
FALTÖRŐ KOS AZ EU ELLEN? 
Magyarország az orosz propagandisták szemével

Istrate Dominik
Takácsy Dorka
Krekó Péter

2021. december



2 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ezt a projektet részben vagy egészben az Egyesült Államok Külügyminisztériuma támogatta. 
A jelen tanulmányban olvasható vélemények, következtetések a szerzőké és nem feltétlenül 
tükrözik az Egyesült Államok Külügyminisztériumának véleményét.  
 



3 

Tartalomjegyzék 

Vezetői összefoglaló ...................................................................................................................... 4 

Bevezetés ........................................................................................................................................ 6 

Módszertan ..................................................................................................................................... 8 

A vizsgált médiumok ................................................................................................................. 8 

Magyarország az orosz közvéleményben és a hírfogyasztó nyilvánosságban ..................... 10 

Főbb narratívák ........................................................................................................................ 10 

Ukrajna a kereszttűzben .............................................................................................................. 15 

  



4 

Vezetői összefoglaló 

• Masszív infrastruktúra biztosítja a Kreml céljainak kiszolgálását. Ahogy 
Oroszország viszonya romlott a Nyugattal, úgy fektetett a Kreml egyre többet a saját 
nemzetközi imázsának építésére, a nyugati riválisai imázsának rombolására, a 
nyugati információszavar-keltésre. Ez a folyamat 2014-ben, az orosz-ukrán konfliktus 
kitörésekor kapott új lendületre a 2005-ben indított, már több nyelven is sugárzó RT 
(korábban Russia Today), vagy éppen a Sputnik International segítségével. A 
csatorna működtetésére 2021-ben az Állami Duma már több mint 370 millió 
dolláros költségvetést szavazott meg, amit Margarita Szimonjan főszerkesztő 
egyfajta „védelmi minisztériumként” aposztrofált.    

• Segítség a diplomáciai karanténból való kitörésre. Míg a magyar kormányoldal 
gyakran Magyarország elleni támadásokkal vádolja a nyugati sajtótermékeket, ilyen 
„támadásoktól” egyáltalán nem kell tartania a mainstream orosz sajtó irányából, ahol 
a főáramú sajtó alapvetően pozitív vagy semleges képet közvetít az országról és az 
Orbán-adminisztrációról. A magyar kormány Oroszországgal szemben nagyon 
barátságos politikájának bemutatása azért hasznos a Kremlnek, mert egy EU- és 
NATO-tagállam barátságos attitűdjével ellensúlyozhatják az Oroszország nyugati 
elszigeteltségével kapcsolatos aggodalmakat. 

• A „faltörő kos” szerep. Magyarország szerepeltetése az orosz médiában azért 
különösen fontos, mert így megjeleníthetők az Európai Unióval, egyszersmind a 
nyugati világgal való konfliktusok. A Budapestet érő uniós kritikák alkalmat 
biztosítanak az orosz sajtónak arra, hogy az EU végtelen liberalizmusával, értékeket 
feladó politikájával rombolják a blokk hitelességét. A cél egyrészt megmutatni, hogy 
az EU valójában a hagyományos, az orosz állami politika által is megvédeni kívánt 
hagyományos értékek (pl. a hagyományos család) lerombolásán dolgozik, így soha 
nem lehet valós alternatíva Oroszországnak. Másrészt pedig az, hogy az Uniót 
széttagoltnak és gyengének mutassák be, amelynek egyes tagjai inkább 
Oroszország, mintsem a Nyugat értékeihez állnak közel. Ebben a kontextusban 
Magyarország sokszor mint Moszkva eszköze jelenik meg: Ahogy a Sputnikon 
megjelent cikk írja: „Oroszország Magyarországot szankcióellenes, faltörő kosként 
készül bevetni”.1 Itt ugyanakkor a konfliktus a legfontosabb, nem a Moszkva és 
Budapest közt meglevő baráti viszony: a lengyel-uniós viták is nagy teret kapnak a 
vizsgált médiában a varsói és moszkvai kormányzat feszült viszonyának ellenére. A 
Magyarországról szóló híradások esetében ugyanakkor jellemző, hogy inkább 
eszközként, mint egyenrangú partnerként jelenik meg. 

  

 
1 https://sputniknews.com/20170205/russia-hungary-eu-relations-analysis-1050366103.html 

Fontos megemlíteni ebből a szempontból, hogy Oroszország ezen célja nem valósult meg, hiszen a magyar 
kormány az Európai Tanácsban eddig mindig támogatta az Oroszország elleni szankciókat. 

https://sputniknews.com/20170205/russia-hungary-eu-relations-analysis-1050366103.html


5 

• Magyarország az Ukrajna elleni információs háborúhoz is kapóra jön. Az orosz 
dezinformációs ökoszisztéma kiépülése és minden korábbinál aktívabbá válása 
Ukrajna kapcsán egyfajta információs háborúhoz vezetett, amelyben Magyarország, 
azon belül is az Orbán-kormány talán a legfontosabb mellékszereplő.  A Kreml ki 
tudja használni a konfliktusos magyar-ukrán viszont, illetve azt, hogy az 
Oroszországgal fenntartott jó kapcsolat érdekében a magyar kormány nem beszél 
Moszkva szerepéről az ukrajnai eseményekben. A Putyin-rezsim így saját 
propagandáján keresztül tovább élezheti Budapest és Kijev viszonyát.  

• Magyar álszakértővel Ukrajna ellen. 2018-ban egy állítólagos magyar „szakértő”, 
Keveházy Miklós tűnt fel a Rosszija 1 TV csatorna 60 perc című műsorában, ahol 
többek között azt állította, hogy Orbán Viktort állítólagos tanácsadói arra biztatják, 
„próbálja csak meg” elfoglalni Kárpátalját. Ezek a megszólalások természetesen 
hamar utat találtak az ukrán médiába is, ami kihatással lehetett az ukrajnai magyar 
kisebbség és az ukrán többség viszonyára is azzal, hogy muníciót biztosított az ukrán 
szélsőjobboldalnak. Keveházy azóta része lett a Kreml általános propagandájának 
is, az utóbbi időben például kisebb orosz portáloknak állította, hogy Soros György 
áll a Pegasus-ügy vagy éppen a bolgár kormányválság mögött. Az orosz média sok 
energiát ölt abba, hogy „magyar politikai tanácsadóként” adja el, így ha a Kreml újra 
zavart kívánna kelteni a magyar-ukrán kapcsolatokban, bármikor előhúzhatják a 
„Keveházy-kártyát” – főleg, ha a magyar kabinet nem utasítja vissza egyértelműen a 
Kreml dezinformációs narratíváit az állítólagos – de valójában sohasem létező – 
magyar veszélyről. 



6 

Bevezetés 

A Majdan-forradalom 2013. novemberi kitörése, valamint a kelet-ukrajnai háború 2014. 
eleji kirobbanása óta a putyini Oroszország és a nyugati közösség viszonya drasztikusan 
romlott, mára pedig a hidegháború óta nem látott mélységekbe zuhant. A Krím-félsziget 
2014-es orosz annexiójára, a kelet-ukrajnai orosz beavatkozásra és a helyi szakadárok orosz 
támogatására az Európai Unió, az Egyesült Államok és a nyugati közösség számos országa 
is reagált. Több hullámban gazdasági szankciókat vezettek be, az Ukrajna szuverenitását és 
területi integritását megsértő orosz közszereplőket uniós feketelistára tették, a nemzetközi 
jogsértések miatt pedig többször elítélték az orosz kormányt. 

Az Ukrajna szuverenitásával szemben elkövetett nemzetközi vétségeinek, illetve egyre 
agresszívebbé váló külpolitikájának köszönhetően a putyini Oroszország megítélése 
jelentősen romlott a nyugati országok politikai vezetése, valamint a nyugati társadalmak 
körében.2 Az orosz vezetés napjainkra egy kiterjedt dezinformációs ökoszisztémát épített 
ki3, amelyben az orosz állami médiumokon és a kormányközeli sajtón túl alternatív portálok 
is helyet kaptak. E hálózat célja részben Oroszország nemzetközi imázsának csiszolása, de 
még fontosabb, hogy a Kreml érdekeivel egyező narratívák terjesztésével közvetlenül vagy 
– sokkal inkább – közvetve befolyásoljanak döntéshozókat, véleményvezéreket,4 illetve, 
hogy információs zavart okozzanak a nyugati társadalmakban, minek nyomán a helyi 
lakosság megkérdőjelezi a tények létezését is. Ennek részeként a Kreml 2005 óta, egy 
hivatalosan független, de deklaráltan a Kreml érdekei mentén működő szerkesztőséggel, 
az RT (korábban: Russia Today) televíziós csatornával befolyásolja a nemzetközi 
közvéleményt.5 Az RT az elmúlt években a Kreml-párti média legjelentősebb nemzetközi 
szereplőjévé nőtte ki magát, és olyan nemzetközi sajtótermékekkel igyekszik felvenni a 
versenyt, mint a BBC vagy a CNN. Az RT természetesen csak a kirakós egy darabja, a 
hivatalos orosz állami média, illetve a Kremlhez ezer szálon kötődő információs hálózat 
részét alkotja még – többek között – a Sputnik International és a jóval szélsőségesebb és 
szűkebb közönséget célzó News Front is. Moszkva nemcsak az angolszász világot igyekszik 
befolyásolni, a csatornák a német, spanyol vagy éppen szerb nyelvű közösségeket is célba 
veszik, sőt, a News Frontnak magyar Facebook-oldala is működik.  

Az orosz dezinformációs ökoszisztéma kiépülése és minden korábbinál aktívabbá válása 
egyfajta információs háborúhoz vezetett, amelyben Magyarország, azon belül is az Orbán-
kormány talán a legfontosabb mellékszereplő. A Nyugat és Oroszország közötti viszony 
drasztikus romlásával párhuzamosan Orbán Viktor ugyanis – az európai politikai fősodorral 
szinte teljesen szembe menve – látványos politikai fordulatot vitt véghez Kelet felé. A 
magyar kormányfő az ukrán válság kitörésével egyidőben jelentette be a magyar 
gazdaságtörténet legnagyobb energetikai beruházását,6 az orosz hitelből felépülő paksi 
atomerőmű-bővítési projektet, 2014 óta rendszeresen kifejezte ellenvéleményét az ukrajnai 

 
2 https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/02/07/russia-and-putin-receive-low-ratings-globally/  
3 https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-Russia%E2%80%99s-Disinformation-and-

Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf  
4 https://www.politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/dezinfo_guide_rovid_hun_20181123.pdf  
5 https://euvsdisinfo.eu/chief-editor-rt-is-like-a-defence-ministry/  
6 https://index.hu/gazdasag/ado_es_koltsegvetes/2014/01/14/nem_veletlenul_ment_orban_moszkvaba/  

https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/02/07/russia-and-putin-receive-low-ratings-globally/
https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-Russia%E2%80%99s-Disinformation-and-Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf
https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-Russia%E2%80%99s-Disinformation-and-Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf
https://www.politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/dezinfo_guide_rovid_hun_20181123.pdf
https://euvsdisinfo.eu/chief-editor-rt-is-like-a-defence-ministry/
https://index.hu/gazdasag/ado_es_koltsegvetes/2014/01/14/nem_veletlenul_ment_orban_moszkvaba/


7 

orosz agresszióra európai válaszként meghozott gazdasági szankciókkal szemben.7 A 
magyar-orosz diplomáciai találkozók egyre jobban elszaporodtak, miközben újabb és 
újabb gazdasági együttműködésekről születik megállapodás, és Magyarország lojalitását 
sokszor diplomáciai szinten is kifejezi – lásd például a kiadatási ügyet, amikor Trócsányi 
László korábbi magyar igazságügyminiszter az Egyesült Államok helyett Oroszországnak 
adott ki két orosz fegyverkereskedőt.8 

Magától értetődő, hogy Magyarország Moszkva-barát politikájából és a Kreml nemzetközi 
reputációját ért károkból adódóan az orosz kormány által kézi vezérelt vagy éppen 
burkoltan irányított média jelentős része rendszeresen beszámol a kétoldalú kapcsolatok 
különböző eseményeiről, különösen akkor, ha ezzel a putyini Oroszország jobb pozícióban 
tüntetheti fel magát az európai politikai térben. A magyar kormány ily módon kitüntetett 
figyelmet kap az orosz médiában, ahol döntő többségében pozitív híreket, véleményeket 
és értékeléseket közölnek Orbán Viktor és kormányának Oroszország-politikájáról. A 
magyar kormány emellett az Európai Unióval szembeni konfliktusai révén is jelentős 
szerepet kap az orosz médiában, bizonyítva a blokk egységének, cselekvőképességének 
hiányát, illetve azt, hogy az EU vezetői csak a liberalizmus elítélendő értékeit tartják szem 
előtt. Jelen tanulmány Magyarország, illetve a magyar kormány az orosz médiában 
fellelhető képét mutatja be, kitérve az orosz nyilvánosságban fellelhető narratívákra, a 
Kreml-párti média által közvetített politikai üzenetekre, valamint az orosz nyelvű 
dezinformációs portálok Magyarország-percepciójára.  

 
7 

https://index.hu/belfold/2017/02/02/putyin_latogatas_orban_viktor_sajtotajekoztato/?fbclid=IwAR0KvHG3Fn
J7VA_zGVJ8Go4uKcW7yb-Hyszmhp4tfEg-i73Mq0kl8rLuwlY  

8 https://444.hu/2019/09/06/szabadlabon-az-orosz-fegyverkereskedok-akiket-a-kormany-az-usa-helyett-
moszkvanak-adott-ki  

https://index.hu/belfold/2017/02/02/putyin_latogatas_orban_viktor_sajtotajekoztato/?fbclid=IwAR0KvHG3FnJ7VA_zGVJ8Go4uKcW7yb-Hyszmhp4tfEg-i73Mq0kl8rLuwlY
https://index.hu/belfold/2017/02/02/putyin_latogatas_orban_viktor_sajtotajekoztato/?fbclid=IwAR0KvHG3FnJ7VA_zGVJ8Go4uKcW7yb-Hyszmhp4tfEg-i73Mq0kl8rLuwlY
https://444.hu/2019/09/06/szabadlabon-az-orosz-fegyverkereskedok-akiket-a-kormany-az-usa-helyett-moszkvanak-adott-ki
https://444.hu/2019/09/06/szabadlabon-az-orosz-fegyverkereskedok-akiket-a-kormany-az-usa-helyett-moszkvanak-adott-ki


8 

Módszertan  

A tanulmány a Magyarországgal kapcsolatos, online formátumban elérhető cikkeket 
kvalitatív módszerekkel, narratívaelemzéssel és tényszerűségi vizsgálattal (fact-checking) 
értékeli annak megfelelően, hogy  

• megjelennek-e bennük a Kreml által propagált főbb politikai üzenetek, az orosz 
kormány által terjesztett dezinformációs narratívák; 

• fellelhetők-e bennük az információs hadviselés ismérvei Magyarország, az Európai 
Unió, Ukrajna és az Egyesült Államok irányába.  

Az egyes platformok kiválasztásának szempontjai között szerepelt, hogy: 

1. legyen köztük az orosz állam által támogatott és attól függetlenül működő médium; 

2. legyen köztük olyan médium, amely – az orosz állammal való kapcsolatától 
függetlenül – ismert dezinformációs narratívákat terjeszt; 

3. legyen köztük olyan médium, amely a magyar-orosz gazdasági kapcsolatok 
jellegéből adódóan kiemelt figyelmet fordít Magyarországra;  

4. legyen köztük olyan médium, amely az ukrán-magyar kapcsolatok jellegéből 
adódóan kiemelt figyelmet fordít Magyarországra.  

A vizsgált médiumok 
● RT: A korábban Russia Today-ként ismert és orosz állami támogatással működő 

hírcsatornát 2005-ben alapították a Kreml egy korábbi PR-kampányának részeként. 
Ennek célja az volt, hogy javítsák Oroszország megítélését a nemzetközi színtéren, 
illetve hogy az orosz nézőpont is megjelenhessen nemzetközi ügyekben. A 
kezdetben viszonylag kis költségvetéssel működő csatorna 16 év alatt a Kreml által 
fenntartott dezinformációs gépezet egyik, ha nem a legmeghatározóbb 
szereplőjévé nőtte ki magát, amely az oroszon túl angolul, németül, franciául, 
spanyolul és arabul is elérhető. Számos nemzetközi tanulmány910 is az egyik 
legfontosabb dezinformációs médiumként hivatkozik rá, amely elsősorban az 
európai és az amerikai lakosságot célozva próbálja meg kedvezőbb színben 
feltüntetni Oroszország agresszív külpolitikáját. Margarita Szimonjan, a csatorna 
főszerkesztője számos alkalommal jelét adta annak, hogy a csatorna feladata az 
orosz kormányzati álláspont képviselete. 2021-ben az Állami Duma több mint 370 
millió dollárt különített el a működésére. Az RT elsődleges célja, hogy a nagyobb 
nemzetközi hírcsatornákkal versenyezve érje el a nemzetközi célközönséget, 
ugyanakkor hírportálként és videóplatformként orosz nyelven is elérhető.  

● Sputnik International: Az RT mellett a Rosszija Szegodnya konglomerátum alatt 
működő Sputnik International tekinthető a leginkább manipulált tartalmakat közlő 
orosz hírforrásnak. A hírügynökség több mint 30 nyelven sugároz, elsődleges 
célközönsége pedig szintén a nyugat-európai országok nézői. Fontos különbség 

 
9 https://academic.oup.com/joc/article/70/5/623/5912109  
10 Yablokov, I. (2015). Conspiracy theories as a Russian public diplomacy tool: The case of Russia Today 

(RT). Politics, 35(3-4), 301-315. 

https://academic.oup.com/joc/article/70/5/623/5912109


9 

azonban az RT-vel szemben, hogy míg előbbi esetében rendszeresen találkozhatunk 
a magyar kormány Oroszország- és EU-politikáját dicsérő tartalmakkal, addig a 
Sputnik szerepfelfogása általában inkább hírügynökségi természetű, adott esetben 
ellenvéleményeket is megjelentet11. A kulcsfontosságú kérdésekben ugyanakkor ez 
az oldal is pozitívan tekint a magyar lépésekre, leginkább akkor, ha azok 
Oroszország számára is kiemelten fontosak.12  

● Ria Novosztyi: Oroszország legnagyobb orosz nyelvű hírügynöksége, amely állami 
felügyelet alatt működik. Az oroszországi sajtótermékek közül sokáig a 
legtárgyilagosabbak között tartották számon, napjainkban már elsősorban az orosz 
kormány hivatalos álláspontját közvetíti, hazai és nemzetközi ügyekben. 
Magyarországot illetően részletesen számol be a kétoldalú politikai és gazdasági 
kapcsolatokról, ugyanakkor véleményes, magyar kormányzati szemszögből 
kellemetlenebb tartalmak is megtalálhatók a felületén. 

● Kommerszant: Oroszország egyik legelismertebb gazdasági és üzleti napilapja, 
amely politikai témákat is rendszeresen dolgoz fel. Magántulajdonban van, de 
érzékelhető rajta a Kreml befolyása. Az RT mellett a Kommerszant is rendszeresen 
biztosít felületet a magyar kormányzati álláspontnak, elsősorban Szijjártó Péter 
külügyminiszter szerepeltetésén keresztül. 

● News Front: Az orosz titkosszolgálatokhoz köthető alternatív hírportál.13 Hivatalosan 
a kelet-ukrajnai háborús eseményekről való tájékoztatást tekinti küldetésének, a 
gyakorlatban azonban ez Ukrajna-ellenes propagandát jelent. Magyarország 
kapcsán elsősorban a magyar kormány Ukrajnával szembeni konfliktusait és kritikus 
álláspontjait emeli ki. A News Front magyar ága számos orosz vagy kelet-ukrajnai 
szeparatista „forrásból” tájékoztatja olvasóit Ukrajnával kapcsolatban, ilyen például 
a donbasstoday.ru, newsua.ru vagy a ya-turbo.ru, ezzel kulcsfontosságú szerepet 
játszik az orosz nyelvű dezinformációs tartalmak Magyarországra „importálásában”.  

● Meduza: A Meduza független, orosz- és angol nyelven publikáló hírportál, jelenleg 
Lettországból működik. Az oldal 2014-ben indult orosz nyelven, 2016-tól angol 
nyelvű tartalmakat is közöl. 2021-ben az orosz Igazságügyi minisztérium „idegen 
ügynökként” bélyegezte meg az oldalt. Magyarország főként orosz botrányok 
mellékágaként jelenik meg az oldalon, például amikor Andrej Nariskin, az orosz 
külföldi hírszerzés, az SZVR vezetőjének fia letelepedési kötvényt vásárolt 
Magyarországon.14 Ezt a sajtóterméket azért vizsgáltuk meg, hogy legyen 
összehasonlítási alapunk az orosz állami- és Kreml-párti portálok narratíváihoz. 

 
11 https://sputniknews.com/20210623/eu-slams-hungarian-bill-banning-promotion-of-homosexuality-to-

minors-a-shame-vows-legal-action-1083221692.html  
12 https://sputniknews.com/20210929/orban-hungary-decides-on-its-own-where-to-buy-gas-how-to-get-it-

1089522799.html  
13 https://www.zeit.de/digital/internet/2017-02/bundestag-elections-fake-news-manipulation-russia-hacker-

cyberwar  
14 https://meduza.io/en/feature/2018/09/10/say-hello-to-the-director-of-russia-s-foreign-intelligence-service-

his-son-s-family-apparently-tried-to-buy-hungarian-residency-for-360-000-euros  

https://sputniknews.com/20210623/eu-slams-hungarian-bill-banning-promotion-of-homosexuality-to-minors-a-shame-vows-legal-action-1083221692.html
https://sputniknews.com/20210623/eu-slams-hungarian-bill-banning-promotion-of-homosexuality-to-minors-a-shame-vows-legal-action-1083221692.html
https://sputniknews.com/20210929/orban-hungary-decides-on-its-own-where-to-buy-gas-how-to-get-it-1089522799.html
https://sputniknews.com/20210929/orban-hungary-decides-on-its-own-where-to-buy-gas-how-to-get-it-1089522799.html
https://www.zeit.de/digital/internet/2017-02/bundestag-elections-fake-news-manipulation-russia-hacker-cyberwar
https://www.zeit.de/digital/internet/2017-02/bundestag-elections-fake-news-manipulation-russia-hacker-cyberwar
https://meduza.io/en/feature/2018/09/10/say-hello-to-the-director-of-russia-s-foreign-intelligence-service-his-son-s-family-apparently-tried-to-buy-hungarian-residency-for-360-000-euros
https://meduza.io/en/feature/2018/09/10/say-hello-to-the-director-of-russia-s-foreign-intelligence-service-his-son-s-family-apparently-tried-to-buy-hungarian-residency-for-360-000-euros


10 

Magyarország az orosz közvéleményben és a hírfogyasztó 
nyilvánosságban  

A Google Trends keresési adatai15 alapján az látszik, hogy az oroszországi, 
Magyarországgal kapcsolatos keresések száma az elmúlt évben a labdarúgó Európa-
bajnokság hetében volt messze a legmagasabb. A Magyarország keresőszót tartalmazó 
első 10 kifejezés mindegyike futballal volt kapcsolatos.  

A Yandex Keyword keresője némileg más képet mutat, a Magyarországgal kapcsolatos 
kereséseknek nagyobb a szórása, a toplistába16 az Osztrák-Magyar Monarchia és a magyar 
vízumközpont is befért, de a keresések számában a Google Trends adataihoz hasonlóan itt 
is hatalmas ugrás figyelhető meg a labdarúgó EB idején. 2021 júniusban 1 447 371 keresés 
tartalmazta a ’Magyarország’ kulcsszót, az év többi hónapjának 484 686-os átlagához 
képest.17  

A Levada kutatásaiból pedig egyrészt az látszik, hogy az orosz közvélemény kevéssé 
érdeklődik Magyarország iránt, másrészt az oroszok csak 1-2 százaléka említi 
Magyarországot baráti országként.18 

Főbb narratívák  
A vizsgált médiumok valamennyien részletesen foglalkoznak a magyarországi politikai 
eseményekkel, valamint a magyar kormány nemzetközi politikai aktivitásával. Mivel 
Magyarország az Európai Unió tagállamain belül látványosan külön utas Oroszország-
politikát folytat, ez egyáltalán nem meglepő. Miközben az európai fősodor általában 
igyekszik tisztes távolságot tartani az orosz politikai vezetéstől, Orbán Viktor az elmúlt 
három évben már a Kremllel való politikai együttműködés fontosságát is egyre több 
alkalommal hozta szóba, ráadásul az uniós kabinetek közül szinte egyedül a magyar 
kormány érvelt eddig több alkalommal is az Oroszországra kivetett szankciók ellen.19 Ismert 
az is, hogy Magyarország számára mintául szolgált több, alapvető jogokat korlátozó orosz 
törvény: a 2017-es civiltörvény szövege több ponton is egyezett orosz társával,20 a 
„gyermekvédelmi törvény” LMBTQ-közösséggel kapcsolatos szabályozása pedig 
szigorúbb is annál.21  

 
15 https://trends.google.com/trends/explore?date=2020-10-29%202021-11-

28&geo=RU&q=%D0%92%D0%B5%D0%BD%D0%B3%D1%80%D0%B8%D1%8F  
16 Yandex Keywords, ’Венгрия’, 

https://wordstat.yandex.com/#!/?words=%D0%92%D0%B5%D0%BD%D0%B3%D1%80%D0%B8%D1%8F  
17 Yandex Keywords, Impressions history for keyword "Венгрия", 

https://wordstat.yandex.com/#!/history?words=%D0%92%D0%B5%D0%BD%D0%B3%D1%80%D0%B8%D1%
8F  

18 https://www.levada.ru/en/2020/09/30/attitudes-toward-countries-4/ 
19 Kivételnek tekinthető az Öt Csillag-Lega-féle olasz kormány, ami egy alkalommal meg is vétózta, hogy az EU 

új orosz neveket tegyen feketelistára. Ez a kormány azonban meglehetősen rövid életűnek bizonyult. 
Kivételként említhetők még a szlovák Fico- és Pellegrini kormányok. 

20 https://444.hu/2017/04/20/felfedezheto-az-orosz-minta-a-kulfoldrol-tamogatott-civil-szervezetek-
regisztraciojat-eloiro-torvenyjavaslatban  

21 https://444.hu/2021/06/16/a-homofobiat-pedofiliaval-osszemoso-magyar-torveny-meg-az-eredeti-orosz-
mintanal-is-szigorubb  

https://trends.google.com/trends/explore?date=2020-10-29%202021-11-28&geo=RU&q=%D0%92%D0%B5%D0%BD%D0%B3%D1%80%D0%B8%D1%8F
https://trends.google.com/trends/explore?date=2020-10-29%202021-11-28&geo=RU&q=%D0%92%D0%B5%D0%BD%D0%B3%D1%80%D0%B8%D1%8F
https://wordstat.yandex.com/#!/?words=%D0%92%D0%B5%D0%BD%D0%B3%D1%80%D0%B8%D1%8F
https://wordstat.yandex.com/#!/history?words=%D0%92%D0%B5%D0%BD%D0%B3%D1%80%D0%B8%D1%8F
https://wordstat.yandex.com/#!/history?words=%D0%92%D0%B5%D0%BD%D0%B3%D1%80%D0%B8%D1%8F
https://www.levada.ru/en/2020/09/30/attitudes-toward-countries-4/
https://444.hu/2017/04/20/felfedezheto-az-orosz-minta-a-kulfoldrol-tamogatott-civil-szervezetek-regisztraciojat-eloiro-torvenyjavaslatban
https://444.hu/2017/04/20/felfedezheto-az-orosz-minta-a-kulfoldrol-tamogatott-civil-szervezetek-regisztraciojat-eloiro-torvenyjavaslatban
https://444.hu/2021/06/16/a-homofobiat-pedofiliaval-osszemoso-magyar-torveny-meg-az-eredeti-orosz-mintanal-is-szigorubb
https://444.hu/2021/06/16/a-homofobiat-pedofiliaval-osszemoso-magyar-torveny-meg-az-eredeti-orosz-mintanal-is-szigorubb


11 

Az Orbán-kormány politikai-ideológiai közelsége már önmagában apropót szolgáltat a 
magyarországi politikai és gazdasági eseményekről szóló tájékoztatásnak.  
A vizsgált médiumok – az elsősorban gazdasági-politikai fókuszú Kommerszant és az orosz 
kormánytól független Meduza kivételével – az alábbi narratívákat közvetítik olvasóik felé 
Magyarország és a magyar kormány kapcsán:  

• Magyarország, mint Oroszország eszköze. Bár a magyar-orosz kapcsolatok 
barátinak tekinthetők, akadnak fontos kivételek is, amikor a magyar kabinet csak 
eszközként tűnik fel, szimbolikus ügyekben pedig olykor bele is rúgnak a magyar 
félbe. A Sputnik International például 2017-ben kijelentette, hogy Magyarország 
lehet a Kreml „szankcióellenes faltörő kosa” az Európai Unióban22, sőt, Donald 
Trump amerikai elnök beiktatása után (és így az amerikai nyomás megszűnésével) 
egyenesen arra biztatta a magyar kormányt, hogy vétózza meg az Oroszországot 
sújtó uniós szankciókat, és ne csak gazdasági, de ideológiai okokból. 2016-ban 
pedig, az 1956-os forradalom és szabadságharc 60. évfordulóján Dmitrij Kiszeljov a 
Rosszija 1 csatornán egy 10 perces szegmensben állította be a forradalmat egyfajta 
neonáci puccsnak, amelyet részben a CIA szervezett.23 Kiszeljov azt sem felejtette el 
megjegyezni, hogy ez lehetett az első oroszbarát országban megszervezett „színes 
forradalom”.24 A Kreml propagandacsatornái azt is kiemelték, hogy a magyar külügy 
nem tiltakozott Kiszeljov szavai ellen, csupán véleményt cserélt róluk a budapesti 
orosz nagykövettel, majd megegyeztek, hogy a kérdés „más történelmi értelmezés” 
alá esik a két országban.25 Emlékezetes az is, hogy 2014-ben az akkor még működő 
Hídfő portál alapján vádolta meg a Kreml Magyarországot azzal, hogy T-72-es 
tankokat akar szállítani Ukrajnának,26 pedig – valójában – a Honvédség már az ukrán 
válság kirobbanása előtt döntött erről, ráadásul a tankokat egy cseh hadiipari cég 
szerezte meg.27  

• Magyarország a hagyományos Európa védelmezője. Az orosz állami támogatású 
csatornákon bár nem hallgatják el az Orbán-kormánnyal szembeni nyugati kritikákat, 
a véleményszekcióban kizárólag a támogató hangoknak biztosítanak teret. Robert 
Bridge amerikai politikai kommentátor például egy augusztusi véleménycikkében 
úgy fogalmaz28 az RT online hasábjain, hogy „Magyarország egy sikeres keresztény 
ország, az istentelen liberálisok ezért támadják Orbán Viktor találkozóját Tucker 
Carlsonnal”. Az alapvetően hírügynökségként funkcionáló Ria Novosztyi a magyar 
kormány LMBTQ-ellenes lépései kapcsán ír hasonlókat. A portál hírként (tehát nem 
véleményként) prezentált cikkében úgy fogalmaz29, hogy „a gyermekeknek szánt 
melegpropaganda most már hivatalosan is európai érték”, egyúttal pedig 
védelmébe veszi a magyar kormány hagyományos családmodellt támogató 

 
22 https://sputniknews.com/20170205/russia-hungary-eu-relations-analysis-1050366103.html  
23 https://hungarytoday.hu/cia-ex-nazis-behind-1956-hungarian-revolution-russian-state-tv-claims-78806/  
24 https://www.themoscowtimes.com/2016/10/25/russian-tv-pundit-not-too-impressed-with-hungarys-

complaint-about-his-1956-uprising-criticism-a55871  
25 https://sputniknews.com/20161026/hungary-uprising-kiselev-1046741619.html  
26 https://index.hu/kulfold/2014/08/15/moszkva_fegyverszallitassal_vadolja_magyarorszagot/  
27 https://index.hu/belfold/2014/08/19/tavaly_nyar_ota_tudunk_az_elado_tankokrol/  
28 https://www.rt.com/op-ed/531518-hungary-christian-nation-carlson-orban/  
29 https://ria.ru/20210703/tsennosti-1739684692.html  

https://sputniknews.com/20170205/russia-hungary-eu-relations-analysis-1050366103.html
https://hungarytoday.hu/cia-ex-nazis-behind-1956-hungarian-revolution-russian-state-tv-claims-78806/
https://www.themoscowtimes.com/2016/10/25/russian-tv-pundit-not-too-impressed-with-hungarys-complaint-about-his-1956-uprising-criticism-a55871
https://www.themoscowtimes.com/2016/10/25/russian-tv-pundit-not-too-impressed-with-hungarys-complaint-about-his-1956-uprising-criticism-a55871
https://sputniknews.com/20161026/hungary-uprising-kiselev-1046741619.html
https://index.hu/kulfold/2014/08/15/moszkva_fegyverszallitassal_vadolja_magyarorszagot/
https://index.hu/belfold/2014/08/19/tavaly_nyar_ota_tudunk_az_elado_tankokrol/
https://www.rt.com/op-ed/531518-hungary-christian-nation-carlson-orban/
https://ria.ru/20210703/tsennosti-1739684692.html


12 

álláspontját. Hasonló politikai narratíva rajzolódik ki a titkosszolgálati kötődésű 
alternatív hírportál, a News Front orosz nyelvű kiadásában is, amely szintén aktívan 
foglalkozott a magyar kormány LMBTQ-ellenes intézkedéseivel. A News Front egy 
cikkében azt emelte ki30, hogy „az LMBTQ-lobbi átlépte a vörös vonalat 
Magyarországon”, és lényegében ezért kényszerült arra a magyar kormány, hogy 
fellépjen a hagyományos családmodell védelme érdekében. Egy Brexit-párti brit 
történész Ferenc pápa szeptemberi budapesti látogatása kapcsán azt emelte ki az 
RT-n megjelent írásában31, hogy a katolikus egyházfő félreérti a magyar 
miniszterelnököt, aki „csak Magyarország keresztény hagyományait próbálja 
megőrizni”. Az elmúlt hónapok során természetesen rengeteg megjelenést 
produkált a magyar kormány szexuális kisebbségeket támadó politikája, azon belül 
is a 2021 júniusában elfogadott törvény, illetve az ennek kapcsán kezdeményezett 
népszavazás. Jellemző viszont, hogy egyes orosz médiumok, mint például a Sputnik 
International, részletesen beszámolt32 Szájer József volt fideszes európai parlamenti 
képviselő brüsszeli szexbotrányáról. Az RT sem hallgatta el az ügyet, igaz, Orbán 
Viktor reakcióját helyezte annak fókuszába.33  

• Egyszerre utánzandó és utánzó. Összességében Magyarország egyrészt a 
követendő európai példaként, másrészt az orosz példát követő országként jelenik 
meg. Talán meglepő, de Lengyelország is hasonló színben tűnik fel ezekben a 
médiumokban, leginkább az EU-val vívott harcai miatt, annak ellenére is, hogy Varsó 
és Moszkva között közismerten fagyos a viszony. Ha az Unióval való konfliktus 
kiemelhető, gond nélkül méltatják Lengyelország jogállamiság terén vívott 
küzdelmét34, de akár zöldpolitikáját is.35 A Mateusz Morawiecki lengyel 
miniszterelnök részvételével zajló EP-vitát országa jogállamisági teljesítményéről az 
RT úgy mutatta be, mint „bizonyítékot” arra, hogy az EU-ban a keleti államok 
másodrangúak.36 A Kreml propagandája tehát mind Magyarországot, mind 
Lengyelországot az EU kritikájára, hiteltelenítésére, egységének aláásására 
használja fel.  

• Sikeres magyar-orosz kapcsolatok: A magyar és az orosz kormány ideológiai 
közelségén túl az egyik leginkább propagált narratíva a két ország, illetve a két 
kormány közötti egyre intenzívebbé váló politikai és gazdasági együttműködés. 
Ennek alapját Magyarország Oroszországtól való energiapiaci függősége, valamint 
a két ország energetikai együttműködése adja. Az orosz állami médiumok (mind az 
angol, mind az orosz nyelvűek) kellő részletességgel számolnak be a paksi 
bővítéssel, valamint a magyar-orosz gázkereskedelemmel kapcsolatos 
bejelentésekről és történésekről. Ezen hírközlések többsége nem szükségszerűen 
ideológiai töltetű, gyakoriságuk viszont azt is jelzi, hogy a Kreml-párti médiumok 

 
30 https://news-front.info/2020/10/07/lgbt-lobbi-pereshlo-krasnuyu-liniyu-v-vengrii/  
31 https://www.rt.com/op-ed/534738-pope-visit-orban-christian-traditions/  
32 https://sputniknews.com/20201202/conservative-hungarian-mep-resigns-after-police-raid-drug-fuelled-orgy-

in-brussels-gay-bar-1081329758.html  
33 https://www.rt.com/news/508494-orban-hungary-mep-gay-orgy/  
34 https://www.rt.com/news/538733-poland-rejects-ecj-fine/  
35 https://www.rt.com/news/539145-brussels-blackmail-funds-poland-climate/  
36 https://www.rt.com/news/538733-poland-rejects-ecj-fine/  

https://news-front.info/2020/10/07/lgbt-lobbi-pereshlo-krasnuyu-liniyu-v-vengrii/
https://www.rt.com/op-ed/534738-pope-visit-orban-christian-traditions/
https://sputniknews.com/20201202/conservative-hungarian-mep-resigns-after-police-raid-drug-fuelled-orgy-in-brussels-gay-bar-1081329758.html
https://sputniknews.com/20201202/conservative-hungarian-mep-resigns-after-police-raid-drug-fuelled-orgy-in-brussels-gay-bar-1081329758.html
https://www.rt.com/news/508494-orban-hungary-mep-gay-orgy/
https://www.rt.com/news/538733-poland-rejects-ecj-fine/
https://www.rt.com/news/539145-brussels-blackmail-funds-poland-climate/
https://www.rt.com/news/538733-poland-rejects-ecj-fine/


13 

esetében kiemelkedően fontos az EU- és NATO-tag Magyarországgal kapcsolatos 
viszony bemutatása, különösen, ha az az orosz külpolitikai érdekekkel is 
összhangban van. Ennek legutóbbi példája a 2021 szeptemberében, 15 évre 
megkötött orosz-magyar hosszú távú gázszerződés, amelyet az ukrán kormány is 
több alkalommal kritizált annak geopolitikai vetülete miatt. A Rosszija 1 állami 
hírcsatorna online kiadása a témában folytatott riportját az „Ukrajna Magyarország 
és Oroszország miatt hisztizik” címmel adta le37 szeptember 28-án. Hasonló 
részletesség jellemzi az orosz kormányközeli médiát, amennyiben Orbán Viktor és 
Vlagyimir Putyin, valamint Szijjártó Péter és Szergej Lavrov külügyminiszterek 
találkozóját és közös nyilatkozatait mutatják be. Ebben a kontextusban valamennyi 
médium esetében kiemelkedő az a hírközlési gyakorlat, amelyet Magyarország 
külön utas politikájával kapcsolatban alkalmaznak.38 A többek között Áder János 
részvételével lezajlott Krími Platform konferenciával (amelynek célja, hogy újra 
ráirányítsa a nemzetközi közösség figyelmét az Oroszország által Ukrajnától 
jogellenesen elcsatolt félsziget ügyére) párhuzamosan tudósítottak például arról, 
ahogy Szijjártó Péter Budapesten biztosította Szergej Lavrovot a magyar-orosz 
kapcsolatok zavartalan haladásáról. Az orosz sikerpropaganda nem csupán a 
politikai, de a járványügyi együttműködés során is megmutatkozott: Szijjártó Pétert 
2021 márciusában az orosz Szputnyik V oltással oltották be koronavírus ellen, amiről 
részletesen beszélt egy az RT-nak adott interjúban39. Ezt az orosz média mellett40 az 
orosz kormány is aktívan felhasználta41: egy uniós tagállam, sőt, kormányának egy 
magas rangú tagja is az orosz vakcinát választotta. A két kormányzat 2021. őszi, 
szimbolikus gesztusai is bőven kaptak médiafelületet:42 Vlagyimir Putyin orosz elnök 
Barátság-érdemrenddel tüntette ki a magyar külügyminisztert43, Szijjártó Péter 
pedig a Magyar Érdemrend középkeresztjével tüntette ki Mihail Murasko orosz 
egészségügyi minisztert.44 Ezeknél azonban jóval több médiafigyelmet kaptak 
Szijjártó Péter oroszországi útjai során adott nyilatkozatai, amelyekben élesen bírálta 
az Európai Uniót, amiért nem ismerik el a Szputnyik V vakcinát45, „politikai és 
ideológiai kérdésként” aposztrofálva azt.46 Kritikus mondatai szalagcímekként 
árasztották el az orosz kormánymédiát. Szijjártó, s ezáltal a magyar kormány 
álláspontját a Kommerszant is rendszeresen ismerteti, ahol gazdasági és európai 
politikai kérdésekben több alkalommal nyilatkozott a magyar külügyminiszter, 

 
37 https://www.vesti.ru/article/2619457   
38 

https://www.kommersant.ru/doc/4957061?query=%D0%A1%D0%B8%D0%B9%D1%8F%D1%80%D1%82%D
0%BE  

39 https://www.rt.com/news/518721-hungary-sputnik-eu-vaccines/  
40 https://ria.ru/20210321/napadki-1602211501.html  
41 https://twitter.com/mfa_russia/status/1373179843559448579   
42 https://russian.rt.com/world/news/929467-putin-orden-druzhby-vengriya  
43 http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202111180046?index=12&rangeSize=1  
44 https://ria.ru/20211126/murashko-1760924027.html  
45 https://russian.rt.com/world/video/932831-vengriya-mid-sputnik-migranty  
46 https://ria.ru/20211128/sputnik-1761100151.html  

https://www.vesti.ru/article/2619457
https://www.kommersant.ru/doc/4957061?query=%D0%A1%D0%B8%D0%B9%D1%8F%D1%80%D1%82%D0%BE
https://www.kommersant.ru/doc/4957061?query=%D0%A1%D0%B8%D0%B9%D1%8F%D1%80%D1%82%D0%BE
https://www.rt.com/news/518721-hungary-sputnik-eu-vaccines/
https://ria.ru/20210321/napadki-1602211501.html
https://twitter.com/mfa_russia/status/1373179843559448579
https://russian.rt.com/world/news/929467-putin-orden-druzhby-vengriya
http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202111180046?index=12&rangeSize=1
https://ria.ru/20211126/murashko-1760924027.html
https://russian.rt.com/world/video/932831-vengriya-mid-sputnik-migranty
https://ria.ru/20211128/sputnik-1761100151.html


14 

többször kiemelve47, hogy Magyarország „nem akar újabb hidegháborút.” A magyar 
külügyminiszter – ellenététben más uniós- és NATO-tagállami kollégáival – 
rendszeres interjúalany az RT-nél, ami azzal együtt is jelzésértékű, hogy a magyar 
diplomácia első embere nyilatkozik a CNN-nek48 vagy a BBC-nek49 is. A magyar 
kormány tehát nem osztja (vagy inkább nem problematizálja) azt a nyugat-európai 
közvélekedést, hogy az orosz állam által támogatott csatorna propagandamédia 
volna. Annak viszont kiemelt jelentősége van, hogy a magyar kormány egy 
képviselője visszatérően az RT-nek adott interjúiban kritizálja saját országa 
szövetségi rendszerét. Ezek a bírálatok villámgyorsan nagy karriert futnak be az 
orosz állami média felületein, amely arra használja őket, hogy azt sugallja, „a Nyugat” 
igazságtalan, képmutató. Ez a sugallat egybecseng azzal, amit a Kreml hangoztat, 
ugyanakkor, ha ezt a nyugati szövetségi rendszer egy képviselője hangoztatja, annak 
egészen más a súlya. Legyen szó akár a 2021-es belorusz-lengyel határon kialakult 
válságról, („Magyarország külügyminisztere emlékeztetett a Budapest bevándorlási 
politikáját érő kritikákra”50), az afganisztáni NATO-misszió kudarcáról 
(„Magyarország külügyminisztere a NATO húszéves afganisztáni misszióját 
elhibázottnak nevezte”51), a nyugati országok orosz kapcsolatairól („Magyarország 
külügyminisztere képmutatással vádolta a Nyugatot Oroszországhoz fűződő 
kapcsolataikban”52), vagy a magyar demokrácia állapotáról („Magyarország 
külügyminisztere álhírek terjesztésével vádolta az USÁ-t”53),  az elhangzottak az orosz 
állami média számára remekül hasznosíthatók. A magyar külügyminiszter szövetségi 
rendszerből való kibeszélése, állításai bőven az ország súlyán és fontosságán túli 
figyelmet kapnak az orosz állami médiában. November 28-án például két óra 
leforgása alatt a Ria Novosztyi 7 cikket is megjelentett54 már a címben is Szijjártó 
szavait idézve.  

 
47 

https://www.kommersant.ru/doc/2640485?query=%D0%9F%D0%B5%D1%82%D0%B5%D1%80%20%D0%A
1%D0%B8%D0%B9%D1%8F%D1%80%D1%82%D0%BE.  

48 https://www.facebook.com/szijjarto.peter.official/videos/teljes-cnn-interj%C3%BA/652482005714515/  
49 https://www.facebook.com/szijjarto.peter.official/videos/bbc-hardtalk-ez-t%C3%A9nyleg-kem%C3%A9ny-

volt/1190006904831858/  
50 https://ria.ru/20211128/siyyarto-1761103765.html  
51 https://ria.ru/20211128/afganistan-1761101486.html  
52 https://ria.ru/20211128/litsemerie-1761100793.html  
53 https://ria.ru/20211128/feyki-1761101988.html  
54 https://ria.ru/search/?query=%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D0%B3%D1%80%D0%B8%D1%8F  

https://www.kommersant.ru/doc/2640485?query=%D0%9F%D0%B5%D1%82%D0%B5%D1%80%20%D0%A1%D0%B8%D0%B9%D1%8F%D1%80%D1%82%D0%BE
https://www.kommersant.ru/doc/2640485?query=%D0%9F%D0%B5%D1%82%D0%B5%D1%80%20%D0%A1%D0%B8%D0%B9%D1%8F%D1%80%D1%82%D0%BE
https://www.facebook.com/szijjarto.peter.official/videos/teljes-cnn-interj%C3%BA/652482005714515/
https://www.facebook.com/szijjarto.peter.official/videos/bbc-hardtalk-ez-t%C3%A9nyleg-kem%C3%A9ny-volt/1190006904831858/
https://www.facebook.com/szijjarto.peter.official/videos/bbc-hardtalk-ez-t%C3%A9nyleg-kem%C3%A9ny-volt/1190006904831858/
https://ria.ru/20211128/siyyarto-1761103765.html
https://ria.ru/20211128/afganistan-1761101486.html
https://ria.ru/20211128/litsemerie-1761100793.html
https://ria.ru/20211128/feyki-1761101988.html
https://ria.ru/search/?query=%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D0%B3%D1%80%D0%B8%D1%8F


15 

Ukrajna a kereszttűzben 

A Kreml által kezdeményezett információs háború legfontosabb sarokpontja a napjainkban 
is dúló kelet-ukrajnai konfliktus. Ezen információs háború részeként a Kreml-párti 
propaganda arra törekszik, hogy a nemzetközi médiatérben lehetetlenítse el és 
hiteltelenítse Ukrajnát, mentesítse Oroszországot a konfliktusban vállalt aktív szerepe alól, 
és a kijevi kormányt tüntesse fel agresszorként. Az Ukrajna-ellenes propaganda 
rendszeresen visszatérő eleme az orosz kormányoldali média fősodrának55, ugyanakkor a 
legszélsőségesebb politikai felhangok a News Front orosz nyelvű felületén jelennek meg. 
A titkosszolgálati kötődésű portál márciusban arról közölt anyagot56, hogyan 
„szabadíthatná fel Oroszország és Magyarország Kárpátalját Ukrajnától”. Egy másik, 
augusztusi cikkében a News Front is foglalkozott az Ukrajna által szervezett Krími Platform 
konferenciával. Ugyanakkor, miközben még az orosz kormányközeli sajtó is inkább azt 
emelte ki, hogy a konferencia ellenére maradnak változatlanok a kétoldalú kapcsolatok 
Budapest és Moszkva között, addig a News Front arról írt, hogy Magyarország „Ukrajna 
kritizálására használta a Krími Platformot”, míg a valóságban a részt vevő Áder János államfő 
Oroszországot ítélte el.  

Magyarország ukrajnai szerepéről fontos kiemelni néhány pontot. Először is, 
Magyarországnak vannak jogos követelései a helyi magyar kisebbségek jogainak 
biztosításával kapcsolatban. Másodszor, a magyar kormány folyamatosan hangot adott 
Ukrajna területi egysége és szuverenitása melletti támogató álláspontjának, azzal együtt is, 
hogy a kétoldalú viták miatt az ország valóban – bizonyos mértékig – blokkolja Ukrajna 
integrációját a nyugati közösségek sorába. Harmadszor, mivel a jelenlegi magyar kormány 
a Nyugat felé tett kötelezettségeit és a Kelet felé húzó külpolitikáját igyekszik egyensúlyozni, 
Oroszország ukrajnai szerepvállalásáról lényegében említést sem tesz. Ez utóbbi pont, 
illetve a magyar-ukrán vita harsány hangneme segít a Kremlnek abban, hogy a Budapest és 
a Kijev közötti vitát felhasználja saját Ukrajna-ellenes propagandájában, például arra, hogy 
kiélezze a kapcsolatot az ukrán többség és az ukrajnai magyar kisebbség között. A Kreml 
propagandagépezete által orosz nyelven, állítólagos magyar „szakértők” 
közreműködésével készült dezinformációs anyagok viszonylag könnyen megtalálják az utat 
az ukrán médiatérbe is, ami jelentős károkat okozhat mind Ukrajnán belül, mint az ukrán-
magyar kapcsolatokban.57  

Bár a Kreml-párti médiumoknak kétségkívül érdekükben áll kedvező színben feltüntetni az 
Oroszország és Magyarország közötti kapcsolatokat, a magyar kormány nemzetközi 
tevékenységének oroszországi ábrázolása közel sem egységes. A bilaterális kapcsolatok 
valamennyi állomásának felértékelésén túl több esetben ugyanilyen fontos az oroszországi 
Kreml-barát média számára az is, hogy a közvetített magyar álláspont egyszerre dicsérje 
Oroszországot és támadja Ukrajnát. Ahogy azt fentebb is említettük, az orosz kormány 

 
55 https://24.hu/kulfold/2020/03/31/oroszok-ukranok-magyar-kisebbseg-karpatalja-putyin-propagandamedia-

alszakertok-pc/  
56 Аналитик рассказал, как Венгрия с Россией спасут Закарпатье от Украины 

Источник: https://news-front.info/2021/03/06/analitik-rasskazal-kak-vengriya-s-rossiej-spasut-zakarpate-ot-
ukrainy  

57 http://4liberty.eu/review-13-how-pro-kremlin-disinformation-exploits-minority-related-conflicts-between-
ukraine-and-its-neighbors/  

https://24.hu/kulfold/2020/03/31/oroszok-ukranok-magyar-kisebbseg-karpatalja-putyin-propagandamedia-alszakertok-pc/
https://24.hu/kulfold/2020/03/31/oroszok-ukranok-magyar-kisebbseg-karpatalja-putyin-propagandamedia-alszakertok-pc/
https://news-front.info/2021/03/06/analitik-rasskazal-kak-vengriya-s-rossiej-spasut-zakarpate-ot-ukrainy
https://news-front.info/2021/03/06/analitik-rasskazal-kak-vengriya-s-rossiej-spasut-zakarpate-ot-ukrainy
http://4liberty.eu/review-13-how-pro-kremlin-disinformation-exploits-minority-related-conflicts-between-ukraine-and-its-neighbors/
http://4liberty.eu/review-13-how-pro-kremlin-disinformation-exploits-minority-related-conflicts-between-ukraine-and-its-neighbors/


16 

külpolitikai törekvései között kiemelt helyen szerepel, hogy konfliktust szítsanak Ukrajna és 
az Ukrajnával szomszédos országok között, legtöbbször etnikai alapon.58 Figyelembe véve 
a kárpátaljai magyar kisebbséget, ez alól természetesen Magyarország sem kivétel. A 
magyar és az ukrán kormány viszonya 2017 óta drasztikusan romlott, miután a kijevi 
törvényhozás több hullámban korlátozta a kisebbségi nyelvhasználatot az országban. 
Mindez kiváló alapot szolgáltatott a Kreml számára is ahhoz, hogy feltüzeljék a két fél közötti 
etnikai feszültséget.  

A magyar „szakértők” egyik ékes példája az orosz állami médiában Keveházy Miklós 
szereplése. A korábban a magyar és az orosz nyilvánosságban is teljesen ismeretlen magyar 
állampolgár először az orosz állami média elsőszámú hírcsatornáján, a Rosszija 1 adásán 
tűnt fel annak főműsoridős esti politikai talkshowjában. Keveházy, akit a műsorban „magyar 
politikai tanácsadóként” tüntettek fel, számos olyan megkérdőjelezhető állítást tett, 
amelyek tökéletesen alkalmasak a Magyarország és Ukrajna közötti kapcsolatok aláásására. 
A műsor magyar szereplője legalább három erősen kétséges állítást tett, amelyek később 
a szélesebb ukrán nyilvánosságot is elérték, feszültséget keltve ezzel Budapest és Kijev 
között: 

● Keveházy szerint a magyar hadsereg „a kéksisakos ENSZ-békefenntartók élén” 
elérheti Lvivet, hogy segítsenek megtisztítani a helyi ivóvízforrásokat. 

● A műsorvezető azon kérdésére, hogy a magyar kormány fontolgatja-e Kárpátalja 
elfoglalását, elmondta, hogy Orbán Viktor árnyéktanácsadói egyértelműen arra 
biztatják, hogy „gyerünk, próbálja csak meg”. 

● Az ukrán-orosz kapcsolatok örökös forráspontjaként ismert gázviták kapcsán 
elmondta, hogy Magyarország lényegében bármikor elzárhatja a gázcsapot Ukrajna 
irányába. 

Keveházy nyilatkozatait nem meglepő módon gyorsan felkapta az ukrán sajtó, ami nem 
csupán a magyar-ukrán kapcsolatok alakulásának árthatott, de az ukrán nacionalisták 
számára is biztosított politikai kommunikációs muníciót. Mindezt pedig egy olyan politikai 
kommentátor segítette elő, aki ezt megelőzően – nyilvánosan legalábbis – semmilyen 
érdemi szakértői tevékenységet nem végzett.59 A Rosszija 1 csatornán történő szereplése 
óta egyfajta állandó politikai szakértőként jelenik meg olyan, az orosz nyelvű, az anyaországi 
oroszoknak és a közel-külföld oroszajkú lakosainak egyaránt szóló dezinformációs 
médiumokban, mint az orosz titkosszolgálati kötődéssel működő News Front, amelynek fő 
feladata az Ukrajna-ellenes és oroszbarát dezinformációs narratívák terjesztése a kelet-
ukrajnai háborúval és a Krím 2014. évi orosz annexiójával kapcsolatban. Keveházy 2018 óta 
a NewsFront 93 online anyagában szerepelt (érdekes módon a magyar nyelvű kiadásban 
nem), számos alkalommal adott interjút a portálnak és írt hozzájuk cikkeket. Az általa 
közzétett anyagok döntő többségében az Európai Unió Oroszország-politikájának60, az 
európai uniós szankciók, a liberális61 és az Egyesült Államok által vezetett világrend62 és 

 
58 Ibid. 
59 Ibid. 
60 https://news-front.info/2021/03/14/tusk-student-otlichnik-iz-kieva/  
61 https://news-front.info/2021/07/28/vengerskoe-net-lgbt-lobbi/  
62 https://news-front.info/2020/09/27/amerikanskaya-tragediya/  

https://news-front.info/2021/03/14/tusk-student-otlichnik-iz-kieva/
https://news-front.info/2021/07/28/vengerskoe-net-lgbt-lobbi/
https://news-front.info/2020/09/27/amerikanskaya-tragediya/


17 

különösen Ukrajna63 bírálatáról szóltak, a magyar kormányt viszont – annak pozitívnak vélt 
harcias EU-ellenessége, konzervativizmusa és Ukrajnával szembeni kiállása miatt – pozitívan 
értékelték. Ukrajna kapcsán olyan általános dezinformációs narratívákat is terjeszt, miszerint 
az országot a háttérből Soros György irányítja,64 mint ahogyan a Pegasus-botrány mögött65 
vagy a bolgár kormányválság hátterében is az amerikai üzletembert sejti.66Az utóbbi 
időben Keveházy főleg a Polit Rosszija portálnak nyilatkozik (2019 óta 35 alkalommal),67 
ahonnan más világpolitikával foglalkozó, a Kreml narratíváját használó oldalak hivatkoznak 
rá egyre szélesebb körben, úgymint a news.ru,68 a politexpert.net,69 a rueconomics.ru,70 a  
riafan.ru71 vagy az actualnews.com.72  

Keveházy mellett 2021 tavasza óta már Bogár László neve is gyakran felbukkan, mindig vele 
együtt. Magyar szakértőkként hivatkoznak rájuk, legyen szó akár a Nyugat hibáztatásáról, 
amiért az „megszervezte a migrációs válságot” a belorusz-lengyel határon73, akár 2001. 
szeptember 11. kapcsán az USA hivatalos álláspontjának megkérdőjelezéséről, hiszen 
szerintük a tragikus eseményeket a „globális birodalom stratégái tervezhették előre”.74 
Keveházy példája alapjaiban mutatja meg a dezinformációs narratívák jelentőségét az orosz 
kormánymédiában Magyarország kapcsán, egyúttal viszont arra is rávilágít, hogy a Kreml-
párti médiának marginális szereplőkre kell támaszkodni ahhoz, hogy a putyini rezsim 
számára kedvező, de Európából nézve szélsőséges véleményeket tüntessen fel 
mainstreamként az orosz médiafogyasztók számára. Keveházy, „magyar szakértőként” 
történő pozicionálása is konfliktus alapját képezheti: valamennyi a News Frontnak adott 
interjújában Magyarországra utaló tárgyak veszik körül, ami könnyedén azt sejtetheti, hogy 
itt hivatalos magyar álláspontról van szó, nem pedig egy szélsőségesen elfogult és sokszor 
összeesküvés-elméleteken alapuló véleményről. 

 
63 https://news-front.info/2020/06/25/kak-soros-vzyal-pod-svoj-kontrol-ukrainu/  
64 https://news-front.info/2020/06/25/kak-soros-vzyal-pod-svoj-kontrol-ukrainu/  
65 https://politros.com/217158-v-vengrii-rasskazali-o-prichastnosti-sorosa-k-skandalu-s-izrailskim-pegasus 
66 https://politros.com/221225-miklosh-kevekhazi-struktury-sorosa-vmeshivayutsya-v-vybory-prezidenta-

bolgarii  
67 https://politros.com/tags/kevehazi  
68 https://news.ru/world/vengerskie-politologi-predrekli-evrosoyuzu-samounichtozhenie/  
69 https://politexpert.net/264181-vengerskii-politolog-kevehazi-ukazal-na-kreditnye-problemy-ukrainy-iz-za-

snizheniya-tranzita-gaza  
70 https://rueconomics.ru/549782-analitik-kevehazi-zametil-diagnoz-zapadu-v-rechi-putina-na-valdae  
71 https://riafan.ru/tags/kevehazi  
72 https://yandex.ru/turbo/s/actualnews.org/exclusive/402501-vengerskij-jekspert-kevehazi-prorochestvo-

gorbacheva-o-raspade-es-mozhet-sbytsja-v-skorom-buduschem.html?utm_source=aab&platform=desktop  
73 https://slovodel.com/626293-vengerskie-politologi-bogar-i-kevehazi-obvinili-zapad-v-organizacii-

migracionnogo-krizisa 
74 https://riafan.ru/1519276-politolog-kevehazi-nazval-somnitelnoi-oficialnuyu-versiyu-ssha-o-terakte-11-

sentyabrya  

https://news-front.info/2020/06/25/kak-soros-vzyal-pod-svoj-kontrol-ukrainu/
https://news-front.info/2020/06/25/kak-soros-vzyal-pod-svoj-kontrol-ukrainu/
https://politros.com/217158-v-vengrii-rasskazali-o-prichastnosti-sorosa-k-skandalu-s-izrailskim-pegasus
https://politros.com/221225-miklosh-kevekhazi-struktury-sorosa-vmeshivayutsya-v-vybory-prezidenta-bolgarii
https://politros.com/221225-miklosh-kevekhazi-struktury-sorosa-vmeshivayutsya-v-vybory-prezidenta-bolgarii
https://politros.com/tags/kevehazi
https://news.ru/world/vengerskie-politologi-predrekli-evrosoyuzu-samounichtozhenie/
https://politexpert.net/264181-vengerskii-politolog-kevehazi-ukazal-na-kreditnye-problemy-ukrainy-iz-za-snizheniya-tranzita-gaza
https://politexpert.net/264181-vengerskii-politolog-kevehazi-ukazal-na-kreditnye-problemy-ukrainy-iz-za-snizheniya-tranzita-gaza
https://rueconomics.ru/549782-analitik-kevehazi-zametil-diagnoz-zapadu-v-rechi-putina-na-valdae
https://riafan.ru/tags/kevehazi
https://yandex.ru/turbo/s/actualnews.org/exclusive/402501-vengerskij-jekspert-kevehazi-prorochestvo-gorbacheva-o-raspade-es-mozhet-sbytsja-v-skorom-buduschem.html?utm_source=aab&platform=desktop
https://yandex.ru/turbo/s/actualnews.org/exclusive/402501-vengerskij-jekspert-kevehazi-prorochestvo-gorbacheva-o-raspade-es-mozhet-sbytsja-v-skorom-buduschem.html?utm_source=aab&platform=desktop
https://slovodel.com/626293-vengerskie-politologi-bogar-i-kevehazi-obvinili-zapad-v-organizacii-migracionnogo-krizisa
https://slovodel.com/626293-vengerskie-politologi-bogar-i-kevehazi-obvinili-zapad-v-organizacii-migracionnogo-krizisa
https://riafan.ru/1519276-politolog-kevehazi-nazval-somnitelnoi-oficialnuyu-versiyu-ssha-o-terakte-11-sentyabrya
https://riafan.ru/1519276-politolog-kevehazi-nazval-somnitelnoi-oficialnuyu-versiyu-ssha-o-terakte-11-sentyabrya

	Tartalomjegyzék
	Vezetői összefoglaló
	Bevezetés
	Módszertan
	A vizsgált médiumok

	Magyarország az orosz közvéleményben és a hírfogyasztó nyilvánosságban
	Főbb narratívák

	Ukrajna a kereszttűzben

