Öt pontban a brit parlamentben elbukott brexitmegállapodásról
2019-01-16
- A döntés következményei rövid távon is kiszámíthatatlanok. A március 29-én esedékes rendezetlen kilépéstől, az EU-val folytatott kilépési tárgyalások meghosszabbításán át, Nagy-Britannia EU-ban maradásáig bármi elképzelhető. Ami biztos, hogy a ma esti bizalmatlansági szavazás kimenetelétől függetlenül is növekedni fog a brit belpolitikai instabilitás, akár új választás vagy egy újabb népszavazás is jöhet.
- A tapasztalatok alapján arra nem számíthat a brit kormány, hogy számára kedvező feltételeket tud kiharcolni; az eddig összezáró EU most még jobb alkupozícióba került a britekkel szemben. Kérdés az is, hogy az EU-tagállamok belemennek-e a hosszabbításba, hiszen akkor a britekkel együtt kellene EP-választást tartani.
- A Brexit-népszavazás óta tartó káosz jól mutatja, hogy hová vezet a nacionalista populizmus. Üres EU-ellenes jelszavakkal rövid távon jól lehet szavazókat mobilizálni, választást vagy népszavazást nyerni, de más kérdés beváltani azokat az ígéreteket, amelyeknek egy jelentős részéről utólag Brexit-párti politikusok is elismerték, hogy az EU-val kapcsolatos tudatlanságon, illetve hazugságokon alapultak. Nagy-Britannia nemzetközi szinten a jelentős politikai és gazdasági károk mellett óriási presztízsveszteséget szenved el az egyébként lépten-nyomon a brit érdekre és szuverenitásra hivatkozó hangzatos politika következtében.
- Az orosz dezinformáció nem alapvető, de komoly szerepet játszott a Brexit-népszavazás kampányában, így a Kreml számára stratégiai siker, hogy ennek eredményeként most egy az orosz befolyással szemben nyíltan fellépő , meghatározó európai hatalom a saját belső ügyeivel van permanensen elfoglalva, a külpolitikai mozgásterük pedig – Oroszország számára kedvezően – korlátozódni látszik.
- Európai szinten a brit huzavona valószínűleg óvatosabbá teszi a kilépés gondolatával időnként eljátszó országokat. A nettó befizető, euroszkeptikusabb tagállamok is látják, mekkora kockázatokkal jár a folyamat.
Copyright 2024. Political Capital Policy Research and Consulting Institute. Minden jog fenntartva.