Az EU országjelentésről
Magyarország vezető tagjelöltnek megfelelő, kedvező és a legtöbb területen az előrelépést elismerő értékelést kapott. Az Európai Bizottság az idei országjelentésében, azonban egyetlen területen sem említ áttörő fejlődést a 2000-es jelentésben foglaltakhoz képest, viszont kritikáit választékosan fogalmazza meg. Egyértelmű minősítést csak ritkán téve, az EU bürokrácia nyelvén íródott technokrata jellegű elemzés útvesztőiben található a politikusok által akár különbözőképpen is értelmezhető értékelés.1998 óta az Európai Unió évenként minden csatlakozni vágyó közép-kelet európai országról jelentést készít. Így minden év novemberében az Európai Unió a belpolitikai csatározásokon felülemelkedve igyekszik a lehető legobjektívebb tükröt tartani az ország és a kormányzat egy éves teljesítménye elé.
Ezen jelentések megvizsgálják az Uniós tagságra pályázó országok felkészültségének aktuális állását a Koppenhágai Kritériumoknak megfelelően, azaz partikulárisan az írás a közösségi joganyag - az acquis communautaire - átvételének mélységét veszi számba. A jelentés az ország megítélésében az Unió számára alapul fog szolgálni a csatlakozási tárgyalásokon, valamint a jelentés egyes alterületekre vonatkozó megállapításai a csatlakozó országok (szak)politikusainak hivatkozásrendszerében is előkelő helyen szerepelnek.
Magyarország vezető tagjelöltnek megfelelő, kedvező és a legtöbb területen az előrelépést elismerő értékelést kapott. Az Európai Bizottság az idei országjelentésében, azonban egyetlen területen sem említ áttörő fejlődést a 2000-es jelentésben foglaltakhoz képest, viszont kritikáit választékosan fogalmazza meg. Egyértelmű minősítést csak ritkán téve, az EU bürokrácia nyelvén íródott technokrata jellegű elemzés útvesztőiben található a politikusok által akár különbözőképpen is értelmezhető értékelés.
A jelentés a politikai kritériumok értékelésével kezdődik, melyben jelzi, hogy Magyarország már 1997-ben teljesítette ezen feltételeket, a vizsgálat szerint az ország működő demokrácia, lényeges változás a tavalyi évhez viszonyítva nem következett be. Az első komoly kritikai észrevételt is itt teszi a jelentés, miszerint nincs változás abban sem, hogy az Országgyűlésnek még mindig nem sikerült megegyeznie a kisebbségek parlamenti képviseleti rendszerében, annak ellenére, hogy már egy 1992-es a Magyar Alkotmánybíróság által hozott döntés is alkotmányellenesnek minősítette ezt a hiátust.
A jelentés dicsérőlég említi a köztisztviselők jogállásáról hozott törvényt, melynek következményeként a közintézményekben növekszik az átláthatóság, és a hatékonyság. Azonban nem tartja elég előrehaladottnak a decentralizációt, és megállapítja, hogy a helyi önkormányzatokhoz nem jut vissza kívánatos mennyiségű adóbevétel, és így azok hosszútávon képtelenek lesznek megfelelően ellátni a megnövelt feladatkörüket.
A legkomolyabb bírálatot - a jelentésben egyedüliként piros betűkkel szedve - a közmédiák helyzete kapta. A értékelés explicite megállapítja, hogy a közszolgálati televízió anyagi helyzete kockázatos, így nem tudja betölteni közfunkcióit. Egyértelműsíti, hogy a közfelügyelet nincs biztosítva, mivel a három közszolgálati televízió kuratóriumában csak kormánypárti erők ülnek. A kormányzati erőfeszítések ellenére a parlament képtelen volt megoldani a problémát, mivel nem tudta a szükséges 2/3-os többséget megteremteni, így az ország az audiovizuális fejezet lezárásával késésben van a csatlakozási tárgyalásokon. Mivel a szituáció már két éve megoldatlan, ez a közszolgálati média növekvő politikai nyomásához vezethet.
Súlyos kritikával illeti a jelentés a romák helyzetét. Míg a többi 12 jegyzett kisebbség integrálódott a magyar társadalomba, addig a romák helyzete továbbra is nehéz maradt. Az ország 6%-át kitevő cigányság általában rossz agyagi- és életkörülmények között él, magas a munkanélküliek aránya, a halálozás mértéke több mint kétszerese az országos átlagnak. A várható élettartam a többségi társadalom hasonló mutatójához képest 10-15 évvel alacsonyabb, ami a nem kielégítő egészségügyi standardok következménye. Különösen súlyosnak tartja a jelentés a romák diszkriminációját az iskolában, mivel a gyerekeket gyakran kiveszik az oktatás főáramából, és 'speciális' osztályokba rakják őket. Ugyan a roma gyerekek többsége már befejezi az általános iskolát, azonban egyetemi diplomát csupán kevesebb, mint egy százalékuk szerez. A romák diszkriminációja nem csak az oktatásban, de a munkahelyeken, valamint a közszolgáltatásokhoz való hozzáférés tekintetében is jelentős. Ezen faktorok kumulációjaként a cigányság izolálódik a társadalmon belül.
Annak ellenére, hogy a korrupció elleni küzdelem a mindennapi politika részévé vált, továbbra is súlyos probléma - csakúgy mint azt a tavalyi jelentés is mutatta. Magyarországon nincs antikorrupciós törvény, azonban a kormány elfogadta a hosszú távú antikorrupciós stratégiáját, melyben meg fogja változtatni a jelenlegi törvényeket, és létrehoz újakat, többek között a lobbizást szabályozót is. Az összeférhetetlenségi törvény szigorítása is kívánatos volt, szintúgy, mint parlamenti képviselők vagyonelszámoltatásáról szóló törvény is. Azonban az értékelés szigorú, megállapítja, hogy a korrupció kérdései még oly szinten megoldatlanok, hogy alááshatják az állampolgárok demokratikus intézményekbe vetett bizalmát.
Értelemszerűen új elem a bírálatok között - és keményebb hangnemű - a státusztörvényre vonatkozó rész. A jelentés megemíti, hogy a környező országokban élő magyarokról szóló törvény néhány szomszéddal vitákat váltott ki. A törvény célja szerint, támogatná a szomszédos országokban élő magyarokat kulturális örökségük megtartásában, azonban néhány passzusa ellentétben áll a kisebbségvédelem jelenlegi európai szabványaival, ahogyan ezt a velencei bizottság is megállapította. E szerint a más államokban élő nemzetrészeket egyoldalúan támogató intézkedések csak akkor elfogadhatóak, ha érvényesülnek az államok területi szuverenitásának, a területen kívüliségnek, a szerződések betartásának, az államok közötti baráti viszonynak, az alapvető emberi szabadságjogoknak az elvei, különös tekintettel a diszkrimináció tilalmára.
A jelentés nagy terjedelemben foglalkozik a közbeszerzések gyakorlatával, és kiemeli, hogy minden szinten komoly erőfeszítésre van szükség a közbeszerzések átláthatóságának megteremtéséhez, nem csak a kormányzás alacsonyabb - helyi - szintjén, hanem a nagy volumenű infrastruktúra-beruházások, az útépítések terén is. Az EU-ban nem megengedett a közbeszerzési alapelvek megkerülése, kötelező a tenderkiírás, a valamint tilos az állami beruházások elosztása. Különösen nem megengedett az, hogy a munkát olyan magáncég végezze, amit valójában állami irányítású 'ügynökségek' vezetnek. További munkára van még szükség, hogy Magyarország felépítse a közbeszerzéseket felügyelő testületeket, ellássa őket modern információs rendszerrel, valamint kiképezze a megfelelő munkaerőt.
Státustörvény |
"Legkésőbb a csatlakozásig hozzá kell igazítani a státustörvényt az uniós joganyaghoz, mivel egyes rendelkezései láthatóan nem felelnek meg a kisebbségvédelem területén Európában uralkodó normáknak" |
Roma kérdés |
"A romák kirekesztettek, kiterjedt diszkrimináció sújtja őket az oktatásban, a munkáltatásban, valamint az igazságszolgáltatáshoz és a közszolgáltatásokhoz való hozzáférésben. Az ezzel szembeni fellépéshez, valamint a hatályos jogszabályok teljes körű betartatásához további erőfeszítésre van szükség." |
Közbeszerzés |
"A közbeszerzések tekintetében nem történt előrelépés. Az autópálya építési program továbbra is közbeszerzési eljárások megkerülésével folyik, a jogi harmonizálásnak nem szabadna megvárnia az új aquis elfogadását." |
Költségvetés |
"Az első ízben két éves költségvetés növelheti a tervezhetőséget. Ámde azon jogi kötelezettség hiánya, miszerint nem szükséges a többletbevételek elköltéséhez parlamenti hozzájárulás a kormánynak lehetővé teszi, hogy saját belátása szerint költekezzen. Mindazonáltal a korábbi évek konszolidációja után Magyarország költségvetési politikája expanzív lett." |
Kormányzati árbeavatkozások |
"A kormányzat a szabályozott szektorokban túl erősen megkötötte az árakat, amit az infláció fékentartásának legfontosabb eszközeként használ. Sokkal függetlenebb szabályozók szükségesek, hogy az árakat a idővel piaci viszonyokhoz alakíthassák." |
Rendőrség |
"Nemzetközi emberi jogi szervezetek jelentései megemlítenek több igazolatlan és kemény rendőri fellépést a romák ellen, valamint kritizálják több külföldi bántalmazását." |
Nyugdíjreform |
"A nyugdíjreform nem lett teljesen megvalósítva. A rendszer reformja körüli bizonytalanságok alááshatják a megvalósíthatóságát, valamint a jövőben komoly terhet jelenthetnek a költségvetésre." |
Egészségügy |
"A jelenlegi rendszer súlyos hiányosságokat mutat. A szolgáltatás színvonala romlik, a felszerelések túlkorosak, a doktorok és nővérek alulfizetettek. Az egészségügy reformját sürgősen meg kell valósítani." |
Korrupció |
"A korrupció kérdései még oly szinten megoldatlanok, hogy alááshatják az állampolgárok demokratikus intézményekbe vetett bizalmát. Új intézkedéseket, rendszabályokat kell gyorsan bevezetni, hogy a harc sokkal effektívebb legyen." |
Bíróságok |
"A bíróságok hatékonysága növekedett, azonban a Legfelsőbb Bíróság folyamatos túlterheltsége miatt csökken az alacsonyabb szintű bíróságokat irányító képessége. A gyér költségvetési források megnehezítik az igazságügyi reformok véghezvitelét." |
Médiaügy |
"A közszolgálati médiumokat illetően megoldást kell találni a kuratóriumok összetételének a problémájára. A körülmények ismeretében megkérdőjelezhető, hogy a közszolgálati televízió képes betölteni közszolgálati funkcióját. " |
Szociális párbeszéd |
"Bizalomhiány jellemzi a kormány és a szociális partnerek viszonyát. Nehézkes a háromoldalú érdekegyeztetés, ágazati és vállalati szinten foghíjas a munkavállalói érdekvédelem." |
Regionális politika |
"Konkrét lépések történtek a regionális struktúra kialakítása felé, de jelentékeny igyekezetre van még szükség, hogy kialakuljon az Strukturális és Kohéziós Alapok fogadására képes adminisztratív kapacitás." |
Mezőgazdaság |
"A termőföldpiac és a termőföld-konszolidáció kérdéseivel még meg kell küzdeni. A mezőgazdaság versenyképtelen, és hiányzik a modernizáció véghezviteléhez szükséges tőkevonzó képessége." |
Az Unió megrója még országunkat a SAPARD agrártámogatási program hazai intézményeinek lassú kiépítéséért, az adatvédelmi biztos hiányáért, valamint a rossz börtönviszonyokért.
Az Unió által tartott tükör, az országjelentés, megfontolandó érveket jelent a döntéshozóknak, különösen a választási évben, amikor minden brüsszeli vélemény felértékelődik. Abban az esetben, ha az Unióban meginogna a politikai akarat annak tekintetében, hogy 2002 végére valóban lezárja a tárgyalásokat, a bírálatok többségét felhasználhatja arra, hogy lelassítsa a bővítési folyamatot. Ezért kevésbé szerencsés az a kormányzati politika, hogy nagyon sok kérdés végleges megoldását a választás utánra hagyja, mert így esetleg az európai széljárás változásával könnyen kicsúszhat az időből.
Magyarország gazdaság- és külpolitikájának szinte egészével az EU felé orientálódik, a 'klubba' szeretne bejutni. Az ország működő piacgazdaság, mely ha folytatja a megkezdett reformokat, akkor rövid távon képes lesz megfelelni az EU piaci nyomásának. A makrogazdasági mutatók bíztatóak, a GDP növekedése megfelelő, a munkanélküliség alacsony, az infláció csökkenése bíztató. A többi csatlakozni vágyó ország jelentését megvizsgálva kitűnik, hogy a komoly kritikák ellenére az Unió Magyarországról adta az egyik legjobb bizonyítványt.