A kampányköltési limit mindig álszent eleme volt a választási küzdelemnek
Hivatalosan 2010 előtt jelöltenként egymillió forintot kampányolhattak el a pártok, vagyis összesen 386 milliót, 2010 után pedig jelöltenként ötmilliót, tehát összesen mintegy egymilliárdot (mert a parlamenti képviselők száma 386-ról 199-re csökkent). Ugyanakkor mindig nyilvánvaló volt, hogy a nagyobb pártok ennél lényegesen többet költenek.
Akár előremutató lépés is lehetne, hogy a kormányoldal hirtelen belátta ezt a 35 éves hazugságot, ezért hozzáigazítja a törvényt a gyakorlathoz. Vélhetően mégis csak annyi történt, hogy egyszerűen már nem akarja a Fidesz, hogy a túlköltésekkel támadható legyen. Irdatlan pénzeket költenek ugyanis politikai hirdetésekre (ld. az utolsó pontot), és ez bizonyosan csak fokozódni fog, ahogy közeledünk a választás napjához.
Bár a 2020-as időközi választás során az Állami Számvevőszék úgy nyilatkozott, hogy a közösségimédia-hirdetéseket nem kell kampányköltésként elszámolni, ez a már akkor is megmosolyogtató érvelés semmiképp sem lett volna tartható a 2026-os választást megelőző idószakban. A Fidesz a Harcosok Klubja berobbantásával világossá tette, hogy az online térben kívánja ezt a választási csatát megvívni.
Azzal, hogy a kampányköltési limitet eltörlik, egy támadási felületet kiiktatnak, és tulajdonképpen bejelentik, hogy az eddigi limit többszörösét tervezik elkölteni – nemcsak a proxyszervezeteiken keresztül, hanem közvetlenül a pártkasszából is.
Ez persze a politikai ellenfelek számára is valamennyire kedvező fejlemény, mivel így már őket sem lehet majd túlköltekezéssel vádolni – és ezért büntetni. De ellenük most nem ez a Fidesz fegyvere, hanem a külföldi támogatás, és annak démonizálása – ami természetesen továbbra is tiltott marad.
Ugyan az országgyűlési választással ellentétben az európai parlamenti és az önkormányzati választáson eddig sem volt kampányköltési limit, mégis sokatmondóak a számok: a 2024-es EP és önkormányzati választásokat megelőzően 2023. december 31. és 2024. június 15. között a Fidesz 1 milliárd forintot, két proxyja, a Megafon és a CÖF pedig 870 és 170 millió forintot költött csak a Facebookon és a Google-ön. Az összes, egymással is versengő ellenzéki kihívó együttvéve 544 milliót. Részletek.