Kupa Mihály one-man showja
Kupa Mihály volt pénzügyminiszter, a Centrum Párt elnöke kiváló kommunikációs képességével, közérthető, mégis szakszerű megnyilvánulásaival, folyamatosan magas népszerűségi mutatóival immár 15 éve kiemelkedik a hazai politikai mezőnyből. Népszerűségét azonban – kiépített hátország nélkül – nem tudja politikai tőkére váltani. A Hírszerző interjúja kapcsán készült elemzésünk Kupa Mihály kommunikációs profiljáról nyújt átfogó képet.
A Hírszerző Kupa Mihállyal készített interjúja itt olvasható.
Kupa Mihályt kedveli a média. Gyakori médiaszereplésének egyik oka, hogy kiváló kommunikációs képességével, közérthetőségével, szórakoztató stílusával kiemelkedik a szürke szakpolitikusi mezőnyből. Az idősebb generációk fejében a mai napig él a kép, ahogy a nyolcvanas évek végén a pénzügyminisztérium szakértőjeként egy táblánál magyarázza az adórendszer lényegét a televíziónézőknek. Kupa Mihály a médiaszereplései során egyszerre használja a felkészült szakpolitikus és a közérthető médiaszemélyiség megjelenésének kellékeit.
A sajtónak nem egyszer adtak témát szabad szájú elszólásai, élesen megfogalmazott kritikai megjegyzései. A politikusok közül az elsők között jelent meg a nagy nézettségű kereskedelmi televíziós műsorokban, így együtt vetélkedett Cicciolinával, vagy mesélt pajzán történeteket Fábry Sándornak, de pártjuniálisába bevonta Verebes Istvánt is egy talk-show erejéig, sőt korábban szilveszteri televíziós műsorban is szerepelt.
Saját egykori kormányára is gondol? Illetve a Boross-kormányra is?
Szabó Ivánt inkluzíve mindig beleértem.
Békesit is?
Békesi szerencsétlen volt. (Bocsánat, hogy így mondom, mert ezen ő biztosan megsértődik.) Mert ő tudta, hogy mit akar, csak nem hagyták, hogy csinálja. Békesinek pechje volt, ha szabad így fogalmaznom.
És Bokros?
Hát nézze, a Lajos sok mindent csinált az oktatás szétszedésétől a Budapest Bankig… Még finoman fogalmazok, ha mindezt csak a >>marhaság<< kategóriájába sorolom.”
Beszélő interjú, 1997 október
Politikai vitaműsorokba elsősorban tapasztalt közgazdászként, volt pénzügyminiszterként kerül be, míg az általa vezetett Centrum „arcaként” jóval kevesebb szerepet kap. Médiahasználata utal politikai karakterére is: mindig önállóan jelenik meg, a többiek mintha zavarnák a játékban, szövetségesei rendre elpártolnak mellőle. Különállását interjúiban elsősorban fiatalon szerzett élettapasztalataira vezeti vissza, de az tény, hogy már politizálásának korai szakaszában is feltűnő volt magánzása. Az Antall-kormány pénzügyminisztereként elsősorban szakértelmét hangsúlyozva maradt távol a politikai csatározásoktól – a köztelevízió elnökével szemben felállított fegyelmi bizottsági tagságától eltekintve – úgy, hogy a legnagyobb kormánypárt támogatásával, mégis függetlenként jutott be a Parlamentbe, és a minisztérium éléről történt leváltása után ismét a függetlenek közé ült át.
Megnyilatkozásai során azonban társadalomképéről keveset tudhatunk meg. „Középérzelmű vagyok, de mérsékelten konzervatív.” – mondja. Vérbeli pénzügyi szakemberként gyakran kilép a politikusi szerepből, ha a gazdaságról esik szó: a költségvetés prioritásait nem a politikában szokásos társadalmi oldalról, az egyes érdekcsoportokra tett hatása felől elemzi, hanem az államháztartási hiány mérséklése, a gazdaság élénkítése és más technokrata, makrogazdasági célok lebegnek a szeme előtt.
Éppen ebből fakad egyik hiányossága is: elemzései szemléletesek ugyan, ám nem képes hatékony politikai üzeneteket megfogalmazni. Szereplései stílusára sokkal inkább jellemző a „baráti adomázás”, mint a céltudatos politikai kommunikáció. Az tehát, hogy tud az emberek nyelvén beszélni, nem jelenti feltétlenül azt is, hogy képes ezt a szavazatokban is megnyilvánuló politikai előnnyé kovácsolni.
Bár a „magánzó” imázs a politikai ismertség és felismerhetőség megteremtésében előnyös lehet, éppen Kupa Mihály példája bizonyítja, hogy olyan háttérszervezet nélkül, melyet egy jól felépített párt tud nyújtani, nem könnyű talpon maradni a politikában. A volt pénzügyminiszternek 1994-ben nem sikerült megismételnie a bravúrt, és függetlenként nyernie Zemplénben, így négy évre csak az üzleti világ oldaláról szemlélhette a politikát. 1998-ban azonban fölényesen legyőzte szocialista ellenfelét, ettől kezdve újabb négy évig képviselte a zempléni térséget. Második ciklusában – 11 felszólalásával – nem tartozott a legaktívabbak közé, de függetlenként rendszerint az Orbán-kormány politikáját bírálta (főként az igazságszolgáltatás anyagi függetlenségének szűkítése, illetve az egészségügyi- és nyugdíjpolitika hiányosságai miatt). Eközben – elmondása szerint – a politikai paletta mindkét oldaláról szívesen megkeresték mind tanácsokért, mind pozíciókat ajánlva egy esetleges új kormánykoalícióban.
Beszélő interjú, 1997 október
2001 novemberében – az intézményes politizálás igényét felismerve – választási pártot hozott létre a Harmadik Oldal Magyarországért Egyesület (HOME), a Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP), a Magyar Demokrata Néppárt (MDNP) és a Zöld Demokraták (ZD) részvételével Centrum néven, melynek egyúttal elnöke lett. A – formáját tekintve választási szövetségként működő – párt a mérsékelt jobbközép erők képviseletét tűzte ki célul, alternatívát kínálva a két nagy pártból kiábrándult szavazóknak. A párt a rövid felkészülési idő ellenére közel négy százalékos eredményt ért el a 2002-es választásokon (az SZDSZ ugyanekkor öt és fél, míg a MIÉP közel négy és fél százalékot), Kupa Mihály pedig 18 százaléknyi szavazatot kapott egyéni körzetében.
A párton belüli feszültség első jelei akkor jelentkeztek, amikor az elnökség az MSZP javára léptette vissza az első forduló után állva maradt jelöltjeit. Elsőként a Fidesz által gründolt szövetségbe törekvő KDNP vált ki, majd 2005 januárjában követte a másik három szervezet is (a Droppa György vezette ZD már az EP választáson is önállóan indult). A pártelnök állítása szerint a párt továbbra is középen áll, illetve a tagsága folyamatosan nő, a szervezkedés – elsősorban vidéken – gőzerővel folyik. Ennek ellenére a Centrum – a belső problémákról szóló híreket leszámítva – keveset szerepel a nyilvánosságban.
Pártelnök stratégia nélkül
Kupa Mihály pártelnökként nem úgy kommunikál, mint aki mindent egy lapra tett föl, amikor a politikát választotta hivatásul. Az általa felvonultatott
Magyar Rádió interjú, 2005. július 12.
sokféle szerep között elveszik pártja stratégiája. A párt nem kelti a folyamatosan dolgozó, stratégia mentén cselekvő szervezet benyomását, a médiában egy-egy helyi ügyet leszámítva ötletszerűen jelenik meg. A Centrum a két nagy pártból kiábrándult szavazók megszólításán túl hosszú távon nem sugároz egyéb üzenetet a szavazók felé, ami kétségessé teszi a választási sikert. A Centrum középre tartó imázsát tovább gyengíti, hogy a 2002-es választási visszalépések óta az ellenzéki média igyekszik Kupa Mihályt „balra” pozícionálni, a jobboldal árulójaként beállítani, aki elsősorban a polgári erőktől von el szavazatokat.
Bár a pártelnök gyakran nyilatkozik a gazdaságról, nem ismerteti pártja koherens gazdasági-társadalmi programját, nem mutatkozik kormányzásra készülő erőként. Kupa Mihály interjúiban hol kiosztja a kormányzó erőket hibás gazdaságpolitikájuk és a reform-elkötelezettség hiánya miatt, hol megdicséri őket az életszínvonalat javító intézkedésekért. Eközben azonban elmulasztja megfogalmazni azokat a programpontokat, melyek a Centrumot akár reális alternatívaként tüntethetnék fel.
Márpedig a Centrum által megszólított néhány százezer
Hírszerző interjú, 2005. július 21.
szavazóért kemény verseny folyik majd 2006-ban. A párt a szoros Fidesz-MDF együttműködés idején sikeresen foglalta el a politikai centrumot, de az MDF egyre
markánsabb önállósodásával ugyanazt a célcsoportot szólítja meg, melynek elérésére a Centrum, vagy éppen Szeremley Huba új pártja – melyet a sajtóban össze is hoztak már a Centrummal – törekszik. A két nagy párt szorítása között a jobbközép kis pártjainak csak egy választási szövetség adhatna újabb lökést, de ennek sorsa egyelőre kérdéses.
Stop.hu interjú, 2005. július 18.
A vidéki üzenet – elsősorban a többi irányába megfogalmazott kritikaként – a legutóbbi időkig megjelenik a pártelnök nyilatkozataiban, igaz anélkül, hogy a nyilvánosságban megjelenne a Centrum agrárprogramja is. A párt, mint „Témaváltás – Stílusváltás – Elitváltás” című programkivonatából kitűnik, az agráriumban dolgozók megmentését elsősorban értékesítési társulások alakítása, valamint a mennyiség helyett a minőség emelése révén képzeli el, ami nem áll gyökeresen távol más politikai erők elképzeléseitől sem.
A pénzügyminiszter, akit szeretünk
A rendszerváltás utáni pénzügyminiszterek sorában Kupa Mihályt pártpolitikától függetlenül a legnépszerűbb pénzügyminiszterként tartja számon a közvélemény. Ez a Capital Research 2004-es, 500 fős reprezentatív kutatásából derül ki, mely szerint a megkérdezettek több mint negyede őt választotta legjobb pénzügyminiszternek a kilenc fős listáról.
Forrás: Capital Research, 2004.
Kupa minden párt szavazótáborában a leggyakrabban került megemlítésre mint legjobb pénzügyminiszter. Megítélését az MSZP-szavazók körében csak Bokros Lajos, a FIDESZ-táborban pedig Járai Zsigmond és Varga Mihály közelíti meg. (A Fidesz szavazótáborában mért magas elismertség azért is érdekes, mert – főleg a 2002-es választások óta – a jobboldali média igen kritikusan viszonyul a Centrum elnökéhez). A politikus szakmai megítélése az SZDSZ és a kisebb pártok szavazótáborában a legkedvezőbb, itt a kérdezettek csaknem fele őt tartja a volt pénzügyminiszterek közül legjobbnak.
A Centrum támogatottsága a legutóbbi kutatások szerint kevésbé kedvező: a Gallup, a Szonda Ipsos és a Medián legfrissebb kutatása szerint mind az összes megkérdezett, mind a biztos szavazók körében egy százalék körül alakul – a párt tehát egy mostani országgyűlési választáson jóval az öt százalékos küszöb alatt maradna.
Ahhoz tehát, hogy a Centrum parlamentbe jutása biztosított legyen, Kupa Mihálynak a jól bevált kommunikációs fordulatai mellett politikai megnyilvánulásait tudatos stratégia mentén kell felépítenie.