Oroszország „kémbankjának” regionális szerepe és biztonságpolitikai kockázatai
Oroszország „kémbankjának” regionális szerepe és biztonságpolitikai kockázatai
Vlagyimir Putyin elnök 2012-ben élesztette újjá a korábban KGST-bankként funkcionáló Nemzetközi Beruházási Bankot, amely az orosz gazdasági és nemzetbiztonsági érdekek kiszolgálójaként 2019-ben tette nemzetközi székhelyét Budapestre. A már korábban is a Kreml financiális „trójai falovaként” és „kémbankjaként” aposztrofált intézetből az Ukrajna elleni orosz agressziót követően azonnal bejelentette kilépését Csehország, Szlovákia, Románia és Bulgária is a közös euroatlanti szankciós és biztonságpolitika érvényesítése érdekében. Noha a magyar kormány még nem támogatja a magyar állam részvényesi tagságának felfüggesztését a bankban, sőt Szijjártó Péter a magyar tőkerészesedés további növelését is kilátásba helyezte, elemzésünk egyértelműen rámutat a bank működésének magyarországi és regionális biztonságpolitikai kockázataira a jelenlegi háborús helyzetben.
A bank prioritásai
A bankot Vlagyimir Putyin 2012-ben kifejezetten az orosz nemzetbiztonsági és gazdasági érdekek európai, illetve globális érvényesítése érdekében élesztette újjá. Ennek részeként a bank részvényeseit alkotó államok közül Oroszország mindvégig megőrizte a tulajdonosi struktúrában a relatív részvényesi többségét, továbbá szinte teljes kontrollját a bank napi bürokratikus működtetése felett. A bank befolyásának további kiterjesztését szolgálta az első európai központjának 2019-ben Budapesten történt létesítése, amelyhez a magyar kormány és állam hathatós segítséget nyújtott a bank épületének ingyenes biztosításával, továbbá a bank vezető tisztségviselőit, működését és kommunikációját a külső tekintetek és hatóságok ellen védő törvényi garanciák és immunitások biztosításával.
A bank tevékenységének regionális elemzése alapján az NBB a Kreml 5 fő prioritását szolgálja:
- Az Oroszország elleni szankciós politika elkerülése: az NBB által élvezet európai pénzügyi státusz, a bank alacsony mérlegfőösszege, továbbá az orosz állam kisebbségi részesedése a bank tőkéjéből azt jelenti, hogy a szankciós politika érvényesítése politikai és jogi akadályokba ütközhet.
- Az európai elitekkel való magas szintű politikai kapcsolatrendszer kiépítése: a bank európai részvényeseik delegáltjai az egyes államok pénzügyminiszteri tisztségviselőiből, nemzeti banki vezetőkből kerül ki, amely közvetlen hozzáférést biztosít a Kreml számára az európai politikai-döntéshozó elithez.
- Hozzáférés az európai pénzügyi szabályozó szervekhez és intézményrendszerhez: az európai vállalatokkal kialakított stratégiai együttműködések pedig lehetővé teszi a Kreml számára, hogy a kulcságazatok és piacok változására a gazdasági elit részeként szerepet vállaljon és hatást gyakoroljon.
- Az orosz gazdasági befolyás kiterjesztése az Európai Unióban: az NBB egyrészt lehetővé teszi, hogy a Kreml kötvénykibocsátásokkal pénzügyi finanszírozáshoz jusson az európai pénzpiacokon; másrészt, a bank az Oroszország számára kulcsfontosságú európai, azon belül kelet-európai energiapiacon igyekszik a befolyását érvényesíteni több százmillió eurós hitelkihelyezésekkel, regionális energiavállalatok, mint például az MVM, finanszírozásával. E tranzakciók esetenként érzékeny technológiákhoz is hozzáférést nyújtanak, emellett kitűnő alkalmat biztosítanak az oroszbarát politikusok, pártok és oligarchák finanszírozásához, az orosz pénzügyi tőke politikai befolyássá konvertálásához.
- Az orosz geopolitikai hatalom globális érvényesítése: a Nemzetközi Beruházási Bank és az orosz állam között 2020-ban kötött új együttműködési megállapodás kötelezi az intézményt Oroszország nemzeti érdekeinek kiszolgálására, azaz a bank alapvetően a Kreml egyik nemzetbiztonsági karjaként működik a regionális és globális nemzetközi pénzügyi hálózat részeként. Ennek érdekében az NBB más orosz pénzintézetekkel, nyugati vállalatokkal és pénzügyi szervezetekkel együttműködési és stratégiai megállapodások sorát kötötte, amely a pénzügyi kooperáción túl az érzékeny gazdasági vagy politikai adatokhoz való hozzáférést teszi lehetővé.
A bank működéséből fakadó kockázatok
- Politikai kockázatok
A bank közvetlenül finanszírozhat a Kreml politikáját, háborúját, szolgáló médiumokat, politikusokat és vállalkozásokat, amely különösen sérülékennyé teszi a kis, nyitott és korrupcióra hajlamos kelet-közép-európai országokat a Kreml autoriter befolyása iránt.
Az NBB és a Kreml között hivatalos információcsere az orosz kormányt és külügyminisztériumot olyan érzékeny politikai és gazdasági információkhoz juttathatja, amely lehetővé teszi az EU, a NATO vagy az euroatlanti közösség elleni hatékony orosz fellépést a nemzetközi színtéren.
A bank az orosz kemény, puha és éles vagy sharp hatalom gyakorlásának kitűnő eszköze kiterjedt kapcsolatrendszerének, multiszektorális jelenlétének és átláthatatlan finanszírozási módozatainak köszönhetően.
- Gazdasági kockázatok
Az NBB lehetővé teszi az orosz állami tulajdonú vállalatoknak és gazdasági elitnek a hagyományos orosz érdekek érvényesítését Európában, elsősorban az európai energiapiacon.
Az intézmény potenciálisan lehetővé teszi, hogy az orosz elit saját tevékenységét a legváltozatosabb pénzügypolitikai technikák és fedőcégek révén finanszírozhassa.
- Nemzetbiztonsági kockázatok
A cseh titkosszolgálat egyik jelentése külön felhívta arra a figyelmet, hogy a bank feltételezett orosz titkosszolgálati háttere komoly nemzetbiztonsági kockázatokat hordoz.
A bank közvetlenül is hozzájárulhat orosz titkosszolgálati műveletek végrehajtásához Magyarország vagy az Európai Unió területén működésének és kommunikációjának törvényileg garantált átláthatatlansága és ellenőrizhetetlensége által.
A Political Capital partnereivel, a romániai Global Focus-szal, illetve a cseh Prague Security Studies intézettel együttműködésben vizsgálta a Nemzetközi Beruházási Bank regionális működését, az intézmény és a mögötte álló orosz állam politikai, gazdasági és befektetési prioritásait, e prioritásokkal összefüggő politikai, gazdasági és titkosszolgálati kockázatokat. Az elemzés elkészítéséhez módszertanilag az intézmény működéséről nyilvánosan elérhető beszámolókat, pénzügyi jelentéseket, jogszabályokat, működési szabályokat, nyilatkozatokat használtunk fel, beleértve a bank aktivitásának részletes vizsgálatát 2020 és 2022 között Csehországban, Szlovákiában, Romániában és Magyarországon. Az adatok elemzését pénzügyi és (geo)politikai szakértőkkel, tényfeltáró újságírókkal való interjúkkal egészítettük ki a teljes kép felvázolásához. A részletes tanulmány itt érhető el (pdf 1,58 MB) angol nyelven.
Kiemelt kép forrása: 444.hu