Kirobbanó reformjavaslatok
Az utóbbi hét gazdasági slágertémája az adóreform volt. A kormánypolitikusok és egyes elemzők üdvözölték, mások - az ellenzéken kívül például Járai Zsigmond és az Európai Bizottság - keményen bírálták az adójavaslatokat. Kóka János a gazdaság "kirobbanó sikereinek" népszerűsítésébe kezdett. Az elemzők többsége szerint nem tartható az euró 2010-es bevezetése.
Intézetünk hetente összefoglalót készít a legfontosabb makrogazdasági és pénzügyi mutatókról, továbbá a gazdasági témában született megszólalásokról. A nyilatkozatok közül azokat idézzük, melyeket a bejelentő személye, a bejelentés tartalma vagy annak újdonságértéke miatt kiemelkedő jelentőségűnek tartunk. |
A kormánypárti és ellenzéki politikusok 2005. 26. hetében tett nyilatkozatai főként a kormány öt évre szóló adóterveivel voltak kapcsolatosak. A különböző intézetek jelentései is főként erre a témára fókuszáltak. A napvilágot látott gazdasági adatok közül pozitívumként emelhető ki, hogy az infláció továbbra is alacsony, és a kilátások továbbra is kedvezőek. A hét legkellemetlenebb kicsengésű híre, hogy a legtöbb elemző nem látja biztosítottnak az adócsökkentés költségvetési fedezetét, így egyre többen jósolják: nem tartható az euró 2010-es bevezetése.
GDP Növekedés* |
2,9% (2005 I-III.) |
Ipari termelés növekedés* |
8,8% (2005. IV.) |
Beruházás-növekedés* |
6,8% (2005.I-III.) |
Munkanélküliség |
7,2% (III.-V.) |
Infláció* |
3,6% (2005. V.) |
Államháztartási hiány |
-837,7 milliárd Ft (2005 I-V.) |
Jegybanki alapkamat | 7,00% |
*Az előző év azonos időszakához viszonyítva
Kormányoldal
Csizmár Gábor munkaügyi és foglalkoztatáspolitikai miniszter
Nem felel meg a szakmaiság követelményeinek ha valaki csak a munkanélküliségi adatok alakulására hivatkozik, és nem szól a foglalkoztatottak és az inaktívak számának változásáról. A foglalkoztatottak száma 25-30 ezerrel több mint a kormányváltás előtt, és a kormányzati időszak végére a növekedés megközelítheti a 100 ezret. (június 24.)
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök
A Száz lépés politikájának részeként kiszámítható, és hosszú távra szóló adóreformot szeretnénk végrehajtani, ugyanis a politikusokon kívül senki nem gondolkodik választásokban. (június 27.)
Veres János pénzügyminiszter
A 2006-ra tervezett adócsökkentések miatt közel 200 milliárd forinttal kevesebb bevétele lesz az államnak. A költségvetés egyensúlya ettől nem borul fel, így az adóváltoztatások nem veszélyeztetik Magyarország 2010-es csatlakozását az eurozónához. A következő évben mindenképpen szűkülni fognak kiadási tételek a költségvetésben, és a Kormány azt reméli, hogy az általános forgalmi adó felső kulcsának csökkenése miatt olcsóbb lesz jó néhány termék és szolgáltatás, így emiatt nő a fogyasztás - így az áfa-bevételek nem csökkennek majd drasztikusan. (június 28.)
2 százalék alatt lesz az infláció 2006-ban, az általános forgalmi adó felső kulcsának 5 százalékos csökkentése következtében ugyanis várhatóan 1,7 százalékkal csökken 2006. januárjában az infláció. (június 29)
Kóka János gazdasági miniszter
"Kirobbanóan sikeres a magyar gazdaság." (június 29.)
Ellenzék
Varga Mihály Fidesz-MPSZ alelnök
A Kormány átvette néhány adójavaslatunkat, ezeket a Fidesz-MPSZ támogatni tudja, de mindez kevés, hiszen a változásokat öt évre széthúzzák, így nem lehet radikálisan javítani a versenyképességen. (június 28.)
Orbán Viktor Fidesz-MPSZ elnök
Bár a változtatásoknak vannak jó elemei, ebben a formájában a módosítás mégsem szolgál semmilyen célt, mert nem teremt új munkahelyeket és bünteti a családokat. Nem elegendő csak azt figyelembe venni, hogy ki mennyi pénzt keres, azt is figyelembe kell venni, hogy hány embert tart el belőle. (június 28.)
Érdekképviseleti szervezetek
Amerikai-Magyar Kereskedelmi Kamara
Jó irányba tett lépés a kormány adócsökkentési programja, örvendetes, hogy az Amerikai-Magyar Kereskedelmi Kamara által javasolt elemek is bekerültek a csomagba. Legfontosabb előnye a gazdaságpolitikában eddig szokatlan, hosszabb távú gondolkodás megjelenése. (június 27.)
Demján Sándor, a Gazdasági és Szociális Tanács (GSZT) soros elnöke
A legfontosabb kérdésekben nemzeti konszenzust kell kialakítani. A GSZT augusztusban esedékes plenáris megbeszélésén részletesen értékelik a kormányzati javaslatokat. Az iparűzési adó eltörlése forradalmi tett lenne. (június 27.)
Német – Magyar Kamara
Az adójavaslatok nem teljesítik az adórendszer alapvető egyszerűsítésére, valamint átláthatóságának növelésére vonatkozó elvárásokat. (június 29.)
Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete
Megismételhetik tavalyi rekordévüket a bankok, hiszen az év első negyedében 61 százalékkal, közel 40 milliárd forinttal nőtt a szektor adózott nyeresége. Ezzel szemben a kisebb pénzügyi vállalkozások az adózott profit tekintetében gyengébb eredményt produkáltak a tavalyinál. (június 27.).
Deutsche Bank Eurasia Group
Magyarország áll az élen a régióban a feltörekvő országok stabilitását mérő Desix index júniusi ranglistáján, mely a társadalmi-gazdasági stabilitást értékeli. (június 27.)
Fitch Ratings
A magyar szuverén devizaadósságra érvényes "A mínusz" elsőrendű besorolást adta az intézet. A Fitch kommentárjában felidézte, hogy az "A mínusz" hosszú lejáratú magyar szuverén devizaadósságra már 2003 júliusa óta leminősítést valószínűsítő negatív kilátás van érvényben, és a forintadóságot a cég az idén már rontotta is, "A plusz"-ról "A"-ra. A jelentős és makacs költségvetési deficit növelte az államadósságot, kibillentette egyensúlyából a gazdaságot, rontotta a folyó fizetési mérleget, kikezdte a gazdaságpolitika hitelességét és késlelteti Magyarország euróövezeti csatlakozási menetrendjét. (június 27.)
Barclays Capital
Az adócsomagot nyilvánvalóan a választási kampány részének kell tekinteni, hiszen „látható” adónemek - áfa, szja - átalakításáról van szó, és ha ezt a jövő évi költségvetésben nem kíséri valós kompenzáció a kiadási oldalon, akkor "választási költségvetésre kell számítani". Az intézet szerint az euróövezetbe való 2010-es belépés továbbra sem lehetetlen, de ha ez csúszik, akkor több évvel csúszni fog. (június 28.)
DrKW (Dresdner-csoport londoni befektetési részleg)
Az adóreformtervek bejelentése nem javítja a gyors költségvetési konszolidáció kilátásait. 2006-os választások közeledtével kétséges, hogy a minisztériumi kiadásokban tervezett 200-250 milliárd forintos csökkentést valóban végrehajtják-e, és valószínű, hogy a kormány 2006-ban is túllépi a deficitcélt. (június 28.)
Magyar Nemzeti Bank
Májusban a háztartási szektornak nyújtott hitelek átlagos kamatai csökkentek, s ugyanez volt tapasztalható a nem pénzügyi vállalatok hitelei és betétei esetében is. (június 28.)
A folyó fizetési mérleg hiánya 1,497 milliárd euró volt az idén az első negyedévben. Az elemzők 1,43 milliárd eurós deficitet vártak. (június 29.)
Az idén március végén a jegybanki tartalékok értéke 13,4 milliárd eurót tett ki, a nemzetgazdaság bruttó adósságállománya 3,4 milliárd euróval 60,2 milliárd euróra nőtt az előző negyedévhez képest. (június 30.)
OTP
Itt van a választási költségvetés?” A tervezett intézkedések 2006-ra nézve alapvetően inkább adócsökkentést, mintsem adóreformot jelentenek csupán a 2007-től beígért lépések egyik-másik eleme mutat egy más struktúrájú közterhelés irányába. A kiadási oldalt érintő konkrét intézkedési tervek hiányában e pillanatban nem látszik, mi biztosítja majd a költségvetésben a tervezett köztehermérséklést és annak fenntarthatóságát. (június 21.)
A GDP arányos deficit és a külső finanszírozási igény érdemben nem változott a korábbi évekhez képest a nemzetgazdaság külső egyensúlyi pozíciója a jelenlegi szerkezetben továbbra is fenntarthatatlan, hiszen a jelentős finanszírozási igényt elsősorban az államháztartás hiánya magyarázza (ikerdeficit), és ennek következtében várthatóan továbbra is magas marad (50% körül) az adóssággeneráló finanszírozás aránya, ami a jövőben a külső adósság növekedését és a jövedelemegyenleg további romlását eredményezi majd. (június 30)
IMF (Nemzetközi Valutaalap)
Magyarország sikeresen megfelelt az EU-csatlakozáshoz kapcsolódó adminisztratív kihívásoknak, az exportágazat jól reagált a fokozódó versenyhelyzetre és a gazdaság egyensúlyi mutatói sem romlottak. Ugyanakkor továbbra is léteznek kockázatok: jelentős a folyó fizetési mérleg és a költségvetés hiánya, Magyarország növekedési potenciálja és teljesítménye is visszaesett. A GDP növekedés az idén 3,4 százalék, az infláció pedig 4 százalék lesz várhatóan. Az államháztartási hiány ESA 95 alapon a GDP 4,7 százaléka lesz, míg az adósságállomány a GDP 59,9 százalékára rúg majd. A kereskedelmi mérleg hiánya a GDP 3, a folyó fizetési mérlegé a GDP 8,6 százalékát teszi ki az idén. (június 29.)
JP Morgan
A 2008-ig megemelkedő államháztartási hiány alapján majdnem nulla az esélye a 2010-es euró bevezetésnek. A bejelentett adóváltoztatások nyomán a bank az eddigi 5,4-ről 5,8 százalékra emelte a jövő évi GDP arányos államháztartási hiányra vonatkozó prognózisát. (június 29.)
Európai Bizottság
Meglepte a magyar adóreform híre Joaquin Almuniát, az Európai Bizottság gazdasági és monetáris ügyeiért felelős biztosát. Bár Veres Jánostól levélben értesült a tervekről, sajtótájékoztatóján elmondta: az ügyben további információkat fog kérni. Magyarország július 8-ig kapott időt arra, hogy az idei államháztartási hiányra vonatkozó célkitűzést végrehajtsa. Az EU biztos ezzel kapcsolatban figyelmeztetett: Nem tudnak majd pozitív értékelést adni a meghozott deficitcsökkentő intézkedésekről, ha nem sokkal később olyan új lépéseket fogadnak el, amelyek megváltoztatják a kereteket, és valószínűleg rontják a magyar államháztartás helyzetét. (június 29.)
Ernst and Young
Nyugat- és Kelet-Közép-Európa vonzóbb gazdaságilag, mint Kína és Észak-Amerika. Országként Kína a legvonzóbb, Magyarország a tizedik. A külföldi befektetések európai célországai között Magyarország az ötödik helyen szerepelt. Arra a kérdésre, hogy mely országot választanák új befektetés vagy tevékenységbővítés helyszínéül, a vállalatvezetők a negyedik helyen említették Magyarországot. (június 30.)
Járai Zsigmond, a Magyar Nemzeti Bank elnöke
A gazdaság versenyképességének növeléséhez a munkára rakódó közterhek (pl. a TB-járulék) csökkentésére lenne szükség, nem pedig a miniszterelnök által bejelentett ÁFA és személyijövedelemadó-módosításokra. A Magyar Nemzeti Bank elnöke Varsóban azt is kijelentette: 2010-ben csak akkor lehet bevezetni az eurót, ha nem késlekednek a reformokkal. (június 30)