Fogyatkozó foglalkoztatottak

2008-01-07

Elemzők számára továbbra is kérdéses, mi pörgethetné fel a magyar gazdaságot a kormány elvárásainak megfelelő mértékben, a pénzügyminiszter ugyanakkor megerősítette a 2008-ra ütemezett 2,8 százalékos prognózist. Az év első hetében a MÁV több vonatkozásban is a figyelem középpontjába került, az ellenzék pedig máris lemondásra szólította fel a gazdasági és közlekedési minisztert. A foglalkoztatottság fél százalékponttal visszaesett szeptember-november között, a munkanélküliség pedig változatlan maradt az előző év azonos időszakához képest.

Gazdaságpolitikai vitatémák

 

 

 Nyilatkozó / Nyilatkozat témája  Nyilatkozat
Veres János pénzügyminiszter / népszavazás - A kormány nem fogja kipótolni az orvosok és a felsőoktatási intézmények kieső bevételeit, amennyiben a népszavazás miatt megszűnne a vizitdíj, a kórházi napidíj, vagy a tandíj. Jelenleg mindhárom jogcímen beszedett források az adott intézmények bevételeit képezik és a kormánynak nincs olyan kötelezettsége, hogy a költségvetésből kell pótolnia az esetleges kiesést. A kabinet nem fog a bevétel-pótlás érdekében adót emelni, hanem a háziorvosoknak, a kórházaknak, a főiskoláknak és az egyetemeknek kell a kieső összeggel kevesebből gazdálkodniuk.
Veres János pénzügyminiszter / kiigazítás - Magyarország nincs abban a helyzetben, hogy engedhetne a szigorból. Úgy kell változtatni az adózáson, hogy a szigorból nem engedünk, amíg nem sikerül három százalék alá szorítani a költségvetés hiányát. (Az államháztartás tavalyi hiánya alacsonyabb lesz a vártnál, és a GDP 6 százaléka alatt marad.) Hozzáteszem: idén januártól érzékelhetően csökken az adóterhelés. A magánszemélyeknél harmincmilliárd forinttal több marad azáltal, hogy kedvezőbb lett az adójóváírás rendszere. A vállalkozásoknak - bizonyos feltételek mellett - ötvenmilliós adóalapig csak tízszázalékos társasági adót kell fizetniük. Emellett 2009-ben további érdemi változások történhetnek.
- Idén már kismértékben emelkedhetnek a reálbérek, a reálnyugdíjak és némileg a fogyasztás is bővülhet. A kiigazítás, a korrekció jelentős részén túl vagyunk, sikeres volt. Egészségesebb pályán növekedhet a gazdaság, és ennek eredményeit, ha nem is azonnal, de a lakosság is érezni fogja.
Varga Mihály, a Fidesz elnöke / költségvetés - Az állam az alkoholista apa szerepét játssza a családban, aki a gyerekeken, vagyis az állampolgárokon veri le az italra költött pénz miatt felmerülő problémákat. A Költségvetési Hivatal a barát szerepét töltené be, aki vigyázna arra, hogy az állam ne nyúljon ismét a pohárhoz. Az elmúlt év semmikképpen nem tekinthető sikeresnek, hiszen az infláció két számjegy közelében van, a nyugdíjas-infláció pedig még ennél is rosszabb. A reálbérek csökkenése a Bokros-csomag idején mért értékekhez közelít.
Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter / MÁV-Start igazgatósági tagjainak felmentése - Azért tettem meg ezt a lépést, mert az év első munkanapján kis híján összeomlott a fővárosi elővárosi közlekedés. Nem az okoz problémát, hogy az időjárási viszonyoknak megfelelően adott esetben kevesebb vonat jár, hanem az, hogy a vasúttársaság nem kezelte megfelelően a kialakult helyzetet. Sem a pályaudvarokon várakozó utasokat, sem a nagyközönséget nem tájékoztatták megfelelően. Én egy szemléletet kérek számon.

 


Elemzői kommentárok és gazdasági mutatók


Elemzői kommentárok 


Az Index elemzői összeállításából kiderül, továbbra is a társadalom elöregedése és a foglalkoztatottság alacsony szintje okozza a távlati kihívásokat Magyarország számára. Középtávon a GDP kormány által várt növekedési szintjének forrását kérdőjelezik meg a banki elemzők, különös tekintettel a költségvetés kiadási oldalának tartósan magas szintjére. 

Elemző Legfontosabb állítások
Barcza György, a K&H Bank vezető elemzője - Lényeges információt nyerhetünk abból, hogy a költségvetés szerkezetében igazából nem lesz változás 2007-ről 2008-ra: mind a kiadási oldalon, mind pedig a bevételi oldalon lesznek ugyan kisebb elmozdulások, de érdemben nem módosul a főbb tételek részesedése a költségvetési tortából. A tavalyi és az idei esztendő így könnyen és egyértelműen összehasonlíthatóvá válik, a gazdasági mutatók alakulása pedig világosan megmutatja majd, hogy a magas adóterhelés hogyan hat a beruházásokra, a munkaerőpiacra, a kiskereskedelmi forgalomra, összefoglalóan a gazdaságra.
- Már az elmúlt hónapokban is voltak jelei annak, hogy a magas elvonási szint kártékony: a foglalkoztatottság az utóbbi hónapokban csökkent; az adóemelés az ellenőrzési tevékenység fokozása miatt ugyan fehéredéssel is együtt járt, de bizony a látható szférából a szürkébe, illetve a szürkegazdaságból a feketegazdaságba is átmentek az emberek, vállalatok; a GDP növekedési üteme pedig kétségtelenül drasztikusan lassult. Az összevethető két esztendő miatt azonban vitathatatlanul választ kapunk majd olyan kérdésre: véletlen-e, hogy jóval alacsonyabb adócentralizációval működő országokban. A válasz döntő érv lehet abban a hosszú távra ható kérdésben is, hogy fenntartható-e a nagy jóléti állam. Egyértelművé válhat, újra kell-e gondolni az egész magyar jóléti rendszert, elkerülhetetlen-e a kiadások átfogó reformja és az elvonási szint érezhető mérséklése.
Gárgyán Eszter, a Citibank elemzője - Az uniós források beáramlásától a kormányzati tisztségviselők által remélt évi 1 százalékpontos növekedési többlet túlzott. Más országok tapasztalatai alapján inkább 0,3-0,4 százalékpontos GDP-többlet lehet inkább a reális. A többletjövedelem ugyanis nem fog ugyanakkora többletkeresletet generálni a helyettesítési és a kiszorítási hatás miatt: kevésbé hatékony beruházások valósulhatnak meg az uniós pénz lekötésével, de lesz példa arra is, hogy amit megcsinált volna egy vállalkozó saját és hazai forrásból, azt inkább az EU-tól kapott pénzből fejleszti fel.
- Másrészt veszélyforrás, ha nem pörög fel a gazdaság a kormány által remélt, 4 százalék feletti szintre 2009-től. A későbbi költségvetéseket, beleértve a hiánypályát a kormány százalékot meghaladó GDP-bővülésre alapozza.
- Középtávon a problémák feltorlódhatnak az egészségügyi és nyugdíjkiadásokon belül, már csak a társadalom elöregedése miatt is. A nyugdíjrendszer változatlan paraméterek mellett (például a nyugdíjemelést meghatározó svájci indexálás miatt) újratermeli a hiányt. Nyugdíjügyben maszatolást láthatunk, a rokkant-, korkedvezményes és előrehozott nyugdíj területén a tervezett szigorítások a jogszabályalkotás során jelentősen felpuhultak.



Gazdasági mutatók

A munkanélküliség szeptember-novemberi szintje nem változott az előző év azonos időszakához képest, a foglalkoztatási ráta viszont fél százalékponttal visszaesett. Az állástalanok közel fele egy évnél régebben nem talál munkát. A kormányzati szektor harmadik negyedévi hiánya a GDP 4,9 százalékát tette ki, a bevételek az egy évvel korábbi értékhez képest 1,6 százalékponttal haladták meg a kiadásokat.

Mutató fajtája Adatok
Foglalkoztatottság és munkanélküliség, KSH (2007. szeptember-november) - A vizsgált időszakban a 15-74 éves népesség 54,9%-a, a 15-64 éveseknek 61,9%-a, a munkavállalási korúaknak pedig 65,0%-a jelent meg a munkaerőpiacon. A 15-74 éves foglalkoztatottak létszáma átlagosan 3 millió 922 ezer volt, közel 37 ezer fővel kevesebb, mint az előző év azonos időszakában. A nemzetközi összehasonlításban használt 15-64 éves korcsoportra számított foglalkoztatási ráta 57,3%-nak felelt meg, ami közel fél százalékponttal kevesebb az előző évi adathoz képest.
- A munkanélküliek száma a 2007. szeptember-novemberi időszakban 316 ezer, a munkanélküliségi ráta 7,5% volt, utóbbi megegyezett a 2006 azonos időszakában mérttel.
- A munkanélküliek 18,8%-a a munkaerőpiacon csak kis létszámban jelenlévő 15-24 éves korosztályból került ki. Az e korcsoportot jellemző munkanélküliségi ráta 18,5% volt, 1,6 százalékponttal alacsonyabb az egy évvel ezelőtti értéknél.
- A munkanélküliek 45,8%-a egy éve vagy annál régebben keresett állást. A munkanélküliség átlagos időtartama 16,7 hónap.
Ipari termelői árak, KSH (2007. november) - Az ipar belföldi értékesítési árai 2007. novemberben az előző hónaphoz képest 0,9%-kal, a 2006. novemberivel összehasonlítva 5,4%-kal emelkedtek. Az exportértékesítés havi termelői árai az előző hónaphoz viszonyítva 0,6%-kal növekedtek, az egy évvel korábbiaknál 3,6%-kal voltak alacsonyabbak. A belföldi- és az exportárváltozás eredőjeként az ipari termelői árak az előző hónapinál 0,7%-kal voltak magasabbak, 2006. novemberhez képest 0,4%-kal emelkedtek.
A kormányzati szektor adatai, KSH (2007. III. negyedév) - A nemzeti számlák rendszere (ESA95) módszertani előírásai alapján összeállított adatok szerint 2007. III. negyedévben a kormányzati szektor hiánya 309,1 milliárd Ft volt, a GDP 4,9%-a. A bevételek 12,8%-kal, a kiadások 11,2%-kal emelkedtek 2006 III. negyedévéhez képest. A bevételek közül jelentősen nőtt a jövedelemadók és a tb-járulékok befizetése, ezzel szemben az áfabevételek mind a II. negyedév, mind az előző év azonos negyedévéhez képest kismértékben csökkentek. A kiadások között a felhalmozási kiadások 20%-kal visszaestek; a folyó termelőfelhasználás átlagosnál nagyobb növekedésében két Gripen-repülőgép beérkezése is szerepet játszott. A kormányzati szektor 2007. I-III. negyedévi hiánya 1124,9 milliárd Ft, a GDP 6%-a volt.

 

Sajtókapcsolat:
+36 20 665-0384
Telefon / Fax:
+36 1 430-6699 / +36 1 430-6695