Tövig nyomta a pedált a Fidesz a költésekben és a háborús riogatásban, de ez még nem a vége

2024-06-07
  • A kampány utolsó hete előtti adatokból is látszik, hogy a Fidesz komolyan vette Orbán Viktor Békemeneten elhangzott felszólítását: „Tövig kell nyomni a gázt, ami a csövön kifér”. A május 19. és június 1. közötti két hét alatt 330 millió forintért hirdettek a Facebookon és a Google-ön, szemben az azt megelőző két hét 178 milliójával.
  • Évkezdettől június 1-jéig már 1 milliárd 693 milliót költött a Fidesz, a Megafon és a CÖF a Facebookon és a Google-ön, szemben az ellenzéki pártok és a hozzájuk köthető médiumok 328,8 milliójával.
  • A kormányzati irányítású médiumok is feljebb kapcsoltak: 248 millióért hirdettek az elmúlt két hétben a Facebookon és a Google-ön, míg az azt megelőző két hétben „csak” 125,1 millióért.
  • A főpolgármester-jelöltek költései március közepétől: Szentkirályi 100,4, Vitézy 38,1, Karácsony 12,6 millió.
  • Bár az elmúlt kétszer két hét alatt 37-ről 29%-ra csökkent az ellenségképző narratívát tartalmazó hirdetések aránya, az ezekre fordított összeg 62,5%-kal nőtt (203-ról 324 millió forintra).
  • Az ellenségképző narratívák 98%-áért a kormányzati szereplők felelősek, az ellenzéki szereplők „csak” a maradék 2%-ért, jellemzően finomabb hangvételű üzenetek terjesztésével.
  • Hosszú, de egyre erőteljesebb menetelés után élre tört a háborús ellenségképző narratíva, amelyre 181 milliót költöttek az elmúlt két hétben. Ez az összes ellenségképző hirdetés 56%-a (szemben a megelőző két hét 38%-ával). A Magyar Pétert hiteltelenítő narratívára már „csak” a teljes költés 30%-a jutott (szemben a két héttel korábbi 40%-kal).

Ebben az utolsó előtti elemzésünkben a 2024. május 19. és június 1. közötti hirdetéseket vizsgáljuk. Az elemzés első fele a költésekről, a második az ellenségképző narratívákról szól. A részletes módszertani leírás, a korábbi elemzések és a választási hirdetésfigyelő projekt keretében készült további anyagok itt elérhetők. A kampány utolsó hetének adatait június 20-án megjelenő utolsó elemzésünk tartalmazza majd.

Heti hirdetési adatok elemzése – Közel a kétmilliárdhoz a kormányoldal

Így olvasd az infografikát! Érdemes teljes képernyős nézetre váltani. A grafikonok és táblázatok interaktívak, az egérrel lehet egyes adatsorokat kiválasztani, a táblázatokat sorba rendezni, az egyes szintek között váltani. A diák között az alsó vezérlőkkel vagy a jobboldali menüvel lehet mozogni. A kurzort az információs gomb fölé húzva az adott oldalhoz kapcsolódó módszertani magyarázat jelenik meg.

 

A Fideszben komolyan vették Orbán Viktor Békemeneten elmondott felszólítását: „Tövig kell nyomni a gázt, ami a csövön kifér”. Két hét alatt 330 millió forintot költöttek hirdetésre a Facebookon és a Google-ön, 84 százalékkal többet, mint a megelőző két héten (178 millió).

  • A május 19. – június 1. közötti két hétben a Fidesz politikusai, jelöltjei, tagszervezetei 258,8 millió forintot költöttek a Facebookon és 71 milliót a Google-ön. A megelőző két hétben még „csak” 178 millióért hirdettek összesen.
  • A Megafon ezzel szemben stabilizálta kiadásait: 126,7 millió forintért terjesztette „influenszerei” videóit (a korábbi két hétben 127,5 millióért).
  • A CÖF továbbra is takaréklángon hirdet. Kevesebb, mint kétszázezer forintot költött, azt is csak a Facebookon.

Az ellenzéki pártok az elmúlt két hétben is sokkal óvatosabban bántak a gázpedállal. Igaz, megduplázták a költéseiket a megelőző 14 naphoz képest, de az így összejött 113,9 millió forint is csak alig több, mint a harmada a Fidesz költésének.

  • A legnagyobb ellenzéki hirdető a Demokratikus Koalíció, amely két hét alatt 42,1 milliót költött. Az őt követő Momentum és LMP ennek bő a feléért, 24, illetve 23,2 millióért hirdetett. A tízmillió felett költők közé még az MSZP tudott bekerülni a 11,5 milliós számlájával.

Évkezdettől számítva már 1 milliárd 693 millióért hirdetett a Fidesz, a Megafon és a CÖF a Facebookon és a Google-ön. Így június 9-ig akár elérhetik a kétmilliárdot is.

  • Megfordult a korábbi trend, a Fidesz megelőzte a Megafont az éves költésben. Míg a Fidesz (és az egyébként alig hirdető KDNP) 790,5 millió forintot költött december 31. és június 1. között, a Megafon „csak” 733,5 milliót.
  • Hozzájuk képest kispályásnak tűnhet a CÖF a maga 168,7 milliós költésével, de nem az ellenzéki pártokhoz: összesen költött ugyanis ennyit a két legtöbbet hirdető ellenzéki párt, a DK és a Momentum.

Az ellenzéki pártok és a hozzájuk köthető médiumok évkezdettől 328,8 millió forintért hirdettek a Facebookon és a Google-ön. Ez az ötöde a kormányoldali triász költésének.

  • Az év elejétől számítva is a DK vezeti az ellenzék hirdetési rangsorát 106,1 milliós összköltéssel. Második helyen a Momentum áll 62,2 millióval, harmadik az LMP 46,1 millióval, negyedik az MSZP 31,7 millióval. A 14 ellenzéki párt összes hirdetésének 82 százalékát ez a négy párt adta.

A június 1-jén versenyben lévő főpolgármester-jelöltek hirdetési versenyét továbbra is Szentkirályi Alexandra vezeti óriási fölénnyel, 100,4 milliós költéssel.

  • Ezzel ő egyedül felelős a főpolgármester-jelölti hirdetési költések (151 millió) kétharmadáért a Facebookon március 17. óta. Érdekes ugyanakkor, hogy a Fidesz április közepe óta lényegében ugyanannyit, heti 10-14 milliót költ főpolgármester-jelöltjének hirdetésére, miközben az összes költésük dinamikusan nő. Szentkirályi Alexandra június 7-ei visszalépése érthetővé teszi a költések stagnálását.
  • Vitézy Dávid 38 millió forintért hirdetett a Facebookon, ami a költések 25 százaléka, Karácsony Gergely pedig 12,6 millióért, ami az összköltés 8 százaléka.
  • A Mi Hazánk jelöltje, Grundtner András továbbra sem költ Facebook-hirdetésekre.

A kormányzati irányítású médiumok is még nagyobb fokozatba kapcsoltak az elmúlt két hétben. 248 millióért hirdettek a Facebookon és a Google-ön, ami 69 százalékkal több, mint a megelőző két hétben (125,1 millió).

  • Míg korábban sok cikket hirdettek tízezres nagyságrendű összeggel, már egyre több az olyan, kormánypárti narratívákhoz illeszkedő hirdetés, amelyekre milliós nagyságrendben költ a Mediaworks vagy maguk a médiumok. Míg a Magyar Nemzet főleg Karácsony Gergely támadására költött, esetenként milliósnál nagyobb összeget a Facebookon; a Ripost és a Mandiner Magyar Péter hiteltelenítésére; az Origo, a hirado.hu és a Metropol pedig a háborús narratíva terjesztésére. A Google-ön a Mediaworks hirdetett esetenként 1-3 millióért Magyar Pétert hiteltelenítő tartalmakat. (A linkek a Meta és a Google hirdetéstárához vezetnek, ahol az említett hirdetések megtekinthetők).

Narratívaelemzés – Mindent elönt a kapitulációpárti háborús pszichózis

Bár csökkent az ellenségképző narratívát tartalmazó hirdetések aránya, az ezekre fordított összeg tovább nőtt. Május 19. és június 1. között 324 millió forint ment el ilyen hirdetésekre a Facebookon, míg az előző két hétben „csak” 203 millió. A hirdetők 98%-ban kormányzati irányítású szereplők.

  • Az ebben az időszakban a Facebookon futó, politikainak megjelölt, minimum 50 ezer forintos egyedi hirdetések 29%-a (893 a 3087-ból) tartalmazott elemzői konszenzusunk szerint ellenségképző narratívát. (A megelőző két hétben az arány 37,1% volt.) Ezeket az elmúlt két hétben 324,1 millió forintért hirdették összesen, ami 62,5%-os növekedés május 18. óta (május 5-18. között 202,7 millió forintért hirdettek ellenségképző narratívákat).
  • Az összeg 98 százalékát kormányzati irányítású szereplők fizették. Sorrendben: a Megafon, a Fidesz, a Mediaworks, a hirado.hu, a Ripost, a Metropol, a Borsonline és néhány kisebb helyi hirdető.
  • A fennmaradó 2%-ból (jóval enyhébb) ellenségképző narratívákat hirdetett a DK 3,5 millió forintért, a Nyugati Fény 1,2 millióért, a Mi Hazánk 700 ezerért, az LMP-s Angyal Károly 500 ezerért, valamint további szereplők 100-200 ezerért.

Hosszú, de egyre erőteljesebb meneteléssel végül élre tört a háborús ellenségképző narratíva, jócskán le is hagyva a többi narratívát a költési versenyben.

  • Az elmúlt két hétben átvették a vezetést a háborúval kapcsolatos ellenségképző narratívák, melyeket összesen 180,9 millióért hirdettek, ami az ellenségképző narratívákra költött teljes összeg 56%-a. Az azt megelőző két hétben ez a narratíva még csak a második helyen állt 77,6 millióval és a költések 38%-ával. A február 4-17. közötti időszakról szóló első elemzésünkben pedig ez a narratíva még csak az 5. helyen szerepelt az összes költés 1,5%-ával.
  • Bár sokáig a Magyar Pétert hiteltelenítő narratívák vitték a prímet, most csak a 2. helyre futottak be a rájuk költött 96,1 millió forinttal, ami a teljes költés 30%-a. A megelőző két hétben ezeket 80,2 millióért hirdették, ami akkor még a teljes összeg 40%-a volt.
  • Jelentősen visszaesett a rangsorban a dollárbaloldalról szóló önálló narratíva, aminek az a magyarázata, hogy ez már szinte teljesen összefolyt a háborús és a Magyar Pétert hiteltelenítő narratívával, amelyek között szintén nagy az átfedés.

 

Így olvasd az infografikát! Érdemes teljes képernyős nézetre váltani. A grafikonok és táblázatok interaktívak, az egérrel lehet egyes adatsorokat kiválasztani, az egyes szintek között váltani. A diák között az alsó vezérlőkkel vagy a billentyűzet nyilaival lehet mozogni. Az Infogram első diáján látható, mely főbb témákat fedték le ezek az ellenségképzésre alkalmas tartalmak, és mennyit költöttek rájuk. A második dián a témák, illetve a hirdetők szerinti bontás böngészhető. A harmadik dián az ellenségképző narratívákat tartalmazó hirdetések közül válogatunk, feltüntetve azok legfőbb adatait.

 

 

A leggyakoribb ellenségképző narratívák

Az alábbiakban bemutatjuk, hogy – az Infogramban szereplő fő témákon belül – melyek voltak a hirdetésekben leggyakrabban alkalmazott ellenségképző narratívák. Minden blokkban felsoroljuk az adott hirdetésekből kigyűjtött ellenségképzésre alkalmas kifejezéseket, amelyek nagy száma és stílusa teszi igazán érzékelhetővé, mit is jelent a vizsgált fogalom.

Az európai háborúpárti politikusok ki akarják robbantani a harmadik világháborút és be akarják sorozni a magyar fiatalokat a háborújukba

Dermesztő módon hatotta át a háborús pszichózis a Fidesz kampányát az elmúlt két hétben, a végletekig fokozva a választás tétjét: Fidesz vagy háború. A miniszterelnök és a teljes kormányoldal is azt állítja, hogy a Fidesz képes egyedül megőrizni az ország békéjét, miközben a háborús nyelvezetet használva igyekszik mobilizálni választóit, mindenki mást egzisztenciális fenyegetésként beállítva.

A megafonos influenszerek már hosszú ideje alaptalanul vádolnak „háborúpártisággal” és a „globalista érdekek kiszolgálásával” európai – köztük gyakran konzervatív – politikusokat és magyar ellenzékieket. A harmadik világháborús narratíva azt a hamis üzenetet erősíti, miszerint az idei választáson (is) a háború és a béke között kell választani. Az érvelés szerint míg a „háborúpárti baloldal” és a legtöbb nyugati ország bele akarja rángatni Európát az orosz-ukrán háborúba, addig a Fidesz által fémjelzett jobboldal a béke pártján áll, és kizárólag ők akarnak véget vetni a katonai konfliktusnak.

Az elmúlt két hétben a kormányoldal azzal támadta az európai politikusokat és „háborúpárti kormányaikat”, hogy közvetlen NATO-Oroszország háborút fognak kirobbantani azzal, hogy engedik Ukrajnának a nyugati fegyverek Oroszország elleni bevetését, mintha ez a háború aránytalan eszkalációjához vezetne.

  • A valóság ezzel szemben az, hogy a nemzetközi jog szerint Ukrajnának jogában áll Oroszország teljes területén katonai célpontokat támadni, miközben védekezik az orosz agresszióval szemben. Az, hogy a nyugati országok most engedélyezték az általuk adományozott fegyverek nemzetközi jognak megfelelő használatát, nem jelenti a háború eszkalációját, bármit is mondjon az orosz állami propaganda és az azt átvevő magyar kormányoldal.

Egy másik gyakran hangoztatott, manipulatív állítás szerint, Manfred Weber, az Európai Néppárt vezetője az egész EU-ra kiterjedő sorkatonai szolgálatot vezetne be férfiaknak és nőknek egyaránt, hogy az ebből felálló közös európai („brüsszeli birodalmi”) hadsereget Ukrajnába veszényelhessék az oroszok ellen, a második világháború emlékét idézve.

  • A Lakmusz tényellenőrzése szerint Weber ugyan egy politikai vita során támogatta a sorkatonaság bevezetését, de csak Németországról beszélt, nem az EU egészéről vagy más tagállamról. A sorkatonai szolgálat visszaállításáról és a nemzeti hadseregek külföldi bevetéséről a tagállamok maguk döntenek, így Magyarországon a kormány és az Országgyűlés. Sem az Európai Uniónak, sem a NATO-nak nincs erre joga.
Magyar Péter, a tömegeket hergelő, háborúpárti messiás

A Magyar Péter elleni kommunikációs offenzíva továbbra is domináns eleme a kampánynak, de az ereje valamelyest mérséklődött a korábbi hetekhez képest. Ahogy eddig is, agresszív és tömegeket hergelő, paranoiás politikusként állítják be Magyart, aki egyszerre nevetséges és veszélyes. Újdonságként a TISZA Discord-csatornáin sorkatonai szolgálatról szóló beszélgetésekkel igyekeznek hitelteleníteni, azt állítva, hogy Magyar Péter az „európai háborúpárti politikusokkal” együtt vissza akarja állítani a 2004-ben felfüggesztett kötelező sorkatonai szolgálatot. Teszik ezt annak ellenére, hogy a csatornákról kiemelt példák kizárólag Magyar Péter egyes követőinek nézetét mutatják be, nem pedig a politikusét.

A kormányellenes erők külföldi érdekeket képviselnek 

A jól bevált recepten ezúttal sem változtattak: a kormányoldal továbbra is terjeszti azt az elmúlt másfél-két évben felépített narratívát, miszerint az ellenzéki pártokat és a szerintük velük együttműködő médiát Soros György, valamint a „nemzetközi globalista” „háború-, gender- és migrációlobbi” finanszírozza.

Kisebb újdonságnak számít, hogy a megafonos megmondóemberek már politikai kommentátor-influenszereket is a „globalista háborúpárti Soros-hálózat” tagjaiként támadnak, többek között Pottyondy Edinát vagy a Fókusz Csoportot.

Budapest ellenzéki vezetése korrupt és inkompetens

Szentkirályi Alexandra, a Fidesz június 7-én visszalépett budapesti főpolgármester-jelöltje és a megafonos „influenszerek” továbbra is háborúpártisággal, korrupcióval és inkompetenciával vádolta Karácsony Gergelyt, aki szerintük Gyurcsány Ferenc „bábjaként” a város problémáinak megoldása helyett azzal volt elfoglalva, hogy a „Gyurcsány-fiókákat” etesse, és velük „kirabolják a Városházát”. Ebben a kampányban minőségi ugrást jelent a Karácsony Gergelyt „bébi Gyurcsányként” ábrázoló képregény-videó.  

Más, kis számban megjelenő ellenségképző narratívák

Ungár Péter az LMP hirdetéseiben Magyarországot akkumulátor-gyarmatként jellemzi az országba érkező számos akkumulátoripari beruházás miatt.

A DK politikusai, elsősorban Dobrev Klára, Gyurcsány Ferenc és az újonnan alakult Hétköznapi emberek nevű influenszercsoport Sulyok Tamás köztársasági elnököt az „apja vérnáci múltjával” és egy „földmaffiában” való részvétellel vádolják, utalva a két, elmúlt hónapokban kirobbant botrányra.

A Mi Hazánk a WHO „pandémiaszerződése” kapcsán ismét terrorista múltú kommunistaként beszél a WHO főigazgatójáról, aki globalista érdekek mentén avatkozna be az országok belügyeibe.

 

Disclaimer

A választási dezinformációt vizsgáló projekt megvalósítására a Political Capital által vezetett, a Lakmusz és a Mérték Médiaelemző Műhely részvételével működő konzorcium 143 ezer eurós támogatást nyert a European Media and Information Fund (Európai Média és Információs Alap – EMIF) nyílt pályázatán. Az EMIF által támogatott bármely tartalomért kizárólag a szerző(k) felelősek, és az nem feltétlenül tükrözi az EMIF, valamint az Alap partnerei, a Calouste Gulbenkian Foundation és a European University Institute álláspontját.

 

 

Sajtókapcsolat:
+36 20 665-0384
Telefon:
+36 20 665-0384