A Nemzeti Ellenállás Mozgalom uralta a politikai hirdetések terét az elmúlt hónapban
Július 19-éig már másfél milliárdra hízott az az összeg, amennyit idén a hirdetők Magyarországon elköltöttek politikáról, választásokról és társadalmi kérdésekről szóló hirdetésekre a Meta felületein.
- Az összes költés 82%-ának cechjét az Orbán-rezsim szereplői állták. Ez az arány nem változott az előző elemzésünk óta. A kormányzati irányítású média idén eddig 423 milliót, a kormányzati irányítású proxyszervezetek 367 milliót, a Fidesz pártszervezetei és politikusai 337 milliót, a kormányzati szervek pedig 145 milliót költöttek.
- A maradék 18%-on osztoznak az ellenzéki pártok, a független médiumok, a civil szervezetek és minden más hirdető.
- A pártokhoz és politikusaikhoz köthető hirdetések teljes összege megközelíti a félmilliárd forintot. Ennek kétharmadát teszi ki a kormánypárt a 337 milliós költésével. Az ellenzéki pártok közül a TISZA és a DK a két legnagyobb hirdető: közel ugyanannyit költöttek, de csak töredékét annak, amit a Fidesz. Rajtuk kívül a Jobbik és a Mi Hazánk költött tízmilliónál többet.
- Az elmúlt négy hétben a legtöbb hirdetés magasan a Nemzeti Ellenállás Mozgalom (NEM) Facebook-oldalán futott. A megafonos Apáti Bence és társai által tavaly decemberben alapított NEM bő 59 millió forintot költött politikai hirdetésre a Meta felületein. A kormányhoz köthető proxyszervezetek közötti szereposztás átrendeződését jelzi, hogy a Megafon ennek töredékéért, „mindössze” 19 millió forintért hirdette tucatnyi „influenszerének” videóit. Ez a Megafon elérésenek, hatékonyságának gyengülését jelzi. Érdemes lesz figyelni, hogyan alakul a jövőben a proxyszervezetek költési sorrendje, mit árul el ez a Fidesz stratégiájáról és az egyes aktorok hatékonyságáról.
- A NEM hirdetései egytől egyig Magyar Péter lejáratását célozták, összemosva a TISZA elnökét a Fidesz két fő ellenségképével, Brüsszellel és Zelenszkijjel. Utóbbit időzítésben és arculatban is összehangolva az offline térben is zajló „olyanok, mint két tojás” kampánnyal.
- Nemcsak a Meta felületein vált a NEM a legaktívabb hirdetővé, hanem a Google-ön is. Június vége óta 58,5 millió forintért hirdette Magyar lejárató videóit. Ezzel a Magyarországon hirdetők között megszerezte az első helyet, ráadásul „abszolút többséggel”, ugyanis az időszakban futott összes politikai hirdetés 55%-át ők fizették. De nem csak hazai, hanem európai összevetésben is kiemelkedő hirdetővé avanzsált a NEM. Az Európai Unióban ugyanis csak az Európai Parlament futtatott (mindössze háromezer euróval) többért hirdetéseket a Google-ön. Tehát a NEM egyetlen hónap alatt összesen mintegy 118 millió forintért hirdetett a két platformon, lényegében azonos eloszlás mellett.
- Az elmúlt négy hétben több új szereplő is megjelent a Meta hirdetéstárában. Közülük válogattuk ki az érdekesebbeket:
- A Fekete-Győr András által alapított Politikai Üldözöttekért Alapítvány június 12-én indította el Facebook-oldalát, ahol egy hónapra rá már futott is hirdetés, beharangozva a Pankotai Lilivel készült exkluzív filmriportot.
- Lázár János Facebook-oldala rendszeres hirdető. Míg azonban eddig mindig maga az oldal finanszírozta a hirdetéseket, július 14-e óta már a Fidesz fizet.
- Az építési és közlekedési miniszterhez kapcsolódó másik újdonság, hogy a MÁV bő hároméves kihagyás után újra hirdetni kezdett.
- Az eddig elsősorban TikTok-on aktív megafonos Sebestyén Janka a Facebookon is megjelent. Az április 22-én elindult oldala júliusban készítette első hirdetését, amelyet a Megafon finanszírozott. Ezzel 18-ra bővült azoknak a Facebook-oldalaknak a száma, ahol idén hirdetett a Megafon.
Így számoltunk:
A 2024-es választási hirdetésfigyelő projektünk során kidolgozott módszertant alkalmazzuk a 2026-os országgyűlési választást megelőző időszakra is. 2025. január elejétől hetente letöltjük a Meta Hirdetéstár-jelentését, amely mindig a megelőző vasárnaptól szombatig tartó hétnapos időszakra összesíti a hirdetők és a hirdetett oldalak költéseit, forintra pontosan. A hirdetőkre vonatkozó nyers adatokat az általunk létrehozott kategóriákba rendezzük, majd összesítjük a költéseket. További interaktív ábrák, részletes módszertan, valamint az összes hirdető kategorizációja és összesített költése itt elérhető.