Egy hónappal a politikai hirdetések megszűnése előtt csúcsra járatja az Orbán-rezsim a költéseket
Az augusztus 24-30. közötti hét napban 137 millió forintot költöttek összesen, ebből 126 milliót az Orbán-rezsimhez köthető szereplők fizettek. Mindkét érték rekordnak számít az idei évben.
Az idei év összes költése 2,2 milliárd forintra hízott, aminek a 85%-át az Orbán-rezsim szereplői állták. A Fidesz pártszervezetei, politikusai ugyanúgy 593 millió forintot költöttek eddig, mint a kormányzati irányítású proxyszervezetek. A kormányzati irányítású média 518 milliót, a kormányzati szervek pedig 159 milliót égettek el a Meta felületein. A maradék 15%-on osztoznak az ellenzéki pártok, a független médiumok, a civil szervezetek és minden más hirdető.
Ha kizárólag a pártokhoz és politikusaikhoz köthető hirdetéseket nézzük, az idei év eddigi teljes költése 795 millió forint. Ennek 75 százalékát teszi ki a kormánypárt az 593 milliós költésével. Az ellenzéki pártok közül a DK költötte a legtöbbet, 49 millió forintot. Ez a töredéke (8 százaléka) a kormánypárti költésnek. A TISZA idén eddig 45, a Jobbik 33, a Mi Hazánk pedig 26 millióért hirdetett. Az alábbi ábra jól illusztrálja, milyen hatalmas különbség van a Fidesz és az ellenzéki pártok hirdetési költései között.
A nagyobb költési összeg egyben nagyobb elérést is jelent – legalábbis főszabály szerint. Az Európai Unióban azonban legkésőbb október 10-én megszűnik a hirdetési lehetőség a pártok számára. Az új helyzet leginkább a Fideszt hozza lépéskényszerbe, a korábbi kampányokban ugyanis milliárdos nagyságrendben költött arra, hogy fizetett hirdetésekben juttassa el politikai üzeneteit a választókhoz. A Harcosok Klubjával épp erre a helyzetre készülve igyekeznek minél nagyobb organikus elérést generálni, eddig mérsékelt sikerrel. A TISZA számára kisebb változást fog jelenteni az új környezet, mivel eddig sem a hirdetéseinek köszönhette a nagy elérését, hanem a széles és aktív szimpatizánsi táborának. A Telex legfrissebb lájkbajnoksága is jól mutatja ezt.
Ahogyan azt a TISZA-programokról szóló elemzésünkben írtuk, a Fidesz minden szinten, teljes erővel indított negatív kampányt a TISZA Indexen „kiszivárogtatott” adóemelési terve ellen. Ebben fontos szerep jut a politikai hirdetéseknek. Az Orbán-rezsimhez köthető szereplők sokasága futtat ugyanis jelen elemzés írásának idején is hirdetéseket a Facebookon.
- Orbán Viktor, a Nemzeti Ellenállás Mozgalom, a Fidesz-frakció és a teljes Megafon csapat sok millió forintot költ ezekre a hirdetésekre – csak hogy a legtöbbet költőket említsük.
- A politikusok és a proxyszervezetek mellett a kormányzati irányítású média tagjai is beszálltak, például a Tények mindhárom felülete (a Tények.hu, a Tények Extra és a Tények Plusz), a Magyar Nemzet és az Origo. A közpénzből működő hirado.hu is meglehetősen alacsony színvonalú mémek hirdetésével támadja Magyar Pétert.
- A negatív kampány részeként még egy online kalkulátort is létrehoztak rekordidő alatt, augusztus 26-án, ahol mindenki kiszámolhatja, mennyivel kevesebb fizetést kapna, ha a TISZA „javaslata” megvalósulna.
Így számoltunk:
A 2024-es választási hirdetésfigyelő projektünk során kidolgozott módszertant alkalmazzuk a 2026-os országgyűlési választást megelőző időszakra is. 2025. január elejétől hetente letöltjük a Meta Hirdetéstár-jelentését, amely mindig a megelőző vasárnaptól szombatig tartó hétnapos időszakra összesíti a hirdetők és a hirdetett oldalak költéseit, forintra pontosan. A hirdetőkre vonatkozó nyers adatokat az általunk létrehozott kategóriákba rendezzük, majd összesítjük a költéseket. További interaktív ábrák, részletes módszertan, valamint az összes hirdető kategorizációja és összesített költése itt elérhető.