Újabb rekord, ezúttal nem a kormányoldalon
A Meta felületein is közelít a politikaihirdetés-tiltás dátuma, ami leginkább abból látszik, hogy több szereplő ész nélkül költi a pénzt. Nemcsak a kormányoldalon, hanem például a DK-nál is. Az egész évben Meta-hirdetésre költött 3,4 milliárd forintnak az egytizedét épp a múlt héten (szeptember 21. és 27. között) költötték el a magyar hirdetők. A Fidesz új csodacsatornája a Messenger.
- Az elmúlt hetekben szinte minden alkalommal rekordról számolhattunk be, de most először nem amiatt, mert a kormányoldal ismét többet költött volna, mint egy héttel korábban. Az ábrán jól látszik, hogy a diagram kis kék szakasza az, ami megnőtt. A kormányoldal tehát a „szokásos” mintegy 290 millió forintot a múlt héten is elszórta, de míg a kormánytól független összes szereplő egy héttel korábban csak 23 milliót, legutóbb már 52 millió forintot költött. A kiugrás döntően a DK-nak köszönhető: a megelőző heti 6 után legutóbb már 30 millióért hirdettek (részben Dobrev Klára, részben a DK oldalán).
- Az ábrán a barna sötét árnyalatának térhódítása azt jelzi, hogy a kormányoldalon belül a fideszes politikusok költései nőttek, míg a proxyké már második hete csökkentek. Nem ez az egyetlen jele, hogy a kormányzati kommunikációs központban vélhetően arra jutottak, hogy a politikusaiknak kell minél több felületen, minél aktívabbnak lenniük. A legújabb csodacsatorna a Messenger: Orbán Viktor után maga a párt, legutóbb pedig Szentkirályi Alexandra, és természetesen szinte a teljes Megafon saját Messenger-alapú egyirányú hírcsatornát vagy olyan kétirányú beszélgetést indított, amelyben a válaszokat egy chatbot generálja. Facebook-hirdetéseken keresztül ezekre gyűjtik épp a feliratkozókat. A politikai hirdetések utáni világ – elvileg – öt nap múlva a Metán is beköszön; úgy tűnik a HK és a DPK nem volt elegendő ennek pótlására, és a Messengeren keresztül próbálnak újabb embereket közvetlenül elérni.
- A DK bár egy hét alatt 60-ról 90 millióra növelte az éves költését, az ábra jól érzékelteti, hogy ez még mindig aprópénz a Fidesz költéseihez képest: a kormánypárt és politikusaik 1,2 milliárd forintot költöttek idén. 49 millióval a TISZA a harmadik helyen tanyázik.
- Újdonság, hogy a múlt héten az IRÁNY a Jövő Párt is megkezdte hirdetési kampányát. Eddig 218 ezer forintot költött a TISZÁ-ból kilépett Farkas Dezső pártja.
- Kisszínes: 2023 októbere után most érezte azt a Jobbik Ifjúsági Tagozata, hogy ideje újra hirdetni a Facebookon.
Így számoltunk:
A 2024-es választási hirdetésfigyelő projektünk során kidolgozott módszertant alkalmazzuk a 2026-os országgyűlési választást megelőző időszakra is. 2025. január elejétől hetente letöltjük a Meta Hirdetéstár-jelentését, amely mindig a megelőző vasárnaptól szombatig tartó hétnapos időszakra összesíti a hirdetők és a hirdetett oldalak költéseit, forintra pontosan. A hirdetőkre vonatkozó nyers adatokat az általunk létrehozott kategóriákba rendezzük, majd összesítjük a költéseket. További interaktív ábrák, részletes módszertan, valamint az összes hirdető kategorizációja és összesített költése itt elérhető.