Kik költik a legtöbbet politikai hirdetésekre?

2024-02-29

Elindult a Political Capital, a Mérték Médiaelemző Műhely és a Lakmusz közös választási hirdetésfigyelő oldala.

Alig több mint három hónap múlva, június 9-én tartják a 2024-es EP- és önkormányzati választást Magyarországon. Mivel permanens kampányban élünk, a politikai tartalmú hirdetéseket szinte lehetetlen kikerülni a közösségi médiában, a választás napjához közeledve pedig várhatóan még inkább át fogják venni a hatalmat a politikai tartalmak a különböző közösségi médiás hírfolyamaink felett. 

Kik hirdetnek és mennyiért? Milyen üzenetek terjesztéséért fizetnek?

Mától mindezt a Lakmusz heti rendszerességgel frissülő választási oldalán lehet követni.

Ezen az oldalon nyomon követjük, elemezzük és ellenőrizzük a 2024-es választási kampány során népszerűsített, fizetett tartalmakat, és feltárjuk, kik finanszírozzák ezeket. Ezen túlmenően – elsőként Magyarországon – arra is kísérletet teszünk, hogy megmutassuk, mennyi pénzt keresnek az egyes közösségimédia-platformok a hamis és félrevezető információk reklámozásával.

A projekt három szervezet együttműködésében valósul meg: a Political Capital és a Mérték Médiaelemző Műhely kutatói, valamint a Lakmusz újságírói dolgoznak együtt.

 

Mi várható az elkövetkező három hónapban?

 

1. Interaktív hirdetésfigyelő

A költéseket bemutató, interaktív táblázatok hetente (hétfőnként) frissülnek, itt lehet nyomon követni:

 

 

 

2. Kutatói elemzések

A Political Capital (PC) kéthetente tesz közzé elemzéseket a megjelenő reklámokról. Az eddig megjelent elemzések itt elérhetők:

  1. A Megafon mögé bújva uralja a Fidesz a közösségi médiát, február 29.
  2. A Fidesz majdnem annyit költ, mint az őt követő négy ellenzéki párt összesen, a Megafon pedig még egy nagyságrenddel többet, március 14.
  3. Házassági vihar előtti világháborús csend, március 28.
  4. Ahhoz képest, hogy állítólag nem veszélyes a Fideszre, 121 milliós össztűzzel zajlik Magyar Péter lejáratása, április 12.
  5. Rekorddöntögetés menetrendszerűen, április 25.
  6. Csillagászati szinten költő kormányoldal és tiltani kezdő Meta, amivel van probléma, május 9.
  7. A Fidesz érmei a Google hirdetési költéseinek uniós versenyében: arany, ezüst, bronz, május 24.
  8. Tövig nyomta a pedált a Fidesz a költésekben és a háborús riogatásban, de ez még nem a vége, június 7.
  9. Elsöprő fölénnyel zárta a közösségimédia-hirdetések versenyét a kormányoldal, június 21.

A részletes módszertani leírás itt olvasható.

 

A Mérték Médiaelemző Műhely kvalitatív kutatást végez a Megafon hirdetéseiről, illetve a kampányban megjelenő narratívák hatását vizsgálja. Az eddig megjelent elemzések itt elérhetők:

  1. A kegyelmi botrány története a Megafon-videókon keresztül, május 2.
  2. Ellenségképzés milliókért – Háborúpárti baloldal, május 6.
  3. “A baloldal új messiása” – Magyar Péter kampány visszakapcsolva, május 13.
  4. Ellenségképek százmilliókért – A Megafon-videók elemzése a választási időszakban, július 3.
  5. Politikai tartalmak online fogyasztása és a Megafon megítélése, július 5.

 

3. Tényellenőrző cikkek

A Lakmusz újságírói a kampányidőszak alatt hétről hétre tényellenőrző cikkeket írnak a pénzért reklámozott hamis és félrevezető állításokról. A projekt keretében készült cikkek itt érhetők el.

4. Szakpolitikai ajánlások

A Political Capital és a Mérték Médiaelemző Műhely kutatói, illetve a Lakmusz újságírói a 2024-es kampányidőszak alatt rendszeresen közöltek  kutatásokat és tényellenőrző cikkeket a választási dezinformációról. Nyomon követtük, elemeztük és ellenőriztük a kampány során népszerűsített, fizetett tartalmakat, és feltártuk, hogy ezeket kik finanszírozzák. Ezen túlmenően – elsőként Magyarországon – arra is kísérletet tettünk, hogy megmutassuk, mennyi pénzt keresnek az egyes közösségimédia-platformok a hamis és félrevezető információk reklámozásával.
Az elemző munka tapasztalatai alapján megfogalmazott szakpolitikai ajánlásaink magyar nyelven itt, angolul itt elérhetők. 

5. Összefoglaló jelentés

A projekt 2024. június 30-án lezárult. A tevékenységeinkről készült összefoglaló jelentés angol nyelven itt elérhető

 

A választási dezinformációt vizsgáló projekt megvalósítására a Political Capital által vezetett, a Lakmusz és a Mérték Médiaelemző Műhely részvételével működő konzorcium 143 ezer eurós támogatást nyert a European Media and Information Fund (Európai Média és Információs Alap – EMIF) nyílt pályázatán. Az EMIF által támogatott bármely tartalomért kizárólag a szerző(k) felelősek, és az nem feltétlenül tükrözi az EMIF, valamint az Alap partnerei, a Calouste Gulbenkian Foundation és a European University Institute álláspontját

 

Sajtókapcsolat:
+36 20 665-0384
Telefon:
+36 20 665-0384