Bokros támad, Veres védekezik
A vizsgált héten a miniszterelnök a közélet tisztítását célzó javaslatai mellett felvetette a nukleárisenergia-termelés bővítésének lehetőségét, miközben az ellenzék lemondásra szólította fel pénzügyminiszterét. A Fidesz a stratégiai cégek körének bővítésével igyekszik túllicitálni a kormányt patriotizmusban, Bokros Lajos szerint viszont nem a nemzeti érdek motiválta a Lex Mol néven elhíresült törvényt. Az augusztusi csúcshoz képest lassuló infláció nem késztette optimizmusra az elemzőket, akik egységesen 6,5 százalékos jegybanki kamatot várnak 2008-ban.
Monetáris politika
A vártnál kevéssel magasabb szeptemberi infláció ellenére is jó esélyt látnak elemzők a monetáris politika enyhítésének idei folytatódására. Arról ugyan eltérnek a vélemények, hogy a következő kamatcsökkentés mikor várható, abban viszont megvan az egyetértés, hogy 2008 folyamán 6,5 százalékra csökkenhet az MNB-alapkamat.
Nyilatkozó | Nyilatkozat |
Ambrus Gábor, a 4Cast londoni elemzője | - A havi alapon számított maginflációs mutató 0.6 százalékos - a magas számot elsősorban a feldolgozott élelmiszerek okozzák. A szolgáltatások - a szezonális sajátosságokat is figyelembe véve - nem alakultak rosszul, ami javíthatja a monetáris tanács komfortérzetét. Ugyanakkor összességében az adat kedvezőtlen, a második körös (várakozásokon keresztül ható) tényezők erősödését jelezhetik. A középtávú kilátások az idén legfeljebb egy kamatcsökkentést tesznek lehetővé. |
Bebesy Dániel, a CIB elemzője | - A mostani nagy esés ellenére a következő hónapokban nem várunk további dezinflációt, az árindex az év évgén is hat százalék felett lesz. Az októberi kamatcsökkentés valószínűtlennek tűnik, az év végéig még egy alkalommal jöhet lazítás. |
Nigel Rendell, a Calyon Bank londoni elemzője | - A jegybank nem sokat tehet az egész régióban megfigyelhető élelmiszer-árhullám ellen, 2008 második felében az infláció a jegybank 2-4 százalékos célsávjába érhet. Így a vártnál magasabb inflációs adat ellenére kamatvágást várunk októberben. |
Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője | - Az MNB továbbra is csak óvatosan csökkentheti a kamatokat, az idén már csak egy 25 bázispontos kamatcsökkentésre számítunk (novemberben vagy decemberben), így év végére 7.25% lehet az alapkamat, jövő év végére pedig 6.5%. |
Juliet Sampson, az HSBC bankcsoport londoni befektetési részlegének közép-európai közgazdásza | - Nem vita tárgya, hogy az infláció innen tovább csökken, de kérdés, hogy meddig, és milyen ütemben. Nem valószínű, hogy a szeptemberi adat jelentősen befolyásolná az inflációs pályát. A jövő év végéig 6,50 százalékra süllyedhet a magyarországi jegybanki kamat. |
A Dresdner Kleinwort elemzése | - A vártnál rosszabb szeptemberi infláció amellett szól, hogy az MNB októberben még nem csökkenti tovább alapkamatát, de a ház az év vége előtt változatlanul számít még egy negyed százalékpontos csökkentésre. - Az év vége utáni időszakra szóló inflációs várakozások fő meghatározója a közalkalmazotti bértárgyalások kimenetele lesz. Ha a nominális bérnövekedés közel jár majd a kormány által javasolt 4,5 százalékhoz, és ha a globális környezet is megfelelő marad, az MNB a jövő év folyamán fokozatosan 6,50 százalékra süllyesztheti alapkamatát. |
A hét legfontosabb gazdaságpolitikai témái |
Energiapolitika |
Lex Mol |
Adópolitika |
Egészségbiztosítási reform |
Veres János üzleti ügyei |
155 milliárd forint uniós forrás hívható le turizmusfejlesztésre |
Politikai nyilatkozatok
Gyurcsány Ferenc szerint a nukleárisenergia-termelés bővítésének lehetőségét is meg kell vizsgálnia Magyarországnak, mivel ugrásszerű növekedés várható Európa fosszilisenergia-felhasználásában. A miniszterelnök mind a beszerzési források, mind az útvonalak tekintetében a diverzifikáció mellett érvelt, tehát nem kötelezte el magát egyik nagyberuházás mellett sem. A Lex Mol kapcsán az ellenzék kezdeményezte a stratégiai vállalatok védelméről szóló törvény más állami vállalatokra való kiterjesztését. A fideszes Balsai István lemondásra szólította fel a pénzügyminisztert, mert szerinte Veres János jogtalanul igényelt vissza 55 millió forint áfát. A miniszter, állítása szerint, nem követett el szabálytalanságot. Mindeközben az önkormányzatok is fellélegezhettek: az Európai Bíróság összhangban lévőnek ítélte a magyarországi helyi iparűzési adót az európai uniós joggal.
Nyilatkozó/Nyilatkozat témája | Nyilatkozat |
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök / energiapolitika | - Más források mellett a nukleárisenergia-termelés bővítésének lehetőségét is meg kell vizsgálniuk a hazai szakembereknek. Erre azért van szükség, mert 20 éven belül 50 százalékkal nőhet Európa fosszilisenergia-felhasználása, így Magyarországnak érdemben kell növelnie a mintegy 6 ezer megawattos áramtermelő képességét. A közép-kelet-európai régióban mutassunk példát az Európai Uniónak, hogy képesek vagyunk hatékonyabb együttműködésre az energiapolitika terén. - Európa bizonyos energiaforrások tekintetében jelentősen függ az unión kívüli energiaforrásoktól, ezért előtérbe kerül a diverzifikáció, az, hogy miként lehet csökkenteni a kiszolgáltatottságot. - Magyarországnak érdeke a diverzifikálás, elsősorban a beszerzési források, másodsorban pedig az útvonalak tekintetében. Ha az eladói oldalon kevés a szereplő, akkor növelni kell a vásárlói oldal együttműködését. |
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök / Lex Mol | - Az államok ne nyújtsanak segítséget az egyoldalú törekvésekhez, és csak a közös belátáson alapuló közös terveknek lehet jövőjük. |
Fónagy János, Fidesz / Lex Mol | - A jövő héten egy olyan törvénytervezetet nyújtunk be, mely stratégiai céggé emelné, és ezáltal megóvná az ellenséges külföldi felvásárlástól a Magyar Posta Zrt.-t, valamint a közösségi közlekedést szolgáló vállalatokat, így a vasúti, közúti és légiforgalmi tevékenységet végző gazdasági társaságokat. |
Balsai István, Fidesz / Veres János üzleti ügyei | - Amíg a kormányfő nem válik meg a pénzügyminisztertől, minden kijelentés, ami a kormány részéről akár korrupcióellenes fogadkozásként, akár a közélet kifehérítéséről, vagy az adómorál ügyében elhangzik, teljes mértékben komolytalan és hiteltelen. - Nem foglalhatja el Kossuth Lajos székét pénzügyminiszterként az a személy, aki sok évvel ezelőtt, bár a privát szférában, de a saját maga által tulajdonolt és ügyvezetett cég kapcsán jogtalanul igényelt vissza 55 millió forint áfát, vagyis társával együtt áfacsalást követett el. Veres pénzügyminisztersége a fentiek fényében olyan, mintha az igazságügyi tárcát börtönviselt jogász, vagy az egészségügyit műhibát elkövető orvos vezetné. |
Veres János pénzügyminiszter / Veres János üzleti ügyei | - A vizsgálatok lefolytak, a vizsgálatok személyemet nem érintették. Ebből következően nem értem, hogy miért feltételezi bárki azt, hogy a céget egyébként nem érintő vizsgálatoknak rám nézve lenne negatív hatása. Szabálytalanságot el nem követtem, csak politikai támadásnak tudom tekinteni, ami itt elhangzott. - A kérdéses összeget a magyar állam megkapta. |
Kóka János, gazdasági és közlekedési miniszter / adópolitika | - Úgy tűnik, a gazdasági tárca egyedül marad adóegyszerűsítési elképzeléseivel. Azok, akik korábban az adóbevallások és a kitöltendő sorok számának jelentős csökkenését követelték, lassan kihátrálnak a három kis járulék összevonására vonatkozó javaslat mögül. |
Elemzői kommentárok
A Lex Mol kapcsán több elemző is megszólalt, közülük is Bokros Lajos fogalmazott meg különösen markáns véleményt, megkérdőjelezve, hogy a törvény valóban nemzeti érdekeket szolgálna. A Kopint-Tárki lejjebb hozta növekedési prognózisát, de továbbra is tarthatónak tartja a kormány hiánycélját. A szeptemberi 6,4 százalékos inflációs adat az augusztus utáni csökkenés tükrében sem nyugtatta meg az elemzőket, a Doing Business pedig annak ellenére, hogy topreformernek nevezte Magyarországot, erős hiányosságnak tartja, hogy nem történt érdemi lépés az adórendszer egyszerűsítésében.
Elemző/Téma | Elemzői nyilatkozat |
Bokros Lajos, volt pénzügyminiszter, a CEU professzora / Lex Mol | - Ha a magántulajdonosok maguk felé hajlítják a törvényeket, kialakulhat a demokráciát erősen korlátozó oligarchikus rend. - Látszat csupán, hogy nemzeti egység jött létre az állami érdekek védelmében. Inkább a politikai osztály mutat valamiféle gyanús egységet egészen konkrét magánérdekek védelmében. A nemzeti érdek azonban ebben az esetben nem játszik szerepet, ha játszana, akkor ezer más, ennél százszor jobb megoldást lehetett volna választani. - Igaz, hogy az államnak közüzemi cégek esetében sajátos stratégiai feladatai vannak, de érdekei védelme egy versengő piacgazdaságban nem feltétlenül kapcsolódik konkrét vállalathoz, s főként nem kapcsolódik egyes konkrét magántulajdonosi szerkezethez. A lex Mol a szóban forgó vállalat magántulajdonosait betonozza be, így színtisztán magánérdeket véd, s nem állami stratégiai érdeket. |
Kopint-Tárki | - Miközben a többi régiós országban minimálisan felfelé kellett módosítanunk a növekedési előrejelzéseinket, addig Magyarország estében 2.7 százalékról jelentősen lejjebb kellett hozni a prognózist. Bár az év hátralévő részében nem lesz olyan gyenge a gazdasági eredmény, mint a második negyedévben volt, a negyedéves alapon számított 0.5-0.6 százalékos indexek csak arra lesznek jók, hogy 2 százalékos legyen az éves átlagos bővülés. - Az infláció 7,7 százalékos lesz, 2008-ban 4,5-re csökkenhet. - Tarható a kormány 6,4 százalékos deficitcélja, sőt a 2008-as adat még a tervezettnél is jobban alakulhat: a 4,1-del szemben 4 százalékos is lehet. |
Bebesy Dániel, a CIB elemzője | - 6,3 százalékos volt a legmagasabb elemzői konszenzus a szeptemberi inflációt illetően. Noha a nyáron folyamatosan emelkedtek az előrejelzések, a most közzétett hivatalos adat ha minimálisan is, de magasabb lett a várakozásoknál. A 6,4 százalék persze egyfelől jelentős csökkenés az augusztusban mért 8,3 százalékhoz képest, a látszat mégis csalóka. A mostani csökkenés ugyanis alapvetően a bázishatásnak köszönhető, tavaly szeptemberben épült be az árakba az áfaemelés. Ugyanakkor a mostani adat nagyon sok bizonytalanságot hordoz magában. Az élelmiszerárak emelkedése brutális volt, a múlt hónap után ismét 2,2 százalékos a havi drágulási ütem. Az MNB már korábban jelezte, hogy az elsősorban az aszállyal összefüggő áremelkedést egyszeri sokként kezeli, de most már a maginfláció is megugrott. A szeptemberi 0,6 százalékos adat a legmagasabb idei, hó/hó alapon mért szám. Még a nyáron is 5,3 százalékos decemberi adatra, ma már 6 százalék fölötti adatra számítunk az év végére. |
Kende Tamás, nemzetközi jogász | - A stratégiai vállalatokat védő törvény megfogalmazásán talán nehéz lenne fogást találnia az unió bizottságának, a harsányan bejelentett célján viszont annál inkább. |
Simeon Djankov, a Doing Business projektigazgatója | - Magyarország a top reformerek közé tartozik ugyan, hiszen az üzleti környezet minőségét illetően 21 hellyel a 45. helyre lépett előre, megelőzve az újonnan csatlakozott országok többségét és néhány régi EU-tagot is, de az adórendszert illetően 145 ország közül csak a 127. helyen áll. A siker elsősorban a csődeljárási szabályok változása, a tulajdonjog-bejegyzés és a cégalapítás felgyorsításának köszönhető, ugyanakkor hátrányos, hogy az adóterhelés tovább nőtt és nem történt jelentős előrelépés az egyszerűsítés területén sem. |
Gazdasági mutatók
A szeptemberi 6,4 százalékos inflációs adat, ha árnyalatnyival is, de magasabb volt a vártnál. A KSH nyilvánosságra hozta az élelmiszer- és az energiaárak kilencedik havi változását, amelyekből kiderül, hogy a liszt, az idényáras élelmiszerek és a távfűtés díja emelkedett kiemelkedő mértékben.
Mutató fajtája | Adatok |
Élelmiszerárak KSH |
- Egy hónap alatt – 2007. augusztushoz viszonyítva – az élelmiszerek árai 2,2 százalékkal emelkedtek. Növekedett a liszt (14,9%), a tojás (7,8%), a száraztészta (7,7%), az étolaj és a kenyér (6,5-6,5%), a péksütemények (5,8%), a baromfihús (4,6%), valamint a sertéshús (2,8%) ára. Az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) nélkül számítva az élelmiszerek árai az előző hónaphoz képest 2,4 százalékkal drágultak. - 12 hónap alatt, 2006. szeptemberhez viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál nagyobb mértékben, 9,8 százalékkal emelkedtek. Ezen belül jelentősen drágult a liszt 43,4, az idényáras élelmiszerek 27,7, a tojás 20,1, a kenyér 18,0, a baromfihús 16,2, valamint az étolaj ára 12,3 százalékkal. - Átlag alatti áremelkedés volt tapasztalható a szeszes italok, dohányáruk (6,2%), az egyéb cikkek (3,5%), valamint a ruházkodási cikkek (0,3%) esetében. A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,2 százalékkal kellett kevesebbet fizetni, mint 2006. szeptemberben. |
Energiaárak KSH |
- A háztartási energia átlag feletti 12,9 százalékos áremelkedésén belül, a távfűtés 37,6, a vezetékes gáz 18,1 százalékkal nőtt. A szolgáltatások átlagot meghaladó 6,9 százalékos áremelkedésén belül a csatornadíj 13,8, a szemétszállítási díj 12,0, a vízdíj 10,5 százalékkal drágult. |