Mi a közös a Orbán Viktor zebrájában és Boris Johnson buszában?
Idén tavasszal robbant a hír, miszerint a miniszterelnök családjához köthető hatvanpusztai birtok Mészáros Lőrinc által tulajdonolt részén zebrákat tartanak. Az ügynek Magyar Péter egy posztja adta meg a kezdő lökést, aztán Hadházy Ákos kapta fel, és gyorsan önálló életre is kelt a nyilvánosságban. A zebra pillanatok alatt Hatvanpuszta, egyszersmind az Orbán-rezsim luxus életmódjának szimbólumává vált.
A kormányfő számára ez egyre kínosabbá vált, muszáj volt lépnie. Miután a zebrákról gyorsan mémesülő videók is kikerültek, a tagadás nem működhetett, ezt váltotta fel a terelés és az átkeretezés. Magyar Péter posztja után két nappal Orbán Viktor úttestre festett zebra mellett pózolt, újabb öt nap múlva pedig meg is érkezett a nagy bejelentés, hogy Gáspár Győző segítségével örökbe fogad egy zebrát az Állatkertben. Augusztusban megalakult a Zebra nevű Digitális Polgári Kör Kocsis Máté vezetésével, amelynek küldetése a „liberális álhírek” levadászása, holnapra pedig meg is hirdették a Zebra-díj átadását.
A Fidesz táborában valószínűleg sikeres volt az átkeretezés: a folyamatos zebrázás az ellenzéknek tulajdonított ferdítések, hazugságok terjesztésének gúnyos szinonimájává vált. A Fidesz számára különösen fontos, hogy nyelvében is uralja a közbeszédet, sokáig sorolhatnánk azokat a kifejezéseket, amelyek az ő narratívájukat ültették át a mindennapi szóhasználatba. (A „menekült” szó például tiltólistán volt, csak a „migráns”-t lehetett használni, de a „békepárti” kifejezést is sikerült úgy magára aggatnia a magyar kormánynak, hogy az közvetve valójában az orosz érdekeket szolgálja.)
Annak, hogy mennyire tekinthető sikeresnek egy fogalom átkeretezése, jó fokmérője, hogy mit mond róluk egy Google-keresés. Ez azzal együtt is igaz, hogy a mesterséges intelligencia fokozatosan kiszorítja a hagyományos, kulcsszó-alapú keresést. Az üzleti és politikai kommunikációban is kiemeleten foglalkoznak az internetes keresések befolyásolásával, az első néhány helyen kidobott találatok ugyanis azok, amelyek meghatározzák az emberek tájékozódását.
A politikában az egyik legszórakoztatóbb példa erre Boris Johnson korábbi brit miniszterelnök nevéhez fűződik. Ő a Brexit-kampány idején többek között egy piros busz előtt pózolt, amelyre azt írták, hogy az Egyesült Királyság hetente 350 millió fontot küld az EU-nak. Később, miniszterelnökként már kínossá vált Johnson számára ez a sokszor cáfolt üzenet, igyekezett is feledtetni. Egy interjúban ezért azzal a meglepő történettel állt elő, hogy szabadidejében buszmodelleket készít és festeget. A fura hobbi híre elárasztotta a médiát, amivel – legalább ideiglenesen – sikerült elérnie, hogy a „boris johnson bus” keresés inkább a buszmodellező hobbi híreit dobja fel, és ritkábban a Brexit-buszt.
Ugyanezért zebrázik az Orbán-stáb is: ma már a Google keresőjében a zebrás hírek közül az első kettő Győzikével és – a hatvanpusztai helyett – a nemrég örökbefogadott zebrával kapcsolatos:

Képernyőfotó, 2025. szeptember 18.