Csak a szokásos: megdőlt a múlt heti rekord is

2025-09-11

Szeptember első hetében óriási összeget, 237 millió forintot költöttek politikai hirdetésekre a Meta felületein. Ez 73 százalékkal több, mint az előző héten, amit a múlt heti elemzésünkben még idei rekordként mutattunk be. A közel negyedmilliárdos cech 94 százalékát az Orbán-rezsimhez köthető szereplők állták. Jól látszik az is, hogy a politikai hirdetések közelgő kivezetésével sok Facebook-oldalon most szórják ki az éves hirdetési keret jelentős részét.

Kormányoldal vs. mindenki más: 94-6. A héten a Fidesz pártszervezetei, politikusai 109 millió forintot, a kormányzati irányítású proxyszervezetek 84 milliót, a kormányzati irányítású média 28 milliót, a kormányzati szervek pedig 3 milliót égettek el a Meta felületein. Minden Meta-hirdetésre költött száz forintból tehát a kormányoldal 94-et fizetett. Az ellenzéki pártok, a független médiumok, a civil szervezetek és minden más hirdető együttesen is csupán 15 millió forintot költött, ami az összes költés 6 százaléka.

Mindössze négy Facebook-oldalon költötték el a rekordösszeg felét. Annak ellenére, hogy a vizsgált héten 495 különböző Facebook-oldalon futottak politikai hirdetések, az elköltött összegek koncentrációja nagyon erős: a 237 millió forint fele mindössze négy oldalhoz köthető. Orbán Viktor oldalán 48 millióért hirdetett a Fidesz, ami az összes költés 20 százaléka. A megafonos Apáti Bence fémjelezte Nemzeti Ellenállás Mozgalom ad további 14 százalékot, a Digitális Polgári Kör 9, míg a Harcosok Klubja 6 százalékot.

A hét legfurcsább hirdetője négy kontinensen ível át. Az augusztusi, kisebb összegű hirdetők átböngészése során, új hirdetőként bukkantunk rá az Alerta Puerto Rico nevű oldalra. A vietnámi eredetű, a Karib-térségre utaló nevű oldal ukránellenes üzeneteket hirdetett magyaroknak és lengyeleknek. A finanszírozó a Meta adatai szerint egy Bheki Mazibuko nevű személy, aki a név alapján Dél-Afrikából vagy Szváziföldről származhat, de persze minden további nélkül lehet álnév is. Minden jel szerint külföldi befolyásolási tevékenységgel van dolgunk: három kontinens érintettségével egy negyedikben szítják az Ukrajnával, ukránokkal szembeni ellenérzést, történetesen épp magyar és lengyel közönségre célozva. A meglehetősen szokatlan hirdetéscsomagot ebben az elemzésünkben dolgoztuk fel.

Kiszórják, amit ki lehet. Az Európai Unióban legkésőbb október 10-én megszűnik a politikai tartalmak hirdetési lehetősége a Meta és a Google felületein. Most úgy tűnik, hogy a hirdetők egy része szeptemberben költi el az évből hátralévő négy hónapra tervezett hirdetési pénzt. Augusztus óta például látványosan elkezdett hirdetni a hírekből alig ismert Civil Tájékoztatási Fórum Kft. az általa kiadott oldalakon. A sokféle témát felölelő oldalak (Hunmilitaria.hu, Csakzöld.hu, Esélyünk.hu, Jókor.hu, Csakapeca.hu, Hunpets.hu, Agrokult.hu, diabinfo.hu) felelős kiadójának érdekessége, hogy tavaly a Miniszterelnöki Kabinetiroda már akkor döntött a szervezet támogatásáról, amikor azt még be sem jegyezték.

Így számoltunk:

A 2024-es választási hirdetésfigyelő projektünk során kidolgozott módszertant alkalmazzuk a 2026-os országgyűlési választást megelőző időszakra is. 2025. január elejétől hetente letöltjük a Meta Hirdetéstár-jelentését, amely mindig a megelőző vasárnaptól szombatig tartó hétnapos időszakra összesíti a hirdetők és a hirdetett oldalak költéseit, forintra pontosan. A hirdetőkre vonatkozó nyers adatokat az általunk létrehozott kategóriákba rendezzük, majd összesítjük a költéseket. További interaktív ábrák, részletes módszertan, valamint az összes hirdető kategorizációja és összesített költése itt elérhető.

Sajtókapcsolat:
+36 20 665 0384
Telefon:
+36 20 665 0384