A Metán szárnyalnak, a Google-ön tilosban is átcsúsznak a politikai hirdetések

2025-09-25

Idén már több mint 3 milliárd forintot szórtak el magyar hirdetők a Meta felületein, de ezen a héten sokkal izgalmasabb kérdés, hogy hogyan vizsgázott a Google a politikai hirdetések betiltását követő napokban. Rosszul – remélhetőleg csak egyelőre.

Öntik a Meta-hirdetésekbe a pénzt a magyarok, amíg még lehet

A szeptember 14-20. közötti hét 308 millió forint értékű Meta-hirdetéseinek 93 százaléka köthető a kormányoldalhoz: a Fidesz pártszervezeteihez, politikusaihoz, a kormányzati irányítású proxyszervezetekhez, a kormányzati irányítású médiához és a kormányzati szervekhez. Az ellenzéki pártok, a független médiumok, a civil szervezetek és minden más hirdető együttesen is csupán 23 millió forintot költött a héten, ami az összes költés 7 százaléka. Az előző héten még ennél is többet, 313 millió forintot szórtak el a Metán politikai hirdetésre.

Ami a teljes 2025-ös évet illeti, a kormányzathoz és holdudvarához tartozó költések 2,66 milliárdot tesznek ki, míg a többi szereplő együttes költése is csak közelíti a 400 milliót. Az összes idei költés ezzel átlépte a 3 milliárd forintot, amelynek 87%-át állta a kormányoldal, 13%-át pedig mindenki más.

Ha szigorúan csak a Fidesz szervezeteinek és politikusainak éves költéseit nézzük, épp ezen a héten lépték át az egymilliárd forintot. Az ellenzéki pártok és politikusok összes költése ehhez képest mindössze 237 millió forintnál tart idén.

A Google kitette a behajtani tilos táblát, de vannak, akik átszivárognak

A Meta várhatóan október 6-án kapcsolja majd le a politikai hirdetéseket a teljes EU-ban, a Google ezt már szeptember 22-én meglépte. Legalábbis elvileg, de előbb nézzük a 2025. január 1. és szeptember 22. között hivatalosan is politikaiként feladott hirdetésekre költött összegeket.

A Google-ön az utoljára elérhető adatok alapján idén 730 millió forintot költöttek a politikai hirdetők, ami azzal együtt is jelentős összeg, hogy a Meta felületein futott hirdetéseknek csak mintegy negyedét teszik ki. Az Orbán-rezsimhez köthető hirdetések részarányában nincs is eltérés a két platform között: a Google hirdetési cechjének is a 87 százalékát állták kormányzathoz köthető hirdetők. Még ennél is figyelemre méltóbb adat, hogy mindössze három hirdető fizette az összes hazai Google-hirdetés 61 (!) százalékát: a dobogó legfelső fokára a megafonos Apáti Bence fémjelezte Nemzeti Ellenállás Mozgalom állhat fel 260 milliós költésével, a Miniszterelnöki Kabinetiroda 117, a Fidesz pedig 71 millió forintért hirdetett idén.

A Google hirdetéstárában már csak az éppen futó hirdetések böngészhetők, azok is csak úgy, ha konkrét hirdetőkre keresünk rá. A politikai hirdetések leállásával egy időben ugyanis a Google elérhetetlenné tette a korábbi politikai hirdetések adatbázisát is, ellehetetlenítve ezzel az adatokat utólag feldolgozni kívánó elemzők, újságírók, szakértők munkáját. Mivel mi már korábban letöltöttük a politikai hirdetések globális gigaadatbázisát, legalább a korábbi hirdetések statisztikai adatai a rendelkezésünkre állnak, így van módunk a tiltás előtti és utáni adatok részbeni összevetésére.

Alaposabban megvizsgáltuk például azt a már szeptember 23-án kibukott esetet, hogy a Fidesz-Magyar Polgári Szövetség Országgyűlési Képviselőcsoportjának a tiltás után is futottak (és ma is futnak) hirdetései. A Harcosok Óráját népszerűsítő, képi és videós elemeket tartalmazó kilenc hirdetés egyikét sem jelölte politikainak a Google. Jelentettük a hirdetéseket a vélt politikai tartalomra vonatkozó tiltás miatt, de ezeket a Google elutasította.

A kategorizáció pontosságát erősen megkérdőjelezi, hogy az arculatában és témájában hasonló kilenc hirdetést négy különböző kategóriába sorolta a Google:

Leginkább a videós tartalmak besorolásával gyűlt meg a baja. Ugyanaz a YouTube-videó fut például két különböző hirdetésben, s míg egyiket a „sport és fitnesz” kategóriába sorolta, a másikat a „munkahelyek és oktatás” alá.

Ez a kilenc videó mind futott már szeptember 22-e előtt is, de akkor sem politikai hirdetésként, tehát ennek a hibának nincs köze a tiltáshoz. Fontos adalék, hogy a Google-ön – a Metával ellentétben – korábban sem a hirdető jelölte meg, hogy az adott hirdetés politikai tartalmú vagy sem. Összegezve, az történt, hogy a Google által korábban politikainak tartott hirdetések valóban eltűntek, de azok a hirdetések, amelyeket – megítélésünk szerint tévesen – nem politikai kategóriába sorolt a Google, továbbra is futnak. Közülük látunk most kilencet, de jóval több is futhat még. Azt a két nappal ezelőtti következtetésünket tehát, hogy a kormányoldal már tesztelné, hogyan tud átcsúszni a Google szűrőjén, a mostani alaposabb elemzés nem erősítette meg, de nem is cáfolta.

Ha a Google a tiltással nemcsak mosni kívánja kezeit, hanem tényleg elkötelezett abban, hogy eltűnjenek a felületeiről a politikai hirdetések, sok erőforrást kell még raknia a tartalomszűrési eszközeinek fejlesztésébe. Ebben nagy segítséget jelenthetnek a lakossági észrevételek, jelzések, amelyek a megjelenített hirdetéseknél vagy a hirdetéstáron keresztül tehetők meg.

 

Így számoltunk:

A 2024-es választási hirdetésfigyelő projektünk során kidolgozott módszertant alkalmazzuk a 2026-os országgyűlési választást megelőző időszakra is. 2025. január elejétől hetente letöltjük a Meta Hirdetéstár-jelentését, amely mindig a megelőző vasárnaptól szombatig tartó hétnapos időszakra összesíti a hirdetők és a hirdetett oldalak költéseit, forintra pontosan. A hirdetőkre vonatkozó nyers adatokat az általunk létrehozott kategóriákba rendezzük, majd összesítjük a költéseket. További interaktív ábrák, részletes módszertan, valamint az összes hirdető kategorizációja és összesített költése itt elérhető.

 

 

Sajtókapcsolat:
+36 20 665 0384
Telefon:
+36 20 665 0384