Négyötödös kormányzati fölény az idei Facebook-hirdetésekben
Nem egész öt hónap alatt idén a hazai hirdetők már közel egymilliárd forintot költöttek politikáról, választásokról vagy társadalmi kérdésekről szóló hirdetésekre a Meta felületein (a Facebookon és az Instagramon). Ezek 82 százalékát (791) az Orbán-rezsimhez köthető szereplők adták föl: a kormányzati irányítású médiára esik a költések 30%-a, a kormánypárti proxyszervezetekre 22%, a Fidesz tagszervezeteire és politikusaira 20%, a különböző kormányzati szervekre pedig 11%. A maradék 18%-on osztoznak az ellenzéki pártok, a kormánytól nem függő médiumok, a civil szervezetek és minden más hirdető. Tehát, bár még egy évvel vagyunk az országgyűlési választás előtt, már most hatalmas egyenlőtlenség van a politikai hirdetések terén, ami jelentősen befolyásolja a politikai üzenetek elérését a Facebookon.
A heti költési adatok azt mutatják, hogy február végéig viszonylag visszafogott volt a rezsimhez köthető szereplők hirdetési aktivitása (átlagosan heti 20 millió forintot költöttek), márciustól viszont magasabb fokozatba kapcsoltak. Néhány passzívabb hetet leszámítva azóta 50 millió körüli összegeket hirdettek el hetente. A legfrissebb, május 11-17. közötti időszakban ezek a hirdetők 57 millió forintért hirdettek. Érdekes lesz látni, hogy az Orbán Viktor által elindított közösségimédia-harcosok tevékenysége mellett a Facebook-hirdetéseket is felturbózza-e a rezsim kommunikációs gépezete.
A Political Capital mostantól rendszeresen beszámol a politikai hirdetések tendenciáiról.
Így számoltunk:
A 2024-es választási hirdetésfigyelő projektünk során kidolgozott módszertant alkalmazzuk a 2026-os országgyűlési választást megelőző mintegy tizenöt hónapos időszakra. Hetente letöltjük a Meta Hirdetéstár-jelentését, amely mindig a megelőző vasárnaptól szombatig tartó hétnapos időszakra összesíti a hirdetők és a hirdetett oldalak költéseit, forintra pontosan. A hirdetőkre vonatkozó nyers adatokat az általunk létrehozott kategóriákba rendezzük, majd összesítjük a költéseket.