Vietnámi eredetű, magát Puerto Rico-inak beállító Facebook-oldal afrikai pénzből hirdetett ukránellenes üzeneteket magyaroknak és lengyeleknek

2025-09-10

A hetente frissülő kampányköltés-figyelőnk adatainak böngészése során került a látóterünkbe egy meglehetősen szokatlan hirdetéscsomag. Az egyedi eset önmagában, mint vélhetően külföldi befolyásolási tevékenység is figyelemre méltó, de leginkább annak bizonyítéka, hogy a Meta által rendelkezésre bocsátott adatok szinte semmit nem árulnak el a háttérben megbújó valódi szereplők kilétéről.  

Az augusztusi, kisebb összegű hirdetők átböngészése során bukkantunk rá az Alerta Puerto Rico nevű oldalra. A spanyol név körülbelül annyit tesz, Puerto Rico-i Riasztás, de itt véget is ér a látható tartalom kapcsolata az Egyesült Államok Karib-térségben elhelyezkedő társult államával. Az oldalt ugyanis még 2022-ben alapították Hà Liên néven, ami egy vietnámi településre, esetleg (vietnámi nyelven) folyami lótuszra utalhat. A Facebook-oldal nyilvános adatai szerint 5 vietnámi, 2 bangladesi és 1 jemeni személynek van szerkesztői jogosultsága a felületen. A nevet idén július 9-én módosították a jelenlegire, majd augusztus 13-án lecserélték a profil- és a borítóképet Breaking (The) News feliratú képekre, nem mellesleg a korábbi tartalmakat mind eltávolították.

Az oldalon jelenleg öt bejegyzés látható, ezek mindegyikét hirdették is.

  • Három bejegyzésben egy videórészlet látható Max Korzh emigrációban élő belarusz rapper augusztus 9-ei varsói koncertjéről. A rendezvényen zavargás tört ki, és feltűnt a második világháborús ukrán nacionalista zászló is, ami a lengyelek ellen elkövetett etnikai tisztogatás okán mély történelmi sebeket feltépő szimbólum. A koncertet követő zavargás után a lengyel kormány 57 ukrán és 6 fehérorosz állampolgárt utasított ki. Az Alerta Puerto Rico videója azt a részletet emeli ki, amikor az Ukrán Felkelő Hadsereg (UPA) vörös-fekete zászlóját körbehordozzák. A bejegyzésekhez magyarul és lengyelül is ugyanazt a szöveget fűzték: „Erre költik az adóinkat? Hogy az ukrán banditák jól érezzék magukat?” A bejegyzéseket két országban hirdették: Lengyelországban és Magyarországon. A finanszírozó a Meta adatai szerint egy Bheki Mazibuko nevű személy, aki a név alapján Dél-Afrikából vagy Szváziföldről származhat, de persze minden további nélkül lehet álnév is.

 

Képkivágás a videóból

  • A másik két bejegyzés a Barátság-kőolajvezeték elleni támadásra reagál. A kizárólag magyar nyelven megjelent kommentár az ismerős kormányzati narratívából építkezik: „Ukrajna következetesen aláássa Magyarország energiaellátásának biztonságát”, „az ukránok maguknak ártanak: hiszen Budapest Ukrajna legnagyobb villamosenergia-szállítója”. A bejegyzésben szereplő képen a vezetékre „Drusba”-ként hivatkoznak, ami szokatlan, mert a hazai közbeszédben a magyar (Barátság) vagy a zs-vel átírt orosz (Druzsba) nevet használják. Mindkét bejegyzést hirdették, a finanszírozó itt is Bheki Mazibuko volt.

 

A bejegyzésben szereplő kép

Minden jel szerint külföldi befolyásolási tevékenységgel van dolgunk: három kontinens érintettségével egy negyedikben szítják az Ukrajnával, ukránokkal szembeni ellenérzést, történetesen épp magyar és lengyel közönségre célozva. Az elérési és költési adatok alapján a befolyásolási kísérlet mérsékelt hatásúnak mondható:

  • A két lengyel videót (szeptember 9-éig) 90, illetve 54 ezren nézték meg, míg a magyart 84 ezren.
  • A két magyar kép hirdetéseinek változatait összesen 52 ezren láthatták (mivel több hirdetés összesítéséről van szó, lehetséges, hogy egy felhasználó többször is szerepel benne).
  • A költésre vonatkozóan csak részleges adat áll rendelkezésre, mivel a Meta csak a politikai hirdetések esetén teszi közzé, mennyit költöttek rá. A hirdető sem a videókat, sem a képeket nem jelölte meg politikai témájúnak, a Meta viszont az utóbbiak esetében észlelte a politikai tartalmat. Ilyenkor a hirdetés automatikusan leáll, és áthelyeződik a politikai hirdetések tárába. Ez az oka annak, hogy láthatjuk, ezekre a hirdetésekre (még nem politikai hirdetésként) 15734 forintot költöttek. Bheki Mazibuko megtehette volna, hogy ezek után politikai hirdetésként újra futtatja ezeket a tartalmakat, de ezzel a lehetőséggel nem élt.
  • Ami a videós posztokat illeti, azok masszívan politikai tartalmát valamiért a Meta nem érzékelte. Ennek egyrészt az az eredménye, hogy nem áll rendelkezésre adat arról, hogy mennyi pénzt költöttek rá, másrészt nem túl biztató előjel arra vonatkozóan, hogy a Meta mennyire lesz képes elzárni a bújtatott politikai hirdetések útját az októberben életbe lépő politikaihirdetés-tilalom után.

A kivitelezés egyszerre tűnik professzionálisnak és amatőrnek.

  • Professzionális, mert az alkotók, hirdetők személye rejtve marad, és bár pontos összegek nem állnak rendelkezésre, kimondhatjuk, hogy minimális anyagi befektetéssel elértek több tízezer embert.
  • Amatőr, mert teljesen inkoherens az oldal névválasztása, illusztrációja, célközönsége (Puerto Rico-i név, angolszász híroldalra utaló profil- és háttérkép, vietnami követők, magyar és lengyel szöveg). Mégis, a közösségi média zajában így is képes kifejteni hatását.

Az Alerta Puerto Rico a hetente frissülő kampányköltés-figyelőnk aktuális adatainak feldolgozása során került a szemünk elé, de biztosan nem egyedi esetről van szó. A háború kapcsán, de legfőképp a közeledő választásokhoz kapcsolódóan számolni kell azzal, hogy lesznek még ilyen és ehhez hasonló akciók.

 

Sajtókapcsolat:
+36 20 665 0384
Telefon:
+36 20 665 0384