A 2025-ös hirdetési versenyt is messze a kormányoldal nyerte a közösségi médiában

2025-10-10

A 2024-es európai parlamenti és önkormányzati választási kampányhoz hasonlóan, a Political Capital a 2026-os országgyűlési választást megelőzően is monitorozta a politikai hirdetéseket a két fő magyarországi közösségimédia-platform, a Google és a Meta felületein. A politikai reklámtevékenységek átláthatóságáról és targetálásáról szóló (EU) 2024/900 rendelet 2025. október 10-ei hatálybalépése előtt azonban mindkét platform megszüntette felületein a politikai hirdetéseket. Legalábbis elvileg. Elemezhető költési adatot mindenesetre nem közölnek róluk 2025. szeptember 22. (Google) illetve 27. óta (Meta). Bár a monitorozásunk ezzel bő fél évvel a választások előtt kényszerűen lezárult, a 9 hónap tanulsága így is megegyezik a 2024-essel: a közösségimédia-hirdetések versenyét elsöprő fölénnyel a kormányoldal zárta. Hozzájuk kötődik a teljes 2025-ös költés nem kevesebb mint 87%-a.

Előzmények:

- A 2025-ös hirdetési költéseket bemutató, különböző megoszlásokat mutató összes ábra, a hirdetők kategorizációja, valamint az év során rendszeresen publikált elemzéseink ezen a gyűjtőoldalon érhetők el: https://politicalcapital.hu/hireink.php?article_read=1&article_id=3549

- A 2024-es európai parlamenti és önkormányzati választási kampány során végzett hirdetésfigyelésünk eredményei és zárómegállapításai itt olvashatók: https://politicalcapital.hu/hireink.php?article_read=1&article_id=3398

 Kiütéssel nyert a kormányoldal

Magyarországon összesen 4 milliárd 128 millió 528 ezer 231 forintot* költöttek politikai hirdetésre 2025-ben, szeptember 27-éig bezárólag. Ennek 87%-át költötték a kormányzati irányítású szereplők (3 milliárd 586 millió 649 ezer 155 forintot), 8%-át az összes többi párt és politikusaik együttvéve (326 millió 551 ezer 209 forint), 2%-át az összes nem kormányzati médium együttvéve (75,8 millió forint), 1%-át civil szervezetek (38,1 millió forint), 2%-a pedig megoszlik minden más, be nem kategorizált, illetve nem politikai szereplő között (101,3 millió forint).

* Míg a Meta forintra pontosan adta meg a heti költéseket, a Google 20000 forintos egységekben számolt.
1. ábra Politikai hirdetési költések a Meta és a Google felületein Magyarországon 2024. december 29. és 2025. szeptember 27. között (forint)

Politikai hirdetési költések a Meta és a Google felületein Magyarországon 2024. december 29. és 2025. szeptember 27. között (forint)

Terített szerepek és költések a kormányoldalon

A kormánypárti szereplők közül a Meta és a Google felületein együttesen a Fidesz és politikusai költötték a legtöbbet, hozzájuk köthető a teljes magyarországi költés 32%-a, azaz 1 milliárd 322 millió 972 ezer 845 forint. Őket a kormányzati irányítású proxyszervezetek követik az összköltés 29%-ával (1 milliárd 208 millió 876 ezer 436 forint), majd a kormányzati irányítású média következik az összköltés 18%-ával (735 millió 536 ezer 2 forint), a sort pedig a kormányzati intézmények zárják az összköltés 8%-ával (319 millió 263 ezer 872 forint).

2. ábra Politikai hirdetési költések a Meta és a Google felületein Magyarországon 2024. december 29. és 2025. szeptember 27. között (forint)

Politikai hirdetési költések a Meta és a Google felületein Magyarországon 2024. december 29. és 2025. szeptember 27. között (forint)

Eltérések a Meta és a Google felületein

A Meta-hirdetésekre Magyarországon összesen elköltött 3 milliárd 398 millió 288 ezer 231 forintnak 36%-át költötték a Fidesz és politikusai (1,23 milliárd forintot), 27%-át a kormányzati irányítású proxyszervezetek (903,2 millió forintot), 19%-át a kormányzati irányítású média (635,9 millió forintot), 5%-át a kormányzati intézmények (179,0 millió forintot). Az összes többi párt és politikusaik együttvéve 279,0 millió forintot költöttek, az összes nem kormányzati médium együttvéve 63,4 millió forintot, a civil szervezetek 38,0 millió forintot, minden más, be nem kategorizált, illetve nem politikai szereplő pedig összesen 69,3 millió forintot.

 3. ábra Politikai hirdetési költések a Meta felületein Magyarországon 2024. december 29. és 2025. szeptember 27. között (forint)

Politikai hirdetési költések a Meta felületein Magyarországon 2024. december 29. és 2025. szeptember 27. között (forint)

A Google felületein összesen 730 millió 240 ezer forintot költöttek a magyar hirdetők, amiből 42%-os részesedésükkel messze a kormányzati irányítású proxyszervezetek a legnagyobb hirdetők (305 millió 640 ezer forint), köszönhetően a hozzájuk kiszervezett videós kampányoknak, elsősorban is a lejárató videóknak. Második legtöbbet a kormányzati intézmények hirdettek az összköltés 19%-ával (140 millió 280 ezer forint), őket a kormányzati irányítású média követi az összköltés 14%-ával (99 millió 680 ezer forint). A Fidesz és politikusai a maguk 13%-os részesedésükkel csak az utolsók a kormányoldali rangsorban (92 millió 440 ezer forint). Az összes többi párt és politikusaik az összköltés 7%-át érték el 47,6 millió forinttal, a nem kormányzati média összesen 12,44 millió forintot költött, a többi, be nem sorolt és nem politikai szereplő pedig 32 millió forintot.

4. ábra Politikai hirdetési költések a Google felületein Magyarországon 2024. december 29. és 2025. szeptember 27. között (forint)

 Politikai hirdetési költések a Google felületein Magyarországon 2024. december 29. és 2025. szeptember 27. között (forint)

Kiköltekezés a vége előtt

Ahogy a 5. ábra jól szemlélteti, a politikai hirdetések kivezetése előtti utolsó hónapban a kormányoldal alaposan felcsavarta a hirdetési aktivitását, hogy az utolsó pillanatig kihasználja az ebben rejlő lehetőséget.

5. ábra Politikai hirdetési költések a Meta felületein Magyarországon, heti megoszlásban, 2024. december 29. és 2025. szeptember 27. között (millió forint)

Politikai hirdetési költések a Meta felületein Magyarországon, heti megoszlásban, 2024. december 29. és 2025. szeptember 27. között (millió forint)

Európai uniós összehasonlítás

A magyarországi politikai hirdetési költések uniós összehasonlításban is kimagaslóak. Magyarország a 4. helyen szerepel a 27 EU-tagállam rangsorában Németország, Olaszország és Svédország mögött a Metán futott hirdetéseket tekintve.

6. ábra Politikai hirdetési költések a Meta felületein az EU 27 tagállamában 2024. december 29. és 2025. szeptember 27. között (euró)

Politikai hirdetési költések a Meta felületein az EU 27 tagállamában 2024. december 29. és 2025. szeptember 27. között (euró)

Lakosságszámra vetítve pedig Magyarország már a rangsor 2. helyén áll Dánia után.

7. ábra Politikai hirdetési költések a Meta felületein az EU 27 tagállamában lakosságszámarányosan 2024. december 29. és 2025. szeptember 27. között (euró, százezer lakosra vetítve)

Politikai hirdetési költések a Meta felületein az EU 27 tagállamában lakosságszámarányosan 2024. december 29. és 2025. szeptember 27. között (euró, százezer lakosra vetítve)

 

Sajtókapcsolat:
+36 20 665 0384
Telefon:
+36 20 665 0384