Az Orbán-rezsim úgy költi a pénzt politikai hirdetésre, mintha kampányhajrá lenne
Szeptember második hetében 313 millió forintot költöttek politikai hirdetésre a Meta felületein. Ez harmadával több mint a megelőző héten, pedig már az is hatalmas ugrás volt az év bármely hetének költéséhez képest. A mostani összeg majdnem annyi, mint amennyiért a tavalyi kettős választás hajrájában hirdettek (a 2024. június 9-ei választás előtt három héttel, május 19-25. között 346 millió forintot tett ki a Meta felületein futott hirdetések összege). A tendencia azt mutatja, hogy a politikai hirdetések lehetőségének három hét múlva esedékes megszüntetése elképesztő pénzszórásra ösztönöz bizonyos politikai szereplőket. Leginkább a kormányoldalon.
A hét: 93%:7% – Az év: 86%:14%
A szeptember 7-13. közötti hét 313 millió forint értékű hirdetéseinek 93 százaléka köthető a Fidesz pártszervezeteihez és politikusaihoz, a kormányzati irányítású proxyszervezetekhez, a kormányzati irányítású médiához és kormányzati szervekhez. Az ellenzéki pártok, a független médiumok, a civil szervezetek és minden más hirdető együttesen is csupán 22 millió forintot költött a héten, ami az összes költés 7 százaléka.
Ami a teljes 2025-ös évet illeti, a kormányzathoz és holdudvarához tartozó költések a 2,38 milliárdot közelítik, míg a többi szereplő együtt is csak 375 milliót költött. Az összes idei költés bő 86%-ának cechjét tehát a kormányoldal állta, nem egész 14%-át pedig mindenki más.
Kiemelt szerep jut a kormányzati irányítású proxyszervezeteknek
Az idén tehát eddig 2,75 milliárd forintra hízott a politikai hirdetési torta, aminek 28 százalékát, 779 millió forintot proxyszervezeteken, döntően a Megafon-birodalom tagjain keresztül költött el a kormányoldal.
- A Megafon összesen 314 millió forintért népszerűsítette beszélő fejeinek tartalmait. A 16 fős csapatból a legtöbbet Bohár Dániel (41 millió), Deák Dániel (37 millió), Apáti Bence (30 millió), Szarvas Szilveszter (29 millió) és Trombitás Kristóf, alias Trombi (27 millió) oldalaira költöttek.
- Egy bizonyos Facebook-oldal egymaga is többet költött ennél: a szintén megafonos Apáti Bence fémjelezte Nemzeti Ellenállás Mozgalom tavaly decemberben jött létre, és idén eddig 341 millió forintért hirdetett. Ezzel messze a legfényesebb üstökösként tündökölt a Meta magyar egén, és ebben nincs benne az a további 248 millió forint, amelyet a Google-ön égetett el, mindössze két és fél hónap alatt.
- A szintén megafonos Filep Dávid Aktuális nevű oldala március és július között volt aktív hirdető a Facebookon; csak rajta keresztül 78 millió forintot költöttek el.
Így számoltunk:
A 2024-es választási hirdetésfigyelő projektünk során kidolgozott módszertant alkalmazzuk a 2026-os országgyűlési választást megelőző időszakra is. 2025. január elejétől hetente letöltjük a Meta Hirdetéstár-jelentését, amely mindig a megelőző vasárnaptól szombatig tartó hétnapos időszakra összesíti a hirdetők és a hirdetett oldalak költéseit, forintra pontosan. A hirdetőkre vonatkozó nyers adatokat az általunk létrehozott kategóriákba rendezzük, majd összesítjük a költéseket. További interaktív ábrák, részletes módszertan, valamint az összes hirdető kategorizációja és összesített költése itt elérhető.