Középhatalmi státusz - nem csitul a vita
2023-01-13
Nem csitul a közéleti vita az Orbán-kormány regionális középhatalmi státuszt vizionáló külpolitikai stratégiájáról. A témával kapcsolatban már korábban felhívtuk a figyelmet a Political Capital december elején megjelent tanulmányával, mely épp az Orbán-rezsim nemzetközi építkezéséről szól, most pedig pár pontban magára a diskurzusra reagálunk, amely Orbán Balázs cikkének megjelenése után elindult.
- Magyarország külpolitikai stratégiájáról nem egy részletes, megismerhető és véleményezhető kormányzati dokumentumból, hanem egy zárt körben elmondott miniszterelnöki beszédet összefoglaló újságcikk alapján zajlik vita. Szükséges lenne, hogy a gyökeresen átalakuló geopolitikai helyzetben legyen Magyarországnak kül- és biztonságpolitikai stratégiája, ilyen azonban 2011 óta nincs.
- Az Orbán Balázs által írásba foglalt tézisek – a regionális középhatalmi státusz emlegetését is beleértve – évek óta megjelennek a miniszterelnöki beszédekben. Épp a kormányzati célok változatlansága feltűnő, miközben főként az orosz-ukrán háború következtében alapvetően rendeződtek át a nemzetközi viszonyok az elmúlt időszakban.
- A kormány külpolitikai alapvetései abban az értelemben sem jelentenek újdonságot, hogy „a blokkosodából való kimaradás”, a Nyugat és Kelet közötti közvetítő szerep hangsúlyozása jól ismert a magyar történelemből. A magyar geopolitikai gondolkodás hagyományosan két adottságra építve igyekszik emelni az ország nemzetközi súlyát. Az egyik a földrajzi fekvés, amely Magyarországot több szempontból is fontos tranzitországgá teszi. A másik a földrajzinál tágabb értelemben vett közvetítő szerep, amely azt feltételezi, hogy Magyarország kulturális és gazdasági értelemben is hidat képez („kompország”) Kelet és Nyugat között. Az Orbán-rezsim is döntően erre a két jellemzőre alapozva dolgozta ki a geopolitikai vízióját, és eddig ez épp úgy nem hozott Magyarország számára kitörési lehetőséget, ahogy korábban sem. A nemzetközi körülmények miatt valójában sosem sikerült kimaradni a blokkokból. Magyarország jelenleg sem kívülálló, a rendszerváltás utáni politikai konszenzusnak és népszavazások döntéseinek megfelelően az Európai Unió és a NATO, azaz a nyugati szövetségi rendszer tagja, és épp a saját szövetségi rendszerrel szemben való politizálás (mely a retorikában továbbra is hangsúlyosabb, mint a szubsztanciális külpolitikai döntésekben) okozza az ország tagadhatatlan leértékelődését a nyugati szövetségesek szemében.
- Bár a kormányzati stratégia és arról folytatott vita is jelentős részben pragmatikusnak látszó gazdasági érvekről szól, az elmúlt évek gyakorlata azt mutatja, hogy politikai megfontolások és motivációk állnak a kormány nemzetközi törekvései mögött. A jogállami értékek sokszor nyílt megsértését a nagyobb nemzeti szuverenitás és egy nemzetközi szinten is erősebb Magyarország megteremtésének vágyával igazolja, a normasértések nemzetközi számonkérését pedig a magyar szuverenitás korlátozásának, beavatkozásnak, Magyarország feletti gyámkodásnak állítja be. Ezzel szemben a saját szövetségi rendszerünkkel szembenálló, egyre gyakrabban tapasztalható orosz vagy kínai érdekeknek való alárendelődét nem tekinti külföldi befolyásnak a kormány, még akkor sem, amikor azok érvényesülése semmiféle hasznot nem hoz Magyarország számára.
- Kiszámítható módon megjelent az a vélemény is a nyilvánosságban, hogy a külpolitikai stratégiáról való vita megint csak egy gumicsont, ami a gazdasági bajokról való figyelemelterelést szolgálja. Ez bizonyosan nincs így. Ha valamikor, akkor jelenleg nagyon is fontos érdemi közéleti vitát folytatni Magyarország nemzetközi helyzetéről, illetve kül- és biztonságpolitikai stratégiájáról.
Copyright 2024. Political Capital Policy Research and Consulting Institute. Minden jog fenntartva.