Mire jók a Digitális Polgári Körök?
Egyelőre keveset tudni arról, hogyan fogja beilleszteni kampánygépezetébe a Fidesz az új mozgósító fórumát. Valószínűleg a Harcosok Klubjához fűzött remények nem teljesülése és a Meta nemrég bejelentett döntése késztette cselekvésre a kormányoldalt.
Tusnádfürdő legfőbb, a saját tábor felé megfogalmazott üzenete az volt, hogy minden feltétel adott az újabb választási győzelemhez, de nem lehet hátradőlni, sok munka vár még a Fidesz győzelméért tenni akarókra. Mindezt Orbán Viktor egy semmilyen adattal meg nem támogatott belső felméréssel igyekezett alátámasztani; valójában nem létezhet olyan komolyan vehető felmérés, ami 2025 júliusában a 106-ból 80 egyéni választókerületben Fidesz-győzelemre juthatna, biztosra vehetjük tehát, hogy ez a bemondás csak a fideszes tábor megnyugtatását szolgálta.
Ami a cselekvést illeti, a miniszterelnök bejelentette a Digitális Polgári Körök (DPK) létrehozását, de egyelőre egyáltalán nem világos, milyen célt szolgál, hogyan működik majd a gyakorlatban
- A kormányoldal saját keretezése szerint a TISZA nem valóságos párt, csupán egy „digitális lufi”, amelynek az online térben van előnye, a DPK megalapítása tehát a kormánypárt erre adott válasza, amely a kor kívánalmainak megfelelően a digitális közösségépítést szolgálja majd. Ebből annyi mindenképp igaz, hogy a TISZA üzenetei már jó ideje virálisabbak a kormányéinál.
- Egy másik, főként az ellenzéki oldalon népszerű értelmezés szerint a Fidesz korábbi hasonló kezdeményezése, a Harcosok Klubja (HK) kudarcot vallott, a DPK tehát nem más, mint az átfazonírozott HK 2.0. Abból, hogy a miniszterelnök maga is elmondta, hogy a Fidesz szimpatizánsai körében nem mindenki akar harcolni, arra következtethetünk, hogy ennek a meglátásnak van valóságalapja.
- A DPK létrehozásának tényleges indoka az lehet, hogy a Fidesz a fizetett hirdetésekre alapozott közösségimédia-stratégiáját kénytelen megváltoztatni. A párt szimpatizánsai ugyanis kevésbé aktívak a közösségimédia-felületeken, ez pedig különösen nagy hátránnyá válhat ősztől, miután a Meta úgy döntött, kivezeti a politikai hirdetéseket a felületeiről. Bár könnyen lehet, hogy az új szabályok kijátszhatók lesznek, a Fidesznek mindenképp érdeke erősíteni a kormánypárti üzeneteket terjesztő aktivitást az online térben. Akár munkamegosztás is elképzelhető a HK és a DPK között: előbbi az agresszív országos politikai kommunikációt, míg utóbbi inkább a helyi közösségépítést szolgálhatja. Továbbá mind a HK, mind a DPK alkalmas lehet arra, hogy a hús-vér aktivistákon túl akár több ezer álprofil hadrendbe állítását is elfedje. Így is kérdéses azonban, hogy mindez mennyire válthatja ki a hirdetési pénzt, mivel a kormányoldal (a kormányzati intézmények, a Fidesz, a kormánypárti politikusok, a kormány által irányított média stb.) tartalmainak nagy elérését eddig az óriási összegeket felemésztő hirdetések tették lehetővé.
A Political Capital tavaly év vége óta monitorozza rendszeresen a politikai hirdetéseket. Július 19-éig már másfél milliárdra hízott az az összeg, amennyit idén a hirdetők Magyarországon elköltöttek politikáról, választásokról és társadalmi kérdésekről szóló hirdetésekre a Meta felületein. Az összes költés 82%-ának cechjét az Orbán-rezsim szereplői állták.