A Political Capital 2025-ben
Magyarország a rendszerváltás óta eltelt húsz év legkompetitívebb országgyűlési választása felé halad, így a Political Capital 2025-ös munkájának középpontjában egyre inkább a választásokkal kapcsolatos témák álltak – többek között a választási rendszer hatásai és a kampány elemzése –, valamint olyan területek, mint a Hunfluence, a dezinformáció, a polarizáció és a közösségi médiában megjelenő politikai hirdetések. Független, tényalapú elemzésekkel dolgozunk egy olyan időszakban, amikor a tények egyre inkább vitatottá válnak, a hatalom ellensúlyát jelentő intézmények folyamatos politikai nyomás alatt állnak és a közbizalom is erodálódik.
Belpolitikai elemzések a 2026-os országgyűlési választásokra készülve
A 2025-ös belföldi politikai környezetet a 2026-os országgyűlési választásokra való felkészülés határozta meg, amelyek 2006 óta először tűnnek valóban versengőnek és kimenetelükben bizonytalannak. Ezzel párhuzamosan a kormány által vezérelt dezinformációs kampányok példátlan szintet értek el, tovább torzítva a nyilvánosságot és aláásva a demokratikus intézményekbe vetett bizalmat.
A Political Capital 2025-ben is elsődleges feladatának tekintette, hogy megbízható, tényalapú elemzéseket nyújtson Magyarország politikai folyamatairól hazai és nemzetközi szereplők számára. Munkánk szakpolitikai ajánlásokat, elemző tanulmányokat, publicisztikákat, háttérbeszélgetéseket, valamint nyilvános és zártkörű rendezvényeket foglalt magában. A kivételes politikai helyzet miatt választásokkal kapcsolatos tevékenységeink szeptembertől jelentősen felerősödtek.
Kiemelt figyelmet fordítottunk a mesterséges intelligencia politikai kampányokban való alkalmazására, különösen az MI által generált vizuális tartalmakra. A Political Capital az MI-alapú dezinformációt önálló fókuszterületként kezelte, és a kampányidőszakban szisztematikusan monitorozta és dokumentálta annak megjelenését.
Kutatás és szakpolitikai munka
- A 2024-es európai parlamenti és önkormányzati választási kampányokhoz hasonlóan a Political Capital a 2026-os országgyűlési választásokat megelőzően is figyelemmel kísérte a politikai hirdetéseket a Google és a Meta felületein – Magyarország két legfontosabb közösségimédia-platformján. A közösségi médiában zajló hirdetési versenyt elsöprő fölénnyel a kormány nyerte: 2025-ben a teljes költés 87%-át adták.
- A Political Capital kutatást végzett a politikai polarizációról és a kétpólusú pártrendszer gyors kialakulásáról, vizsgálva a választói attitűdöket, a választásokba vetett bizalmat és a demokratikus eljárások megítélését.
- Az év egyik legfontosabb szakpolitikai kezdeményezése a jövőbeli választási reformot megalapozó irányelvek kidolgozása volt. A Political Capital célja egy olyan keretrendszer létrehozása volt, amely segíti a döntéshozókat egy igazságos választási rendszer megtervezésében – olyanéban, amely megfelel a nemzetközi választási elveknek és ajánlásoknak –, amennyiben a jövőben sor kerül egy választási reformra.
Autoriter befolyás és külpolitikai kihívások
Az autoriter befolyás vizsgálata továbbra is a Political Capital munkájának egyik alappillére maradt. 2025-ben az intézet folytatta Oroszország, Kína és más autoriter szereplők európai demokráciákra gyakorolt hatásának elemzését, különös tekintettel Közép- és Kelet-Európára.
A főbb kutatási területek közé tartozott az Európai Parlamentben tanúsított szavazási magatartás, az európai radikális jobboldal kohéziója és fragmentálódása, valamint Magyarország szerepe az Európai Unión belül. Magyarország EU-elnöksége kiemelt figyelmet kapott: politikailag megosztónak bizonyult, még akkor is, ha bizonyos szakpolitikai eredményeket fel tudott mutatni. A Nyugat-Balkán szintén fókuszban maradt; kutatásaink rámutattak a kis államok mozgásterére az erősödő geopolitikai nyomás közepette.
Dezinformáció, médiarugalmasság és fiatalok bevonása
A Political Capital tovább erősítette dezinformációval, álhírekkel és összeesküvés-elméletekkel kapcsolatos munkáját. A Magyar Digitális Média Obszervatórium koordinátoraként az intézet a kutatást, a tényellenőrzést, a médiaműveltséget és a nemzetközi együttműködést ötvözve lépett fel a félrevezető és hamis narratívákkal szemben. A Political Capital 2025-ben, a HDMO keretében készült tanulmányai:
- Hogyan csúsznak át a politikai hirdetések a Google és a Meta szűrőrendszerein?
- Működési terület?
- Az antidezinformációs ökoszisztéma jövője és a lehetséges kihívások
A fiataloknak is igyekeztünk iránymutatást adni a dezinformációval szemben. A növekvő sérülékenységére rámutatva kutatásokkal, illetve interaktív workshopokkal és gyakorlati eszközökkel, amelyek a kritikai gondolkodás és a demokratikus ellenállóképesség erősítését szolgálták.
Radikalizáció, szélsőségesség és gyűlöletbeszéd
A Political Capital folytatta régóta tartó munkáját a radikalizáció és a szélsőségesség területén, olyan jelentős nemzetközi projektekben való részvétellel, amelyek az LMBTQI+ közösségeket érintő gyűlöletbeszédet, a szélsőjobboldali mobilizációt, az antiszemitizmust és a cigányellenességet vizsgálták. Ezek a kezdeményezések összehasonlító kutatásokat, szakpolitikai ajánlásokat és a döntéshozókkal, valamint a civil társadalom szereplőivel folytatott közvetlen párbeszédet ötvözték, tovább erősítve a Political Capital elismert szakértői központként betöltött szerepét ezen a területen.
Rendezvények és nyilvános párbeszéd
A tartalmas szakmai vita fórumainak megteremtése 2025-ben is kiemelt célunk maradt. A Political Capital összesen 20 rendezvényt szervezett, a szűk körű szakértői workshopoktól a nagyszabású nemzetközi konferenciákig. A Budapest Forum ismét zászlóshajó eseményként szolgált: immár ötödik alkalommal hozta össze Európa különböző országaiból érkező politikai vezetőket, szakértőket és civil szereplőket, hogy a demokratikus ellenállóképességről, a geopolitikai kihívásokról és Magyarország választások előtti politikai helyzetéről folytassanak eszmecserét.
Political Capital számokban
- Több mint 500 hazai médiamegjelenés
- Több mint 100 nemzetközi médiamegjelenés
- Több mint 20 500 Facebook-követő, 1,4 millió megtekintéssel
- 590 Facebook-poszt
- 20 rendezvény
- 3 700 X-követő
- 1 900 Instagram-követő
- 1 850 LinkedIn-követő
- Kiemelt esemény: a negyedik Budapest Forum, közel 400 résztvevővel.