Érik a megegyezés az MSZP és az SZDSZ között
Az SZDSZ adóreform javaslatcsomagja levette napirendről a szakértői kormányt, és megteremtette a kormánnyal való megegyezés lehetőségét, még ha a tárgyalások nem is elsősorban a Megegyezés című programról folynak majd. A kormány által benyújtott költségvetés-tervezet, ha megkapja a szükséges támogatást, túlságosan optimista növekedési prognózisa ellenére is teljesíthetőnek látszik. A munkaerőpiac rugalmatlanságát jelzi, hogy a friss munkanélküliségi adatok szerint az álláskeresés átlagos időtartama 19 hónapra nőtt.
Monetáris politika
Az elemzői konszenzusnak megfelelően nem változtatott a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa az irányadó kamatszinten, így a ráta sorozatban a negyedik alkalommal 8,5%-on maradt. A dezinflációs folyamat kedvező pályán mozog, ami valószínűleg még ősszel meghozza az első kamatcsökkentést.
Nyilatkozó | Nyilatkozat |
Simor András, az MNB elnöke | - Ahogy a múlt hónapban, most is két lehetőséget tárgyalt a tanács, a kamatcsökkentést és a tartást. Végül túlnyomó többséggel döntött a tanács a kamat változatlansága mellett. - Augusztusban a trendinfláció kedvezően alakult, így az árfolyamadatokban kedvező változást figyelt meg a jegybank. A növekedési adat elmaradt a várttól, illetve az élénkülést is eseti tételek okozták (például a mezőgazdaság). - Hiába csökken a foglalkoztatottság, ez az infláció szempontjából nem segít, mert a betöltetlen álláshelyek száma nem nőtt, vagyis a munkapiac feszessége nem csökkent. |
Trippon Mariann, a CIB Bank elemzője | - A közlemény elsősorban a gyenge gazdasági növekedést hangsúlyozhatja, ami kedvező a magyarországi dezinflációs folyamat szempontjából. Azonban a nyersanyagárak volatilis mozgásában rejlő kockázatokra és az inflációs várakozások alakuására is felhívja a figyelmet. Az MNB következő lépése kamatvágás lesz, ennek időzítése azonban még bizonytalan. Az esetleges negatív inflációs meglepetésektől és a globális befektetői bizalom további romlásától függ az időzítés. |
Ambrus Gábor a 4Cast londoni elemzője | - A jegybank kommunikációjában hangsúlyozni fogja az inflációs kockázatok kézben tartását, annál is inkább, mert a növekedési kilátások tovább romlottak és az olajár mérsékelt maradt. A monetáris tanács kommunikációjába azonban némi óvatosságot hozhat az, hogy a globális hitelpiaci feszültség érezteti hatását a magyar kockázati prémiumra. Ezen kívül a bérek alakulása továbbra is az MNB fókuszában maradhat, főként, mivel a bértárgyalások lassan megkezdődnek. |
Gazdaságpolitikai vitatémák
A hét legfontosabb gazdaságpolitikai témái |
Költségvetés |
Az SZDSZ adóreform javaslatcsomagja |
Robin Hood-adó |
Ezermilliárd forint alatti deficitet tervez a kabinet, ami az előzetes adatokhoz képest is jobb eredménnyel záró 2007-es hiányadat tükrében teljesíthetőnek, esetleg túlteljesíthetőnek ígérkezik. A fő fenyegetettséget a tervezet alapját képező 3 százalékos növekedési prognózis jelenti, amelyet elemzők egybehangzóan túlságosan optimistának tartanak. A nyugdíjasokon kívül a MÁV lehet a nagy nyertese a költségvetésnek, míg a közúti közlekedésfejlesztés lendülete biztosan megtorpan majd. A különadó megszüntetésével kieső mintegy 170 milliárd forint a társasági adó két százalékpontos emelésével és az adóalap kiszélesítésével látszik pótolhatónak.
A kérdés továbbra is az (és ez egészen a zárószavazás napjáig bizonyára így marad), hogy sikerül-e a kormánynak többséget verbuválnia a büdzsétervezethez. Az SZDSZ benyújtotta önálló adóreform javaslatcsomagját, amely – mivel a szocialisták által is támogatható elemeket tartalmaz – a költségvetés megszavazásának liberális tárgyalási alapjaként értelmezhető: minél több elemét támogatja a kormány, annál valószínűbb, hogy a liberálisok végül támogathatónak ítélik meg a költségvetés egészét. Az SZDSZ politikája egyértelműen ebbe az irányba halad, ami annak ellenére is igaz, hogy az adócsomagot tárgyaló parlamenti főbizottságban Kóka János és Horn Gábor is nemmel szavazott az általános vitára való alkalmasságról döntő szavazáson (és csak a két független, volt fideszes képviselő távolmaradásának köszönhetően kerültek többségbe a kormánypárti igenek).
A költségvetést illetően már nem a radikális adócsökkentés tűnik az SZDSZ legfőbb követelésének, a Kóka János által hétfőn benyújtott javaslat ugyanis már a kiadások befagyasztásáról beszél, valamint egy Adóreform Alap létrehozásáról, ez tehát éppúgy hosszabb távon tenné lehetővé az adócsökkentést, mint Gyurcsány Ferenc Megegyezés című programja. Kérdés persze, hogy az SZDSZ sikerként tud-e majd felmutatni bármilyen megegyezést, hiszen a koalíciós szakítás óta nem egységesen és a választók számára világos célkitűzések mentén politizált a párt, hanem inkább a rögtönzés, a szétbeszélés és az állandó belső konfliktus volt jellemző.
Nyilatkozó / Nyilatkozat témája | Nyilatkozat |
Veres János pénzügyminiszter / költségvetés | - A versenyképesség- és egyensúlyjavítás, valamint a fenntarthatóság hármassága jellemzi a jövő évi költségvetést. Eredményszemléletben 3,2 százalékos GDP-arányos államháztartási hiányt tartalmaz, pénzügyi szemléletben a hiány 3,4 százalék, azaz 975,9 milliárd forint lesz. Az óvatosság, a konzervatív tervezés jellemzi a költségvetést, amely nyugdíjreform nélkül GDP-arányosan 3,2 százalékos, a nyugdíjreform figyelembe vételével 2,9 százalékos államháztartási deficitet jelent. Ez történelminek minősíthető, mivel jövőre 3 százalék alá kúszik le az államháztartási hiány, vagyis teljesítjük az euróbevezetés költségvetési feltételét. - A kormány a büdzsét 3 százalékos GDP-bővülés és 4,3 százalékos infláció figyelembe vételével állította össze. Pénzforgalmi szemléletben a költségvetés bevételi összegét 17.088,3 milliárd forintban, a kiadásokat 18.064,3 milliárd forintban rögzíti a tervezet. A GDP tervezett összege 2009-ben 29.110 milliárd forint, szemben az idei évre prognosztizált 27.440 milliárd forinttal. - Trendforduló lesz jövőre az államadósságnál: sok éven át (2002 óta) emelkedett az adósságállomány, ám míg idén a GDP 66 százaléka körül tetőzhet, jövőre 65,1 százalékra mérséklődhet. |
Horn Gábor, az SZDSZ ügyvivője / költségvetés | - Az SZDSZ-t nem érte meglepetés, a tervezet olyan, mint amire számítottunk. Illúzió a kormány 3 százalékos növekedési előrejelzése, ebben a formában nem tudjuk támogatni a tervezetet. Az SZDSZ a központi költekezés – köztük a jóléti kiadások – visszafogását és jelentősebb adócsökkentést vár az MSZP-kormánytól, ellenkező esetben nincs esély a költségvetés elfogadására. |
Simor András, az MNB elnöke / költségvetés | - A 3 százalékos GDP-növekedési alap túlzottnak tűnik annak fényében, hogy a jegybank már augusztusban is csak 2.5 százalék körüli bővülést jelzett előre, azóta pedig a kilátások romlottak. Veres János pénzügyminiszter tett utalást arra, hogy más növekedési pályákat is számolnak, ezt mi érdeklődve várjuk. - A magyar kormánynak hosszú távon kell gondolkoznia, ezért nemcsak a 2009-es, hanem már a 2010-es költségvetéssel is foglalkoznia kell. - A Magyar Nemzeti Banknak kétségei vannak a gazdasági növekedési előrejelzéssel kapcsolatban, az augusztusi 2,4 százalékos előrejelzésnél már alacsonyabb növekedést fog prognosztizálni novemberben 2009-re. - Helyes, hogy a kormány felkészül egy pesszimista forgatókönyvre is a jövő évi költségvetést illetően. A mai helyzetben, amikor a befektetők kockázatérzékelése megnövekedett, minden adósnak, így a magyar államnak is olyan intézkedéseket kell életbe léptetnie, amelyek csökkentik ezt. - Fontos a szigorú költségvetési politika, és az, hogy fenntartsuk az előírt csökkenő költségvetési deficitpályát. Remélem, hogy tovább fog csökkenni az államháztartási hiány, és a kormány hosszabb távú elkötelezettséget vállal már a 2010-es költségvetés kapcsán is. Ehhez a kormánynak egy szabályrendszert is el kell fogadnia, hogy a választásokhoz közeledve ne legyen a szokásos túlköltekezés. A következetességgel lehet elhitetni a befektetőkkel, hogy nem csak egy, hanem több évre előre gondolkodik a kormány. |
Varga Mihály, a Fidesz alelnöke / költségvetés | - Újabb kormányzati félrevezetés, újabb kormányzati trükk. A kabinet nagyszabású adóreformot és adócsökkentést ígért, de ebből semmi nem valósult meg, sőt újabb adóemelések is várhatóak jövőre. A Fidesz ezzel szemben az adócsökkentés pártja, ezért ennek megfelelő módosító indítványokat nyújt majd be. - A kormány által beterjesztett zárszámadásban 5,5 százalékos hiány szerepel, azonban kiderült, hogy a Pénzügyminisztérium 450 milliárd forinttal tévedett, és csak 5 százalékos lett a hiány. |
Matolcsy György, az Orbán-kormány gazdasági minisztere, a Fidesz parlamenti képviselője / költségvetés | - A kormány gazdaságpolitikája először az államháztartás egyensúlyát akarja helyreállítani, és azt követően kíván rátérni az adó- és járulékrendszer reformjára. Ez felülről vezérelt, pénzügyi megszorításos gazdaságpolitika - A Fidesz ezzel szemben növekedéssel és foglalkoztatással állítaná helyre az egyensúlyt; ehhez meg kell előlegezni a költségvetés többletbevételeit. Először adó- és járulék-, illetve foglalkoztatási reformra van szükség. A járulékcsökkentés mértékének legalább tíz százalékpontosnak kell lennie, cserébe a gazdasági szereplőknek vállalniuk kell egymillió adózó munkahely megteremtését tíz év alatt. |
Kóka János, az SZDSZ frakcióvezetője / az SZDSZ adóreform javaslatcsomagja | - A miniszterelnök javaslatai szerint egy havonta 250 ezer forintot kereső dolgozó a 2008-as adótáblához képest évente 54 ezer forinttal kap többet kézhez jövőre. Az SZDSZ javaslata szerint viszont évente 234 ezer forinttal maradna több egy ilyen alkalmazott borítékjában. - A szabad demokraták törvényjavaslata az adócsökkentéshez, illetve a konvergenciaprogramban foglalt terven felüli deficitcsökkentéshez ad mozgásteret. - A javaslat 2009-ben – a 2008-ra tervezetthez képest – nem engedné növekedni a központi költségvetés kiadásait, a következő két évben pedig csak az előző évi gazdasági növekedés felével lehetne növelni a kiadási oldalt. Ez lehetővé tenné, hogy a növekedés másik felét, valamint az inflációból származó bevételt az állam megtakarítsa, így hozzájárulva a deficit- és adócsökkentéshez. - A törvény létrehozná az Adóreform Alapot. A kormánynak kötelezően ide kellene gyűjtenie a terven felüli bevételeket, illetve a terven felüli kiadáscsökkentésből származó megtakarításokat. Az így befolyt összeget kizárólag adócsökkentésre és deficitcsökkentésre lehetne felhasználni. - Az SZDSZ javaslata egyúttal bevezetné az összegszerű kiadási plafont is. Megjegyezte, hogy a szabad demokraták jelentős kiadáscsökkentési lehetőségeket látnak az állam oldalán. A liberálisok egyúttal kívánatosnak tartanák, hogy az állam vizsgálja felül a költségvetési intézmények kiadási sorait, és azt a több ezer közfeladatot, amelyek "hatékony ellátásáról semmiféle adat nem áll rendelkezésre". - Az SZDSZ javasolja a Munkaerő-piaci Alap körülbelül 400 milliárd forintos költségeinek felülvizsgálatát és a jóléti kiadások egy részének rászorultság alapú átrendezését. - A kormány kezdje el a lakáshitelhez kapcsolódó támogatások körének megvizsgálását, mert véleményünk szerint, miközben az állam százmilliárd forintos nagyságrendben nyújt kamattámogatást a lakáshitelekhez, ez döntő részben a bankoknál köt ki. - Egy többelemű adócsomagról szeretnénk egyeztetni a parlamenti pártokkal. A Pénzügyminisztérium által benyújtott adójavaslat ugyanis nem elég ahhoz, hogy Magyarországon gyorsulhasson a gazdaság és javulhasson az adófizetők pozíciója. Az SZDSZ ezért nem kettő, hanem hárommillió forintra emelné a 18 százalékos személyi jövedelemadó sávhatárát. Emellett nemcsak a társasági, de a személyi jövedelemadón belül is eltörölnénk az átmenetinek tekintett adókat. |
Szabó Lajos, az MSZP költségvetési munkacsoportjának vezetője / az SZDSZ adóreform javaslatcsomagja | - Az MSZP-frakció nyitott az adóátrendezésre és a költségvetési plafonra vonatkozó javaslatokra, és kész a tárgyalásokra, még látni kell azonban a forrásokat és a felhasználási módokat. |
Varga Mihály, a Fidesz alelnöke / az SZDSZ adóreform javaslatcsomagja | - Partnerek vagyunk abban, hogy mindenféle szavazatvásárlási akciót korlátozzunk a következő években, tehát ha az SZDSZ-javaslat még mindig arra irányul, hogy az MSZP ilyen törekvéseit megakadályozzuk, akkor ezt támogatni fogjuk. |
Matolcsy György, az Orbán-kormány gazdasági minisztere, a Fidesz parlamenti képviselője / az SZDSZ adóreform javaslatcsomagja | - Rokonszenvesek az SZDSZ-javaslatok, mert mind jó irányba mutatnak, arra, hogy erősítsük a hitelességet. A liberálisok által ajánlott technikai megoldásról lehet tárgyalni. |
Katona Kálmán, az MDF országgyűlési képviselője / Robin Hood-adó | - Az MDF álláspontja szerint jogalkotási selejt a 2009. január 1-től javasolt, Robin Hood- adónak is nevezett, az energiatermelőket terhelő különadó előterjesztése. - Az előterjesztés szerint a törvény 2011. január 1-jén hatályát veszti, tehát jóformán csak egy évig állna rendelkezésre a távhőfogyasztóknak ígért támogatás. Más okról nem lehet szó, mint hogy az előterjesztők azt akarják, hogy a 2010-es választási kampány elején a fogyasztók kapjanak levelet arról, hogy támogatják korszerűsítési terveiket, de ez a pénz végül valószínűleg a büdzsében maradna. Emellett a javaslat megfogalmazása zavaros, kiérleletlen és pontatlan. A sajtótájékoztatókon gyakran elhangzó 30 milliárd forint nem is szerepel benne, illetve az sem, hogy ez a becsült összeg egy évre vagy kettőre vonatkozik. |
Elemzői kommentárok
Míg a Royal Bank of Canada makroelemzője a költségvetés-tervezetben megjelent növekedési prognózis letörését sürgeti, addig Hamecz István arra hívja fel figyelmet, hogy a büdzsé és a növekedés között nincs függvényszerű kapcsolat, így akár kisebb bővülés mellett is teljesülhetnek a költségvetésben vállalt tervek. Az Ecostat konjunktúra-indexe két éve nem látott magasságokba lendült
Elemző | Legfontosabb állítások |
Hamecz István, az OTP Alapkezelő elnök-vezérigazgatója | - A hétfőn benyújtott költségvetésben a makrogazdasági keretek kicsit optimistának tűnnek a világgazdasági események tükrében. Nyilván, ha ma állítanák össze a büdzsét, akkor lényegesen kisebb GDP-vel számolnának. Ebből bizonyos fokú kockázata származik a költségvetésnek, de azt érdemes tudni, hogy egy költségvetést nem függvényszerűen kapcsolják hozzá a növekedéshez. Miközben a mostani keretek kétségtelenül optimisták, a nagy kérdés inkább az, hogy van-e tényleges hatása mindennek a költségvetésre. Lehet például olyan eset, hogy a pénzügyminiszter bátorságát jelezve a költségvetésben 3 százalékos növekedést prognosztizálnak, ám a valódi kiadásokat ettől függetlenül konzervatívan tervezik meg, és így a lassabb növekedésnek sem lesz semmi hatása. - Az nagy meglepetés lenne, ha nem lennének trükkök a tervezetben. A kormány gazdaságilag és politikailag is be van szorítva, miközben választások előtti év lesz 2009, amikor minden politikai erő igyekszik osztogatni. Ilyenkor pedig mindig szokott lenni rejtett mozgástér a költségvetésben. Valószínűtlen, hogy ez lenne az első olyan választások előtt év, amikor a költségvetési osztogatást kihagynák. Egyébként a piaci várakozás is ez, vagyis lesznek a büdzsében trükkök. |
Nigel Rendell, a Royal Bank of Canada makroelemzője | - Jelentősen lefelé kell módosítani a prognózisokat: az idén 1,4 százalékkal, jövőre 1,5 százalékkal bővülhet mindössze a magyar gazdaság. A gyenge külső kereslet mellett a belső motorok sem lendítik meg a gazdaságot. A reálkeresetek emelkedése visszafogott marad, a lakossági hangulat borús, a költségvetési élénkítés pedig nem segítene, mert annak kockázata elidegenítené a külföldi befektetőket. A monetáris politika sem sokat segíthet: a jegybank ugyan elkezdheti vágni a kamatokat, ám az inflációs kockázatok figyelembe vétele mellett szó sem lehet meredek kamatpályáról. |
Az Ecostat Lakossági Konjunktúra-indexe | - Az Ecostat Lakossági Konjunktúra-indexe 2008. harmadik negyedévében 93,7 százalék, mintegy 7,4 százalékponttal magasabb a második negyedévi értéknél, és 2006 második negyedéve óta nem látott szinten tartózkodik. A mutató 2006 harmadik negyedévében óriásit zuhant a Gyurcsány-csomag hatására: 107,2 pontról 66,5 pontra esett. Jelenleg azonban javuló folyamatok rajzolódnak ki és a mutató ismét 90 pont fölé került. |
Gazdasági mutatók
A tavasszal közölt előzetes adatnál is jelentősen kisebb volt 2007-ben az államháztartási deficit: az eddig ismert 5,5%-os és a most közzétett 5,0%-os tavalyi deficitadat közötti – körülbelül 120-130 milliárdos – különbség mögött három nagyobb és több kisebb tényező áll, ám elemzők szerint, amíg korábban részben kioltották egymást a módosító tételek, addig most egy irányba húztak.
A 2006-ban benyújtott 2007-es költségvetés még 6,8 százalékos GDP-arányos hiánnyal kalkulált, majd a deficitprognózis folyamatos mérséklésével jutott el a kormány 5,5%-ig, de még ehhez képest is 0,5 százalékponttal jobb lett a hiányadat. Az, hogy nemcsak az eredetileg vállalt tervnél lett érdemben kisebb a költségvetési deficit, hanem az előzetesen közöltnél is, azt valószínűsíti, hogy mind az idei évre tervezett 3,8%-os, mind a jövő évre tervezett 3,2%-os hiánycélt túlteljesítheti a kormány.
Romlanak a foglakoztatási adatok, közülük is az álláskeresés átlagos időtartama számít kiugróan rossznak: elérte a 19 hónapot.
Mutató fajtája | Adatok |
Foglalkoztatottság és munkanélküliség, KSH (2008. június-augusztus) | - 2008. június–augusztusi időszakban a foglalkoztatottak száma 3 millió 914 ezer, a munkanélkülieké 317 ezer fő volt, ami 7,5%-os munkanélküliségi rátát jelentett. - A vizsgált időszakban a 15–74 éves népesség 54,9%-a, a 15–64 éveseknek 61,8%-a, a munkavállalási korúaknak pedig 64,4%-a jelent meg a munkaerőpiacon. 2008 június-augusztusában a 15–74 éves foglalkoztatottak létszáma átlagosan 3 millió 914 ezer volt, ami 31 ezer fővel kevesebb, mint az előző év azonos időszakában. A nemzetközi összehasonlításban használt 15–64 éves korcsoportra számított foglalkoztatási ráta 57,1%-nak felelt meg, ami fél százalékponttal alacsonyabb az egy évvel korábbinál. - A 15–74 éves korcsoportban a munkanélküliek száma a megfigyelt időszakban 317 ezer volt, ami 7,5%-os munkanélküliségi rátát jelentett, 0,3 százalékponttal meghaladva az egy évvel korábbi szintet. (Az Eurostat által publikált, a regisztrációs munkanélküliségi adatok dinamikája alapján továbbvezetett harmonizált munkanélküliségi ráta az időszak középső hónapját jelentő júliusban: EU-15: 6,7%, EU-27: 6,6%, Magyarország: 7,5%.) - A munkanélküliek 19,6%-a a munkaerőpiacon csak kis létszámban jelenlévő 15–24 éves korosztályból került ki, ez 0,6 százalékponttal magasabb érték, mint a megelőző évi. Az e korcsoportot jellemző munkanélküliségi ráta 19,8%-nak felelt meg. - A munkanélküliek 50,3%-a egy éve vagy annál régebben keresett állást. A munkanélküliség átlagos időtartama 19,0 hónap. |
Ipari termelői árak, KSH (2008. augusztus) | - Az ipar belföldi értékesítési árai 2008. augusztusban az előző hónaphoz képest 0,1%-kal, a 2007. augusztusival összehasonlítva 12,9%-kal emelkedtek. Az ipari exportértékesítés árai a 2008. júliusihoz viszonyítva 1,1%-kal voltak magasabbak, az egy évvel korábbiakhoz mérten 3,9%-kal csökkentek. A belföldi- és az exportárváltozás eredőjeként az ipari termelői árak az előző havinál 0,7%-kal, az egy évvel korábbiaknál 3,2%-kal magasabbak voltak. |
A kormányzati szektor adatai, KSH (2008. II. negyedév) | - A kormányzati szektor 2008. II. negyedévi hiánya 140,3 milliárd Ft volt, a negyedéves GDP 2,1%-a. A hiány a 2007. II. negyedévinél 25,8 milliárd Ft-tal, GDP-arányosan 0,3 százalékponttal magasabb. A 2008. I. félévi hiány 300,2 milliárd Ft volt, a GDP 2,2%-a; 2007 azonos időszakához képest 256,3 milliárd Ft-tal, GDP-arányosan 2,2 százalékponttal alacsonyabb, ami elsősorban a bevételek dinamikus növekedésére vezethető vissza. - A kormányzati szektor „maastrichti” hiánya 2007-ben a nemzeti számlák II. előzetes adatai alapján 1260,8 milliárd Ft volt, a GDP 5,0%-a. |