Álhírek felismerését segítő oldal indult gyerekeknek
Magyarázó videókat, interaktív feladatokat is tartalmaz az Idea Alapítvány által fejlesztett tananyag, amellyel a hamis információk felismerését, ellenőrzését és értelmezését lehet gyakorolni a Detekto.hu oldalon.
A Political Capital mellet, az AFP, az Idea Alapítvány, a Lakmusz és a Mérték Médiaelemző Műhely is tagja az Európai Bizottság résztámogatásával működő Magyar Digitális Média Obszervatórium (HDMO - Hungarian Digital Media Observatory) projektnek.
Melyek a hamis tartalmak jellemző típusai? Mikor vagyunk különösen fogékonyak a félrevezető információk iránt? Léteznek-e megbízható hírforrások? Hogyan és miket kérdezzünk annak érdekében, hogy megítéljük egy információ hitelességét? Milyen eszközök segíthetnek a tények ellenőrzésében Többek között ezekben a témákban nyújtanak tanácsokat a Detekto.hu anyagai, amelyek 2023 és 2025 között, négy csomagban kerülnek fel az oldalra.
Magyarázó videók, interaktív feladatok is találhatók a bárki számára elérhető tananyagokban, jelenleg az alábbi témákban:
- Mik azok az álhírek?
- Miért vagyunk fogékonyak az álhírekre?
- Hogyan készülnek és terjednek a kamu képek és videók?
A kurzusok célja a diákok felkészítése arra, hogy önállóan is képesek legyenek az online médiakörnyezetben tájékozódni. Felismerjék, mikor van szükség fokozott figyelemre, tudatosságra és az információ ellenőrzésére, valamint milyen eszközöket és módszereket használhatnak a tényellenőrzésre.
„A tananyagfejlesztést két kutatás előzte meg. Első körben felmértük, hogy milyen gyerekeket célzó, médiaértést fejlesztő online projektek léteznek magyar nyelven. A hiányosságokat látva meghatároztuk tananyagunk fő irányvonalait, majd egy második kutatásban nemzetközi viszonylatban megnéztük, milyen jógyakorlatok adhatnak inspirációt a fejlesztéshez” – mondja el Marinov Iván, a projekt egyik fejlesztője.
Az Európai Bizottság által finanszírozott Magyar Digitális Média Obszervatórium (HDMO) keretében készült program első csomagjában a diákok olyan tartalmakon keresztül gyakorolhatják a hamis információk felismerését és értelmezését, amelyek a közösségi médiában eléjük kerülő tartalmakhoz hasonlóak.
A tananyagban a tudás megszerzése aktív tanulói tevékenységet feltételez, és támaszkodik a gyerekek meglévő ismereteire. “Az átadni kívánt ismeretek gyakorlatokba ágyazottan jelennek meg, ahol a válaszokra adott visszajelzéseken keresztül zajlik a tudás felépítése. Az értékelés nem a pontos definíciók számonkéréséről szól, hanem az ismeretek rendszerzésének és elmélyítésének eszköze" – mutat rá Timár Borbála az Alapítvány részéről.
A kurzusok az önálló tanulást támogatják, de azok tartalma, fejlesztési területei és céljai több ponton is kapcsolhatók az iskolai oktatáshoz. “Elképzelésünk szerint a diákok a tananyagot önállóan dolgozzák fel – például tanáraiktól kapott házi feladatként vagy szorgalmiként. De osztálytermi körülmények között is lehetőség van a tananyag hasznosítására, amihez - egy tanári útmutató formájában - szintén segítséget nyújtunk” – mondja el Nagy Krisztina, az Idea Alapítvány programvezetője.
A Detekto első anyagai elérhetők itt: https://detekto.hu/
A tanároknak szóló útmutató letölthető innen: https://detekto.hu/tanaroknak/