Gyorsulva a lejtőn
A miniszterelnök bejelentett reformtervei újra a legfontosabb politikai témává tették a strukturális átalakítások kérdését, de az álláspontok nem változtak a tavalyi népszavazást megelőző helyzethez képes. Az ország kilátásai közben továbbra is dinamikusan romlanak, a forint nem tudott jelentősen visszaerősödni a történelmi mélypontról, az ipar pedig kiábrándító visszaesést produkált decemberben.
Monetáris politika
A forint gyengülése miatt továbbra is jelentős nyomás nehezedik a Jegybankra, de politikai támadás eddig kevés érte: a kormány tartózkodik az MNB kritizálásától, míg a Fidesz inkább a szocialistákra akarja hárítani a felelősséget. A hazai fizetőeszköz a hét második felében már nem esett folyamatosan, melyben szerepe lehetett annak, hogy piaci hírek szerint a Jegybank forintot vett a piacon. Elemzők szerint a gyengülő árfolyamnak nem lesz komoly inflációs hatása.
Nyilatkozó | Nyilatkozat |
Neil Shearing, a Capital Economics közgazdásza | - Ha az euróövezeti jegybank nulláig csökkenti irányadó kamatát, amire jó esély van, az ad valamelyes kamatcsökkentési mozgásteret a magyar pénzügypolitikai döntéshozóknak is. - Az MNB alapkamata az év végére 6 százalékra csökken a jelenlegi 9,50 százalékról. - A forintgyengülésnél sokkal nagyobb erők hatnak, amelyek lefelé nyomják az inflációt, például a zuhanó nyersanyagárak, és a szintén zuhanó kereslet. Ez utóbbi miatt az importőrök valószínűleg inkább saját profitrésük kárára lenyelik az importár-emelkedést, ahelyett, hogy érvényesítenék azt a fogyasztói árakban. |
Goldman Sachs | - A közép-európai valuták, köztük a forint jelentős gyengülése elvileg komoly inflációnövelő kockázattal járna, ám egyidejűleg olyan erejű dezinflációs hatások érvényesülnek, amelyek ezt a kockázatot jórészt semlegesítik. - Magyarországon - valamint Lengyelországban és Csehországban is - olyan mértékűre szélesedik a negatív kibocsátási rés, amilyenre az 1990-es évek elejének átállási időszaka óta nem volt példa. - A ház 7,00 százalékra csökkenő magyar jegybanki alapkamatot jósol 2009 végére. |
Kai Stukenbrock, a Standard & Poor's elemzője | - Ahogyan a forint gyengül, úgy növekszik a bankok adóskockázata. Az a kérdés, mikor lesz érezhető a hatás. Ha a pénzügyi szektorban olyan problémák keletkeznének, amelyek költséges állami támogatást igényelnének, az további nyomást gyakorolhatna az osztályzatra. - Magyarország számára igen fontos, hogy világos távlatot mutasson az adósságpálya tartós, lefelé irányuló tendenciájára. |
Gazdaságpolitikai vitatémák
A hét legfontosabb gazdaságpolitikai témái |
Reformok |
Költségvetés |
Gazdasági növekedés |
A gazdasági vitákat a miniszterelnök múlt héten ismertetett reformtervei, és a forint csökkenő árfolyamának témája uralta. Utóbbi kapcsán a kormány bejelentette, hogy a munkájukat elveszítő devizahiteleseket kisegítik, és Gyurcsány Ferenc a gyenge árfolyamot is a változások szükségessége melletti érvként próbálta felhasználni.
A miniszterelnök múlt héten ismertetett tervei újra központi témává tették a reformok kérdését, de kevésbé az egyes intézkedésekről szólt a vita, mint inkább a strukturális változtatásokhoz való alapvető hozzáállásról. A kormányfő folyamatosan a jelenlegi helyzet különlegességét hangsúlyozza, ezáltal akar tiszta lapot szerezni magának, azonban a két nagy párt közötti vita inkább a tavalyi népszavazást megelőző helyzethez kezd hasonlítani. Gyurcsány Ferenc újra teljes mellszélességgel áll ki a reformok mellett, a Fidesz-t pedig azok öncélú akadályozásával vádolja. A legnagyobb ellenzéki párt ezzel szemben az átalakításokat megszorításként értelmezi, és azoknak egy lehetséges jobb módját lebegteti. A vita hasonló jellege ellenére annak kifutása még tudható, hiszen az alaphelyzet sokban változott, és a kormány által tervezett intézkedések is más jellegűek.
A kisebb pártok konfrontálódni próbáltak a kormánnyal a héten, az MDF a Kormányzati Válságkezelő központot támadta, az SZDSZ pedig az ÁFA-emelés miatt bírálta a szocialistákat. A Gyurcsány Ferenc által bejelentett intézkedéscsomag lényegét nem kritizálták, így továbbra is nagy a valószínűsége, hogy a kormány többséget szerezhet ezekhez a parlamentben.
Nyilatkozó / Nyilatkozat témája | Nyilatkozat |
Gyurcsány Ferenc, miniszterelnök /reformok |
- Recessziós környezetben, és most az van, bármelyik adót csak úgy tudjuk csökkenteni, ha más adónemet ezzel egyidejűleg növelünk, illetve kiadásokat csökkentünk. Kétségkívül zsákban futás az, amit művelünk, és nem mondom, hogy időnként nem botlottunk el. A lényeget illetően azonban a választások óta minden megnyilatkozásomban ugyanazt képviselem: változások sorozatával alakítsuk, tegyük erősebbé az országot. A hangsúlyok nyilván változnak, pár ügyben pedig menet közben korrekcióra is szükség volt. - Az adószépségiparban kétségkívül azt szeretik, ha az szja az év elején változik. Én viszont elfogadhatatlannak tartanám, hogy az idén beszedjünk egy csomó áfát, majd azt fél évvel kövesse az szja leszállítása. E két lépésnek egy pillanatban kell bekövetkeznie, de legalábbis a lehető legkisebb időeltéréssel. Nem lesz semmilyen trükk. |
Daróczi Dávid, kormányszóvivő /devizahitelek |
- Az állam - maximum 2 évig - kész garanciát vállalni a csökkentett összegű hitelrészre azoknak az esetében, akik fizetési könnyítést kérnek a bankoktól. A kabinet egyeztetést kezd a bankok képviselőivel erről a javaslatról, hogy a jövő héten megszülethessenek a szükséges döntések. |
Orbán Viktor, a Fidesz elnöke /reformok |
- A Nemzetközi Valutaalap, a Világbank és az EU által nyújtott 25 milliárd dolláros pénzügyi csomag nem a reformok támogatására, csak a magyar küladósság refinanszírozására szolgál. A csomag mozgásteret nyújthatott volna a reformokhoz is. Értékes időt veszítünk. - Gyurcsány Ferenc miniszterelnök alacsony népszerűségének valamelyes javulása átmenetinek bizonyul majd, mivel a választók tetteket akarnak látni, és csalódni fognak. A kormány nagy zajt kelt, viszont nincsenek konkrét politikai elképzelések, és ezek hiányát az emberek fogják megszenvedni. |
Gyurcsány Ferenc, miniszterelnök /reformok |
- Maga a hazugság, hogy Orbán Viktor a világ legbefolyásosabb pénzügyi napilapjában reformerként tetszeleg, miközben Magyarországon a reformok vad és ádáz ellenfelének mutatja a magát, aki megvédi az emberek érdekeit, és azt üzeni mindenkinek: szociális népszavazáson keresztül meghátrálásra lehet kényszeríteni a kormányt, amikor az felsőoktatási-, és egészségügyi reformot akar csinálni. - A Nemzetközi Valutaalap, a Világbank és az EU által nyújtott 25 milliárd dolláros pénzügyi csomag kizárólag csak arra fordítható, hogy - megnövelve a nemzeti bank valutatartalékait - abból tudják finanszírozni az ország szokásos működését, ha a piacok bedugulnak. Ha a Fidesz elnöke ezt nem tudja, az igen nagy baj, ha tudja, és összevissza beszél a Financial Timesnak, akkor ez őrá nézve szégyen. - Hatalmas zavar van a legnagyobb ellenzéki párt fejében, mindent és annak az ellenkezőjét is állítja. Ha hitelt veszünk fel, hogy beruházzunk, akkor az a baj, ha nem veszünk fel, akkor azt mondják, nem európai megoldást választunk. Ezt egy skizofrén politikának látom. |
Gyurcsány Ferenc, miniszterelnök /forintárfolyam |
- A kormány azt szeretné, hogy a forint stabil legyen, ne mozogjon hektikusan, és a gyengülésre ható mozzanatok mellett legyen egyre több olyan tényező is, amely a forintot erősíti. - A kormány legfontosabb feladata, hogy átfogó, a magyar gazdaság alapjait megerősítő intézkedéseket hozzon. Ezek az intézkedések alapvetően az adó-, a szociális rendszert, a foglalkoztatást érintik, céljuk többek között azt, hogy javuljon a vállalkozási környezet, csökkenjen a bürokrácia. Eddig terjed a kormány első számú felelősége, ezt tesszük is. |
Horn Gábor, az SZDSZ ügyvivője /reformok |
- Örömteli érzés volt, de megkésett, hogy a miniszterelnök a csütörtöki parlamenti napon az SZDSZ programjának bizonyos elemeit sorolta fel a kormány által javasolt intézkedéscsomagban. - Az áfaemelésre nemmel kell szavaznunk, mert rossz, káros megoldásnak tartjuk. A liberális párt ezt a lépést semmiféle árukapcsolás esetén sem tudja támogatni, ehelyett a költségvetés kiadási oldalát kell csökkenteni. - Áfaemelés nélkül is meg lehetne lépni a kabinet által tervezett intézkedéseket, hiszen az adókedvezmények eltörlése jelentős, akár 300-500 milliárd forintos tétel is lehet. - Vannak más megoldások, az SZDSZ továbbra is az állítja, hogy jelentős a tartalék a költségvetés kiadási oldalán, adónöveléssel a jelenlegi problémát most nem lehet kezelni. - Bár már a 2009-es költségvetés tavalyi előkészítésekor lehetett látni, hogy a kabinet számításai nem jók, és nagyobb tartalékra lett volna szükség, az SZDSZ azért szavazta meg a büdzsét, mert még egy rossz költségvetés is jobb, mint ha az országnak nem lenne elfogadott büdzséje. - Sem az Orbán-, sem a Gyurcsány-fóbia, sem az antifasizmus, sem az antikommunizmus nem megoldás a problémákra; a válságban valódi, konkrét megoldásokra lenne szükség, legalább arról kellene biztosítani egymást, hogy ezt ne rúgjuk fel, ha újabb kurzus következik. |
Suchmann Tamás, a fejlesztési programok megvalósításáért felelős kormánybiztos /államadósság |
- Nagy segítség lenne Magyarországnak, ha a számára hiteleket nyújtó szervezetek átütemeznék az adósságot, az azonban öngyilkosság lenne, ha ezt mi magunk kezdeményeznénk. - A hitel átütemezése a forrást nyújtó országok számára jelentős kockázatvállalást jelent. Az azonban a hitelt nyújtók számára sem jó, ha egy ország csődöt mond. A világnak együtt kell megtalálnia a válságból kivezető utat, az egyes országok pedig az erejüktől függően más-más módszerekkel lábalhatnak ki a válságból. - Az államnak minél hamarabb meg kell találnia a forrást a reformok megvalósulásáig tartó átmeneti időszak finanszírozására. |
Dávid Ibolya, az MDF elnöke | - A Magyar Demokrata Fórum számára érthetetlen, hogy Gyurcsány Ferenc miért alakította meg a Kormányzati Válságmegelőző és Válságkezelő Központot, melynek személyi összetétele alapján ki lehet jelenteni: lényegében egy szűkített kormányülésről van szó. - Az MDF szeretné felhívni Gyurcsány Ferenc figyelmét, hogy már létezik egy, a válság kezelésére hivatott intézmény, és ez nem más, mint a kormány. A válság idején hatékony és gyors döntések kellenek, és ehhez a leginkább érintett szakterületek vezetőinek folyamatos együttműködésére van szükség. - A Kormányzati Válságmegelőző és Válságkezelő Központ ugyanis nem más, mint a miniszterelnök intézményesített időhúzása. |
Navracsics Tibor, a Fidesz frakcióvezetője /reformok |
- A Fidesz súlyos megszorító csomagnak tartja a miniszterelnök által bejelentett lépéseket és bízik abban, hogy a szocialista frakció nem fogja majd megszavazni ezeket. - Ez nem ezer milliárd forintos adóátrendezés, hanem súlyos megszorító csomag. Borítékolható, hogy a családi pótlék bruttósítása tehernövekedéssel jár majd, ugyanakkor a miniszterelnök legutóbbi nyilatkozatából az is kiderül, hogy nem járna mindenkinek alanyi jogon a juttatás. |
Elemzői kommentárok
A megszólaló elemzők a miniszterelnök által ismertetett terveket jó iránynak minősítették, de többen nagyobb volumenű kiadáscsökkentést és átrendezést tartanának optimálisnak. Az ipari termelés visszaesését minden szakértő olyannyira kiábrándítónak nevezte, melynek fényében már a háromszázalékos recesszió is csupán optimista forgatókönyv.
Elemző | Legfontosabb állítások |
Csányi Sándor, az OTP Bank elnök-vezérigazgatója | - Csak a jelenleginél jóval gyengébb árfolyam mellett kell félni a devizahitelek tömeges bedőlésétől. - Meg kellene adóztatni a minimálbért, csökkenteni a terheket, egykulcsos adó kellene. Ami most kiszivárgott a kormányzati tervekből, az jó irány, de a mértéke rendkívül alacsony. Át kell szervezni a közigazgatást, meg kell újítani az oktatást, mivel több szakmunkásra van szükség, és jobban kellene támogatni a hagyományos ipart, például az élelmiszeripart. Több adózó, kisebb közterhek, a béreket terhelő adók helyett forgalmi adók. - Módosítani kellene a jegybanktörvényt, mert elfogadhatatlan, hogy a nemzeti bank csak az inflációs célt követi, hiszen a bank eszközei, döntően a kamat, nem alkalmasak erre. Nem lett volna semmi baj a forinttal, ha a reális értékén, 260-270 körül mozgott volna, viszonylag alacsony kamattal. Ha viszont az irreálisan erős forint megy el 290-ig, akkor hatalmas bukás látszik, jöhet az izlandi analógia. |
Ecostat | - Az idén a lakossági fogyasztás jobban visszaesik a korábban prognosztizáltnál: 2 százalék helyett 2,9 százalék lesz. A közösségi fogyasztásnál azonban változatlanul 1,8 százalékos mérséklődésre lehet számítani. A beruházások az idén 3,2 százalékkal csökkennek a tavalyihoz képest, az áruk és szolgáltatások kivitele 4,5 százalékkal, míg behozatala 5,9 százalékkal eshet vissza. - Az euró árfolyama 2009 első féléve során közel lehet a 300 forintos határhoz, de az év végéig, a külső pénzügyi helyzet feltehető javulásával ismét 20-30 forinttal gyengülhet a forinthoz képest. - A folyó fizetési mérleg hiánya a tavalyi 7,8 milliárd eurónál jóval kisebb lesz, várhatóan 6,4 milliárd euró körül alakul. - 2009-ben az államháztartás GDP-arányos finanszírozási igénye összességében jelentősen csökken, pénzforgalmi szemléletben 3,1, eredményszemléletben 2,9 százalékos GDP-arányos deficit várható. - Az infláció az előrejelzés szerint 3,2 százalékra lassul az idén a tavalyi 6,1 százalékról. A fogyasztói áremelkedést mérsékli az alacsony gazdasági növekedés, továbbá a recesszió következtében történő leépítések is csökkentik a béroldali inflációs nyomást, de a vártnál is gyengébb forintárfolyam kismértékben begyűrűzhet az árakba. Az év második felében a tervezett áfa-emelések is növelhetik az inflációs rátát. - Az adórendszer tervezett átalakítása az élőmunka terheit csökkentené a fogyasztási és vagyon típusú adók terhére, ami többlet-ráfordítás nélkül segítheti elő a recessziós tendencia megtörését. A hosszú távú egyensúly fenntartásának elengedhetetlen feltétele lesz az adóbázis szélesítése, az ehhez szükséges gazdaságpolitikai intézkedések kidolgozása és végrehajtás. |
Bokros Lajos, volt pénzügyminiszter | - Most van esély a reformok kritikus tömegét elindítani, hiszen a társadalom érti, hogy szükség van erre, a politikusoknak pedig nincs vesztenivalójuk. Amikor válság van, könnyebb ezeket a reformokat megvalósítani. A társadalom elfogadóbb: mindenki tudja, hogy áldozatot kell hozni, és a felmérések szerint sokan készek is erre. A politikai osztálynak pedig kevesebb a veszíteni valója. - A gazdaság akkor tud jól fejlődni, ha az állami szolgáltatók is kielégítik az igényeit, nem pedig a saját maguk fontosságát megőrzendő és emelendő, minden teljesítménykövetelmény nélkül az állami költségvetés köldökzsinórjára vannak fűzve. - Amíg az állam kifizeti a kórházak, egyetemek költségvetését, és cserébe nem állít teljesítménykövetelményt, ezek az intézmények, mint ördög a tömjénfüsttől félnek attól, hogy a piac igazolja a teljesítményeket, és Isten ellen való véteknek számít ilyen intézmények bezárásáról beszélni. |
Vámosi-Nagy Szabolcs, az Ernst and Young adószakértője | - Bár az adórendszer reformját illető javaslatok a négy nagy adótanácsadó cég tavaly előterjesztett dokumentumának meghatározó elemeit követik, egyelőre a hallottakról csak annyit lehet tudni, hogy az irány jó. - Az sem derült ki egyértelműen, hogy az 1000 milliárd forintos adóátrendezési terv milyen ütemezéssel valósulna meg. Csak a különböző nyilatkozatokban elhangzott információk alapján lehet következtetni arra – amennyiben valóban nekifognak az átalakításnak –, hogy azt mintegy három év alatt, évente körülbelül 300 milliárd forintos programokkal kívánják végrehajtani. Hasznos lehet a járulékcsökkentés és fontos lenne a különadók megszüntetése, ugyanis egy tőkés a nyereségre rakódó adókat is nézi, nemcsak a munkabéreket terhelőket. - Ami a különadókat illeti, ezeket a kormány – ígérete szerint – két évre vezette be, ez pedig már letelt. A magánszemélyek kölönadójából 30 milliárd, a vállalatok különadójából pedig mintegy 200 milliárd forint kiesése származna a büdzsének. - A családi pótlék felbruttósítása, majd megadóztatása középutat jelentene, ezáltal ugyanis az átlagos jövedelműeket nem érintené az intézkedés, viszont a magasabb jövedelműek kevesebb támogatást kapnának. Ebből az átalakításból azonban jelentős bevétel nem származna. |
Palócz Éva, a Kopint-Tárki vezérigazgatója | - A miniszterelnök által bejelentett 1000 milliárdos csomagot kiadáscsökkentéssel lehetne elindítani. A rendkívüli kormányülésen azonban jelentősebb kiadáscsökkentésekről nem volt szó, enélkül viszont nem lehet jelentősebb áttörést elérni. A jelenlegi 50 százalék feletti újraelosztási rátával ugyanis a magyar gazdaság működését nem lehet fenntartani, emiatt változtatásra mindenképpen szükség van. - A jelenlegi helyzetben, amikor Magyarország nem élhet azokkal az eszközökkel, amelyeket más, anticiklikus gazdálkodást folytató országok válság idején alkalmazni tudnak – például belső keresletélénkítés, állami beruházások növelése vagy esetleg adócsökkentés –, a kormánynak olyan lépéseket kellene tennie, amelyek eredményeképpen az állami kiadásokat a versenyképesség romlása nélkül tudja csökkenteni. - 70 százalékos államadósság mellett kockázatos a gazdaságba pénzt pumpálni. Mivel az idei növekedéssel már nem nagyon lehet mit kezdeni, inkább arra kellene összpontosítani, hogy az életképes vállalatok pénzhez tudjanak jutni és felkészíteni őket arra, hogy élhessenek a lehetőséggel, ha az exportpiacok ismét magukhoz térnek. Az államnak is szerepet kellene vállalnia a vállalatok hitelképességének helyreállításában. Ezt nem az ingyenpénzek, a vissza nem térítendő hitelek osztogatásával kellene megoldani, hanem olyan konstrukcióban, amely garantálja, hogy az állami támogatások nem kerülnek járadékvadászok kezébe. |
GKI Konjunktúraindex | - A tavaly ősz eleje óta rohamosan romló index szezonális hatásoktól megtisztított értéke az idei évet újabb történelmi mélyponton kezdte. - A magyar gazdaság kilátásairól alkotott vélemény különösen a lakosság körében lett a korábbinál is pesszimistább. A kereskedelemben is sokat, az építőiparban kissé romlott az ország közeljövőjéről alkotott vélemény, az iparban viszont nem változott, a szolgáltatók körében pedig kissé javult. - A lakosság túlnyomó többsége (88 százaléka) szerint családjának továbbra sincs módja félretenni. A nagy értékű tartós fogyasztási cikkek jelenlegi és egy éven belüli vásárlási lehetőségének megítélése egyaránt kedvezőtlenebb lett. |
Heim Péter, az Aegon Magyarország Befektetési Alapkezelő Zrt. vezérigazgatója | - Magyarországnak adó- és járulékcsökkentésre, és jelentős kiadáscsökkentésre van szüksége. A jövő évi költségvetés kiadási oldalának jövőre 1300 milliárd forinttal kisebbnek kell lennie az ideinél. - A csökkentés elsősorban az inaktívaknak juttatott transzferek és az állam működési kiadásainak drasztikus visszafogását, illetve a beruházási kiadások átrendezését és az adókedvezmények eltörlését kell takarnia. Az oktatásra, a jogszolgáltatással, állam- és rendvédelemmel kapcsolatos területekre pedig több forrást kellene biztosítani. - Új államra van szükség: a magyar társadalomnak és gazdaságnak egy teljesen új struktúrában kell működnie, amelynek jelentős mértékben el kell térnie attól, amilyen az elmúlt két évtizedben volt. - A nemfizetési kockázat a szuverén, devizában denominált adósságlevelekben is jelentősen növekedett az elmúlt egy évben, a befektetőket azonban megnyugtatta, hogy a Nemzetközi Valutaalap segítséget nyújtott az országnak. Az utóbbi időben azonban inkább elviszik a pénzüket, hiszen látják, hogy előbb-utóbb a hitelt is vissza kell fizetni. - Az nem fordulhat elő, hogy Magyarország nem képes visszafizetni az adósságait: az összeomlás előtt az Európai Unió biztosan készítene egy újabb mentőcsomagot. - A magyar gazdaságnak, társadalomnak mindenképpen el kell kerülnie az árfolyam- és makrogazdasági sokkot. Ennek megoldása a kormányzat kezében van. |
Ambrus Gábor, a 4Cast londoni elemzője | - A magyar a legcsúnyább ipari adat a régióban, ami eddig napvilágot látott, ráadásul még nincs benne a januári gázkrízis miatti kiesés. A 14.6%-os havi visszaesést még évesíteni sem meri az ember -nem tévedés, ez nem egy éves adat! Miközben nem váratlan ez a fejlemény, ezek az adatok nagyon jól mutatják, milyen úton halad Magyarország, s ez nagyon kemény menet lesz. - Minden jel (a négynapos munkahét, a foglalkoztatási adatok stb.) arra utal, hogy nem látunk jobb adatokat a következő hónapokban sem. |
Stuart Bennet, a Calyon London elemzője | - A belső és a külső körülmények egyaránt rosszak, és úgy látni, mivel Magyarország kicsi és nyitott gazdaság, a világgazdasági és különösen az európai kereslet visszaesése tovább fogja súlyosbítani a helyzetet. A 3%-os GDP-visszaesés ezért lehet, hogy már túl optimistának fog bizonyulni. |
Barta György, a CIB Bank elemzője | - Az új adatok megerősítik azt a véleményt, miszerint a gazdasági teljesítményünk tragikus visszaesést szenved el, és ez a gazdaság minden szegmensében érzékelhető, főleg az autógyártásban, a gépgyártásban és más iparágakban. Magyarország törékeny pénzügyi helyzete miatt nagy fiskális élénkítő csomagra sincsen kilátás, s ez hátrány lehet másokhoz képest. |
Suppán Gergely, a Takarékbank elemzője | - Mivel az ipar a GDP 31%-át teszi ki, és a jelenlegi helyzetből kiindulva akár 25%-os is lehet az ipari visszaesés 2009 első felében, a GDP is meredekebben fog esni. Az exportpiacokon történő fiskális és monetáris lazítás következtében 2009 második fele már enyhébb lehet szerinte. |
Gazdasági mutatók
A napvilágot látott gazdasági adatok igen borús képet mutattak a magyar gazdaság állapotáról: visszaesett az export és az import is, valamint nőtt a munkanélküliség. A legaggasztóbb azonban az ipar helyzete, mely csak november történelmi, 14 százalékos mélyrepülést produkált.
Mutató fajtája | Adatok |
Külkereskedelem, KSH | - Tavaly január és november között a külkereskedelmi mérleg 109 millió euró többletet mutatott, ami 100 millió euró javulást jelent a 2007 január-novemberi 9 millió eurós aktívumhoz képest. - Novemberben a külkereskedelmi forgalom volumene az exportban 8 százalékkal, az importban 12 százalékkal volt kevesebb mint egy évvel korábban, 2008. január-novemberben mind a kivitel, mind a behozatal volumene 5 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakának szintjét. Tavaly az első tizenegy hónapban a forgalom forintban mért árszínvonala az előző év azonos időszakához képest exportban nem változott, míg importban közel 2 százalékkal emelkedett, a cserearány 1,7 százalékkal romlott. Ezen belül novemberben a kiviteli forgalom 3 százalékkal, a behozatal 6 százalékkal magasabb árszinten bonyolódott le, mint egy évvel korábban. - Az időszak egészét nézve a forint a főbb devizákhoz képest összességében 1,5 százalékkal felértékelődött, ezen belül azonban novemberben a hazai valuta leértékelődése 6-7 százalékos volt. |
Ipari termelői árak, KSH | - Tavaly decemberben az ipari termelői árak az előző havinál 0,9 százalékkal alacsonyabbak, az egy évvel korábbiaknál 5,8 százalékkal magasabbak voltak. - Az ipar belföldi értékesítési árai 2008. decemberben az előző hónaphoz képest 1,6 százalékkal csökkentek, a 2007. decemberivel összehasonlítva azonban 8,3 százalékkal emelkedtek. - A tavalyi év egészét tekintve az ipar belföldi értékesítési árai 11,6 százalékkal, az exportértékesítési árak 0,6 százalékkal, a kettő eredőjeként pedig az ipari termelői árak 5,3 százalékkal nőttek 2007-hez képest. |
Munkanélküliség, KSH | - A munkanélküliségi ráta 8 százalékos volt 2008 negyedik negyedévében, 0,3 százalékkal haladta meg mind a harmadik negyedévi, mind a 2007 október-decemberi időszak rátáját. - A foglalkoztatottak száma 3 millió 881 ezer, míg a munkanélkülieké 337 ezer fő volt a 2008 október-decemberi időszakban. A munkanélküliek száma 9 ezerrel nőtt, a harmadik negyedévhez, illetve az előző év hasonló időszakához képest. - Tavaly az október-decemberi időszakban a 15-74 éves népesség 54,7 százaléka, a 15-64 éveseknek 61,7 százaléka, a munkavállalási korúaknak pedig 64,3 százaléka jelent meg a munkaerőpiacon. - A munkanélküliek 48,6 százaléka egy éve, vagy annál régebben keresett állást. A munkanélküliség átlagos időtartama 18,5 hónap volt. |
Ipari termelés, KSH | - Előzetes adatok alapján, 2008-ban az ipari termelés volumene 1,1%-kal alacsonyabb volt, mint 2007-ben. - 2008 decemberében az ipari termelés az előző év azonos időszakához viszonyítva 19,6%-kal, munkanaphatástól megtisztítva 23,3%-kal csökkent. Az előző hónaphoz képest a szezonálisan és munkanap-tényezővel is kiigazított ipari termelési index decemberben 14,6%-kal visszaesett. |