Mikor láthatja Magyarország a 2021-2027-es uniós pénzeket? - Öt pontban az Európai Bizottság jogállamisági jelentéséről
2021-07-21
Az Európai Bizottság (EB) 2021. július 20-án adta ki a Magyarországról szóló 2021. évi jogállamisági jelentését. Ugyan közvetlen követkeménye ennek nem lehet, a jelentés következtetései hivatkozási alapul szolgálhatnak majd az EB magyar uniós pénzekkel kapcsolatos döntéseihez.
- Nem az LMBTQ-törvény vagy a migráció, hanem a magas szintű korrupció a jelentés hangsúlyos eleme. Az EB jelentése négy problematikus területet emelt ki a magyar jogállamiság helyzetével kapcsolatban: a magyar kormány „közvetett politikai befolyását” a médiapiacra; a közigazgatás legmagasabb szintjeit is elérő „klientelizmust”, a bírói függetlenséget és a civil szervezetekre helyezett politikai nyomást. A jelentés hangsúlyozza, hogy az állam relatíve hatékonyan lép fel a kis összegű, hétköznapi korrupcióval szemben, de a nagy ügyek legtöbbször felderítetlenek maradnak. Kiemelik, hogy sok esetben a törvényi keretek megfelelnek a demokratikus elvárásoknak, de azok a gyakorlatban nem érvényesülnek. A jelentés egyszer sem említi a kormány nemrégiben elfogadott LMBTQ-ellenes törvényét, a bevándorlásról pedig mindössze egy helyen írnak, a bevándorlási különadóval kapcsolatban.
- Egyelőre nem jön uniós pénz Magyarországra. Didier Reynders jogérvényesülésért felelős uniós biztos azt nyilatkozta, hogy Magyarország helyreállítási tervét addig nem fogadják el, amíg a kormány nem hajt végre olyan igazságügyi reformokat, amelyek minden kétséget kizáróan biztosítják az igazságszolgáltatás függetlenségét. A helyreállítási terv bizottsági jóváhagyására van szükség ahhoz, hogy Magyarország részesülhessen a koronavírus okozta gazdasági válság kezelésére félrerakott uniós forrásokból. Ez ugyanakkor nem érinti az EU rendes 2021-2027-es költségvetésének forrásait.
- Ősszel kezdődhet az Unió jogállamisági mechanizmusának éles bevetése. Az Európai Unió tavaly decemberben elfogadott jogállamisági mechanizmusát jelenleg gyorsított eljárásban vizsgálja az Európai Unió Bírósága, az első meghallgatásra október 11-12-én kerülhet sor. A mechanizmus az EU költségvetését hivatott védeni azáltal, hogy az uniós források jogszerű felhasználását biztosítani nem képes tagállamokkal szemben szankciók bevezetésére ad lehetőséget, például a források kiutalásának felfüggesztésével vagy forrásmegvonással. Ursula von der Leyen bizottsági elnök az Európai Tanács június 24-25-ei ülésén jelentette be, hogy a testület idén ősszel megindíthatja az első ilyen eljárásokat. Azt is elárulta, hogy a mechanizmus gyakorlati alkalmazásának iránymutatásairól folynak a tárgyalások a Parlamenttel – amely több alkalommal is sürgette már az EB-t, hogy vesse be az eszközt.
- A jelentés megállapításai adhatják az alapját az EU jogállamisági vizsgálatának. A magyar jogállamisági jelentés magas szintű korrupcióról szóló részei az EB jogállamisági vizsgálatának alapját képezhetik, a testület ugyanis vélhetően első alkalommal Magyarország és Lengyelország esetében veti be az uniós költségvetés védelmére szolgáló mechanizmust. Ez a vizsgálat és az azt követő esetleges szankciók – amelyeket minősített többséggel fogadhat el az Európai Unió Tanácsa – már nemcsak a koronavírussal kapcsolatos pénzeket, de az EU rendes költségvetési forrásait is érinthetik. Egyelőre úgy látszik, hogy Orbán Viktor a költségvetési vétó feladásával elszámolta magát, és már akár a 2022-es választások előtt szankciókkal nézhet szembe. Ez, ahogy a magyar helyreállítási tervek parkoltatása is, megnehezíthetné a kormány gyors gazdasági újraindítással kapcsolatos terveit is, bár ebben az esetben az uniós projekteket vélhetően magyar költségvetési forrásokból előfinanszíroznák.
- A kormány az általuk gyermekvédelmi törvénynek nevezett döntésre vezeti majd vissza az EB kritikáit. A magyar kormány jogállamisági jelentéssel kapcsolatos narratívája szerint „Brüsszel” (a „Soros-szervezetek” biztatására) a „gyermekvédelmi törvény” miatt zsarolja Magyarországot, és ez az oka a magyar helyreállítási tervvel szembeni ellenállásnak is. A frissen bejelentett népszavazás is ennek a retorikának az eszköze. Az eredményt a kormány arra használná majd fel, hogy a 2022-es választások előtt szavazóinak bizonyítsa, hogy Brüsszel zsarolásával szemben is védi a magyar népakaratot. Rövid távon a magyar kormány és az EB megegyezése a költségvetési pénzekkel kapcsolatban nem tűnik reális elvárásnak: a kormány a választások előtt aligha tesz komoly engedményeket az ellenségnek kikiáltott uniós „bürokratáknak”, az EB pedig az Európai Parlament, illetve a nettó befizető tagállamok többségének nyomása miatt nem lehet engedékeny.
Copyright 2024. Political Capital Policy Research and Consulting Institute. Minden jog fenntartva.