Kik költik a legtöbbet politikai hirdetésekre?

2024-02-29

Elindult a Political Capital, a Mérték Médiaelemző Műhely és a Lakmusz közös választási hirdetésfigyelő oldala.

Alig több mint három hónap múlva, június 9-én tartják a 2024-es EP- és önkormányzati választást Magyarországon. Mivel permanens kampányban élünk, a politikai tartalmú hirdetéseket szinte lehetetlen kikerülni a közösségi médiában, a választás napjához közeledve pedig várhatóan még inkább át fogják venni a hatalmat a politikai tartalmak a különböző közösségi médiás hírfolyamaink felett. 

Kik hirdetnek és mennyiért? Milyen üzenetek terjesztéséért fizetnek?

Mától mindezt a Lakmusz heti rendszerességgel frissülő választási oldalán lehet követni.

Ezen az oldalon nyomon követjük, elemezzük és ellenőrizzük a 2024-es választási kampány során népszerűsített, fizetett tartalmakat, és feltárjuk, kik finanszírozzák ezeket. Ezen túlmenően – elsőként Magyarországon – arra is kísérletet teszünk, hogy megmutassuk, mennyi pénzt keresnek az egyes közösségimédia-platformok a hamis és félrevezető információk reklámozásával.

A projekt három szervezet együttműködésében valósul meg: a Political Capital és a Mérték Médiaelemző Műhely kutatói, valamint a Lakmusz újságírói dolgoznak együtt.

 

Mi várható az elkövetkező három hónapban?

 

1. Interaktív hirdetésfigyelő

A költéseket bemutató, interaktív táblázatok hetente (hétfőnként) frissülnek, itt lehet nyomon követni:

 

 

 

2. Kutatói elemzések

A Political Capital (PC) kéthetente tesz közzé elemzéseket a megjelenő reklámokról. Az eddig megjelent elemzések itt elérhetők:

  1. A Megafon mögé bújva uralja a Fidesz a közösségi médiát, február 29.
  2. A Fidesz majdnem annyit költ, mint az őt követő négy ellenzéki párt összesen, a Megafon pedig még egy nagyságrenddel többet, március 14.
  3. Házassági vihar előtti világháborús csend, március 28.
  4. Ahhoz képest, hogy állítólag nem veszélyes a Fideszre, 121 milliós össztűzzel zajlik Magyar Péter lejáratása, április 12.

A részletes módszertani leírás itt olvasható.

 

A Mérték Médiaelemző Műhely kvalitatív kutatást végez a Megafon hirdetéseiről, illetve a kampányban megjelenő narratívák hatását vizsgálja, ezekről a későbbiekben jelennek meg elemzések.

3. Tényellenőrző cikkek

A Lakmusz újságírói a kampányidőszak alatt hétről hétre tényellenőrző cikkeket írnak a pénzért reklámozott hamis és félrevezető állításokról. A projekt keretében készült cikkek itt érhetők el.

 

A választási dezinformációt vizsgáló projekt megvalósítására a Political Capital által vezetett, a Lakmusz és a Mérték Médiaelemző Műhely részvételével működő konzorcium 143 ezer eurós támogatást nyert a European Media and Information Fund (Európai Média és Információs Alap – EMIF) nyílt pályázatán. Az EMIF által támogatott bármely tartalomért kizárólag a szerző(k) felelősek, és az nem feltétlenül tükrözi az EMIF, valamint az Alap partnerei, a Calouste Gulbenkian Foundation és a European University Institute álláspontját

 

Sajtókapcsolat:
+36 20 665-0384
Telefon:
+36 20 665-0384