Ingyen reklám a kormánynak
Az év kezdetével lépett a Gyurcsány-kormány, adócsökkentési programjának újabb szakaszához érkeztünk, melynek leglátványosabb eleme az ÁFA-csökkentés. A kormányoldal jól láthatóan törekszik arra, hogy minél inkább középpontba állítsa a 100 lépés programjának ezt az elemét: a tavalyi bejelentéskor Gyurcsány Ferenc még az árkommandó ötletére érkezett heves elutasító reakciókat is vállalta annak érdekében, hogy minél többen értesüljenek az árcsökkenést is eredményező közteher-csökkentésről. Az alacsonyabb ÁFÁ-t azonban nem csupán a politikusok, de a kereskedők is népszerűsítették.
Az adócsökkentési programot, és ennek elemként a most életbe lépett ÁFA-csökkentést még 2005 nyarán jelentette be Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a 100 lépés program keretében. Az akkori nyilatkozatokban a kormánypárti megszólalók arra helyezték a hangsúlyt, hogy a csökkentésnek meg kell látszódnia az árakon is. A sokat támadott „árkommandó” ötlete is elsősorban azt a célt szolgálta, hogy a nagy vihart kiváltó felvetés által minél többen értesüljenek a kormány kezdeményezéséről. Gyurcsány Ferenc miniszterelnök bejelentése megtette a hatását: az ellenzék felháborodott az ötleten, és ezzel még több emberhez jutott el annak híre, hogy a kormány akár az ÁFA-csökkentés hatását lenyelni igyekvő kereskedőkkel szemben is érvényesíti törekvését.
Az árkommandó a 2005-ös év végére kormányzati védjeggyé finomodott, amely azokra a boltokra, áruházláncokra kerülhet ki, melyek érvényesítik az 5 százalékos ÁFA-, és így a kormány szándékainak megfelelően az árcsökkentést.
Kormányzati áfacsökkentés védjegy |
Az ÁFA-csökkentés kis szimbóluma, illetve ennek kommunikációs jelentősége valószínűleg messze elmarad amögött, hogy mekkora segítséget jelentettek a kormány számára azok a cégek, amelyek már január 1. előtt, a karácsonyi vásárlási rohamban azzal igyekeztek felhívni magukra a figyelmet, hogy ők már a törvény hatályba lépése előtt csökkentették az ÁFÁ-t. A kormányoldal szándékai és a kereskedelem érdekei kommunikációs szempontból az előbbi javára szerencsésen egybeestek abban az időszakban, amikor a csökkentés még nem lépett érvénybe, de óriásplakátok, televíziós- és újsághirdetések harsogták az ÁFA-csökkentés hírét.
A kereskedők ÁFA-csökkentési offenzívája ráadásul egyes esetekben a tényleges csökkentést követően is folytatódott. A törvényben előírt mérséklésen túl teljes ÁFA-mentességgel előálló cégek segítenek abban, hogy felszínen maradjon a kormány adóprogramja, méghozzá egy olyan kommunikációs szinten – és ez a legfontosabb eleme ennek véletlen összjátéknak –, amelyre nem tekintenek eleve gyanakvással az emberek, hiszen nem politikus viszi az ügyet a nyilvánosság előtt.
Kereskedelmi kampányhadjárat
|
Az adócsökkentés kommunikációjában önkéntelenül is résztvevő cégek hasonló szerepet töltenek be, mint amit a kormány költségvetési politikáját támadó Fidesz szempontjából a külföldi hitelminősítők és európai unós szervezetek értékelései jelentenek. Az általános párt- és politikaellenes közhangulatban a politikai erők üzeneteit aligha hitelesítheti hatékonyabban más, mint az olyan szereplők, melyekre a választók nem a magyar belpolitika sokat szidott részeként tekintenek.
Ami jó a kereskedőknek, az jó a kormánynak is, hiszen a vásárlók kegyeit árcsökkentő akciókkal kereső cégek az ÁFA ügyében láthatóan egy irányba tartanak a kormánnyal, amelynek legfontosabb célja az, hogy tudatosítsa a választókban: az év eleji árcsökkenés a kormánynak köszönhető.