Már örülnénk az egy százalékos recessziónak is
Az IMF elnök látogatásának már a hírére is mélyrepülésbe kezdett a forint, pedig Dominique Strauss-Kahn-tól inkább dícséretet kapott a kormány - az ugyanakkor világossá vált, hogy az egyre borúsabb recessziós kilátások miatt a további kiadáscsökkentő- és reformintézkedéseket nem spórolhatja meg a kabinet. A kormány várhatóan módosítja majd a nemrég elfogadott növekedési és inflációs prognózisát, egyelőre viszont a pótköltségvetés benyújtása nincs napirenden. A jegybank a várakozások szerint hétfőn újra csökkenti az alapkamatot.
Monetáris politika
A héten megkérdezett elemzők egybehangzóan jelentős dezinflációra számítanak az elkövetkező időszakban. Éppen ezért valószínű, hogy az MNB kamatcsökkentési politikája tovább folytatódik, bár a magas kockázati prémium és a forint instabilitása továbbra is keresztülhúzhatja a számításokat.
Nyilatkozó | Nyilatkozat |
Merrill Lynch | - A ház a múlt hónapról 3,5 százalékos, tizenkét hónapra számolt drágulási ütemet vár Magyarországon. Tekintettel azonban a 2009-re várható egyértelmű recesszióra, valamint a masszívan negatív, a előzetes számítások szerint mínusz 6,4 százalékos kibocsátási résre és a még emellé belépő kedvező bázishatásokra, a ház innen már meredek dezinflációt vár. - A tizenkét hónapra számított magyarországi inflációs adatok az év közepére akár a 1,5 százalék felé is irányt vehetnek, és az éves átlagos infláció sem fogja meghaladni az 1,9 százalékot. Erre tekintettel a ház 5,50 százalékra süllyedő jegybanki alapkamatot jósol 2009 végére. |
UBS | - Az összeomló gazdasági növekedés és az infláció kifejezett lassulása lehetővé tenné a jelenleg hozzávetőleg 6 százalékos központi reálkamatszint gyors csökkentését, ám a piac által követelt magas kockázati prémium és a külső finanszírozás még mindig fennálló valamelyes bizonytalansága továbbra is szűkíti a pénzügypolitikai mozgásteret. - Ráadásul - mivel a devizaalapú hitelállomány is meglehetősen magas, a GDP-érték 36 százaléka - egy jelentősebb forintgyengülés valószínűleg további, lefelé irányuló nyomást gyakorolna a gazdaságra. - Hétfőn az MNB fél százalékpontos csökkentést hajt végre, 9,50 százalékra, majd az év közepéig 8,50 százalékig csökkenti tovább alapkamatát. Ha ismét erősödnék a kockázatkerülés, az leállíthatja a pénzügypolitikai enyhítési kurzust. |
JP Morgan | - A múlt hónapról számolt éves drágulási ütemet jó eséllyel meredeken csökkentette a havi összevetésben 10 százalékot zuhanó üzemanyag-árszint, és az élelmiszer-összetevőben belépő nagyarányú bázishatás. Nyárra 1,5 százalék környékére süllyed az éves szintre vetített magyarországi inflációs ütem. - A mély globális recessziós környezetben és a nyersanyagárak ehhez társuló összeomlása közepette a világgazdasági szintű infláció az idén egyenesen a zéró ütem felé indul. |
Gazdaságpolitikai vitatémák
A hét legfontosabb gazdaságpolitikai témái |
Reformok |
Gázellátás |
Költségvetés |
A hét legfontosabb gazdaságpolitikai eseménye az IMF elnökének látogatása volt. A vizit múlt heti bejelentése után a forint erőteljes gyengülésnek indult, mert elterjedt az a hír, hogy Dominique Strauss-Kahn az IMF elégedetlenségét tolmácsolja majd hazánk irányában. A látogatást követően az árfolyam stabilizálódott, mivel az elnök alapvetően megdicsérte a kormányt, jelezte ugyanakkor hogy a helyzet borúsabb annál, mint az a megállapodás megkötésénél látszott. Gyurcsány Ferenc is elismerte, hogy a költségvetésben szereplőnél vélhetően nagyobb lesz a recesszió - két-három százalék -, míg az infláció alacsonyabb. Strauss-Kahn egyetértett abban a miniszterelnökkel, hogy adócsökkentésre nincs lehetőség, legföljebb adóátcsoportosításra, és mielőbb hozzá kell kezdeni a strukturális átalakításokhoz. Az alacsony infláció miatt az ÁFA csökkentés logikus megoldás lehetne, de a kormány számára mindez politikailag nehezen vállalható, azonban a mostani költségvetésből további 200 milliárd forint "fűnyíró-elv" szerint nehezen teremthető elő.
A Fidesz és az SZDSZ az IMF elnök látogatása után élesen bírálta a kormányt, mondván, hogy a költségvetés már megszavazásának időpontjában is irreális volt. A legnagyobb ellenzéki párt a korábbiaktól eltérően ezúttal nem támadta a Valutaalapot, és magát a hitelfelvételt (ebben szerepet játszhatott a személyes Orbán-Strauss Kahn találkozó is), inkább a kormány szakmai hozzáértését vitatták. Mindez arra is utalhat, hogy a Fidesz nem akarja az őszig meghatározó hitelességi kérdést mindenáron napirenden tartani, hanem a szocialisták által erőltetett kompetencia versenyben is felveszi a kesztyűt. Erre utal az is, hogy az MSZP által sokat emlegetett önkormányzati reform kapcsán is megkezdték saját terveik elkészítését.
Nyilatkozó / Nyilatkozat témája | Nyilatkozat |
Budai Bernadett, kormányszóviviő /költségvetés |
- Gyurcsány Ferenc miniszterelnök felkérte Veres János pénzügyminisztert, hogy két héten belül készítsen új prognózist az idei évre, figyelembe véve az elmúlt egy hónap a gazdaságot érintő fejleményei. - Idén a tervezetthez képest csökkenhetnek a költségvetési bevételek, és beavatkozás nélkül növekedhetne a költségvetési hiány, de hogy szükség van-e, és ha igen, akkor milyen lépésekre, arról csak a prognózis elkészülte után lehet dönteni. |
Gyurcsány Ferenc, miniszterelnök /gazdasági növekedés |
- Idén a gazdaság visszaesése reálisan -2-3 százalékos lehet a decemberben elfogadott 2009-es költségvetésben rögzített -0,9 százalékos GDP helyet. - Nem lehet elmozdulni az egyensúlyi pályáról, de ezen túlmenően egyetlen szám sincs kőbe vésve. A világgazdasági kilátások lényegesen rosszabbak annál, mint amit ősszel látni lehetett, és kisebb lesz a hazai infláció a vártnál, ezért mindent újra kell tervezni. - Ma Magyarországnak döntően növekedési problémával kell szembenéznie, és erre rossz válasz lenne az adóemelés. Általános adócsökkentésre sincs esély, de át kell rendezni az adóterheket. Középtávú adóreformot kell elindítani. - A foglalkoztatáshoz, az adóügyekhez és a szociális szférához kell hozzányúlni, csökkenteni kell az állami kiadásokat. A kormányzó pártot meg kell arról győzni, hogy egy ilyen folyamatnak az élére kell állni, nem kell megijedni tőle. - A tervezett változtatásokhoz a parlamentben is sikerül majd megszerezni a többséget. A kérdés az lesz, hogy az ország lakói értik-e majd, miért van szükség a lépésekre, illetve a politikai riválisok engedik-e, hogy a kormány tegye a dolgát, vagy, jobb esetben, támogatják. |
Dominique Strauss-Kahn, az IMF elnöke /válságkezelés |
- Szeretnék gratulálni a magyar kormány teljesítményéhez és ahhoz, hogy idejében felvette a kapcsolatot a valutaalappal, amelynek eredményeképpen sikerült elkerülni az árfolyamválságot, s nem volt bankcsőd, amelynek az egyik oka, hogy Magyarország idejében fordult a valutaalaphoz. - Az IMF-fel kötött megállapodás során a magyar kormány határozta meg a feltételeket illetve a szükséges lépéseket, amelyek a valutaalap számára is elfogadhatóak voltak. - A globális előrejelzések meglehetősen szomorúak, a napokban megjelenő friss IMF-prognózis a korábbinál rosszabb kilátásokat vetít előre. A kilátások a legkevésbé sem rózsásak, a fennálló problémák az egész világon azonosak. - Magyarországon további strukturális reformokra van szükség, hogy a fenntartható növekedést elősegítse a kormány. A lehető legjobban haladnak a dolgok, de további lépéseket kell tenni, ezeket a magyar kormánynak kell meghatároznia, s ha ezek megfelelnek az IMF-nek, akkor azokat finanszírozni fogja. - Az IMF nem támogatja az általános adócsökkentést, inkább átcsoportosítást ajánlott az adórendszeren belül. - Egyetértettünk abban, hogy az infláció további csökkentése megteremtheti az előfeltételeit a monetáris kondíciók további lazításának, mindaddig, amíg a pénzpiacok ezt támogatni tudják. Minden további kamatcsökkentést fokozatosan és óvatosan kell végrehajtani, és annak arányban kell állnia a befektetői bizalom javulásával. |
Veres János, pénzügyminiszter /költségvetés |
- A tavalyi államháztartás eredményszemléletű hiánya a hazai össztermék 3,3 százalékát teszi ki, plusz/mínusz 0,2 százalékpontos eltéréssel. - A kormány megvárja az Európai Bizottságnak még e hónapban nyilvánosságra kerülő legújabb gazdasági előrejelzését, mielőtt arról döntene, hogy kell-e változtatni az idei gazdasági prognózisokon. - A kormány kész további költségvetési intézkedéseket hozni, hogy szavatolja az idei államháztartási célok teljesítését. Amennyiben a kormánynak az inflációra, a GDP-re és az adóbevételre vonatkozó várakozása irreálisnak bizonyul, akkor további lépéseket teszünk. |
Veres János, pénzügyminiszter /költségvetés |
- Dominique Strauss-Kahn tegnap azt mondta, hogy az országgal szembeni bizalom helyreállításánál alapvető kérdés az, hogy a hiánycélt teljesíteni kell, ugyanakkor azt is hozzátette, hogy mindezt nem dogmatikusan kell értelmezni. - Két dologból nem lehet engedni. Egyrészt nagyon szigorú kiadáspolitikát, kiadásgazdálkodást kell Magyarországnak folytatnia, azaz be kell tartani a költségvetési kiadási korlátokat minden tekintetben. A másik, hogy nem lehet egy gazdaságot úgy átalakítani, hogy eközben strukturális reformokra ne kerüljön sor. - Azt gondolom, hogy nekünk is kell, még ebben az évben néhány területen ilyen lépéseket elkezdeni annak érdekében, hogy megalapozzuk a következő évet és az azt követő éveket. - Ma nem látok olyan mértékű változást a költségvetési keretekben, amely az új költségvetést tenné szükségessé. |
SZDSZ közlemény /költségvetés |
- Az SZDSZ a költségvetés támogatásakor hangsúlyozta: az államcsőd bekövetkezése a legrosszabb rossz. Ezt úgy lehet elkerülni, ha van az országnak elfogadott költségvetése. Magyarország 2009-es költségvetése azonban nem jó. Nem jó, mert túl sok bevétellel és túl alacsony inflációval kalkulál, miközben rendszerszintű átalakításokat nem kíván finanszírozni. - A magyar adófizetők és vállalkozások már eddig is erőn felül adóztak, ezért az SZDSZ már most jelezni kívánja: ha a kormány adóemelésből kívánja finanszírozni az állami túlköltekezésből adódó lyukak befoltozását, ahhoz nem leszünk partnerek. A gazdaság erősítéséhez sokkal inkább reformokra, szerkezeti átalakításokra, az adók és az állami kiadások csökkentésére van szükség. |
Varga Mihály, a Fidesz alelnöke /költségvetés |
- Egyre erősödik a gyanú, hogy Magyarország jelenleg az IMF-hitelkeretéből él. Már az IMF is látja, hogy ez a hitel nem egy sikertörténet, hanem inkább egy kudarctörténet, amiből nem jön ki jól sem az ország, sem a valutaalap. - Ha a költségvetés egy ország gazdaságának az iránytűje, akkor Magyarországnak ma nincs ilyen iránytűje, mert a büdzsé téves, rossz, hibás számokra épül. Azért nincs most költségvetés, azért rossz a 2009-es költségvetés, mert a kormánynak nincs ilyen gazdasági iránytűje, gazdasági programja, amire ezek épülhetnek. - Az infláció a tervezett 4,5 százalék helyett 2-3 százalék, a gazdasági visszaesés 1 százalék helyett 2,5-3 százalék, a reálbércsökkenés pedig a várt 2,7 százalék helyett 4-5 százalék lesz. Várhatóan a költségvetési hiánya is nagyobb lesz, mint a kormány által előirányzott 2,6 százalék. - A kormány kezéből mintha kicsúsznának a gazdasági folyamatok, egyre inkább úgy tűnik, hogy a folyamatoknak nem ura a kormány. |
Elemzői kommentárok
A héten megszólaló elemzők egyetértettek abban, hogy az elfogadott költségvetés bevételi oldalát érintő két legnagyobb kockázat a vártnál nagyobb recesszió és kisebb infláció. A mostani prognózisok szerint jövőre kettő és három százalék közötti lehet a visszaesés, míg az infláció három százalék alatt maradhat.
Elemző | Legfontosabb állítások |
GKI Gazdaságkutató Zrt. | - Szinte biztosra vehető, hogy Magyarországon 2009-ben jóval a maastrichti kritérium alá csökken az államháztartási hiány. A 2,6 százalékos deficitcél teljesülését az IMF-megállapodás szigorú monitorozása is valószínűsíti. Bevételi kockázatot jelent a költségvetés tervezésekor számítottnál valószínűleg jelentősebb gazdasági visszaesés és alacsonyabb infláció, amit a várhatóan magasabb bérek - a csökkenő foglalkoztatás miatt - nem tudnak ellensúlyozni. - Ebben az évben a magyar gazdaság teljesítménye mintegy 2,5 százalékkal csökken, ami egyrészt a 2008. évi növekményt hozó agrárágazat kibocsátásának átlagos időjárás esetén természetes mérséklődésének, másrészt a többi üzleti ágazat már 2008-ban elkezdődött visszaesésének következménye. - Az ipari termelés várhatóan 3 százalékkal esik vissza, az I. félév jelentős csökkenése után azonban a IV. negyedévben az alacsony bázishoz képest elindulhat a növekedés. Az építőiparban folytatódik a már két éve tartó visszaesés, a hitelforrások szűkössége az állami, üzleti és lakossági beruházásokat is visszafogja. - A versenyszektorban a bruttó bérek 4 százalék körüli emelkedése, a költségvetésiben 1 százalékos csökkenése várható, ami összességében a reálkeresetek szerény, 1 százalékos csökkenését jelenti. - Az infláció - főleg a világpiaci energia- és mezőgazdasági árak esése miatt - 2009 elején gyorsan mérséklődik, éves átlagban 2,8 százalékos (az év végén 2,5 százalék körüli) lehet. |
Ulrich Leuchtmann, a Commerzbank frankfurti elemzője | - Leginkább a Magyar Nemzeti Bank felelős a forint elmúlt napokban tapasztalt zuhanásáért, melynek következtében az árfolyam a történelmi mélyponját is megközelítette. A gyors kamatvágási sorozat, valamint a jegybank laissez-faire magatartása vezetett a forint gyengüléséhez. - Simor András jegybankelnök engedte ki a leértékelődés szellemét a palackból és megkérdőjelezhető, hogy képes lesz-e feltartóztatni a gyengülő trendet. |
Raskó György, a Magyar Külgazdasági Szövetség társelnöke | - Bár az IMF vezér a sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy nem volt különösebb oka a jövetelének, csak "éppen erre járt", nyilvánvaló, hogy a pénzügyi szervezet képviselői a készenléti hitel felhasználásával kapcsolatos feltételek teljesítését kívánták a helyszínen ellenőrizni. - Azonnali bátor reformok megkezdése esetén a kormányfőnek idővel megbocsáthatnak súlyos hibái és mulasztásai miatt. - Az idő azonban sürget, a reformokkal egy napig sem szabadna várni, így játéklehetősége továbbra is csak a Gyurcsány-kormánynak van. Sajnos ebben a kormányban nincs meg az a bátorság és elszántság, ami a Dzurinda-kormányban az ezredforduló utáni években megvolt, mert újra arra játszik, hogy 2010-ben választást nyerjen. |
Petschnig Mária Zita, a Pénzügykutató Zrt. főmunkatársa | - Elképzelhetetlen, hogy az IMF visszavonja a korábban adott hitelt. A Valutalap nem hozhatja ilyen helyzetbe az országot, hiszen éppen az általa nyújtott kölcsönnel akadályozták meg az ország összeomlását. Aggodalomra persze van oka az IMF-nek, hiszen a költségvetés számos tétele - köztük 1 százalékos gazdasági visszaesés, illetve a 4,5 százalékos várható infláció mértéke - erősen megkérdőjelezhető. - A büdzsé "félretervezése" egyben azt is jelenti, hogy a kormánynak készülnie kell arra, az előre kalkuláltnál 200 milliárd forinttal kevesebb pénzből gazdálkodhat az állam. |
Gazdasági mutatók
A héten napvilágot látott gazdasági adatok a válság újabb jeleit mutatták: jelentősen visszaesett novemberben mind az export, mind az import, és a mezőgazdasági árak is szignifikánsan csökkentek.
Mutató fajtája | Adatok |
Mezőgazdasági árak, KSH | - Az agrártermékek termelőiár-szintje novemberben 22,3 százalékkal mérséklődött az előző év azonos időszakához képest, míg az első tizenegy hónapban 1,2 százalékkal esett vissza a bázishoz képest. - A növényi termékek árszínvonala 39,6 százalékkal csökkent, az élő állatok és állati termékeké pedig 4,1 százalékkal nőtt. Január-novemberben a növényi termékek árszínvonala 13 százalékkal esett vissza, míg az állati termékeké 14,8 százalékkal emelkedett. - Az agrártermékek termelőiár-szintje 2008 októberében 16,5 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest, ezen belül a növényi termékek árszínvonala 32,6 százalékkal esett vissza, az élő állatoké és állati termékeké 7,4 százalékkal nőtt. |
Külkereskedelem, KSH | - Tavaly az első tizenegy hónapban a kivitel és a behozatal euróban mért értéke is 7 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, míg novemberben mindkettő 10 százalékkal csökkent, a külkereskedelmi mérleg többlete az első tizenegy hónapban és novemberben is 100 millió euró volt. - Az első tizenegy hónapban a kivitel értéke 68,4 milliárd euró (17 124 milliárd forint) volt, a behozatalé 68,3 milliárd eurót (17 079 milliárd forint) tett ki. |