Gyurcsány és Orbán: összeérő érdekek

2007-10-19

Gyurcsány Ferenc miniszterelnök nem szólalt fel napirend előtt ezen a héten a parlamentben, és ennek (is) köszönhetően nem vetődtek fel új témák a Házban. Így a folytatódó tisztasági csomag-ügy és az alkotmányügyi bizottságban folytatott női kvóta-vita mellett a szakpolitikai munka volt jellemző.

Nyilvánossá váló konfliktusok

A kormányfő összeférhetetlenségi javaslatával elégedetlen önkormányzati lobbi képviselői a héten a nyilvánosság elé álltak, s ezzel új fejezet kezdődött a tisztasági csomagról szóló politikai vitában. Az, hogy a sokszínű MSZP-n belül Gyurcsány Ferenc támogatottsága nem száz százalékos, eddig sem volt titok. Nem rendült meg a kormányfő pozíciója, és nem is mutat semmi ebbe az irányba. Gyurcsány helyére ugyanis nincsen jelenleg utódjelölt, és ha mégis lenne, akkor is bajos lenne mindkét kormánypárt támogatását megszereznie a váltáshoz. A kormányfő ezalatt továbbra is a közélet megtisztítójaként léphet fel, aki akár a saját pártjával is hajlandó szembemenni a cél elérése érdekében. Így ha az MSZP egyes csoportjai bírálják, az jelen esetben egyáltalán nem ellentétes Gyurcsány Ferenc érdekével.


Kiemelt események 

Hír Megjegyzés
Gyurcsány Ferenc „tisztasági” csomagja Az ügy kezdeményezője Gyurcsány Ferenc, neki mindenképpen, de idővel a Fidesznek is kedvez az ügy
Hajléktalanügyi megbízott lemondása egy módosító indítvány elfogadása miatt A lemondás az ellenzéknek kedvez, mert a kormánybiztos belülről fogalmazott meg kritikát.
Lengyel Zoltán független képviselő mentelmi jogának felfüggesztése -
Kispál Ferenc fideszes képviselő lemondása, mert megsértette a Házszabályt A kormánypártoknak kedvez az ügy.
Nem került napirendre a pedagógusok népi kezdeményezése -



Gyurcsány és Orbán: összeérő érdekek

A változó helyzetben – meglepő módon – két szempontból is érdekszövetségbe került Orbán Viktor és Gyurcsány Ferenc. Először is mindkét politikusnak fontos, más és más okból, hogy az ügyet ne kelljen népszavazásra vinni, hanem parlamenti megoldás szülessen. Gyurcsány Ferencnek azért, mert nem borítékolható, hogy meglenne a népszavazáshoz szükséges parlamenti többség: a kormány, vagy a képviselők által kezdeményezett népszavazás ugyanis fakultatív jellegű, a Ház mérlegelés után rendeli el a referendumot. Márpedig zúgolódó frakcióval és elutasító koalíciós partnerrel aligha lenne meg a többségi határozat. A Fidesznek és Orbánnak pedig értelemszerűen azért káros egy esetleges szocialista népszavazási kezdeményezés, mert devalválná a héten zöld utat kapott ellenzéki referendum-tervet. Ezen túl érdekegyezés alakult ki a két vezető politikus között pártvezér minőségükben is: Orbán Viktornak legalább annyira személyes érdeke a vidéki „erős emberek” hatalmi centrumainak gyengítése, mint Gyurcsány Ferencnek (ha nem jobban, hiszen a Fidesz önkormányzati szinten erősebb, mint a kormánypártok). 
Futárposta - a hét számokban 

  Szám Benyújtó(k)
Benyújtott önálló indítványok 14 Kormány (2), bizottságok (2), MSZP-s képviselők (3), OGY elnöke (1), Fideszes v. KDNP-s képviselők (4), Herényi Károly -MDF (2).
Visszavont önálló indítványok 2 Koszorús László, Fidesz (T/4023), IRM (T/237).
Módosító, kapcsolódó módosító javaslatok, sürgősségi, kivételességi indítványok, pontosítások 223 Bizottságok (3), kormány (2), ÁSZ (1) képviselők (217 – a legtöbb módosító javaslat az adózáshoz, és az ÁFÁ-hoz kapcsolódó irományokhoz érkezett.)
Visszavont, visszautasított és határidő után érkezett módosító, kapcsolódó módosító javaslatok 5 Kormánypárti képviselők, adóhoz és nyugdíjhoz kapcsolódó javaslatok.
Benyújtott egységes javaslatok 2 T/3719 A Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény módosításáról, illetve T/3812 A szolgálati nyugdíjjal összefüggő egyes törvénymódosításokról.
Írásbeli kérdésekre benyújtott válaszok 3 GKM (3), FVM (2), PM (2), ÖTM (3), OKM (2), LÜ (1)
Bizottsági ajánlások, kiegészítő ajánlások 18 Alkotmányügyi (7), foglakoztatási (1),európai ügyek (1), egészségügyi (2), környezetvédelmi (2), mezőgazdasági (2), emberi jogi, gazdasági, oktatási (1-1-1).




Szakpolitika, konstruktívan is

A heti szakpolitikai hírek egy jelentős része bizottsági ülésekről származik, és azt bizonyítja, hogy minél kevesebb a médiafigyelem, annál nagyobb az esély arra, hogy megegyezések szülessenek. Míg a nagy figyelemmel övezett emberi jogi bizottsági ülésen „botrány” volt (a kormánypárti képviselők bojkottálták), a kevésbé polemikus bizottságokban több esetben is konstruktív vita folyt. A héten megegyeztek a pártok arról, hogy mindannyian támogatják az Európai Unió reformszerződését (melyet kisebb változtatásokkal azóta jóvá is hagytak az állam- és kormányfők). A gazdasági bizottságban pedig – az ellenzéki képviselők „nem” szavazata ellenére is konstruktív vita folyt arról, hogy a „túl jól sikerült megszorítások” miatt keletkező költségvetési többletpénzeket hiánycsökkentésre, gazdaságélénkítésre, vagy éppen kedélyjavításra kellene-e felhasználni. Az alkotmányügyi bizottságban ugyanakkor bár látszólag - az MDF kivételével - minden párt megszavazta a női kvótáról szóló előterjesztést, a pártok képviselői mintha nem az egyetértésüket, hanem inkább a kétségeiket fejezték ki volna a javaslattal kapcsolatban.

Kiemelt jogszabályok a parlamenti ügymenetben

Javaslat Állapot A javaslat tartalma, fontos pontjai vagy jelentősége
A Magyar Köztársaság 2006. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslat. (T/3578. szám). 29-30-i ülésen módosítókról szóló szavazás, november 5-6-i ülésen zárószavazás várható Zárszámadás.
Egyes adótörvények módosításáról szóló törvényjavaslat. (T/3892. szám) 29-30-i ülésen részletes vita, november 5-6-i ülésen módosítókról szóló szavazás várható Polemikus kérdés a kis adók összevonása, mely elmaradni látszik (efeho).
Az általános forgalmi adóról szóló törvényjavaslat. (T/3893. szám) 29-30-i ülésen részletes vita, november 5-6-i ülésen módosítókról szóló szavazás várható Szigorítanák a magánszemélyek sorozatos lakás- vagy telekeladását (így bizonyos esetekben ÁFA-kötelessé válik az eladás)
A Magyar Köztársaság 2008. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslat. (T/3860. Szám) valamint a Magyar Köztársaság 2008. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról sz. tvj. (T/4009. szám) 24-25-26-27 ülésen általános vita megkezdése, 29-30-i ülésen általános vita lezárása várható Költségvetés
A Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény módosításáról sz. tvj. (T/3060. szám) valamint Egyes törvények mód. a nemek közötti tényleges esélyegyenlőség megteremtése érd. sz. tvj. (T/3066. szám). 29-30-i ülésen általános vita a lezárásig várható Sándor Klára és Magyar Bálint „kvóta-javaslata”, mely kötelezővé tenné, hogy a pártok listáik minden második helyére női jelölteket állítsanak, valamint kötelezővé tenné, hogy a kormányban és az államtitkárok között mind a férfiak, mind a nők legalább egyharmad arányban kapjanak szerepet. Az előzetes jelzések szerint a Fidesz, az SZDSZ és az MSZP támogatja a javaslatot.
A Magyar Köztársaság hosszú távú fenntartható fejlődésével kapcsolatos tervezési, és egyeztetési folyamat feladatairól szóló határozati javaslat (H/3850. szám) november 5-6-i ülésen részletes vita várható Nemzeti fenntartható fejlődési stratégiai dokumentumhoz is kötődő határozati javaslat
"Népegészségügy vagy üzleti egészségbiztosítás?" címmel fideszes politikai vita-kezdeményezés (V/3931.szám) 24-i ülésen vitanap megtartása várható Vita a különböző egészségbiztosítási koncepciókról. A vita ugyanakkor valószínűleg nemcsak az előkészítés alatt álló új biztosítási rendszert, hanem a Gyurcsány-kormány egész eddigi egészségügyi tevékenységét érinteni fogja.
Az azonos neműek házasságkötéséhez szükséges jogi feltételek megteremtéséről (T/3832. szám) A Házbizottság döntésétől függően november 5-6-i ülésen általános vita és lezárása várható A liberálisok kezdeményezése. Javaslatuk központi eleme szerint a családjogi törvényben a „nagykorú férfi és nő” kitételt „két nagykorú személy” kitételre változtatnák.

Sajtókapcsolat:
+36 20 665-0384
Telefon:
+36 20 665-0384