trump OR Washington) AND NOT “Latin”.

122  https://444.hu/2022/05/09/ugyanolyan-rossz-velemennyel-vannak-a-magyarok-ukrajnarol-mint-oroszorszagrol
123  https://www.globsec.org/wp-content/uploads/2022/05/GLOBSEC-Trends-2022.pdf

0
500

1,000
1,500

2,000
2,500
3,000
3,500
4,000 posts

articles



27

The figure to the right analyzing the main topics of the 
articles published show that Hungarian media mainly dealt 
with the US in the context of Russia, which means the US 
can often be seen by readers as a counter-pole to Russia, 
which can generate (further) resentment among Hungary’s 
more Kremlin-friendly social strata. 

Overall, looking at the article’s contents, it might seem like 
the US is primarily depicted in a negative light, but reality 
is slightly different from that, as a lot depends on who is the  
subject of a given text from the political spectrum of the 
United States. Government-controlled media, for instance, is 
generally critical of the Democrat administration, often in opinion pieces masked as factual articles. 
These articles often operate with words generating strong emotions, such as “inept”; for instance, 
the pro-government daily Magyar Nemzet once wrote124 that “Even Osama bin Laden knew: Biden 
is too inept to be president.” The preferences of government-organized media are clearly visible in 
how they treat the same topic under different administrations: Magyar Nemzet harshly criticized125 
President Biden for leaving Afghanistan, but did not have such reservations about the statements of 
Donald Trump about126 “leaving America’s wars”. Overall, actors (e.g. Tucker Carlson) supporting or 
not criticizing the policies of PM Orbán and Hungary are rather popular127 on the ruling party’s side. 

Meanwhile, independent media – considering that they generally adhere to journalistic standards 
– write about the US in a balanced manner. This, naturally, does not mean that there are no biased 
opinion pieces on these sites. The assessment of the evacuation of Afghanistan was damning in 
mainstream media as well, and they viewed the days of the Trump administration highly critically, 
sometimes even sarcastically. The main difference is that mainstream media is not being moved by 
tribal logic, so their analyses of the first year of the Biden cabinet were not128 overly positive either.

Pro-Kremlin “alternative” media and “grey zone” outlets129 were the main proponents of anti-US 
disinformation and conspiracy theories before the war and they were often promoting pro-Kremlin 
contents as well, although the latter mattered less, as pro-government media already offered very 
favorable130 coverage to Russia and China. 

124  https://magyarnemzet.hu/kulfold/2021/08/mar-oszama-bin-laden-is-tudta-biden-alkalmatlan-elnoknek
125  https://magyarnemzet.hu/kulfold/2021/08/felhaborodva-koveteli-az-amerikai-jobboldal-biden-lemondasat
126  https://magyarnemzet.hu/kulfold/2020/10/masolat-kivonul-a-haborukbol-donald-trump
127  https://www.valaszonline.hu/2022/05/23/orban-viktor-cpac-hungary-budapest-kesma/
128  https://24.hu/kulfold/2022/01/04/joe-biden-elnokseg-elso-ev-2021-afganisztan-koronavirus-gazdasag-nato/
129  These can have several characteristics: they predominantly write about domestic affairs, they clearly support a 

specific political party without official or semi-official connections to said party, their ownership structure and 
editorial are non-transparent, etc. They are essentially between the mainstream and “alternative” media. 

130  https://www.politicalcapital.hu/kereses.php?article_read=1&article_id=2477

The most prevalent words in articles 

published about the US in Hungary.



28

THE US AS THE WARMONGER

During PM Viktor Orbán’s 1 February visit131 to Moscow, the ruling party declared it to be a “peace 
mission”. Afterwards, pro-government media started discussing “theories” that could explain the 
“conflict” between Russia and Ukraine (as it was known then). In Sajtóklub, Fidesz-loyalist opinion-
makers stated132 that “the US is rattling swords and they are forcing NATO member states and the 
EU to do so through pressure,” adding that the US wanted to fight Russia, but PM Viktor Orbán 
“helped us” stop it. The peace narrative was present on pro-government, grey zone and alternative 
sites up to the day Russia launched its invasion, but was revived soon after, playing a key role in 
Fidesz’s election victory133. The EUvsDisinfo website debunked134 over 1400 claims about the US 
playing the role of the “warmonger” against Russia.

Regardless, anti-US claims in the context of the war continued spreading after Moscow launched its 
assault on Ukraine, alleging – among others – that Commission President Ursula von der Leyen had 
bought135 120 ships worth of shale gas from America before the war started, the use of which would 
only increase the economic gap136 between Europe and the US, that the US137 “has long worked on 
separating Ukraine from Russia” or that the two great powers (Russia and the US) could quickly138 
agree on neutrality for Ukraine and stop this, “but US strategists are rarely interested in this.” Anti-US 
narratives like these, all taken from the website of the Hungarian public broadcaster, have become 
more prevalent on pro-government sites since the invasion began. 

Meanwhile, government-friendly grey zone outlets, pro-Kremlin alternative media139, the Hungarian 
far right140 and the far-left141 are all spreading clear pro-Kremlin propaganda. Even the ruling political 
elite is guilty of this, as the PM’s political director – then as a state secretary for the Ministry for 
the Prime Minister’s Office – said142 that we are witnessing a Russian-American war in Ukraine. The 
widespread efforts to blame the “West” and particularly the US for the war might be the reason 
why – according to Globsec Trends – Hungarians are the least likely to agree with the statement 
that Russia is to blame for the war and 63% say Ukraine should stay neutral. However, the same poll 
shows that only about a quarter of Hungarians believe Ukraine to be the West’s puppet. Thus, it is 
clear that anti-US, pro-Kremlin disinformation does have an effect on societal attitudes, although 
this effect is not complete.

131  https://politicalcapital.hu/konyvtar.php?article_read=1&article_id=2942
132  https://444.hu/2022/02/24/oroszorszag-nem-fogja-megtamadni-ukrajnat-ezt-egy-hulye-is-tudja
133  https://telex.hu/belfold/2022/06/03/enyedi-zsolt-szabo-andrea-postelection-kutatasi-elemzes-sorozat-harmadik-

resz
134  https://euvsdisinfo.eu/disinformation-cases/?text=us%20ukraine&date=&per_page=
135  https://hirado.hu/kulfold/cikk/2022/02/25/nogradi-gyorgy-az-oroszok-alapveto-celja-hogy-ukrajna-ne-legyen-a-

nato-tagja
136  https://hirado.hu/kulfold/cikk/2022/02/24/nogradi-senki-nem-fogja-a-vilaghaborut-kockaztatni-ukrajna-miatt
137  https://hirado.hu/kulfold/cikk/2022/02/24/ukran-valsag-szakerto-erdemes-komolyan-venni-amit-az-orosz-elnok-

mond/
138  https://hirado.hu/blog/cikk/2022/03/10/birodalmi-eszjarasok/
139  https://oroszhirek.hu/soros-penzelte-biden-felugyelte-az-amerikai-biofegyver-programot-ukrajnaban-az-orosz-

vedelmi-tarca-szerint/
140  https://www.youtube.com/watch?v=75y7V6cTpoI
141  https://nepszava.hu/3155417_thurmer-gyula-ukrajna-munkaspart
142  https://444.hu/2022/05/16/orban-balazs-szerint-amerikai-orosz-haboru-zajlik-ukrajna-teruleten



29

WHAT DO THE PEOPLE SAY? 

As noted above, we also collected a database on US-related Facebook comments, although in this 
case, the start date was July 2020 to include the presidential election. During the election, President 
Trump was mentioned more by Hungarians, as well as in January 2021, while Joe Biden has been 
discussed more by Hungarian Facebook users only since February 2022.

As the figure below shows, the average Hungarian voter might also assess events in the US on 
a party-political basis, as the name of the past two US presidents’ “rival” is the most frequently 
mentioned word in both cases. Moreover, both presidents were mentioned frequently in the context 
of Russia.  

Word cloud about the phrases used concerning Donald Trump (left) and Joe Biden (right) (words appearing at least 

4,000 times in the sample)

0

2,500

5,000

7,500

10,000

12,500

15,000

17,500

20,000

22,500 Biden - 7 day rolling sum

Trump - 7 day rolling sum

Number of mentions of Donald Trump and Joe Biden in Facebook comments (seven-day rolling average)



30

We searched our sample of hundreds of thousands of comments for repetitive comments mentioning 
the United States, as the appearance of such statements can be a tell-tale sign of inauthentic online 
activity. We found multiple narratives being spread repetitively that we had already identified in 
previous research projects143. The first narrative claims that the US does not want to “notice” what 
Ukraine has been doing against minorities living there. The second alleges that NATO and Russia 
signed a “written agreement” pledging that NATO did not want to expand eastwards, but later, the 
CIA orchestrated a coup in Ukraine to expand NATO illegally. The third stated that Ukraine was 
being led by a theatre company and a bunch of Americans. The fourth claims both that Ukraine was 
committing genocide in the Donbass and that the US is operating biolabs in the country. 

The new one we found is promoting a book by well-known Hungarian conspiracy theorist János 
Drábik, which states that Washington was aggressive towards Moscow and the former invested 
significant money into creating an “open society in Ukraine.” The comment added that the US, NATO 
and the EU did everything it can to “tear Ukraine from its natural bond with Russia.” All the pro-
Kremlin narratives spread via Facebook comments – potentially reaching users who would otherwise 
have not seen such claims – have been debunked multiple times by EUvsDisinfo144.

SOMETHING TO BUILD ON

Although the image of the US in Hungary can be called “mixed” at best, there are some pillars to 
build on, such as Hungarians wish to be protected by Washington in case Hungary was attacked or 
joint historical experiences concerning Hungarian freedom fighter and regent Lajos Kossuth145 or 
Hungarian freedom fighters taking part in the US civil war146 – predominantly with the North.

Hungarian politics also has a key task: they need to create an opportunity to discuss US-related 
issues outside of party political lines, which could start by jointly defining Hungary’s basic goals 
and priorities vis-á-vis the United States, even if this seems like an impossible task in the polarized 
Hungarian environment

143  https://www.politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/pc_v4_social_media_war_ukraine_20220505.pdf
144  https://euvsdisinfo.eu/disinformation-cases/?disinfo_keywords%5B0%5D=keyword_77462&date=&per_

page=&offset=20
145  https://ecommons.cornell.edu/handle/1813/1449
146  https://pressbooks.ulib.csuohio.edu/hungarian-americans-and-their-communities-of-cleveland/chapter/the-civil-

war-era-1851-1870/



31

POLITICAL CAPITAL

Inside Russia’s manipulative efforts in Hungary

ISBN 978-963-9607-29-3

9 789639 607293



32

2022


