Itt a politikai hirdetés – hol a politikai hirdetés
- Azzal, hogy a Google lekapcsolta a politikai hirdetéseket, a korábbi nagy politikai hirdetőknek jelenleg tényleg nem futnak hirdetései.
- A Google-kategorizáció átláthatatlanul, érthetetlenül működik, ami azzal együtt is komoly kockázatokat rejt, hogy olykor vicces vadhajtásokba torkollik: Toroczkai László egy beszédét például a Home & Garden témába sorolta.
- Ami a hirdetőket illeti, egyelőre úgy tűnik, nem próbálkoznak intenzíven kijátszani a Google politikai szűréjét, vagy ha mégis, akkor sikertelenül.
A Google nem várta meg a politikai reklámtevékenységekről szóló uniós rendelet október 10-ei hatályba lépését, és már szeptember 22-én lekapcsolta a politikai hirdetéseket a teljes EU-ban. Ezzel biztosított magának szűk három hetet arra, hogy a számonkérhetőség napjáig, azaz október 10-éig tökéletesítse a feladott hirdetések kategorizációs és szűrési mechanizmusát.
A Google szeptemberi lépését követő gyorselemzésünkben néhány példán keresztül rávilágítottunk a techóriás politikaihirdetés-kategorizáló rendszerének hibáira. Azóta alaposabban megvizsgáltuk a hirdetéstárban elérhető, nem politikainak besorolt hirdetéseket, összevetettük őket a korábbi politikai hirdetésekkel, és azt találtuk, hogy a jelenség nem egyedi, sőt, még több csontváz esett ki a Google hirdetéstárából. Jelen elemzésben a szeptember 22-ét követő, de még az október 10-ét megelőző köztes időszakban tapasztalt problémákat tárjuk fel. A politikai hirdetésekkel kapcsolatos eddigi elemzéseink itt olvashatók.
Mit tett a Google?
- Lekapcsolta a politikai hirdetéstárat. A politikai hirdetések leállásával egy időben a Google elérhetetlenné tette a korábbi politikai hirdetések adatbázisát is, ellehetetlenítve ezzel az adatokat utólag feldolgozni kívánó elemzők, újságírók, szakértők munkáját.
- Korábban politikainak megjelölt hirdetéseket átsorolt más kategóriába. A jelenlegi, kizárólag nem politikai hirdetéseket tartalmazó hirdetéstárban számos olyan hirdetés található az elmúlt évből, amelyek a politikai hirdetések adatbázisában is szerepelnek. Ez azt jelenti, hogy indulásukkor még politikai kategóriába sorolta ezeket a Google, de ma már más címke alatt szerepelnek. Erre az anomáliára nehéz más józan magyarázatot találni, mint azt, hogy a Google utólag, a politikai hirdetések kivezetésével egy időben felülvizsgált, és átsorolt bizonyos hirdetéseket valamilyen nem politikai kategóriába. A vizsgálatunkban szereplő négy párt hirdetéseinek mindegyikénél találtunk átsorolásokat az elmúlt egy évből. Az ebben az időszakban futott hirdetéseknek mintegy 60-70 százalékát sorolták át; ezek azok a hirdetések, amelyek most is megtalálhatók a hirdetéstárban, míg a fennmaradó hirdetések politikai jellegét vélhetően megerősítette a rendszer, ezért ezek már nem elérhetők. Nem derült ki számunkra, hogy miért volt szükség hónapokkal ezelőtt futott hirdetések besorolásának felülvizsgálatára, ahogy az sem, általános gyakorlat volt-e, hogy az elmúlt egy év hirdetéseit vizsgálták, és ha igen, akkor miért.
Milyen hibákra derült fény?
- Politikai vakfolt, inkonzisztens besorolás. Az átsorolt hirdetések azt mutatják, hogy egyértelmű politikai reklámokat nem ismer fel a Google szűrési rendszere. Az új kategória meghatározása pedig gyakran nem konzisztens, azaz teljesen, vagy lényegét tekintve megegyező tartalmú hirdetésekhez eltérő témákat rendel. Ezek a hibák felvetik a szűrési rendszer megbízhatóságának kérdését. Vajon, ha a hirdető most újra elindítaná az átsorolt hirdetését, akkor a Google megadná a zöld lámpát, mivel nem tartaná politikainak a tartalmát?
- Önbesorolási ellentmondás. A hirdetők gyakran ugyanazt a tartalmat a Meta és a Google felületein is reklámozták. Ez lehetővé tette, hogy összehasonlítsuk, mit gondolt a reklám feladója és a Google szűrője ugyanarról a tartalomról. (Fontos különbség volt a két techóriás gyakorlatában, hogy míg a Metánál feladott hirdetések esetében maga a hirdető jelölte meg, hogy a hirdetése politikai tartalmú volt-e vagy sem [majd a Meta szűrője ezt vagy átengedte, vagy visszadobta], addig a Google ezt sosem bízta a hirdetőre, saját hatáskörben ragasztotta a hirdetésre a politikai címkét.) Több alkalommal tapasztaltuk (a példákat lásd lejjebb), hogy a hirdető által (a Metán) politikainak minősített reklámhoz a Google valamilyen nem politikai témát rendelt. A politikai jelleg meghatározása tehát korábban sem volt mindig összhangban a platformok között.
Milyen sikereket könyvelhet el a Google tiltása?
- A korábbi nagy politikai hirdetőknek jelenleg egyáltalán nem futnak hirdetései, vagy ha igen, akkor azok – néhány kérdéses kivételtől eltekintve – nem politikai tartalmúak. A kivételek közé tartoznak a Miniszterelnöki Kabinetirodának a Fix 3%-os hitelt népszerűsítő hirdetései vagy a Megafon videói. (Ezekbe a tartalmakba belelátható ugyan a szavazási szándék befolyásolására való alkalmasság, tehát lehetne érvelni amellett, hogy ezek igenis politikai tartalmak, de ennek igazolása már a jelen elemzés kereteit szétfeszítő jogászkodást igényelne, ami elvinné a fókuszt.)
- A kormányzati irányítású média szereplőinek aktív hirdetései is kerülik a direkt politikai tartalmat. Egyelőre tehát úgy tűnik, hogy az eddigi politikai hirdetők nem próbálkoznak intenzíven kijátszani a Google politikai szűréjét, vagy ha mégis, akkor sikertelenül. Ugyanakkor nincs teljes képünk arról, hogy más hirdetési fiókokon keresztül milyen hirdetések futnak, és hogy azok között vannak-e átcsusszanó politikai témájúak. Ehhez ugyanis a nem kifejezetten felhasználóbarát hirdetéstárban kellene keresgélni a lehetséges hirdetőkre vagy weboldalakra, és a szerencsére bízni azt, hogy megtaláljuk-e a problémás hirdetéseket.
Mi történt a pártok hirdetéseivel a tiltás után?
Módszertani kitérő: Mivel mi még időben (2025. szeptember 23-án) letöltöttük a Google politikai hirdetéseinek globális gigaadatbázisát, legalább a korábbi hirdetések statisztikai adatai a rendelkezésünkre állnak. Ezekből meghatároztuk azokat a hirdetőket, akik 2019-2025 között hirdettek politikai tartalmakat Magyarországon, majd megnéztük, hogy jelenleg milyen hirdetéseik láthatók az aktuális, kizárólag nem politikainak besorolt hirdetéseket tartalmazó hirdetéstárban. Vizsgálatunk során kiválasztottuk a jelentősebb, releváns hirdetőket, és egyesével megnéztük a hirdetéstárban jelenleg megtalálható hirdetéseiket. Ezek mind, a felhasználók számára ma már nem látható, korábban futott hirdetések. Az alábbiakban négy kiválasztott párt hirdetéseinek vizsgálata során tapasztaltakat mutatjuk be (a Fidesz és a Demokratikus Koalíció hirdetéseit teljes körűen, míg a Momentum és a Mi Hazánk hirdetéseit csak részleteiben dolgoztuk fel).
Fidesz
- A kormánypárt volt a legnagyobb hirdető. A Fidesz az első hirdetés elindítása, 2021. május óta 591 millió forintot költött a 270 darab, a Google által politikainak jelölt hirdetésre.
- A hirdetéstárban 2025. október 3-án 34 (nem politikai) hirdetés volt látható. Közülük 26 szerepel a politikai hirdetések adatbázisában is. Ezeket tehát a Google átkategorizálta. A fennmaradó 8 hirdetés nem szerepel a politikai hirdetések között, ezeket tehát eredetileg sem politikainak sorolták be.
- Az átsorolt hirdetések közül a legrégebbi már 2024 októberében is futott. Az azóta eltelt időszakban viszonylag kevés, 43 politikai hirdetés indult. Közülük 26-ot kategorizált át a Google. Ezzel az átsorolási arány 60%.
- A hirdetések Google általi besorolt témái: Arts & Entertainment: 8; Internet & Telecom: 6; Law & Government: 6; Business & Industrial: 6; Autos & Vehicles: 5; Finance: 3.
Az alábbi, lapozható infografikán bemutatunk néhány jellemző példát a tapasztalt problémákra:
Demokratikus Koalíció
- Bár a Demokratikus Koalíció csupán hetedannyit költött, mint a kormánypárt, a 86 millió forintos számlával így is a legtöbb pénzt elhirdető ellenzéki párt lett. Ezen az összegen 1109 hirdetés osztozott (a hirdetések fele a 2024-es választási kampány finisében futott, 2025-ben mindössze 23 darab hirdetés indult).
- A hirdetéstárban október 6-án 30 nem politikai hirdetés volt látható. Ezek mindegyike szerepel a politikai hirdetések adatbázisában is, magyarán mind a 30 hirdetést átkategorizálta a Google. A legrégebbi, átsorolt hirdetés 2024 decemberében indult. Az azóta eltelt időszakban regisztrált 43 hirdetés közül 30-at sorolt át a Google, ami 70 százalékos átsorolási arányt jelent.
- A hirdetések Google által besorolt témái: Finance: 19, Law & Government: 7, Hobbies, Games & Leisure: 2, Apparel: 1, Arts & Entertainment: 1.
Az alábbi, lapozható infografikán bemutatunk néhány jellemző példát a tapasztalt problémákra:
Momentum
- A Momentum 80 milliós költésével csak kevéssel marad el a DK-tól. A hirdetések száma is hasonlóan alakult, 1011 hirdetés osztozott ezen az összegen.
- A hirdetéstárban október 7-én 72 nem politikai hirdetés volt látható. Ezek mindegyike szerepel a politikai hirdetések adatbázisában is, magyarán mind a 72 hirdetést átkategorizálta a Google. A legrégebbi átsorolt hirdetés 2024 decemberében indult. Az azóta eltelt időszak 96 politikai hirdetéséből 72-t sorolt át a Google, ami 75 százalékos átsorolási arányt jelent.
- Az átkategorizálás során tapasztalt inkonzisztenciát a legjobban a Folytatják? – A kormányváltás rajtad múlik plakátsorozat hirdetései mutatják be.
- A 13 hirdetést 4 nem politikai témába sorolta a Google: Business & Industrial: 8, Arts & Entertainment: 2; Food & Groceries: 2; Autos & Vehicles: 1.
Mi Hazánk
- A Mi Hazánk 597 politikai hirdetést futtatott, összesen 79 millió forintot költve ezekre.
- A hirdetéstárban október 7-én mintegy 200 nem politikai hirdetés volt látható. Mindegyik legkésőbb szeptember 22-én lezárult. Átnéztük a legfrissebb 50 hirdetést, mindegyik szerepel a politikai hirdetések adatbázisában is, tehát a Google ezeket is átkategorizálta. Az 50 átsorolt hirdetés által lefedett időszakban 21 további politikai hirdetés is futott, amelyek kategorizációját nem írta felül a Google. A Mi Hazánk esetében tehát az átsorolási ráta 70% (az utolsó 71 politikai hirdetés alapján).
- Az átkategorizálás indokolatlanságát és a besorolás inkonzisztenciáját jól szemléltetik Novák Előd interpellációinak videói. Egy parlamenti párt képviselőjének parlamenti felszólalásának a párt általi hirdetésénél egyértelműbb politikai hirdetést nehéz lenne elképzelni. A kategorizáció után pedig három eltérő, nagyon erőltetetten belelátható témát rendelt hozzájuk a rendszer. Az 50 hirdetés közül talán a leginkább félrekategorizált Toroczkai Lászlónak a celldömölki sághegyi Trianon-keresztnél elmondott beszédének hirdetése. Azt ugyanis a Home & Garden témába sorolta a Google.