
The threat that 
does not exist 
(for some): 
Russia and 
China

Narratives travelling the information space



Author:
Patrik Szicherle, analyst, Political Capital

This analysis is part of a series of analyses called “Narratives travelling the information space” within 
a project led by GLOBSEC and funded by the National Endowment for Democracy. National Endowment for Democracy 

and GLOBSEC assume no responsibility for the facts and opinions expressed in this report or their subsequent use.



N
ar

ra
tiv

es
 tr

av
el

lin
g 

th
e 

in
fo

rm
at

io
n 

sp
ac

e

| 3

According to the Globsec Trends 2021 poll, 
more Hungarians see Russia (35%) or China 
(30%) as a strategic partner to their country 
than the United States (13%). The latter is 
the lowest proportion measured among the 
10 countries surveyed. At the same time, 
China’s relative popularity was the highest 
in Hungary, while that of Russia was the 
third highest after Slovakia and Bulgaria. 
Thus, it is interesting to see how these 
perceptions are formed via geopolitical 
narratives in the Hungarian information 
space. 

Hungary has been ruled by the populist 
right-wing Fidesz-KDNP since 2010. One 
of the key foreign policy programs of the 
ruling parties is the so-called Eastern 
Opening Policy, which officially aims to 
increase Hungarian exports to the East. 
This policy was accompanied by a parallel 
drift away from the country’s allies in 
the West due to conflicts over Hungary’s 
rule of law record, among others, and 
an increasingly cordial relationship with 
eastern authoritarian regimes, such as 
Russia and China. This change in foreign 

policy orientation was mirrored in 
governmental statements and the coverage 
of the ever-expanding pro-government 
media empire. Such was particularly visible 
during the coronavirus crisis, when the 
EU – for instance – was regularly blamed 
for its failure to manage the pandemic and 
vaccination program, while Russia and 
especially China were depicted as examples 
to follow and crucial partners. 

Different worlds in the Hungarian media space
We can divide Hungarian media space into 
four core parts. The first is pro-government 
media, which can be considered the largest 
one, although their market share varies 
across sub-segments, such as printed 
press, online portals, radios, etc. Around 
500 outlets  are concentrated under the 
umbrella of the Central European Press 
and Media Foundation (KESMA), which are 
often centrally coordinated to echo the 
government’s views. While independent 
media still exists in Hungary, KESMA 
dominates entire market segments; for 
instance, it includes every single county-
level newspaper in Hungary. The public 
broadcaster is also under the ruling party’s 
control, so freely available public TV could 
thus be the only source of information 
for some - typically poorer - citizens. The 
centrally governed, highly-coordinated 
and all-encompassing nature of the ruling 
party’s messaging has the potential to 
reach a wide and diverse Hungarian 
audience layer. Therefore, by offering 
highly positive coverage on Russia and 
China while generally not reporting the 
threats these countries pose, these pro-
government outlets could have contributed 
to Fidesz supporters’ highly positive 

evaluation of Russia. A similar observation 
was made by ‘Voices of Central and Eastern 
Europe’ research, which noted that Fidesz 
voters were considerably more likely to 
agree with narratives pushed by the ruling 
party than opposition backers.  

The second part consists of independent 
media outlets that seek to maintain 
journalistic standards, such as Telex, 444 
and 24.hu, which offer balanced coverage 
on geopolitical affairs and relatively 
frequently report on the threats posed 
by authoritarian regimes to Hungary. 
Independent media still holds a relatively 
large market share in the online market 
segment, but they have become relatively 
weak elsewhere. However, while many 
such outlets are rather popular, at least 
online, they may not be able to reach all 
layers of society. And since they all operate 
on a free-market basis, they do not run 
well-coordinated campaigns, unlike pro-
government outlets. Thus, their impact on 
the Hungarian population’s perceptions as 
a whole might be somewhat more limited. 

The third part can be labelled as the ‘grey 
zone’ of websites that overtly or covertly 
support a certain political side, including 

not only Facebook pages for media outlets, 
online portals, but pages run by influencers 
instead. As such they solely disseminate 
their own political party’s geopolitics-
related messages. Some of these are 
relatively popular with around 60,000 
likes on Facebook, while others have a 
considerably smaller following.

The fourth and final part is that of fringe 
pro-Kremlin and conspiratorial websites. 
Pro-Kremlin, pro-China outlets constitute 
the smallest piece of the pie in Hungarian 
media space, but some conspiratorial sites 
that also spread pro-Kremlin content can be 
fairly popular on Facebook. These mainly 
focus on narratives that are generally not 
represented in pro-government outlets, 
such as Russia’s “rightful” occupation 
of Crimea, the US’s alleged role behind 
the Maidan coup, and anti-NATO claims. 
Although relatively unpopular, they could 
meet the demand for pro-Kremlin, pro-
China, anti-West narratives if there is a 
significant transformation on the Hungarian 
media market; namely, the weakening of 
the pro-Fidesz media empire. 

We will publish it, Mr. Lavrov
Just days before Russian Foreign Minister 
Sergei Lavrov visited Hungary in August 
2021, an interview was published with 
the head of Russian diplomacy in the 
pro-government daily Magyar Nemzet. In 
the interview, Lavrov praised Hungarian-
Russian cooperation, its economic effects, 
and said he “understood” EU and NATO 

membership conferred some obligations on 
Hungary even if it was against the country’s 
interests. He also criticized Ukraine’s 
treatment of national minorities, without 
a single remark about Crimea or eastern 
Ukraine. This was then shared by other 
government-friendly sites, such as 888 
and Pesti Srácok. Magyar Nemzet’s article 

was spread – according to Crowdtangle 
– by several pro-government Facebook 
groups, anti-EU groups, as well as multiple 
FB groups with Cyrillic names where 
Lavrov’s main points were translated. 
These Facebook groups included 
Закарпатська Правда (Transcarpathian 
Truth), ЗАКАРПАТТЯ-ІНФО (Се Закарпаття, 

https://www.globsec.org/wp-content/uploads/2021/06/GLOBSEC-Trends-2021_final.pdf
https://politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/pc_authoritarian_influence_web_20191203.pdf
https://politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/pc_authoritarian_influence_web_20191203.pdf
https://index.hu/english/2019/03/08/kesma_fidesz_media_government_centralisation_propaganda_liszkay_mediaworks_meszaros/
https://politicalcapital.hu/konyvtar.php?article_read=1&article_id=2570
https://atlatszo.hu/2017/11/22/kilenc-grafikon-a-kormanymedia-tulsulyarol-igy-ervenyesul-a-sokszinu-tajekoztatas-elve-magyarorszagon/
https://www.szabadeuropa.hu/a/kesma-mediaworks-fidesz-sajto-megyei-lap/31402428.html
https://www.szabadeuropa.hu/a/mtva-botrany-hangfelvetel-kozmedia-bende-balazs-fidesz-vizsgalat/31012003.html
https://politicalcapital.hu/news.php?article_read=1&article_id=2607
https://atlatszo.hu/2017/11/22/kilenc-grafikon-a-kormanymedia-tulsulyarol-igy-ervenyesul-a-sokszinu-tajekoztatas-elve-magyarorszagon/
https://www.facebook.com/Vadhajtasok/
https://www.facebook.com/PasiCsatorna
https://888.hu/amerika-london-parizs/orosz-kulugyminiszter-paratlan-szintet-ert-el-az-orosz-magyar-egyuttmukodes-4330028/
https://pestisracok.hu/szergej-lavrov-az-oroszorszag-es-magyarorszag-kozotti-egyuttmukodes-paratlan-szintet-ert-el/
https://www.facebook.com/groups/1780375852027163/permalink/4768215409909844


4 |

N
ar

ra
tiv

es
 tr

av
el

lin
g 

th
e 

in
fo

rm
at

io
n 

sp
ac

e

Дєтка ;)) (TRANSCARPATHIA-INFO (This is 
Transcarpathia, Child;)), and Kárpátalja 
legyen újra magyar föld (Let Transcarpathia 
be Hungarian Land Again) that reach over 
264,000 unique Facebook users. In so 
doing, Hungarian outlets and social media 
platforms serve as a tool to spread Kremlin 
narratives in Ukraine by utilizing the 
Hungarian minority, whereby the narratives 
could potentially drive future social dissent 
and civic uprises in Ukraine. 

Similarly, earlier this year China’s 
ambassador to Hungary received a similar 
opportunity from the pro-government 
daily Magyar Hírlap. This op-ed was mainly 
shared by opposition actors and FB groups, 
mainly to criticize pro-government media 
for giving such an opportunity to the 
Chinese ambassador.

Days after the Lavrov interview, Hungarian 
FM Péter Szijjártó and his Russian 
counterpart held a joint press conference, 
where the main message focused on the 
two countries’ close economic and energy 
sector cooperation, as well as in relation to 
vaccinations. This message was repeated 
on virtually all pro-government media 
channels without reference to the tensions 
between Russia and Hungary’s allies, or 
Russia’s aggressive foreign policy and its 
effects. The same outlets subsequently 
reported that Hungary and Russia struck an 
agreement on a long-term gas contract that 
would guarantee Hungarians can continue 
paying the EU’s lowest gas prices. 

Lavrov’s visit was covered in essentially 
the same way by Orosz Hírek, with the only 

additional piece of information mentioned 
being that the Russian foreign minister had 
accused the EU of Russophobia. Meanwhile, 
sites like Minden Szó and Vadhajtások 
only published very short articles about 
the meeting. However, Vadhajtások made 
up for it by reporting on a Lavrov speech 
at MIGMO a week later, where he “praised 
Hungary” for “not obeying the EU’s joint 
norms and principles.”  

Independent media generally reported 
on the Lavrov meeting in a neutral tone, 
without criticizing the claims made by the 
two foreign ministers. While on the surface, 
this might seem similar coverage to that of 
pro-government portals, we need to look at 
the whole picture - independent media has 
been crucial in informing the public about 
Russia’s aggressive foreign policy actions 
and its growing influence in Hungary. Thus, 
in the case of independent outlets, the 
coverage is not at all lopsided. Regarding 
the Lavrov visit, in separate articles 
independent outlets paid a lot of attention 
to the questions posed to Lavrov and Péter 
Szijjártó about Hungarian President János 
Áder’s participation in the Crimea Platform. 
In terms of their Lavrov coverage, it was 
444 that highlighted that the interview with 
Lavrov mentioned above was completely 
uncritical and emphasized that he could 
have been asked about Russia’s actions in 
Ukraine.  

In parallel, fringe outlets attacked any 
statements criticizing the Kremlin or its 
geopolitical goals, such as Hungarian 
Fidesz-affiliated President János Áder’s 

open support for Ukraine’s sovereignty 
at the Crimea Platform. These sites have 
the friction of outreach mainstream pro-
government media output: for instance, 
888’s coverage of the Lavrov interview 
generated close to 4,000 reactions on 
Facebook, while Orosz Hírek’s attack on 
János Áder led to only 742 interactions. The 
Orosz Hírek article was also reshared by 
only a single FB group, the Movement for 
Independent Zakkarpattia. Others suggest 
that Ukraine is preparing for war in the 
East, which could lead to World War III. 
These narratives essentially compliment 
pro-government media coverage, which, 
whilst generally highly favorable to Russia, 
generally refrains from spreading openly 
pro-Kremlin propaganda. 

The situation is rather similar regarding 
China. Magyar Nemzet, based on the 
Hungarian news wire agency MTI, reported 
on Chinese President Xi Jinping’s speech 
at the UN General Assembly by stating that 
China only expects discussion and mutual 
respect from partners. The article does not 
raise any concerns about the country, and 
such criticism is generally not featured on 
pro-government outlets. 

These pro-East narratives are also counter-
balanced with narratives claiming that the 
West “is committing mistake after mistake,” 
the US is interfering with Hungary’s 
internal affairs, and that the US has also 
fallen victim to circles wishing to build a 
“Transatlantic empire.”

There is a balance
In contrast to pro-government outlets, 
mainstream independent media offer 
rather balanced coverage in general 
on geopolitical issues, presenting the 
population with both the ruling party’s and 
the opposition’s viewpoints. 

Independent media also report on 
the views of opposition politicians on 
Hungary’s relationship with authoritarian 
partners, such as MEP István Ujhelyi’s 
declaration about Hungary not wanting 
to become a “Russian colony” and stay in 
the EU instead – although these articles 
generated few engagements, around 100.

Crucially, it was independent media, 

particularly the Direkt36 investigative 
portal, which was responsible for launching 
the Fudan University campus scandal: the 
Hungarian government agreed that Fudan 
University could build its first European 
campus in Budapest, using mostly Chinese 
workers and financed by a Chinese credit 
line. Independent media continues to 
regularly report on Fudan, noting that 
despite the government – as a result of the 
scandal – promising a referendum on the 
issue, it instead created the Fudan Hungary 
Foundation that will have responsibility 
for managing the university. Independent 
outlets also reported that the government 
handed over the contract for the campus, 

but blacked out all the crucially important 
parts. In the meantime, pro-government 
media continued to emphasize that the 
government “would bring the world’s 31st 
strongest university to Hungary to improve 
the competitiveness of the country’s higher 
education and provide modern education 
to youth.” Such media outlets had 
previously accused the “Hungarian left” of 
hypocrisy for criticizing the decision, since 
it had been socialist Prime Minister Péter 
Medgyessy who had started Hungary’s 
reproachment with China. Pro-government 
media completely disregarded all concerns 
raised by the opposition about Fudan 
University. 

https://www.facebook.com/160102384102712/posts/3798521086927472
https://hirado.hu/belfold/cikk/2021/08/24/szijjarto-magyarorszagnak-erdeke-a-jo-egyuttmukodes-oroszorszaggal/
https://mandiner.hu/cikk/20210830_szijjarto_tovabbra_is_a_magyarok_fizetik_az_egyik_legalacsonyabb_rezsiszamlat_europaban
https://oroszhirek.hu/2021/08/24/szergej-lavrov-budapesten-targyalt-szijjarto-peterrel-itt-vannak-a-magyar-orosz-sikertortenetek/
https://mindenszo.hu/hoppa-munkalatogatast-tesz-budapesten-szergej-lavrov-orosz-kulugyminiszter/
https://www.vadhajtasok.hu/2021/08/24/szijjarto-peter-fogadta-szergej-lavrovot
https://www.vadhajtasok.hu/2021/09/05/magyarorszagot-meltatta-moszkvai-beszedeben-szergej-lavrov
https://24.hu/kulfold/2021/08/24/szijjarto-peter-oroszorszag/
https://telex.hu/koronavirus/2021/08/24/szijjarto-szputnyikot-fognak-gyartani-debrecenben
https://hu.euronews.com/2021/08/23/elitelik-a-krim-orosz-megszallasat
https://hang.hu/belfold/a-kemkedessel-vadolt-fejlesztesi-bankot-is-felkereste-szergej-lavrov-130111
https://telex.hu/kulfold/2021/08/24/ader-kijelentesevel-izzasztottak-ujsagirok-az-orosz-es-magyar-kulugyminisztert
https://444.hu/2021/08/23/a-magyar-nemzet-olyan-interjut-kozolt-lavrov-orosz-kulugyminiszterrel-amiben-egyutt-aggodnak-az-emberi-jogokert-ukrajnaban
https://oroszhirek.hu/2021/08/24/a-krimi-platformot-kina-valaszra-sem-meltatta-de-ader-is-beszolt-az-ukranoknak/
https://www.facebook.com/995103277214848/posts/4437501489641659
http://titkokszigete.hu/ukrajna-haborura-keszul-kirobbanhat-a-harmadik-vilaghaboru-magyarorszag-szomszedsagaban/
https://magyarnemzet.hu/kulfold/2021/09/kina-parbeszedre-es-kolcsonos-tiszteletre-keri-partnereit
http://www.atv.hu/belfold/20210902-szijjarto-a-nyugati-vilag-hibat-hibara-halmoz
https://gondola.hu/cikkek/108718-Hogyan_mer_az_USA_beavatkozni_Magyarorszag_belugyeibe_.html
https://www.origo.hu/nagyvilag/20210201-kover-laszlo-a-nemzeti-kormanyok-az-utolso-vedobastyat-ljelentik-a-globalis-utopia-ellen.html
https://hirklikk.hu/kozelet/ujhelyi-magyarorszag-nem-orosz-gyarmat/385922
https://www.direkt36.hu/kinai-hitelbol-keszul-a-magyar-felsooktatas-oriasberuhazasa-a-kormany-mar-oda-is-igerte-egy-kinai-cegnek/
https://24.hu/belfold/2021/08/27/fudan-hungary-egyetemert-alapitvany-bejegyzesi-kerelem/
https://www.civilhetes.net/palkovics-laszlo-lesz-a-fudan-alapitvanyanak-elnoke
https://hu.euronews.com/2021/09/23/a-fontos-reszeket-kitakarva-cenzurazva-adtak-ki-a-fudan-iratait-karacsonynak
https://magyarnemzet.hu/gazdasag/2021/08/benyujtottak-a-fudan-hungary-egyetemert-alapitvany-bejegyzesi-kerelmet
https://magyarnemzet.hu/belfold/2021/06/tudathasadasban-a-baloldal-fudan-ugyben


N
ar

ra
tiv

es
 tr

av
el

lin
g 

th
e 

in
fo

rm
at

io
n 

sp
ac

e

| 5

Moreover, independent media has been 
critical in countering the anti-West, anti-US, 
and anti-EU claims by generally debunking 
these narratives. For instance, it was 
independent media with substantial online 
outreach that reported on the European 
Commission’s “information material” that 
aimed to counter Fidesz’s claims in its “You 
have the right to know what Brussels is 

planning” campaign in 2019. Such reporting 
helped the material, originally published 
on the Commission’s website, to reach a 
considerable part of Hungarian society.

The “You have the right to know what 
Brussels is planning” post by the Hungarian 
Government was reshared by numerous 
Fidesz regional Facebook pages/groups, 
reaching over 657,000 unique users. 

The European Commission’s response to 
the campaign, addressed predominantly by 
the Representation of the EU Commission 
in Hungary, was shared (according to the 
CrowdTangle Extension) by 27 Facebook 
pages or public groups, reaching only 
476,000 unique users. 

Source: Facebook Source: CrowdTangle

https://www.facebook.com/kormanyzat/photos/a.134933189912743/2510209519051753/?type=3
https://www.facebook.com/EuropaiBizottsag/photos/a.229701300472991/1898822940227477/?type=3&theater


6 |

N
ar

ra
tiv

es
 tr

av
el

lin
g 

th
e 

in
fo

rm
at

io
n 

sp
ac

e

Top-down perception-building
Overall, Hungarians’ positive views on 
Russia and China, as well as their distrust 
of the United States, could most likely 
originate from a top-down pro-Kremlin, 
pro-Beijing campaign that has been 
waged by the Hungarian ruling party. The 
positive statements on Russia and China, 
and the allegedly highly-beneficial effects 
of cooperating with them, stand in stark 
contrast with the anti-West narratives being 
circulated.

Yet at the same time, fringe pro-Kremlin 
and pro-Beijing sites currently have very 
little outreach in Hungary - presenting 
both an opportunity and a threat. First, 
should Hungary’s media market change 
significantly (specifically its pro-Fidesz 
segment), then the Kremlin and China 
would be compelled to build their 
capacities from ground up to penetrate the 
Hungarian media market. That would give a 
potential new government the opportunity 
to work out the details of stepping up 
against malign foreign information 
operations. But on the downside, a 
considerable number of readers may also 
migrate to these fringe sites in order to 
satisfy their demand for clearly pro-
Kremlin, pro-China articles.

All in all, until pro-Kremlin and pro-Chinese 
narratives are distributed by the central 
administration via massive resources, it 
is unlikely that there will be a significant 
change in Hungarians’ – and specifically 
Fidesz voters’ – geopolitical preferences.



N
ar

ra
tiv

es
 tr

av
el

lin
g 

th
e 

in
fo

rm
at

io
n 

sp
ac

e

| 7



Narratives travelling the information space


