Elmaradt a családi pótlék emelése
Költségvetési adok-kapokban csapódott le a koalíciós konfliktus, amelyből az SZDSZ látszik vesztesen kikerülni. A vizsgált héten lezajlott költségvetési vita egyértelművé tette, hogy 2009-ig nem várható érdemi adócsökkentés; a liberális párt módosító javaslatai rendre lepattantak a pénzügyminiszterről. A kamatvágás elmaradása nemigen lepte meg a piacot, elemzők az év végére 7,25 százalékos kamatszintre számítanak.
Monetáris politika
Megosztott elemzői vélemények és nagy várakozás előzte meg a monetáris tanács október 29-i ülését. A kamatvágás elmaradása az elemzők többsége szerint óvatosságot jelez, és megalapozza a novemberben várható 25 bázispontos csökkentést. Megfelelt a piaci várakozásoknak mind a lengyel alapkamat változatlanul hagyása (4,75 százalék), mind a Fed döntése, amely 4,75-ről 4,5 százalékra csökkentette az amerikai kamatlábat.
Nyilatkozó | Nyilatkozat |
Ambrus Gábor, a 4Cast Limited londoni elemzője | - A kamatdöntési közleményből a lazább monetáris politikát szorgalmazók erősebb hangja szűrődött át, de a mai ülésen az óvatosság volt a fontosabb. Mindez nyitva hagyja annak lehetőségét, hogy egy hónap múlva, november 26-án bekövetkezzen a kamatcsökkentés, amelyhez a friss inflációs jelentés szolgáltathat majd alapot. |
OTP | - Az OTP elemzői a következő 6-9 hónap folyamán az alapkamat csökkentésére számítanak. Az idén még egy 25 bázispontos mérséklésre, a jövő év első felében pedig további 100 bázispont körüli kamatcsökkentésre látnak esélyt. Ha azonban az élelmiszerek a vártnál nagyobb mértékben drágulnak, illetve a bérek és a piaci szolgáltatások árai a kívánatosnál gyorsabban emelkednének, akkor lehetségesnek tartják, hogy a vártnál kevesebb kamatcsökkentésre lesz mód. |
Szentiványi Nóra, a JP Morgan londoni elemzője | - Úgy tűnik számunkra, hogy a monetáris tanács közel volt a kamatvágáshoz. A közleményből is kitűnik, hogy a testület el akarta kerülni annak látszatát, hogy túlságosan optimista az inflációs kilátásokat illetően, melyet azzal keltett volna, ha a szeptemberi után a mai ülésen is kamatot csökkent. - Várakozásaink ellenére nem vágott kamatot a jegybank, 25 bázisponttal 7.25%-ra módosítottuk felfelé év végi kamatlábra vonatkozó várakozásunkat. |
Raffaella Tenconi, a Dresdner Kleinwort londoni elemzője | - A kamatdöntés és annak közleménye lényegében összhangban van várakozásainkkal. A jövő év közepére 6.5% körülig süllyedhet a kamatláb. |
Fórián Szabó Gergely, a Pioneer Alapkezelő vezető elemzője | - A kamatdöntés nem okozott meglepetést a piacon, az elemzők többsége a kamattartásra számított. A következő kamatdöntés lesz a lényeges abból a szempontból, hogy a monetáris tanács akkor foglalkozik majd a következő inflációs jelentéssel, amelyet természetesen a november végi kamatdöntéssel együtt hoz nyilvánosságra. Ezzel együtt 2009-re a 3 százalék körüli inflációs mértéket el lehet érni. |
Bebesy Dániel, a CIB Bank budapesti elemzője. | - Annak jelzésével, hogy az élelmiszerek külső okok miatti feltehetően tartós áremelkedési hatása befolyásolhatja a közép távú inflációs kilátásokat, a korábbi közleményeknél kissé óvatosabb hangot ütött meg ma a monetáris tanács. A szinten tartási kamatdöntés mellett úgy tűnik, hogy a kamatpályával kapcsolatos kilátások nem változtak. Ezt az is megerősíti, hogy Simor András jelzése szerint szoros volt a mai döntés eredménye. A mai vágás tehát a levegőben volt, amely egy hónap múlva bekövetkezhet, feltéve, hogy nem lesznek nagy negatív meglepetések a friss inflációs jelentésben. |
Barcza György, a K&H Bank vezető közgazdásza | - Összességében amellett, hogy a jelenlegi feltételek megengedték volna a kamatvágást, a bizonytalanság óvatosságra sarkallta a testületet. A mai döntés eredménye indokolt volt és a kamatcsökkentéshez majd alapot szolgáltathat az egy hónap múlva esedékes inflációs jelentés, több információ a jövő évi országos bértárgyalásokról és a most szerdai Fed kamatdöntést követő piaci reakciók. |
Tóth Gyula, az UniCredit MIB bécsi elemzője | - Az a tény, hogy Simor András szavai szerint nagyon szoros volt a mai kamatdöntés kimenetele, arra is utalhat, hogy ismét az ő szavazata döntött. A mai kamatdöntés fő üzenete az óvatos monetáris politika jegybank felőli hangsúlyozása, bár az a megjegyzés, hogy a prémiumkifizetésektől megtisztított bérnövekedési dinamika lassulhat, a kamatcsökkentési lehetőséget erősíti. |
Gárgyán Eszter, a Citibank budapesti elemzője | - A nemzetközi piacokon újra fokozódó volatilitás, illetve a magyar eszközök viszonylagos alulteljesítése a régiós eszközökkel összevetve valószínűleg erősítette a monetáris tanácson belül a héják hangját. Az egy hónap múlva esedékes következő kamatdöntéshez a külső környezet már javulhat. Amennyiben nem az MNB tűréshatárán (7%) felüli jövő évi országos bruttó bérajánlás születik az Országos Érdekegyeztető Tanácsban, akkor a novemberi inflációs jelentés teret adhat egy kamatcsökkentéshez, melyet a jövő év első felében további kettő követhet. Ennél több monetáris lazítás a választások közeledtével alakuló fiskális fegyelemtől függ, ami alapvetően befolyásolja majd az ország kockázati prémiumát. |
Gazdaságpolitikai vitatémák
A vizsgált héten a honatyák lezárták a jövő évi költségvetés és az azt megalapozó törvények általános vitáját. Az ülésen kormánypárti képviselők megerősítették elkötelezettségüket a kisadók összevonásának elvetése, valamint a területalapú építmény- és telekadó lehetőségének 2008 utáni fenntartása mellett. A Fidesz még hétfőn 250 milliárdos átcsoportosítást javasolt a 2008-as büdzsében, a legnagyobb gazdaságpolitikai vita mégsem a kormány és ellenzéke, hanem a két koalíciós partner között zajlott.
Kóka János adócsökkentési javaslataival tett kísérletet pártja liberális arcélének erősítésére, a pénzügyminiszter ellenállása miatt mégis visszakozni kényszerült. Bár felmerült, hogy az SZDSZ a Fidesszel együtt szavazva vinné át sáveltolási kezdeményezését, a személyi jövedelemadó alsó kulcsának jövedelemhatára 1,7 millió forint marad, továbbá a háromszázalékos szja-felajánlás új rendszere mögül is kénytelen volt kihátrálni a kisebbik kormánypárt. Vereségét az SZDSZ további megtakarítható költségvetési forintok keresésével próbálja ellensúlyozni, de ha találnának is forrást, a kormány azt nem adócsökkentésre, hanem a hiány gyorsabb mérséklésére költené.
Nyilatkozó / Nyilatkozat témája | Nyilatkozat |
Veres János pénzügyminiszter / költségvetési fegyelem | - Az elemzők, akik most bizonytalannak tartják a 2009-es célok teljesítését, tavaly nyáron nem hitték el, hogy a bejelentett konszolidációs intézkedéseket Magyarországon valóban meg lehet hozni. Amikor megszülettek a törvények, az elemzők nem hitték, hogy ezeket végre lehet hajtani..., amikor végrehajtottuk, nem hitték, hogy ezt fenn lehet tartani a következő évre. 2007-ben fenntartottuk (a törvények végrehajtását), 2008-ban ezt folytatjuk, és 2009-2010-ben is folytatjuk. |
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter / költségvetés | -A liberális párt javaslatai 74 milliárd forintnyi kiadáscsökkenést javasolnak az állami intézményeknél, a másik oldalon pedig mintegy 55 milliárd bevétel-, vagyis adócsökkentést, illetve 8 milliárdos kiadásnövekedést okoznának a 2008-as büdzsében. A javaslat szerint fokozni kell a több mint 3, vagy sérült gyermeket nevelő családoknak járó családi pótlékot, növeljük a személyi jövedelemadó alsó kulcsa alá eső éves jövedelem határát, illetve emeljük a jövedelemből társadalmi célokra felajánlható 1%-os szja-részt. |
Navracsics Tibor, a Fidesz frakcióvezetője / költségvetés | - A Fidesz továbbra is várja az SZDSZ támogatását az adócsökkentéshez, annak ellenére, hogy a liberálisok visszavonták az ilyen irányú javaslatukat a vasárnapi koalíciós egyeztetés után. - Csak a választásokig volt fontos az adócsökkentés politikája, azóta folyamatos adóemelést tapasztalunk. A kormánypártiak egy percig sem gondolták komolyan az adócsökkentést, amire nemcsak a jövő, de a jelen szempontjából is szüksége van Magyarországnak. Az adóterheket csökkenteni kell, hogy a szociális válság minél kisebb pusztítást okozzon. - Elmondhatjuk, sokkal rosszabbul élünk, mint négy éve. 2008 rendkívül nehéz lesz, az önkormányzati szféra komoly elvonásra számíthat, az infláció tovább fog emelkedni, míg a reálbérek stagnálása várható. |
Herényi Károly, az MDF frakcióvezetője / költségvetés | -Akisebbik koalíciós partner olyan politikai hastáncot jár, aminek nem látjuk a végét. Az SZDSZ egyet riszál jobbra, egyet balra. A jobbra riszálás ára hetvenmilliárd forint, a balra riszálásé pedig ötmilliárd. Az utóbbi napok sajtóhírei arról szólnak, a kisebbik koalíciós párt a Fidesszel is hajlandó koalíciót kötni. - A liberális párt játékára rámehet az ország. Arra kérjük az SZDSZ-t, játsszon tiszta lapokkal és felelőtlen ígéretekkel ne veszélyeztesse az euró bevezetését. |
Elemzői kommentárok
Magyarország költségvetési kilátásait tekintve bár továbbra is jelentős, de egyre kisebb kockázatot látnak elemzők a kormányzati ciklus második felében várható költekezési fegyelem lazulásában. Az euróbevezetés tekintetében ugyanakkor továbbra sem jók Magyarország esélyei: a Reuters legújabb, 33 pénzügyi elemző és tanácsadó véleményén alapuló felmérése szerint a kelet-európai EU-tagországok közül utolsóként (Romániával együtt) csak 2014-ben várható az euró bevezetése. Egyetértés mutatkozik abban is, hogy a forint ingadozási sávja az idén várhatóan nem, jövőre viszont jó eséllyel módosul.
Elemző | Legfontosabb állítások |
Barclays Capital | - A ház már kevésbé borúlátó a költségvetési kilátásokat illetően, mint akár néhány hónappal ezelőtt, mivel a 2007-2008-as számok szilárdnak tűnnek, és a politika a jelek szerint továbbra is elkötelezett a kiigazítás mellett. - Az idei 6,4 százalékos és a jövő évi 4,1 százalékos - ESA-szabvánnyal számolt - GDP-arányos államháztartási deficitcél hitelesnek látszik. - Az igazi kihívás ugyanakkor a konszolidáció folytatása 2009-ben, amikor 3,2 százalékra kell csökkenteni a deficitet a tervek alapján. Az abban az évben esedékes európai parlamenti választások eredményei elbizonytalaníthatják az MSZP-t a 2010-es magyarországi választások előtt, márpedig az elmúlt időszakok költségvetési mintái tipikus választási költekezési, majd megszorítási ciklusokat mutatnak. Ezúttal azonban más lehet a helyzet. - Bár a felmérések szerint az MSZP támogatottsága többéves mélyponton van, nincs olyan egyértelmű nyomás, amely Gyurcsány eltávolítását célozná. Mindemellett a kormányfő olyan költségvetési szabályokat lefektető törvényeket is javasol, amelyeket ideális esetben, kétharmados többséggel az alkotmányba foglalnának, további jeleként annak, hogy folytatódnak az erőfeszítések a költségvetési kiigazítás hosszú távú hitelességének erősítésére. - A forint ingadozási sávja nem megfelelő az ország számára, különösen azért, mert még legalább három évnyire van Magyarország belépése az euróövezeti tagság előtt kötelező ERM-II-be. - Legkorábban 2008 első negyedévében tűnik lehetségesnek a sáv felszámolása, miután a magyar adósságpiaci hozamok lejjebb mentek, a 2007-es teljes költségvetési adatsor ismertté válik, és megkezdődik a 2008-as költségvetési terv végrehajtása. |
Ed Parker, a Fitch Ratings európai szuverén besorolásokért felelős igazgatója | - A Fitch jó haladást érzékel a konszolidációban, a magyar kormány erős startot vett, és a hitelminősítő arra is lát esélyt, hogy az idei államháztartási hiány elmarad a hivatalos céltól. A kihívást azonban a parlamenti időszak második fele jelenti, amikor már közelednek a választások, és mint tudjuk, Magyarországon igen erősen érvényesülnek a politikai ciklusok a gazdasági folyamatokban. |
Goldman Sachs | - A forintsáv felszámolása jelenleg láthatóan nem szerepel a napirenden, mivel a magyar kormány tart attól, hogy a forint túlszaladna erős irányban, ami ártana a gazdaság jelenlegi egyetlen motorjának, az exportnak. A forintsáv eltörlése végül azonban meg fog történni, és ez további lendületet adhat a kamatcsökkentéseknek, potenciálisan a 6,50 százalékos szint alá süllyesztve a magyar jegybanki alapkamatot. |
JP Morgan | - A forint ingadozási sávja az idén várhatóan valóban nem módosul, a változtatásnak azonban a ház jövőre már 30 százalékos valószínűséget jósol. |
Gazdasági mutatók
2007 harmadik negyedévében 27%-kal több lakást vettek használatba, mint egy évvel korábban, és jelentősen csökkent a külkereskedelmi mérleg hiánya is – jelentette a KSH. Az Ecostat konjunktúra-indexe szerint a TOP-100 csoportba tartozó nagyvállalatok döntő többsége a makrogazdasági konjunktúra szinten maradását várja, ugyanakkor saját vállalkozásuk hat hónapon belüli lehetőségeit az egy hónappal korábbihoz képest jóval optimistábban ítélik meg.
Mutató fajtája | Adatok |
Lakásépítések, építési engedélyek, KSH (2007. I–III. negyedév) |
- Az év első kilenc hónapjában 20 és félezer befejezett lakás kapott használatbavételi engedélyt és közel 33 ezer új lakásra adtak ki építési engedélyt. A használatba vett lakások száma 10%-kal, az új lakásépítési engedélyeké 5%-kal volt több, mint 2006 első háromnegyed évében. A növekedés elsődleges forrása a vállalkozói lakásépítés, amelynek keretében a II. és III. negyedévben másfélszer több új lakás készült el, mint az előző év hasonló időszakában. - A lakásépítés területi alakulása a főváros növekvő súlyát mutatja: itt kérték az új engedélyek egynegyedét, itt épült az új lakások 30%-a. - A befejezett lakások számának ez év II. negyedévében elkezdett növekedése folytatódott a következő három hónapban is. A III. negyedévben 27%-kal több lakást vettek használatba, mint egy évvel korábban, ezen belül az átlagosnál gyorsabban emelkedett a vállalkozások által eladás céljából épített lakások száma. |
Külkereskedelmi termékforgalom, KSH (2007. január-augusztus) | - 2007. január–augusztusban a kivitel volumene 17, a behozatalé 14%-kal növekedett az előző év azonos időszakához képest. A külkereskedelmi mérleg hiánya 201 milliárd forint (819 millió euró) volt, 312 milliárd forinttal (1127 millió euróval) kevesebb, mint egy évvel korábban. |
Ipari termelői árak, KSH (2007. szeptember) | - Az ipar belföldi értékesítési árai 2007. szeptemberben az előző hónaphoz képest 0,4%-kal, a 2006. szeptemberivel összehasonlítva 3,1%-kal emelkedtek. Az exportértékesítés havi termelői árai az előző hónaphoz viszonyítva 0,8%-kal csökkentek, az egy évvel korábbiaknál 7,2%-kal voltak alacsonyabbak. A belföldi- és az exportárváltozás eredőjeként az ipari termelői árak az előző hónapinál 0,3%-kal voltak alacsonyabbak, 2006. szeptemberihez képest 2,7%-kal csökkentek. |
Az Ecostat konjunktúra-indexe | - A TOP-100 vállalatcsoport konjunktúra-indexe 91,7 százalék, míg a kis- és középvállalatok bizalmi indexe 94,8 százalék volt októberben. - A TOP-100 csoportba tartozó nagyvállalatok bizalmi indexe annyiban módosult az előző hónapokhoz képest, hogy a cégek 73 százaléka a makrogazdasági konjunktúra szinten maradását várja. Így a gazdaság javulását illetve romlását vélelmezők aránya zsugorodott. Saját vállalkozásuk hat hónapon belüli lehetőségeit a szeptemberinél jóval optimistában értékelik meg a cégek. Októberben majdnem minden második nagyvállalat derűlátóan nyilatkozott üzleti lehetőségeiről. |