Párhuzamos országjárások

2006-04-19

A parlamenti választások két fordulója közötti időszak még az első forduló előttinél is intenzívebb országjáró kampányt, viszont eddig kevés új üzenetet hozott. A Fidesz „Új tempó” néven folytatta országjárását, és ismét középpontba állította a főváros-vidék ellentétet. A kormánypártok pedig az első forduló előtt már bevált taktikájukhoz ragaszkodnak. A Fidesz sok választó számára riasztó hangvételét és módszereit kiemelve igyekeznek mozgósítani saját szavazóikat.

 

Két forduló között 2002-ben és most

 

A választások két fordulója közötti kampány hasonlít is meg nem is a 2002-ben történtekhez. Hasonlít, mert az első fordulós baloldali győzelem után akkor is az eredmény megfordítása volt a Fidesz célja, és ennek érdekében Orbán Viktor pártelnök akkor is szinte minden fontosabb választókerültet személyesen járt végig. Hasonlít toovábbá abban is, hogy a Fidesz fő üzenete 2002-ben és 2006-ban is a következő MSZP-SZDSZ kormány megalakulása után várható intézkedésekre vonatkozott. Orbán Viktor akkor is és most is szinte apokaliptikus képet festett a szocialista-liberális koalíció majdani tevékenységéről. Sőt, a Fidesz elnöke jelenlegi országjárása során többször visszautalt a 2002-ben megfogalmazott állításaira, mondván, hogy pártjának már akkor is igaza volt, hiszen a kormány szerinte az elmúlt négy évben tönkretette a magyar gazdaságot.

Ugyanakkor a jelenlegi kampány különbözik is a négy évvel ezelőttitől. Akkor a Fidesz kedvezőbb helyzetből készülhetett a második fordulóra, és kormányzati pozícióból, az MSZP hallgatása közepette, könnyebben érvelhetett a szocialisták hatalomba való visszatérése ellen. Jelenleg viszont kérdés, hogy a választók mennyire osztják a Fidesz elnökének helyzetértékelését. Ha ugyanis az első forduló előtt használt „Rosszabbul élünk, mint négy éve” szlogent vesszük alapul, akkor az ennél ugyan keményebb hangvételű, de lényegében a jelenlegi kormány teljesítményével, illetve maradásával riogató kampány nem tűnik jelentős újításnak. És éppen ebben a momentumban ragadható meg a 2002-es és a 2006-os kampány legfőbb különbsége. Akkor a két forduló között Orbán Viktor országjárása és üzenetei újdonságot jelentettek a választók számára, most viszont a pártok csupán régi módszereiket és állításaikat csomagolják újra. Így a stílusbeli változásoktól eltekintve, a Fidesztől és az MSZP-től ma többnyire ugyanazt hallják a választók, mint az első forduló előtt.

 

Fidesz-üzenet mindenkinek

 

A Fidesz energiáit a két forduló közötti időszak első felében az MDF-hez fűződő viszony újraértelmezése kötötte le, de a pártnak már ekkor is jól meghatározott célcsoportjai voltak. A Fidesz politikusai mindegyik parlamenti párt szavazótáborát megszólították: az első forduló előtti helyzethez hasonlóan a cél a saját tábor mozgósítása és kormánypártok szavazóinak otthontartása. Különbség csupán a bizonytalanoknak szánt üzenetekben fedezhető fel, az első forduló tapasztalata alapján őket a gazdasági összeomlás rémképével most már egyértelműen mozgósítani szeretné a Fidesz.

Orbán Viktor annak ellenére, hogy lemondott a miniszterelnök-jelöltségtől a Fidesz kampányának hangsúlyosabb szereplőjévé lépett elő. Sorra jelenek meg a Fidesz elnökével készített interjúk, a – korábbi szocialista jelszavakat idéző - „Új tempó” elnevezéssel elindított országjáró kampány pedig szintén az ő mozgósító erejére épít. Orbán Viktor nyilatkozataiban, új televíziós reklámjában, valamint a kampányrendezvényeken drámaian borús képet fest a választók elé, mivel tudja: ahhoz, hogy az első fordulós eredmény megfordítható legyen, a közhangulatnak is meg kell változnia. Ezért emeli ki Orbán Viktor minden megszólalásában, hogy az április 10-én nyilvánosságra hozott államháztartási adatok ismeretében a „helyzet megváltozott”. Szerinte a kormány becsapta a választókat, akikre így a Gyurcsány-kormány esetleges maradása tömeges munkanélküliség és pénzügyi válság vár.

A Fidesz-kampány további frontos eleme a főváros-vidék ellentét visszaemelése a mozgósító beszédekbe. Mivel Budapest elvesztése már az első fordulóban nyilvánvalóvá vált a Fidesz számára, a még eldöntetlen 110 mandátumért pedig főként vidéki választókörzetekben zajlik a küzdelem, Orbán Viktor visszatért ahhoz a gyakorlathoz, melyet a két miniszterelnök-jelölti vitát kivéve szinte az egész választási kampány alatt folytatott, vagyis a vidéki szavazókat igyekszik feltüzelni, mondván: ne hagyják, hogy a budapestiek döntsenek helyettük. A Fidesz elnöke ezt erősítendő magát az első fordulós vereséget is a falvakban élők alacsonyabb részvételi hajlandóságának tulajdonítja, és kizárólag ebben a vonatkozásban ütött meg önkritikus hangot saját szerepével kapcsolatban.

 

MSZP-kampány a saját tábornak

 

Míg 2002-ben csak a Fidesz járta a két forduló között a még eldöntetlen egyéni választókerületeket, addig a mostani eseményekből már a baloldal is kiveszi a részét. Az MSZP vezetői az SZDSZ politikusaival kiegészülve járják az országot, folytatva az „Új Magyarország” programot ismertető kampányt. A kormánypártok az első forduló előtti taktikájukhoz hasonlóan ezúttal is a Fidesz állításaira reagálva fogalmazzák meg legfőbb üzeneteiket.

Az MSZP minden szempontból ellenpontozni igyekszik a Fideszről kialakult imázst. Mivel a Fidesz aktivistái door to door kampányt folytatnak, az MSZP továbbra is azt hangoztatja, hogy a szocialisták nem kopogtatnak be magánlakásokba. Mivel a Fidesz kemény hangvételű, félelemkeltő kampánnyal kénytelen hajrázni, az MSZP önmagát nyugodt, békés politikai erőként írhatja le. Az államháztartási hiány mértékére pedig az a válasz, hogy az Orbán-kormány utolsó évében még nagyobb volt a deficit.

A szocialistákat Orbán Viktor miniszterelnök-jelöltségtől való visszalépése sem zökkentette ki az eddigi rutinból, hiszen a Fidesz elnöke a két forduló között többet szerepel, mint eddig bármikor. Az MSZP így egyszerre riogathat Orbán személyével, illetve mutathat rá arra, hogy az ellenzéknek jelenleg még kormányfő-jelöltje sincs. Bár utóbbi üzenet hangsúlyosabbá tétele az ellenzéki szavazók elbizonytalanítására is alkalmasnak látszik, a kormánypártok mégis óvatosan beszélnek erről, nehogy eleve lefutottnak állítsák be saját szavazóik előtt a második fordulót. A két forduló közötti első héten ezért a még gyakran elhangzó üzenet, amely az ellenfél lebecsüléséről tanúskodott, mára átadta a helyét a Fidesz kormányképtelenségéről szóló nyilatkozatoknak.

Sajtókapcsolat:
+36 20 665-0384
Telefon:
+36 20 665-0384